Skip navigation

Circus Arnardo

CIRKUS ARNARDO ER I BYEN og hadde sin premiereforestilling her i Oslo i går. Når de også har 60-års jubileum i år, faller det naturlig å velge nettopp dette cirkuset til denne ukens ABC. For ordens skyld bør jeg vel med en gang fortelle at Arnardos trupp blir i byen til og med 5 april.

Circus ArnardoJeg husker så godt hvordan jeg som barn med frydefull skrekk overvar Cirkus Arnardos forestillinger hver gang de besøkte Oslo eller Bærum. Og du verden som jeg gledet meg når jeg fikk vite at de skulle komme!! For meg var det noe helt spesielt med disse forestillingene.. den halsbrekkende akrobatikken, de herlige klovnene, sjonglørene og de eksotiske dyrene… og jeg må nok bare innrømme at slik er det fremdeles.

Da jeg besøkte cirkus-området på Tøyen i går, var alle i full sving med å forberede kveldens forestilling.

 

Det var Arne Otto Lorang Andersen som grunnla Cirkus Arnardo. Han ble født den 19 oktober 1912 i Sarpsborg og allerede som 6-åring hadde han sin første forestilling.. et dukketeater hjemme i gata. Drømmen hans var å kunne opptre i en sirkel med publikum tett rundt seg, og da Cirkus Empress kom til Halden i 1926 rømte han hjemmefra og ble stallgutt for cirkuset.  Det var imidlertid å opptre i manesjen han drømte om. Circus ArnardoDrømmen gikk i oppfyllelse allerede året etter da han opptrådde under artistnavnet Armido. Arne Otto var imidlertid ikke fornøyd med dette navnet og valgte etter hvert det klingende Arnardo.

Arne Arnardo var en allsidig mann. Han var en av Norges beste tryllekunstnere, og selv om han hadde publikum både foran og bak seg var det aldri noen som klarte å avsløre triksene hans. Han trente seg også opp til et utrolig slangemenneske og balansekunstner.

Etter noen år som artist, begynte han som forretningsfører og reklamesjef hos Cirkus Berny.

I 1941 giftet han seg med Gerd Gløgård og året etter fikk paret sønnen Arild. Tre år senere ble datteren Wenche født. Samme året holder Arnardo store opptredener i Dovrehallen. Selv om han i denne perioden også ofte arbeidet i cirkus, var det slike opptredener som preget hverdagen.

Circus ArnardoMen Arne ønsket å ha sitt eget cirkus, og han ville bli størst! 1947 ble året da han kunne begynne å realisere planene sine. Da fikk han nemlig kjøpt sitt første cirkustelt av en omreisende trupp, og to år senere – den 29 april 1949 – fant Cirkus Arnardos første forestilling sted i Kongsvinger.

 

Hele tiden videreutviklet han cirkuset sitt, og det tok ikke mange årene før han var den store cirkuskongen i Norge. Selv om han var blitt «konge», var han fremdeles den samme godslige mannen med kinnskjegg og flosshatt. Han ble etter hvert nærmest et ikon, og dersom noen skulle beskrive en cirkusdirektør så måtte vedkommende være som Arnardo. 090319-1aliten

Selv om Arne etter hvert ble en gammel mann og rammet av flere slag, sluttet han aldri å følge cirkuset sitt. Han elsket cirkuslivet og fulgte det til det siste. Under en forestilling på Tøyen i Oslo i 1995 døde Arne Arnardo. Sønnen Arild, som i realiteten da allerde hadde drevet cirkuset i flere år, valgte å følge farens ønske…. forestillingen skulle fortsette selv om «kongen» var død.

Det er Arild Arnardo som nå fører tradisjonen videre, og de av oss som besøker årets jubileumsforestilling vil nok få et fyrverkeri av en opplevelse.

 

Vi får hilse på klovnene Francesco og Jimmy, det blir unicycle med verdensmesteren Paul Chen og den italienske Glen Nicoldi skal vise oss håndstandsakrobatikk på høyeste nivå. Det blir trapeskunster høyt under taket og ballsjonglering i tre etasjer.

090319-159alitenVi vil få se den mest ekstreme artisten cirkuset noen gang har hatt og det sier ikke lite. Mer enn 1500 artister har nemlig vært innom. Det er fakiren og «vulkanutbruddet» Anatoli Joukov det her siktes til.

