Skip navigation

Tundrasædgås - f6, 1/800, ISO 200

Denne gåsa er en meget sjelden gjest ved Østensjøvannet… så sjelden at jeg ikke har sett den i de årene jeg har fotografert der nede. Hvem vet, kanskje er det aller første gangen den er innom?

Ingen av de jeg møtte den dagen kunne fortelle meg hvilken fugl dette er. Derfor var jeg spent da jeg begynte å bla i fuglebøkene mine, men jeg fant slett ingen bilder av den.  Derimot fant jeg en bitte liten tegning som kunne tyde på at dette er en tundrasædgås – en underarter av sædgåsa. Et søk på nettet måtte til. Det gjorde meg heller ikke særlig klokere. Se bare her på fugler.no. Opplysningene her tyder på at denne fuglen også kan være en taigasædgås som er en annen underart av sædgåsa. Det skal jammen ikke være lett!

For om mulig å få svar på gåten tok jeg bildene med på BioFotos møte i går. Men akk, jeg fikk ikke noe konkret svar der heller av de jeg spurte. Derfor hadde jeg satt veldig, veldig stor pris på om noen her inne med sikkerhet kunne fortelle meg om dette er en tundra- eller taigasædgås!

Uansett hvilken underart den måtte tilhøre, så var det i hvert fall morsomt å kunne fotografere en «ny» fugl ved vannet.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Tundrasædgås - f6.3, 1/800, ISO 200

Dersom denne gåsa svømmer sammen med grågjess på vannet, kan det være vanskelig å oppdage den. Den er imidlertid litt mindre og har en litt annen fargefordeling. Dessuten er jo fargene på nebbet helt annerledes. På neste bilde, hvor fuglene står på isen, ser dere imidlertid hvor ulike de egentlig er.

Tundrasædgås - f8, 1/800, ISO 200

 

Tundrasædgås - f6.3, 1/800, ISO 200

 

Tundrasædgås - f6.3, 1/800, ISO 200

26 Comments

  1. WOW WOW. You got this beauty in all possible angles. The catchlight in the eye is magical and the details in the plumage are incredible.

    • Thank you Thomas!

      I shot this goose the other day at a nearby wetland nature reserve here in Oslo (Østensjøvannet), but I don’t know for sure whether it is an «Anser fabalis rossicus» or an «Anser fabalis fabalis». If you know the answer, I would be very happy if you could enlighten me.

      I’ve been photographing birds in this wetland-area for some years now, but never before have I seen this goose. Hence I had to make the most of it and get shots from every possible angle.. and rest assured.. more than these.😉

  2. Vet ikke noe om arten. Men jeg vet at du tar fantastisk flotte fuglefoto!

    • Jeg synes det er veldig morsomt å fotografere fugler og dyr. Dermed har jeg etter hvert fått litt trening også… i hvert fall når det gjelder fuglene ved Østensjøvannet.
      Denne gåsa synes jeg det var veldig morsomt å ta bilder av i og med at jeg aldri har sett den tidligere. Blir litt spesielt da.😉

  3. Sier som Thomas jeg… wow, dette var flotte bilder, spesielt det siste var fantastisk der en kan se solen reflektert i øyet— veldig flott.

    • Jeg er veldig glad for positive tilbakemeldinger på disse bildene i og med at jeg sannsynligvis ikke vil få møte denne fuglen igjen. Hørte nemlig av fotografer som var der dagen etter at de ikke hadde sett den. Dermed har den nok dratt videre nordover til mer hjemlige trakter.

      Hvis du klikker på bildene og ser dem i størst mulig format (klikk enda en gang i det nye vinduet), vil du se at det er solglimt i øyet på de andre også. Slike glimt vil du sannsynligvis finne i alle fugle- og dyrebildene jeg har. Pleier nemlig å slette de som ikke har det.😉

      Antar du heller ikke kan hjelpe meg mht om det er en tundra- eller taigasædgås.

  4. Jeg er den siste på denne jord du skal spørre om fugle arter🙂 Spurv, kråke, måke, skjære skal jeg klare.🙂
    Flott komponerte bilder as usual😉

    • Jeg får kanskje svar dersom jeg spør Kai Jensen på «Villmarksbilder». Han var på møtet i BioFoto, men jeg kom aldri så langt at jeg fikk vist ham disse bildene.

      Ellers kan du trøste deg med at det er mange fugler jeg heller ikke kjenner. Det var vel først etter at jeg begynte å fotografere dem at jeg syntes det var morsomt å lære mer. Dermed anskaffet jeg flere fuglebøker som jeg nå bruker flittig.

