Skip navigation

Dråpe - f16, 1/250, ISO 1000

Tenk, snart skal det vokse blader ut av denne lille knoppen. Enn så lenge er det imidlertid is og vann som har herredømme over den.

Jeg oppdaget hvor rett iskanten var under dråpen og jobbet i dyp konsentrasjon denne tåkefulle dagen for å kunne vise dere også.

I og med at lysforholdene mildt sagt var vanskelige med tanke på kort lukkertid, måtte jeg bruke relativt høy ISO her… og med list og lempe og en smule tålmodighet klarte jeg til slutt å fryse det rette øyeblikket. Hvor uvitende man egentlig er. Jeg trodde faktisk at isen ville være rund og fin under dråpene, men det er den altså ikke.  Så nå har jeg lært det også… uansett hvor unyttig det måtte være. 😉

Dråpe -f6.3, 1/800, ISO 1000

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Hallo. Der var du jo 🙂
    Jeg fant deg på siden til Viola. 🙂
    Flotte bilder du viser oss her.
    Du er bare sååå flink med det cameraet ditt, allså.
    Klem fra helene.
    (Vgb-Erta-berta.)

    • Så hyggelig at du fant meg her inne Helene!! Må lære meg til å kalle deg det nå.

      Forrige dagen la jeg for ordens skyld ut en link hit inne på VG-bloggen. Kommer til å ta en god pause der. Trives bedre her inne jeg. Det forhindrer imidlertid ikke at jeg mer enn gjerne deltar på bloggtreff som måtte arrangeres. Derfor hadde jeg satt pris på tips om slikt. 😉

      Disse bildene er ikke akkurat verdens navle, men de illustrerer poenget greit nok. Snodig hvordan jeg kan forundres over slike små unyttige detaljer i naturen. *ler*

  2. Tøft foto. Tross din tålmodighet likte jeg det første best 🙂

    • Det første er unektelig et bedre bilde enn det siste, men der ser man ikke den rette kanten så godt.
      For å få med både iskanten og dråpen måtte jeg gå lenger unna. Jeg var nemlig ikke rask nok på labben til å få med dråpen når jeg sto så nær som 1/1. Dermed blir det heller ikke akkurat like «spennende».

  3. Jeg likte det siste bildet kjempe godt! Fikk lyst til å ta meg en tur ut, og prøve å ta et slik bilde selv! 🙂

    • Så hyggelig Henrik. Dersom lysforholdene hadde vært bedre kunne jeg med letthet tatt bildet mye raskere og fryse selve dråpen også.
      Sikker på du får til noe som er mye bedre enn dette!! Lykke til. 🙂

  4. Ikke lett i dårlig lys den der nei. Bilde nr en var knall, men jeg likte bilde to også godt, som for meg viser at dråpen forsvinner ut i intet på en måte… Ja, er det ikke mye detaljer man kan undre seg over 🙂

    • Det er nok bare idioter som meg som går for slike motiver under håpløse forhold. Intet skal være uprøvet Rune! *ler*

      Ingen kommer nok noen gang til å spørre meg om slike iskanter er rette eller buede, så hvorfor i all verden skulle jeg bli så fascinert av den aner jeg ikke.

      Mye mer spennende var det å se en «ny» fugl ved Østensjøvannet i dag. Jeg er ikke 100% sikker på hva den er, men skal vise dere fuglen når jeg har fått redigert bildene.

  5. Fint 🙂

    • Takk skal du ha Nina 🙂

  6. På bilde nr 1 ser kvisten og isen ut som et ansikt – et slangeansikt, faktisk. Men til tross for min slangefobi, ble jeg ikke redd. Virkelig vakkert. Nyansene i rødbrunt og oransje ga begge bildene en veldig særegen stemning. Artig og fascinerende at du har fanget både dråpen og den noe spesielle kanten på bilde nr 2. Du e goe!

    • Jeg synes også kvisten, isen og dråpen på det første bildet minner om et dyrehode. Om det er en slange eller en dinosaur-variant klarer jeg ikke helt å bestemme meg for.

      Der og da ble jeg veldig fascinert av den rette iskanten. Må le av meg selv, for det har jo ikke akkurat den helt store betydningen. Men nå vet vi det i hvert fall!!

  7. Hva kan jeg si!? Nyyyydelig!! 🙂

  8. Tusen takk skal du ha Viola.. men resultatet hadde antagelig blitt hakket bedre dersom lysforholdene hadde vært bedre den dagen. 🙂


Legg igjen en kommentar