Gärtners elefanter er selvsagt også med. Jeg antar dessuten at vi vil få se både dromedarer, lamaer, hester og ponnier, et esel og en liten yakokse. Mere vil jeg ikke røpe i denne omgang.

Til slutt vil jeg sende en stor takk til Arild Arnardo og hans trupp for at jeg fikk lov til å fotografere under innspurten til premieren i går og for all velvilligheten jeg møtte mens jeg var der.

Lykke til med jubileumsforestillingen!! 

Circus Arnardo

Kilde:   http://arnardo.no   Her vil dere også finne en oversikt over hvor og når cirkuset vil ha sine forestillinger.

 

Flere innlegg i denne ABC-serien finner du inne hos Petunia.

abc-i-ord-og-bilder

84 Comments

  1. Cirkus er en kjempeflott C! Husker jeg var mye på cirkus som barn – med min tante som fikk billetter fra jobben sin. Har bilde der jeg sitter på en av hestene og det var stor stas!!!🙂

    • Og jeg har bilde av meg selv oppå en elefant. Hvilken opplevelse!! Jeg husker det som om det var i går.🙂

  2. Cirkus och clown var ett bra C-val. Trevligt att läsa om den 60-årsjubilerande Arnardo-cirkusen!

    • Jeg har på en måte vokst opp med Cirkus Arnardo, og i barneårene var det lite som kunne måle seg med å gå på deres forestillinger!

  3. Så herlig innlegg! Jeg var i mange år på Tøyen på sirkus med nevøen min (jeg var kanskje mer ivrig enn ham hehe) mens jeg bodde i Oslo – nå er det tydeligvis vår i byen deres! Ha en fin helg!

    • Så er vi nok like flinke til å finne en unnskyldning for å komme oss på cirkus. Jeg har tatt med meg ganske mange opp gjennom årene jeg også. *ler*

  4. Det var virkelig en fin c!
    Den inspirerte faktisk til et innlegg om en gang jeg møtte Arne Otto Lorang Andersen (i 1995) – og i den sammenheng lurte jeg på om jeg kunne få låne noen av bildene dine til illustrasjoner?🙂
    (kreditert til deg, selvsagt😉 )

    • Visst kan du låne bilder Obskur.. men bare hvis det er noe positivt du har tenkt å si om Norges store cirkus-konge og en av min barndoms store helter!

      Så hyggelig at innlegget mitt ble til inspirasjon.😀

  5. Veldig flott C-innlegg! Ja, Arnardo var prikken over i’en det. Ha en riktig fin helg🙂

    • Ikke sant han var Rune!!
      Det ble ikke de flotteste bildene denne gangen. Til det er miljøet for «tettpakket» rundt ciruksteltet. Derfor valgte jeg i stedet å gjøre det på denne måten.

      Ha en riktig, riktig god helg du også🙂

  6. Ja C er jo noe man virkelig forbinder med Cirkus.

    • Ikke sant.. og nå som Arnardo er i byen med jubileumsforestillingen sin var ikke valget særlig vanskelig likevel denne gangen!

  7. Ahh sirkus eller cirkus, det var et smart c-valg. Tror faktisk at jeg bare har vært på sirkus en gang jeg, men jeg husker det veldig godt. Det var en stor begivenhet hver gang sirkuset kom til bygda vår.

    Ha ei fin helg!

    • Det er noe helt eget ved å overvære en cirkusforestilling. Forventningen, spenningen, latteren og den skrekkblandede fryden skaper en nesten elektrisk atmosfære inne i teltet. TV-overførte forestillinger kan ikke på noen som helst måte sammenlignes. Dette må man oppleve selv!!

      En riktig finfin og vårlig helg til deg også Heidi!

  8. C for cirkus:0)
    Godt valg, og kjekt at du har skreve så mykje rundt opprinnelsen…Lærte mykje i dag eg…
    Har vore nokre gongar på cirkus med mine to, og dei er like betatt kvar gong. Vi har bilde av Rakel som sit på ein elefant, sjølv om det var ein dyr og kort opplevelse…

    • Jeg har også bilde av meg selv som liten på en elefant. Hvem vet, kanskje er det til og med den samme elefanten jeg har tatt et bilde av her. De kan jo bli veldig gamle, og denne har visst vært med så lenge jeg har gått på cirkus.