      Litt frustrerende er det også da, for jeg har så lyst til å fotografere mange av de flotte fuglene jeg ser i bøkene. Det vil imidlertid innebære en god del reising som ikke bestandig lar seg så lett kombinere med det å ha ME. Derfor satser jeg heller på at det skal dukke opp flere sjeldenheter ved Østensjøvannet.😉

  5. Den kan ikke jeg heller bistå stort på, de er vriene å skille, da arten har litt forskjellige tegninger på nebbet, samt at noen av dem har et «glis» inderst i munnviken og andre ikke, i samme art. Mener å huske at det er tundrasædgåsa som har denne åpningen innerst på nebbet. De har nok satt kursen nordover nå, så det var gøy du fikk bilder av dem. Virkelig flotte bilder var det!🙂

    • Du vet jo tydeligvis en god del om disse fuglene du Rune. Med denne fuglen følte jeg meg en stund veldig dum, men når heller ikke de jeg spurte av fuglekjennere kunne svare hjalp det litt på humøret.😉

      Synes det var skikkelig artig å oppdage den blant de andre gjessene, og har et ørlite håp om at den fremdeles er der i morgen. Eventuelt kan det jo dukke opp en annen sjeldenhet, hvem vet?!🙂

  6. Uansett art, så er den flott.
    Og bildene dine er nydelige!
    Fantastisk!🙂

    • Ja den er ganske så fin denne gåsa… og så uvant for meg. Veldig glad du liker bildene jeg tok av den! Tusen takk skal du ha Ida.😀

  7. Fine bilder=)

    • Tusen takk skal du ha Karoline🙂

  8. Ja du skal vel ikke se bort i fra at Kai Jensen vet det😉 Ellers er det flere av disse natur/fugle fotografene som har blogg. Lars Andreas/Studio Natura kan du spørre. Han biter ikke🙂 http://studionatura.blogspot.com/

    • Tusen takk for tipset John!! Nå har jeg allerede lagt inn et spørsmål hos Kai, men hvis ikke han kan gi meg svar kontakter jeg Lars Andreas.
      Så er jeg ikke overvettes redd for å bli bitt hodet av. Jeg er nemlig hellig overbevist om at alle som liker å fotografere er kjempetrivelige folk.🙂

  9. Det har du nok helt rett i🙂

    • Ikke sant!!
      Nå fikk jeg nettopp en mail fra et BioFoto-medlem som har sendt sprøsmålet videre til en som kan mye. Dette er visst nemlig en så sjelden gjest ved vannet at de vil innrapportere observasjonen. Artig!!

  10. Gratulerer med å ha fått med deg dette vakre og sjeldne besøket! Ufattelig nydelige bilder (som om det var noen bombe…) Jeg tror denne gåsa kom på besøk rett og slett fordi den hadde hørt om en fotograf ved Østensjøvannet som den gjerne skulle ha fått med seg😉 Det hadde jeg gjort hvis jeg var så billedskjønn som denne.

    • Du er eiegod du Ståle!!
      Men det er virkelig artig å ha fått anledning til å fotografere denne sjeldne gjesten. Nå venter jeg bare i spenning på at noen med sikkerhet kan fortelle meg hvilken underart av sædgåsa dette egentlig er. Jeg vet at mange er igang med å undersøke.🙂

  11. Så heldig du er som fikk med deg en ny fugl i arkivet ditt!🙂 Jeg tittet i fugleboka mi (Gyldendals store), men ser ikke annet enn at den kanskje ligner litt på sædgåsa…men jeg har jo ikke så mye peil..
    Blir spennende å se hva dem finner ut, håper du får svar på mailen din, kanskje er det en ny art, ja??🙂

    • Jeg synes dette er veldig morsomt!
      En ny art er det nok ikke. Selv heller jeg til at det er en tundrasædgås eller en taigasædgås, men vet ikke hvilken av dem. Folket prøver å finne ut av det nå.

      Finner vi ut av det skal jeg selvsagt oppdatere her inne.🙂

  12. Jeg mente ny art ved Østensjøvannet😉 Som ikke har vært der tidligere..🙂

    • Det kunne jo ha vært en ny art Viola, for det kommer jo stadig nye til. Hvis jeg ikke tar helt feil ble en del nye fugler omtalt i Aftenposten for ikke så lenge siden.

      Foreløpig har jeg ikke mottatt noen svar mht denne gåsa. Kanskje viser det seg bare å være en variant av den vanlig sædgåsa, men uansett er den en sjelden gjest ved vannet.. og like morsomt var det for meg å se den der.😀

  13. Fantastiska bilder på gåsen! Roligt att läsa alla kommnetarerna!! Grattis!!

    • Tusen takk skal du ha!
      En fugleekspert i Norsk Ornitologisk Forening mener dette med temmelig stor sikkerhet er en tundragås, og bildene skal sendes inn til NSKF (norsk
      sjeldenhetskommite for fugl). Kjempeartig!!
      Han har bedt meg rapportere inn denne observasjonen også. Håper ikke jeg roter det til på samme måte som med erlene denne gangen. *


Legg igjen en kommentar

