Skip navigation

Hettemåke - f6.3, 1/2000, ISO 200

Lille speil i isen der.. hvem er vakrest på vannet her?

Hettemåkene har returnert til Østensjøvannet. Dermed ble det brått slutt på stillheten og freden som har rådet i hele vinter!

Denne tassen så ut til å være særdeles selvopptatt, for se bare hvordan den nøt synet av seg selv. Da flere kom til og ville speile seg de også, ble han illsint og skrek ut sin frustrasjon. Det hjalp imidlertid ikke i det hele tatt, så snurt vendte han seg bort fra det magiske speilet sitt.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Hettemåke - f6.3, 1/2000, ISO 2000

 

Hettemåke - f6.3, 1/2000, ISO 200

 

Hettemåke - f6.3, 1/2000, ISO 200

 

Hettemåke - f6.3, 1/2000, ISO 200

16 Comments

  1. Nydelig serie!🙂
    Veldig flotte bilder, med ett nydelig spill.
    Klare og vakre.
    Om jeg hadde hatt en hatt, så hadde jeg tatt den av – for DEG!😉

    • Med så flotint speiling i isen/vannet, var jeg nødt til å benytte denne sjansen når den bød seg.
      Du skal da slett ikke ta av deg hatten Ida.. men jeg blir selvsagt veldig, veldig glad for en så flott tilbakemelding. Tusen takk!!😀

  2. Man får si hva man vil, men jeg synes måker er flotte fugler… spesielt fint er det å se dem gjennom dine kameraøyne🙂

    Gleder meg til mange nye fuglebilder fra deg utover våren🙂

    • Da er vi skjønt enige Smultron! Jeg synes de er noen heftige og flotte fugler. Det forhindrer imidlertid ikke at de kan være veldig støyende.. i særdeleshet disse hettemåkene.
      Jeg har allerede tilbragt mange timer ved vannet denne våren, og tar jeg ikke helt feil blir det enda fler i morgen. Har nemlig fått forståelse av at været skal bli toppers.😉

  3. Delikate, fine bilder.

    Men hvorfor kunne de ikke dele speilet, da? Det var da plass til alle tre..

    • Tusen takk skal du ha Arne.

      De kunne nok sikkert ha delt speilet, og gjorde det vel også. Måtte ta meg en liten kunstnerisk frihet slik at teksten passet bildene vet du.😉

  4. Ja, da er freden avsluttet for denne gang. Men det er flotte fugler og mye liv med dem, spesielt artig er det å se når de er på matjakt, måten de stuper (ikke på isen da,hehe) for å fange småfisk og annet på, og det er en utfordring å fange på minnebrikken. Flotte bilder og bra tekst!🙂

    • Det er artig å se dem i aksjon, og når de er på matjakt er de jo helt rå!! Ellers synes jeg de større måkene har noen flotte og heftige rovfuglblikk!

      Makrellternene besøker av og til Østensjøvannet. Det er kanskje de fuglene jeg sliter mest med å få gode bilder av der nede. De er så utrolig kjappe at det er vanskelig å holde fokuset på dem. Antagelig er det nok litt enklere ved sjøen.

      Ternefotografering skal jeg jammen sette opp på listen over sommernes målrettede fototurer. Tror det kan bli skikkelig artig, men resultatet blir det nok så som så med.😉

  5. Skrattmåsen är rätt vacker med sin svarta hjässa som de speglar i vattnet här. Men oj vad de kan låta ja!
    Härliga bilder och de ser ut att ha det rätt gott där!

    • Da jeg tok dette bildet for et par dager siden, var det bare 20-30 slike måker ved vannet. I dag føltes det som om det var hundrevis av dem.. og for et spetakkel de holdt!!
      Du kan være trygg på at de har det alle tiders ved Østensjøvannet hvor de har rik tilgang på mat.

  6. Meget flott og velkomponerte bilder!

    • Jeg er litt svak for motiver med fin speiling, og hadde det ikke vært for speilingen ville nok disse blitt veeeldig kjedelige. Men da hadde jeg nok ikke tatt dem heller. Tusen takk John🙂

  7. Helt herlig🙂

    Innom og leser meg opp litt og koser meg glugg ihjel som vanlig.
    Gratulerer med medlemskap i NOF og observasjon og fotografering av sjeldne arter, det var jo skikkelig gøy da, selvom det krølla seg litt i begynnelsen🙂
    Håper du storkoser deg ved vannet om dagen og at flyttingen fra gamlebloggen ikke blir helt permanent.

    (Savner deg vettu`, og det syns jeg egentlig blogadmin. også burde; dine fantastiske fotoreportasjer var jo bare et pre for hele portalen, så det så !)

    Deilige vårdager ønskes videre og en god morgensolklem sendes i din retning🙂

    • Du er kanskje en av de få som virkelig forstår hvor mye jeg koser meg ved vannet nå om dagen og for en magnet det er! Det blir nok noen timer der nede i dag også.😉

      Måtte jo melde meg inn i NOFOA slik at både tundrasædgåsa og svartryggerla kunne rapporteres. Erla flyr for resten rundt der nede fremdeles, og det ser ut som om den liker å holde sammen med vintererla. Veldig mange besøker vannet for å få sett den lille tateren. Artig!!

      VGB må nok vente en stund til. Det blir for mye å administrere for øyeblikket, og jeg trives mye bedre her inne nå etter omleggingen. Dermed blir det her jeg holder meg enn så lenge i hvert fall. Så tror jeg neppe VGB føler det helt store savnet. Det er da så mange andre som tar knallbilder der inne.. bl a du!

      Klemmen din er mottatt med stor takk, og sola ble med helt hit.😀

      Kos dere videre i dagen dere også, og følg med. Svanene hadde seg nemlig i går.😉

  8. Jeg tror han/hun lurer fælt på hvorfor den er så brun i trynet, jeg…
    Dette syns jeg var fabelaktig fanget, Inger Johanne. Denne måken ser virkelig ettertenksom beundrende ut. En aldri så liten narsissist…😀

    • *ler*
      Tror du tar feil her gitt! Vedder på at den er kjempefornøyd med at brunfargen har holdt seg så bra på den lange ferden hit til det høye nord.😉

      Uansett hva den tenker, så virket den fullstendig oppslukt av det den så i vannspeilet. Utvilsomt en narsissist av klasse dette her!


One Trackback/Pingback

  1. By Ståles safaris » Måke hilser mester on 04 Apr 2009 at 11:16 pm

    […] å ha blitt inspirert i senk av Inger Johannes hettemåkeserie her, her og her, sto de nyankomne brunhettekledde i Breiavatnet lagelig til “for […]

Legg igjen en kommentar