  9. God valg. Cirkus er jo spennende.
    Er mange år siden sist jeg var på cirkus, så kanskje på tide å gjøre det i løpet av sommeren. Har jo en liten en som er veldig glad i dyr, så det hadde nok vært stor stas🙂

    • Jeg er sikker på at det vil bli en fin opplevelse for dere begge to. Du får sjekke spillelisten til Arnardo og se når truppen kommer til ditt nærområde. Denne forestillingen skal visstnok vises på ca 140 steer, så det burde være håp uansett hvor dere bor.😉

  10. Godt valg! Og fin lesning. Sist jeg var på cirkus var på utdrikningslaget mitt🙂

    • Det var kanskje et noe omtåket siste møte du hadde med cirkuset da.. men sikkert minnerikt på mer enn en måte. *ler*

  11. Sirkus er morsomt for barna, ja, selv om jeg må innrømme at jeg ikke er så glad i sirkus selv. Ha en god helg!

    • Jeg ble nok bitt av cirkus-basillen som ganske ung. Dermed er det like spennende for meg den dag i dag.. om enn på en litt annen måte.

      Ha en riktig god helg du også Amylin!

  12. Et flott C-valg. Fine bilder og lesing.
    Ha en flott helg!

    • Takk skal du ha, og nyt helgen du også!

  13. Husker jeg var på Arnardo som barn, og han saget en dame i to! Syns det var skikkelig guffent! 🙂

    • Åhhh ja!
      Det husker jeg også veldig godt.. og du verden som skrekken grep fatt i en da.😉

  14. Flott løsning på c´en da! Riktig god helg til deg:))

    • Kos deg videre i helgen du også Kathrine, og tusen takk for hyggelig tilbakemelding.

  15. Det var jammen litt av en historie! Det er leeenge siden jeg var på cirkus, ikke siden jeg var barn! Syntes da det var veldig spennende. Det jeg tenker mest på nå, er om dyra har det bra. For meg føles det ikke helt naturlig at dyr skal være med på slike forestillinger. De har det muligens godt hos Arnardo, men mange andre steder i verden….?
    Fint innlegg og flott fortelling!🙂 Ha en god helg!

    • Synes Cirkus Arnardo fortjener en litt bred omtale nå som de feirer 60-års-jubileum!

      Du skal ikke bekymre deg for dyrene som er med i dette cirkuset. De blir nemlig tatt godt vare på.
      Langt værre er det med andre dyr rundt om… og da sikter jeg ikke spesielt til cirkusdyrene. Jeg har sett så mye ille selv her hjemme på berget og gjør så godt jeg kan for å hjelpe til!! Vi skulle virkelig hatt et dyrepoliti med ansvar og myndighet! Nok om det, ellers blir jeg alt for engasjert i dette med dyrenes velferd.😉

      Ha en riktig, riktig god helg du også Viola!

  16. Har surfet rundt og sett så utrolig mange fine tolkninger av bokstaven C – men dette tok kaka! Her var det mange flotte bilder og en god historie – bra jobbet!!! I dag har jeg lært masse nytt! Takk!

    • Så utrolig hyggelig sagt av deg Anne! Nå ble jeg skikkelig glad😀

  17. Her har du fått fram mye informasjon om Cirkus Ardardo. Du har også tatt gode bilder så dette var et flott C bicrag. Takk for koselig komentar hos meg. Fortsatt god helg ønskes fra Margit.

    • Bildene er nok ikke særlig mye å skryte av denne gangen. Jeg valgte å legge ut disse små klovnene i stedet for de noe mer uryddige bildene jeg tok av livet på cirkusområdet.
      Dessuten er disse bildene nøytrale nok til ikke å overdøve historien jeg ville fortelle.

      Ha en riktig fin fortsettelse på helgen du også Margit!

  18. Så flott! Ja, nå er det jammen meg lenge siden eg har vert på sirkus. Men det var ein av dei store underholdningene da eg var barn. Spennende når sirkuset med alle bilene kom, spennende å se på når de satte opp teltet og høgdepunktet var sjølsagt forestillinga. Dette var eit fint innlegg og flotte ord. Ønsker deg ei riktig god helg !

