Skip navigation

Sothøne - f6.3, 1/1000, ISO 200

En annen fugl det er morsomt å fotografere på våren er sothøna. De er noen veldig aggressive fugler som ikke nøler med å jage selv den mye større kanadagåsa opp i trærne. Som oftest er det imidlertid andre sothøner de lar aggresjonen gå ut over. Maken til slosskamper som mellom to sothønerivaler skal man lete lenge etter. Nåja.. sivhøna er kanskje like heftig. Dessuten er de mestere i å løpe på vannet,  og de snodige føttene er som skapt for akkurat det.

På en så flott dag som denne er det ingen tvil om hvor jeg kommer til å ta med kameraet. Østensjøvannet og livet der nede er som en eneste stor magnet nå om dagen.. og jeg kjenner at magneten allerede har festet grepet.

Ønsker dere alle en strålende dag.. den første av året med sommertid!

Sothøne - f6, 1/1000, ISO 200

 

Sothøne - f6.3, 1/1000, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

18 Comments

  1. Vilka enastående vackra bilder du har! Imponerad!

    • Tusen, tusen takk Gärdsmygen!
      Nå om dagen blir det nesten til at jeg bor nede ved Østensjøvannet.. og koser meg hele tiden!!

  2. De tærene på det siste bildet var da utrolig flotte og spesielle.

    • Jeg har vært fascinert av disse føttene siden første gang jeg la merke til dem. På halvstore sothøneunger ser de nesten helt abnormt store ut i tillegg.
      Sivhøna har for resten også slike snodige føtter.

  3. Der fant jeg deg igjen. Nydelige bilder, som vanlig. Ha en fin søndag.

    • Jeg er her jeg vet du 😉
      Denne søndagen har vært alle tiders.. og de fleste lyse timer har jeg tilbragt ved vannet. Resten av kvelden går nok med til å se resultatet av dagens fangst og slette unna med hård hånd.

  4. Utrolig hva slags detaljer man kan se i det siste bildet! 😀

    • Fuglene er flotte i seg selv, men jeg synes det er artig å ta slike detaljbilder også. Da får man virkelig se hvor flott den enkelte fuglen er tilpasset sin funksjon i naturen.
      Dessuten lærer jeg en hel masse av slike bilder.

  5. Hei så flotte bilder du har her oppe da, 😉
    Fine farger på de bena på siste bilde.

    • Tusen takk skal du ha Jorunn!
      Ikke bare har sothønas ben fine farger når man ser dem på nært hold. Jeg synes også deltaljene i dem er veldig flotte. 😉

  6. Nydelige bilder, nok en gang 🙂
    Utrolig spennende å se detaljene på føttene. Spennende mønster og farger!

    • Sothøna er nok ikke blant verdens vakreste fugler, men det skulle ikke forundre meg om den er blant de mest aggressive. Og de føttene.. jeg fikk nesten hakeslipp første gang jeg så dem!
      Snodige, ikke sant!?!

  7. Herlige bilder som vanlig her 🙂 Artig at du får med detaljer som du stadig gjør! Ja, de er noen hissigpropper de Sothønene, har kommet noen få her også, men det er en del is her så det tar vel enda en uke eller to før det blir skikkelig liv og røre. Pleier å være på et sted som heter Miletjern i nedre Eiker. Yrer av liv der, spesielt bra er det nå under trekk perioden, da er Miletjern en mellomstasjon på lik linje med Mølen i Larvik, dog litt mer fugl på Mølen men artig lell 🙂

    • Er det ikke artig når fuglene vender tilbake.. våryre som bare det.
      Høres veldig spennende ut med dette Milejernet! Ved Østensjøvannet er det vel stort sett bare kvinendene og laksendene som har gjesteopptredener under trekket. Så er det noen ganske få arter som er innom en snarvisitt i løpet av sommeren.
      Hvem vet, kanskje jeg tar en tur til Miletjern jeg også… hvis jeg klarer å rive meg løs fra Østensjøvannet da. 🙂

  8. hei på deg…..

    jeg må innrømme – jeg så mest på det som var nedenfor ringen…..

    flott fot….

    • Ja, er det ikke fascinerende med disse detaljene Bjørn!!
      😀

  9. Enda en flott bilde serie… ser ut som den har god fart der den løper 🙂

    • De får virkelig fart på seg disse her, men det er slett ikke enkelt å fange dem i rette øyeblikk.
      Vi har et strålende vær igjen. Dermed blir det nok enda en trivelig og spennende dag nede ved vannet. Kanskje dette blir dagen da jeg klarer å få til et skikkelig heftig løpebilde.. hvem vet?!?
      Måtte dagen smile til dere også 🙂


Legg igjen en kommentar

