Skip navigation

Gatekunst i Brenneriveien - f13, 1/125, ISO 200

Siden en fotovenn av meg ikke hadde sett all gatekunsten i og rundt Brenneriveien i Oslo, tok jeg ham med dit på lørdag. Han ble like begeistret som det jeg er.

Nå kjenner ikke jeg terminologien innenfor dette feltet, så legg godviljen til og forstå meg rett med hensyn til det jeg nå skal si. Slike veggmalerier som dette anser jeg å være kunst/»gatekunst», og den er flott. Veldig mye av alt vi ellers ser på veggene rundt om kaller jeg «tagging».. og det oppfatter jeg ikke som annet enn direkte hærverk!

Som oftest har jeg bare sett avbildet små detaljer av dette store veggmaleriet. Derfor har jeg valgt å vise dere relativt store deler i hvert bilde slik at dere kan se mangfoldet av detaljer.  Første og siste bildet er omtrent det samme, men jeg valgte å ta med begge slik at dere også får se hva som foregår i bakgrunnen.

Inne hos Anne-Sophie vil dere kunne finne flere motiver fra dette området og mye annen flott gatekunst i Oslo. 

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format. NB – lysmåleren min trenger service. Derfor snodige f-verdier her.)

Gatekunst i Brenneriveien - f16, 1/125, ISO 200

 

Gatekunst i Brenneriveien - f25, 1/125, ISO 200

 

Gatekunst i Brenneriveien - f4.2, 1/125, ISO 200

 

Gatekunst i Brenneriveien - f6.3, 1/125, ISO 200

20 Comments

  1. Stilig gatekunst.
    Virkelig flott! 🙂

    • Jeg blir like fascinert hver gang jeg ser dette store veggmaleriet, og her nede passer det liksom så godt inn også.

  2. Dette var skikkelig kult… flott gatekunst!

    • Dette er bare ett av de store veggmaleriene som er i og rundt Brenneriveien. Kanskje viser jeg dere noen av de andre og mer fargerike senere en gang.

      Spesielt er jeg for resten glad i den av Sean som Anne-Sophie viser akkurat nå.

  3. Veldig morsomme de der! Jeg var der også på lørdag og antar det var deg jeg så. Ler!

    • Visst var det meg!
      Jeg tenkte på deg da vi gikk der nede. Vi så nemlig to damer som fotograferte mens vi var der, men jeg antar du var henne som smilte litt forsiktig. 😉

  4. Utrolig hva de får til ja, veldig fint!

    • Gatekunst, som sklir inn i miljøet slik den gjør i Brenneriveien, liker jeg veldig godt… og her er det mye flott kunst å se.

      Ellers kan man nesten gråte av hvordan enkelte forsøpler med smøreriene sine.. altså det som i mitt hode er «tagging».

  5. Hei – og tusen takk for kommentar hos meg!

    Fin gatekunst du viser!

    Ha en super mandag!

    Smil fra KKann

    • Hei på deg også 🙂
      Jeg kan ikke ta æren for denne gatekunsten. Derfor håper jeg kunstneren eller kunstnerne titter innom her og ser alle de rosende ordene.

      Ellers har jeg hatt en helt fantastisk dag. Jeg fant nemlig ut at det ikke var noe galt med kameraet mitt i det hele tatt. Det var bare bracketing-funksjonen som var aktivert. Ikke rart lysmåleren fortonet seg rabiat da. *ler* Dermed kunne jeg tilbringe dagen nede ved Østensjøvannet. Så har jeg fått sett et helt supert teaterstykke nå i kveld. I tillegg kommer snart «Livet i Fagervik». Bedre kan det vel nesten ikke bli på en mandag. 😉

  6. Artig. Fant lignende her fra Bergen via linken du hadde lagt ut til Anne-Sophie. Er tydeligvis ikke så ofte i byen og ser på slikt, – er mest «langt inne i granskauen…» Må visst ta en dag og kikke litt rundt i mine barndoms gater: http://streetart-bergen.blogspot.com/

    • Jeg er også mest langt inne i granskauen eller nede ved Østensjøvannet. Dermed blir det til at jeg besøker Anne-Sophie for å se den flotte gatekunsten. Jeg har også fått med meg mye lekkert inne på Street Art Bergen.