    • Tusen takk Sigfrid!!
      Slik du beskriver det, slik følte jeg det også da jeg var barn. Og fremdeles kribler det unektelig av forventning i hele meg hver gang jeg går inn i det store teltet for å se en forestilling.

  19. Var på det når det var i Stavanger. KNALL BRA forestilling. Tok masse bilder🙂 Sjekk bloggen min for å se noen av dem. Tenkte å delta med sirkus bilder på C nå, men var usikker på om det skrives med C eller S😉

    • Så mange flotte bilder du har tatt fra forestillingen!! Jeg gleder meg veldig til å se den, men rekker det ikke får uti uken som kommer.

      Hvorvidt det skrive sirkus eller cirkus spiller egentlig ingen rolle. Dette er i hvert fall Cirkus Arnardo.😉

  20. Fantastisk innlegg. Jeg vokste også opp med Arnardo. En gang i året var vi på forestilling og det var STORT. Men jeg var livredd klovnene. Liker ikke klovner enda, skal jeg være helt ærlig.

    • Tusen takk skal du ha Ruth!
      Visst var det stort den gang vi var barn.. og for meg er det stort den dag i dag også.
      Barn blir ofte skremt av masker, enten de er malt på ansiktet eller slike man ikler seg på annen måte. Denne skrekken kan mange ganger sette dype spor. Det er nok derfor du fremdeles ikke liker klovnene.

  21. Ai Cirkus, det er lenge sidan det.
    Har aldri vært særlig begeistra for innslaga med dyr eg. Dei blir litt kjedelege og småbanale.
    Akrobatane derimot!!!
    Det som har gjort mest inntrykk er nok Arnardos kinesiske akrobatar. Dyktige, kreative, viste oss noko som ikkje likna noko vi hadde sett før.

    • Kanskje det er på tide med en forestilling igjen? I så fall bør du nok velge denne jubileumsforestillingen. Etter hva jeg forstår har de planlagt den i fire år slik at de kan vise oss mye av det ypperste innen faget.

      Hvis du vil ha en liten forsmak på forestillingen kan du stikke inn til Miriam (noen få kommentarer over her). Hun tok mange flotte bilder da hun overvar forestillingen i Stavanger.

  22. Det må kunne kalles en verdig og interessant C. Circus betyr også at nå kommer våren for fullt!

    • Ja, det tenkte jeg slett ikke på. Cirkus er så visst et sikkert vårtegn! Dermed blir det enda mer attraktivt🙂

  23. Heia! Kjempe flott C innlegg

    • Så hyggelig at du liker C-bidraget mitt! Tusen takk!!

  24. Kjempeflott C for Cirkus:-) har også bare gode minner fra Cirkus Arnardo, likeså mine barn.
    Sønnen min som nå er over 30 år, var alltid *hjelpegutt* når cirukset kom til byen, fikk gratisbilletter og sitte på elefanten…stor stas:-)
    Takk for koselig kommentar hos meg, har *kosemosa* alle hundene fra deg. Ha ei fortsatt flott helg.
    klem fra Vanja

    • Så heldig sønnen din var som fikk lov til å være hjelpegutt. For en spennende opplevelse det må ha vært for ham. Jeg satt selv på elefanten som liten.. og hvilken lykke det var!!

      På torsdag snakket jeg med en mann som fikk en liten jobb ved cirkuset i 1957. Arne Arnardo hadde helt rett da han antok at mannen ble bitt av cirkusbasillen den gangen, for han har stort sett vært med siden den gang.
      Det sier for resten også sitt om hvilken fin arbeidsplass Cirkus Arnardo må være!

