Skip navigation

Hettemåke f6.3, 1/2000, ISO 200

Etter den lange reisen fra hvor de nå enn har vært i vinter, ser det ut til at behovet for et godt bad er påtrengende. Med hettene på bader parene gjerne sammen, og kunne så visst nådd høyt i en synkronbadekonkurranse dersom slike hadde blitt arrangert. Etter badet må det slevsagt ristes løs.

Jeg har ikke tall på hvor mange av disse hettemåkene som nå har vendt tilbake til Østensjøvannet. Støynivået og aktiviteten kan tyde på at det er hundrevis!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Hettemåke f6.3, 1/2000, ISO 200

 

Hettemåke f6.3, 1/2000, ISO 200

 

Hettemåke f6.3, 1/2000, ISO 200

 

Hettemåke - f6.3, 1/3200, ISO 200

10 Comments

  1. De to siste bildene var vakre, synes jeg😀 Fjærene kommer så godt frem og utsnittet er bra, spesielt i det nest-siste bildet🙂

    • Ofte smetter de ut av bildefeltet med vingespissene sine slik som på det siste bildet. Men så er det likevel ting som får meg til å spare på noen av dem.. slik som dråpene foran brystet denne gangen. Dessuten ville det jo være urettferdig å bare vise den ene flaksende.😉
      Ellers er jeg selvsagt enig med deg. Det nest siste er langt å foretrekke!

  2. Flotte bilder, er enig med Ithil at de to siste er veldig pene og skarpe… en kan se hver eneste fjær…

    • Det er noe eget med flaksebilder. De har en egen spenst og mye mer liv i seg.

      Ellers var det stor aktivitet ved vannet i dag. Til og med svanene «hadde seg», og du verden for flaksing det ble etter den kjærlighetsstunden.😉

  3. Ikke alltid like lett å fange hele fuglen, det skjer fort når de er i gang🙂 Men helt enig at bildene er absolutt verdt å ta vare på selv om man ikke alltid får med alt, for de var flotte som de pleier hos deg. Flott å se hvordan vannet perler seg på fjærdrakten.

    • I dag kastet vi ut små brødbiter til dem for å fange dem i svevet. For mitt vedkommende (med 200-500 tele) ble det et heller slett resultat. De fleste bildene var enten et lite hakk ute av fokus, eller så var fuglen for nær og dermed for mye ute av bildefeltet til at det var noe å spare på.
      Bedre gikk det for min sidekamerat som hadde vidvinkelen på apparatet. Fikk ny inspirasjon da gitt.😉

      Med bilder som er tatt på avstand er det selvsagt lettere, men likevel klarer de ofte å strekke vingespissene for langt opp eller ut. Eller kanskje det er nærmere sannheten at jeg ikke er kjapp nok til å zoome!

      Noen tar jeg vare på likevel.

  4. jeg synes det er vanskelig å ta bilde av fugler.. du er forbildet mitt når det gjelder slike bilder, Inger Johanne! Jeg får øve og øve og øve..

    vakre hettemåker!🙂

    Har du helt gitt opp vgb-wordpress?

    • Det er egentlig ikke så vanskelig å ta bilder av fuglene, men du bør må velge prioritert lukker fortrinnsvis på 1/1000 eller raskere. Prøv deg fram du.😉

      Hettemåkene er helt ville om dagen. Hvis været blir bra i morgen skal jeg sitte så nær iskanten som mulig å prøve å fange dem mens de sloss! Det smelter så fort om dagen at jeg må foreta den fotograferingen mens anledningen er tilstede.

      Vet ikke hvordan det blir med VGB. Kan bare si at den foreløpig står i bero.

      God klem😀

  5. Fantastik! De har kommet hit til Stavanger også, og krangler som best de kan med helårsmåkene som okkuperer Breiavatnet. Fullt av feiende flott liv der i dag. Ble litt motivert av dine hettemåkebilder, og prøvde å knipse noen av dem i dag. Men neida. Ikke så mye å vise fram, egentlig. Men kanskje jeg leger ut det minst dårlige som en liten hyllest til deg…?

    • Tull på deg! Jeg er sikker på at hettemåkebildene dine er helt topp!!
      Legg dem ut du, men ikke som en hyllest til meg. Du har nemlig gitt meg alt for mye hyllest og glede allerede Ståle.😀


One Trackback/Pingback

  1. By Ståles safaris » Måke hilser mester on 04 Apr 2009 at 11:16 pm

    […] å ha blitt inspirert i senk av Inger Johannes hettemåkeserie her, her og her, sto de nyankomne brunhettekledde i Breiavatnet lagelig til “for […]

Legg igjen en kommentar