      Vi får ta oss noen gjesteopptredener rundt i byen sånn dann og vann vi. Stillheten i naturen er nemlig langt i foretrekke.. i hvert fall for meg. 😉

      • Jo, stillheten i skogen er absolutt best. Byen er nok litt forandret siden min barndoms gate, men mye er forbausende likt. Gatekunst var vel stort sett det paradiset vi krittet opp på gaten 🙂 Fotodokumentasjon kan være viktig. Jeg er f.eks. sjeleglad for en ivrig fotograf som tok den type bilder i sin tid, mens andre bare hadde råd til et og annet familiebilde. Derfor har jeg mulighet å se mitt barndoms smau i Bergen i 3 ulike tidsperioder.
        http://www.ub.uib.no/bilder/sok/vis_stort_bilde.asp?ID=53467
        Så dette er ikke så ulikt den type bilder Anne-Sophie har lagt ut fra Damstredet. Dessuten er jeg glad han tok bilder med barn på som du vil skjønne. (I dag ville det dessverre vært en tvilsom affære…) Så dette henger nok innkjøpt og litt forstørret på veggen vår.

        • Dette er jo kjempeartig!! Forstår veldig godt at det bildet er innkjøpt. Hadde jeg bodd i ditt smau kunne det for resten vært tre-åringen Inger Johanne som satt på den sykkelen. 😉

          Så er det jammen godt vi har Anne-Sophie og hennes like. Ettertiden trenger slik dokumentasjon!

          Antar det vil komme litt mer gatekunst her inne hos meg i løpet den nærmeste tiden.

          • Jojo, vi er vel blitt litt voksne og i vår beste alder etter hvert da 🙂

            «Alle» flyttet bort fra disse smauene i sin tid til de mer moderne nye bydelene. Husker de mest sannsynlige navnene på de andre på bildet, men vet bare etternavn på én, men det kan være feil-husk. Har prøvd nu-tidens moderne elektroniske post til ingen nytte. Synd.

            Husker forresten også godt lyktemannen som kom og tente den gasslykten vha en stang om kvelden. Men husker ikke om det skjedde hver kveld eller bare i ny og ne.

              • fotoboksen
              • Posted 23 mars 2009 at 10:37 pm
              • Permalink

              Visst er vi i vår beste alder Svein!!

              Det må ha vært noe helt eget med den lyktemannen. Kan ikke huske at vi hadde gasslykter der jeg bodde.

              Mine barndoms trakter er for lengst jevnet med jorden, og det er veldig veldig trist. Vi hadde det så flott i det som den gang var et militært borettslag.. med fin og trygg lekeplass, badestrand og en liten båthavn. Store ærverdige villaer med parker og frukthager var nærmeste naboer, og en liten skog. Vi kunne vel neppe hatt det bedre.
              Men så ble den nye Fornebu flyplass bygget og alt ble ødelagt. Husene våre sto der en god stund etter at eiendommen ble ekspropriert, men strand og båthavn måtte vike for en ny vei. Skogen og de fleste eiendommene rundt ble lagt under rullebanene og til slutt ble det parkeringshus på våre tomter. *sukk*
              Nå er også det borte til fordel for store moderne kontorbygg. Alt er sikkert flott nok.. men det kan slett ikke måle seg med hvor fint det var!!

  7. Flott gatekunst 🙂

    • Ikke sant Henrik.. og det kommer mer etter hvert, så følg med 😉

  8. Disse bildene har jeg aldri sett. Men tror ikke jeg har gått den gata..hvertfall ikke på aldri så lenge..
    Masse detaljer som er med her ja. Morsomt å se. Er enig med deg i at dette er kunst 🙂

    • Du burde virkelig ta deg en tur innom der i sommer. Det er mye fint å se… og mange fargerike og flotte. Noen av dem har jeg tenkt å vise dere etter hvert. Favoritten min her nede er imidlertid den Anne-Sophie nettopp har lagt ut.


Legg igjen en kommentar

