Skip navigation

Stokkand hann - f6, 1/1000, ISO 200

Enkelte av fuglene ved Østensjøvannet kjenner jeg igjen, og denne andrikken er en av dem som har vannet som fast tilholdssted. Jeg så ham første gang høsten 2006.

Nå lurer dere sikkert på hvordan jeg klarer å skille akkurat denne andrikken fra de andre. Det er slett ikke vanskelig. Han ser så flott ut fra denne vinkelen, og her viser han seg absolutt fram i all sin velde. Men han har en ganske iøyenfallende og lite flatterende skavank. Se bare på det siste bildet!

Første gang jeg så ham trodde jeg slett ikke han kunne overleve en lang og kald vinter med denne skavanken og jeg lurte på hvordan han i det hele tatt klarte å få i seg mat. Men det var tydeligvis ingen grunn til bekymring. Han klarer seg aldeles utmerket og er «still going strong». 

Stokkand hann - f6, 1/1000, ISO 200

 

Stokkand hann - f6, 1/1000, ISO 200

 

Stokkand hann - f6, 1/1000, ISO 200

 

Stokkand hann - f6.3, 1/1000, ISO 200

Tungen stikker ut gjennom en åpning i den myke delen av undernebbet. Ikke akkurat vakkert, men ellers er han jo flott!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk på bildene for å se dem i større format.)

24 Comments

  1. Du har veldig fine bilder av fuglene i Østensjøvannet. I likhet med hundrevis av andre, er barna mine og jeg er der innimellom og mater dem. Alltid populært. Men denne karen har vi aldri sett. Vi skal være på utkikk etter ham neste gang.

    • Såfremt lysforholdene er relativt gode kommer nok jeg til å være ved vannet veldig mye utover våren. Kos om dere ser meg og sier «hei». 🙂

      Denne karen liker å være mellom fossen og brua, men siden det er så veldig mange andrikker der er det ikke bestandig like lett å få øye på ham.

      Da er det enklere med de lyse stokkendene som også er spesielle. De stammer fra et kull på seks som så dagens lys for et par år siden.

      Og du.. tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

      • Om det er deg vi har sett vet jeg ikke, men jeg har i alle fall sett en kar med relativt stort og tungt Nikon-utstyr. Så det er mulig det er en og samme?

        • *smiler til deg*
          Nei, da er det nok ikke meg dere har lagt merke til. Jeg har riktignok et stort Nikon-kamera, men jeg er en sånn litt halvgammel tante du vet. Dermed er jeg i hvert fall ganske lett å oppdage blant alle gutta som fotograferer der nede. 😉

          • He-he! Nå har jeg lest bloggen din i månedsvis uten å trykke på «About» en eneste gang. Kombinasjonen av din interesse for fugler og fotografering gjorde nok at jeg gjorde en automatisk feilslutning hva kjønn angår. Beklager 🙂

              • fotoboksen
              • Posted 26 mars 2009 at 12:03 am
              • Permalink

              Det er slett ingen ting å beklage Jo Christian. 🙂

              Jeg har forsøkt å sette inn et bilde av meg selv i stedet for denne blomsten, men det vil ikke vises her inne. Enkelte andre steder kommer det imidlertid opp.. forstå det den som kan.

  2. Neimen ikke rart du kjenner ham igjen!
    Godt han allikevel klarer å få i seg mat til tross for skaden eller hva en kan kalle det. Flotte farger!

    • Jeg aner ikke om denne skavanken er medfødt eller en skade av noe slag. Sannsynligvis er den nok medfødt, for jeg skjønner ikke hvordan tungen ellers skulle kunne ha kommet seg ut gjennom undernebbet på denne måten.

      Hovedsaken er i hvert fall at han klarer seg. 🙂

  3. Reprise-sending: Serien din ligner nok mest på et amerikansk presidenvalg! Først bruser de med fjærene og forteller om hvor mye bra de skal gjøre, før McCain forlater scenen med tungen ute 🙂

    • Det har du jammen rett i Svein!! *ler*

  4. 🙂

    • Smiler tilbake til deg!

  5. Flott bildeserie igjen 🙂 De er utrolig flotte. Kanskje ikke pent og le av han, men ha så da unektelig artig ut der han svømmer med tungen ute. Godt han har klart seg så bra!

    • Så hyggelig at du liker denne gamle kjenningen min. 🙂
      Selv synes jeg han ser litt uappetittelig ut med den tungen… og tenk hvor kald den må bli om vinteren!!
      Det er i grunnen litt trivelig å kjenne igjen enkeltfugler. Man får på en måte et lite eierforhold til dem da.

  6. Oj, det var godt å høre at denne andrikken klarer seg bra selv om tunga henger litt ut. Jeg blir så lett bekymret for dyr 😉
    Veldig flotte artsbilder, som vanlig!

    • I disse tider er det sikkert tullete å legge ut slike litt kjedelige artsbilder, for horomonene begynner virkelig å boble ved Østensjøvannet. Det blir nok andre og mer action-pregede bilder etter hvert. 😉

  7. se her, her publiserer du flotte fuglebilder! Jeg tror jeg husker den andriken, jeg.. den er spesiell, ja!

    Kanskje får jeg til å besøke Østensjøvannet DENNE våren? Det hadde vært artig å prøve seg som fuglefotograf der!

    • Du bør så absolutt komme. For å få mest mulig uttelling kan du nok med fordel drøye et par uker til slik at flere av sommergjestene har kommet tilbake.

      På fine vårkvelder finner du oss som oftest ved gressbanen på Abildsø-siden av vannet. Der pleier det nemlig å være mye toppdykker-action. Men først må isen få tid til å smelte

  8. Næææh! Stakkars… men som du sier, han har klart seg fint 🙂 Og det er godt. Jeg lurte på først hvordan du kunne skille den ene andrikken fra den andre ja 😉 Det er skikkelig flotte bilder du legger ut her – det må jeg si gang på gang! 🙂

    • Det var akkurat min reaksjon også første gangen jeg så denne karen: Næææh og stakkars og et lite grøss! Den første vinteren ble jeg like lykkelig hver gang jeg så at han levde. Nå tar jeg det helt med ro, for jeg vet jo at han klarer seg bra.
      Så blir jeg like glad hver gang du forteller at du liker bildene jeg legger ut! Tusen takk.. det gir masse inspirasjon 😀

  9. Meget flott bilde serie med mange fine positurer. Syntes det siste bilde var meget kuult 🙂

    • Jeg vet ikke hvor kuult jeg synes det siste bildet er, for på meg virker det en smule uappetittelig med den tungen. Men stakkaren kan jo ikke noe for det da!

      Ellers synes jeg lyset fikk fargene så fint fram i fjærdrakten her… og bakfra er han jo en staselig kar. 😉

  10. Kjempeflotte bilder som vanlig. Og det er bra han har det bra selv om tunga henger ut… 😉

    • Ikke sant Ivar!

      I dag skinner solen igjen, så det spørs om ikke jeg må legge turen ned til vannet i dag også. Det virker som en magnet på meg nå om våren!! Så stakkars dere.. det blir nok mye fugleliv her inne i tiden framover.


Legg igjen en kommentar

