Skip navigation

Linerle - f6.3, 1/1250, ISO 200

Tenkte jeg skulle glede dere med dette bildet av linerla jeg så ved Østensjøvannet i dag. Enda et tegn på at våren har kommet. Men stakkars lille pippen som valgte denne iskalde og vindfulle dagen å vende tilbake på!

………………..

Huttetu!! I dag har jeg virkelig gjort bort meg!!

Som nyinnmeldt av dagen i Norsk Ornitologisk Forening, rapporterte jeg inn observasjonen av både denne linerla og en annen fugl som ble meg fortalt var en gulerle. Feil, feil og atter feil. Gulerla viste seg å være en vintererle, og denne linerla er slett ingen linerle i det hele tatt. Dette er derimot en Svartryggerle!! Denne underarten hekker i England og er veldig sjelden her hos oss.

Midt i all elendigheten er det i hvert fall veldig morsomt at jeg i løpet av kort tid har observert to sjeldenheter.. både tundrasædgåsa og nå denne svartryggerla.

(Før markøren over bildet for EXIF-info, og klikk for å se det i større format.)

14 Comments

  1. Det er nok mange av dem som har fått seg en liten overraskelse i år, siden både snø og kulde holder lenge. Men absolutt et godt vårtegn 🙂 Herlig liten sak de der.

    • Jeg ser mange vårtegn om nå om dagen, til tross for at snøen fremdeles ligger ganske dyp over alt. I solveggene er tulipanene på vei opp, påskeliljene står i knopp, hestehoven blomstrer og nå har altså også linerla kommet. Like etter at jeg fotograferte denne tassen, så jeg også en vintererle. Dermed skulle det meste være i rute.. til tross for snø og kulde. Håper bare de finner maten de trenger!!

      For resten.. du som har kunnet svare på så mye om bloggen. Jeg lastet opp et nytt lite bilde av meg selv i går som jeg ønsker å bruke i stedet for blomsten. Finner imidlertid ikke ut hvordan jeg skal få fjernet det blomsterbildet. Det er nemlig ikke angitt som «brukerbilde» noe sted. Hmmm? Kanskje det bare fulgte med fra det forrige temaet jeg hadde? Vil så gjerne bytte!!

  2. Men vad spännande med rariteterna!! Nu ska jag gå tillbaka och titta på Tundrasädgåsen!!
    I måndags hörde jag lärkan här!

    • Visst er det spennende med raritetene, men veldig flaut å ha begge fuglene feil i min første rapportering da!! *ler*

      Fugleeksperten som hjalp meg med å rette det hele opp igjen, ba meg om å rapportere tundrasædgåsa også. Han var nemlig sikker på at gåsa faktisk er en tundrasædgås. Både bildene av den og flere bilder av svartryggerla er sendt NSKF (norsk
      sjeldenhetskommite for fugl)… artig!!

      Og du så deilig at lerken lars seg høre igjen. 😀

  3. Vakkert bilde

    • Tusen takk skal du ha Elisabeth!
      Den satt ikke lenge av gangen på samme sted denne svartryggerla, så her måtte jeg bare fyre løs uten å ha tid til å ta særlig hensyn. Derfor er jeg glad resultatet ble såpass som det gjorde.

  4. Men vårlig er det uansett!! Juhuu!!! 😀

    • Ikke sant!! 🙂
      Så får det ikke hjelpe om jeg roter det til litt både her og der. Kanskje jeg kan skylde på litt våryrhet? *ler*

  5. Veldig artig at du skriver om sånt!
    Jeg ville også ha trodd det var en linerle. Uansett er den fin! Og tidlig ute.

    • Det er av sine feil man lærer, så her lærte jeg i hvert fall flere ting samtidig. Som du skjønner så tar jeg det heldigvis heller ikke særlig tungt det at jeg driter meg ut for all verden på denne måten.
      Kanskje bidrar mine dumheter til at flere får øynene opp for det utrolige mangfoldet som finnes der ute i naturen.. og at man intetanende kan dumpe borti sjeldenheter.

      Ikke sant den er fin.. og stakkars liten som den må fryse nå!!

  6. hva du finner! 😀

    deter da morro at det er sjeldne fugler på besøk her..

    men linerla kommer sikkert… snart!

    – og da er jeg sikker på at du er av de første til å se den!

    • Vi får se 😉
      Mine fuglekunnskaper har visst mange hull, så gudene må vite hvilken pipp det er jeg TROR jeg ser ved neste korsvei *ler*.
      Men visst var dette morsomt!!

  7. Gratulerer! Så herlig! Det er moro å få vite at man har oppdaget to fuglesorter som ikke er så veldig vanlig her 🙂 Jeg hadde nok også trodd det var en linerle. Flott bilde av den 🙂

    • Takker og bukker! 🙂

      Kanskje det er med hensyn til å se litt sjeldne fugler at min flaks kommer til overflaten. Ellers viser den seg nemlig ikke ofte. Hvis det er en ørliten sjanse for at noe kan gå galt, så kan du banne på at det skjer for meg. Har blitt så vant med det nå at jeg ler i stedet for å fortviles. 😉


Legg igjen en kommentar

