Skip navigation

Gatekunst i Brenneriveien - f4.2, 1/125, ISO 200

Jeg vet slett ikke om jeg kan si meg helt enig i denne oppfordringen i Brenneriveien. Ellers kan jeg godt like maleriet til venstre i bildet. Taggingen til høyre derimot,  hører inn under det jeg karakteriserer som hærverk!

For meg er det viktig at gatekunsten både er godt utført og plassert på et sted den passer inn og dermed beriker miljøet. Det neste veggmaleriet er et greit eksempel. På en ellers naken og trist murvegg på Grünerløkka lyser det opp og gir farge til omgivelsene.

Gatekunst på Grünerløkka - f10, 1/250, ISO 320

Selv om det neste kanskje ikke reprsenterer stor kunst, passer ironien/humoren godt til det trange og loslitte smuget hvor det er malt… og det fikk smilet fram hos meg.

Gatekunst på Grünerløkka - f6.3, 1/500, ISO 320

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Dette var ende mer flott gatekunst dette. Enig med den tagginegne til høyre på første bilde, det heller mer mot hærverk enn kunst, men det andre var jo kjempeflott…

    • Det er morsomt å legge merke til både små og store kunstverk i gatemiljøet. Du verden så mange dyktige malere det er der ute!

      Sannsynligvis er det vel jeg som er uvitende, for jeg må innrømme at jeg verken forstår hensikten med eller betydningen av all den stygge taggingen.

  2. Ja, er enig med deg der ang tagging og kunst. Det finnes utrolig mange flotte veggmalerier og mindre malerier. Flotte bilder 🙂

    • Mange av kunstnerne fortjener virkelig at gatemaleriene deres blir et større publikum til del. Vi på bloggene kan i hvert fall bidra litt med det. 🙂

      Nå kommer det selvsagt an på øyet som ser om taggingen er fin eller ikke, men slik jeg ser det sender den bare ut negative signaler. Kanskje det rett og slett er hensikten med den.. hvem vet?

  3. Andra bilden gillar jag skarpt! Bar fotad !
    Texten på den tredje var ju kul.

    • Det er ganske mye fint å finne hvis man bare tar seg tid til å se 🙂

  4. Pent. Det handler vel litt om tillatelse fra huseier også. Men disse gatemaleriene gjør jo hverdag og bymiljø mer fargeglad. Før var vel gråbeinsgårdene grå? Og det er jo en trist farge.

    • Visst bør man ha tillatelse fra huseier, og jeg vil tro at det ikke er særlig problematisk dersom maleriet er tenkt dekorativt som på bilde nr 2 og at det ellers vil passe inn i miljøet.

  5. Jeg tror jeg må oppsøke Brenneriveien en dag.. 😉 Enig med deg at det første bildet til høyre er hærverk! Og spesielt det andre bildet er stilig. Det siste fikk frem smilet hos meg også…. 🙂

    • Du burde virkelig ta deg en tur. Det er så mye gatekunst der nede, og man oppdager nye detaljer hele tiden. 🙂

      Min fotovenn ble så fascinert av området at han tok turen tilbake dagen etter for å fotografere mer.. og under litt bedre lysforhold enn det vi hadde på lørdag.


Legg igjen en kommentar