      Flott at de firbente har fått overbrakt kosen. Tusen takk, og ha en riktig finfin fortsettelse på helgen du også Vanja🙂

  25. Cirkus er en C-fredag verdig:) Informativt og flotte bilder:)

    Ha en flott lørdagskveld:)

    • Tusen takk skal du ha Evami!
      Kos deg videre i kvelden du også🙂

    • Kari-Anne (pupziz)
    • Posted 21 mars 2009 at 9:36 pm
    • Permalink
    • Svar

    Takk og takk=)
    Var et supert C innlegg hos deg synes jeg! Husker første gang jeg var på Cirkus! Og det var vel Arnardo også så vidt jeg husker;)
    Fortsatt super helg:-D

    • Cirkus Arnardo har nok vært det første møtet med cirkus for mange av oss, og siden den gang er det ikke tvil om hvilket av cirkusene som har ligget mitt hjerte nærmest.
      Ønsker deg også en fin fortsettelse på helgen Kari-Anne.. og nå får vi begynne å planlegge neste helgs D-innlegg😉

  26. Cirkus är roligt. Både för stora och små. Bra C val!

    • Tusen takk skal du ha Marie.. og la oss Carpe Diem – hver eneste dag!😀

  27. Hei!
    Flott bidrag. Det er morro å lese bidragene. Du lærer så mye! Sirkus så spennende..jeg har minner fra skoleforestillinger..Vi fikk rabatt på biletter!
    Ha en fin helg!
    Ellen

    • Jeg storkoser meg virkelig med å lese alle innleggene i ABC-serien. Variasjonen og kreativiteten er så stor, og som du sier så er det veldig mye nytt og spennende å lære.

      Før helgen trodde jeg det ville bli mange relativt like innlegg i og med at C ikke akkurat er en «stor» bokstav i alfabetet vårt… men du verden så feil man kan ta!!

      Ha en fortsatt fin helg du også Ellen!

  28. Jeg huksker godt Cirkus Arnardo som barn. Men jeg viste ikke at han var godt bort og at sønnen driver den dag i dag. Vi var på Cirkus i mai i fjor med begge barna. Det var storslagent!

    Takker for koselig kommentar i bloggen min. Ønsker deg en fin helg.

    • Jeg synes også det er en flott opplevelse å se cirkusforestillinger.
      Arne Arnardo var i mange, mange år den store cirkuskongen her i landet, og har vel av den grunn på et vis fått evig liv i våre hjerter. I år ville han ha fylt 97 år, og hadde vel neppe lenger hatt krefter til å drive cirkuset.
      Det lever imidlertid heldigvis videre i beste velgående under Arilds ledelse.😀

  29. Deilig innlegg i en fin serie. Jeg har ikke vært på sirkus på en halv mannsalder, men husker fortsatt da jeg som liten gutt nervøst fant min plass i Arnardos telt en gang på 70-tallet. Arnardo var det noe spesielt med. For meg blir ikke sirkus det samme etter at han er borte. Han var liksom sirkus i min verden.

    • Det var nok ikke bare i din verden at Arne Arnardo liksom VAR cirkus. Tror det fortonet seg slik for de fleste av oss.

      Du skal imidlertid ikke fortviles. Hans sønn Arild har den samme gode og lune utstrålingen.🙂

  30. Ja, nå er det virkelig lenge siden jeg har vært på sirkus. Husker jeg var noen ganger når jeg var liten og syns det var veldig kjekt!! Ha en strålende helg videre!

    • Alltid kjekt med cirkusforestillinger🙂

  31. Et flott og informativt innlegg om Cirkus Arnardo. Du har lagt ned litt arbeid i dette!

    • Jeg legger mer enn gjerne litt arbeid i å fortelle om Cirkus Arnardo. Så mye som de har gledet meg opp gjennom årene fortjener de virkelig det – og så veldig store jobben var det vel egentlig ikke Liv.

  32. Heiiii!
    NÅÅÅÅ fant jeg ut hvor jeg legger igjen kommentar her inne:-)
    Jeg liker sirkus…på en måte.
    Men her vokser Ben opp uten å få gå på sircus Arnardo, for jeg liker ikke at de har dyr. Etter å ha sett hvordan sircuselefantene (når de er unge) blir «trent» opp, så er jeg helt imot dyrehold i sircus.
    Vi er alikevel på teatersirkus osv hvertr eneste år, og Ben storkoser seg der:)

    Ha en nyyyydelig dag videre.

    Stor klem fra meg

    • Hei på deg Ilmy!😀
      Glad du fant ut av dette med kommentarfunksjonen. Vi finner den jo som regel nedenfor innleggene, men her står den altså nesten øverst.

      Med eller uten dyr er cirkus en stor opplevelse.. i hvert fall for meg, og Cirkus Arnardo har bestandig stilt i en særklasse.

      Du vet hvor glad jeg er i dyr, og hvordan jeg (som deg) etter beste evne forsøker å hjelpe de som er i nød. Dyrene hos Cirkus Arnardo trenger ikke min hjelp nå. Jeg vet ikke hvilken opplæring akkurat disse elefantene i sin tid fikk, men jeg vet i hvert fall at de nå er høyt elsket og blir godt tatt vare på. Gärnter har vokst opp sammen med elefantene som opprinnelig var hans fars.

      Har du for resten funnet det bildet jeg så gjerne skulle hatt.. det fra Østensjøvannet?

      Stor og god klem, og jeg er så glad for at du fant ut av bloggen min!!

  33. Cirkus er vel det vårtegnet jeg liker minst, hehe, men du har laget et flott innlegg. Her var det masse info og nydelige bilder. Morsomt.

    • Det er godt vi ikke har samme smak alle sammen. Tenk hvor kjedelig verden da ville ha vært!!
      Glad du liker innlegget mitt selv om du ellers ikke setter så stor pris på cirkus.
      Tusen takk🙂

  34. Så flott innlegg!
    Cirkus er stort på alle måter – og herlig å oppleve! Nå nærmer vi oss april som jo er den store sirkusmåneden (i allefall her), så da blir det vel en tur🙂

    Se også min andre blogg:
    http://fotomorro.blogspot.com

    • Kjempehyggelig at du liker innlegget mitt!
      Jeg gleder meg veldig til denne forstillingen!!

      Så var det flott at du sendte med linken til den andre bloggen din. Der finner jeg nok masse nytt å lære!

      Tusen takk skal du ha😀

  35. Spennende og lærerik C🙂 *Klappe klappe*

    • Takker og bukker og svinger flosshatten på feiende flott cirkusmaner😀

  36. Hej!
    Tack för kommentaren på bloggen min.
    Ha en trevlig vecka.

    • Bare hyggelig Carina🙂

  37. Meget flott og velgjort post for C.
    Her i byen er Agora i disse dager.
    Nå er det mange år siden jeg har vært på cirkus på den store parkeringsplassen rett ovenfor Munch museet.🙂

    • Det er ikke så lenge siden jeg var der, og ikke blir det lenge til neste gang heller!
      Følte det riktig å hedre Cirkus Arnardo nå når de har sitt 60-års-jubileum.. og jeg har hengt med fra cirkuset var 10-15 år gammelt.

  38. Fargerik, underholdene og morsom C!🙂

    • Tusen takk Ida.. det må jo være fargerikt når det er cirkus man skriver om😀

  39. Flott en tolkning av C’en
    Et informativt innlegg, Takk skal du ha!
    Og ja Cirkus er et herlig barndomsminne;)

    • Jeg tror alltid jeg vil bære med meg minnene fra bardommens cirkusbesøk.. en altoppslukende forventning, glede, latter, spenning og skrekkblandet fryd. Som voksen publikummer blir opplevelsen like fin, men på en annen måte og ikke fullt så intens som det den var den gang da.🙂

  40. Ser tydelig av posten din at du er glad i sirkus! Jeg er dessverre av dem som ikke synes det er like spennende som når jeg var liten. Det synes jeg er litt trist, så jeg håper jeg en dag får noen små jeg kan ta med og kanskje få de store opplevelsene igjen gjennom dem. Håper årets forestilling lever opp til forventningene!

    • Jeg er glad i cirkus, men opplever selvfølgelig ikke lenger forestillingene på samme måte som den gang jeg var en liten pike. Til det har nok livserfaringene blitt litt for mange, men tenk om vi kunne ha gjort det du!!

      Hvis du ikke får noen egne små kan du kanskje invitere med deg noen andres. Man får nemlig en liten smakebit av datidens opplevelser gjennom dem. Det erfarte jeg da min datter var liten.

  41. Hei!
    Finner ikke D innlegget ditt. Har du satt feil link på listen kanskje?

    • Au da!!😦 Det var slett ikke meningen!

      Beklager at jeg lager problemer for deg Petunia!!


Legg igjen en kommentar

