Skip navigation

Stokkand - f6.3, 1/1600, ISO 200

Disse er begge to fiiine stokkandfruer, men likevel så forskjellige. De fleste stokkandhunnene ser ut som damen på det øverste bildet. For snart to år siden ble det imidlertid klekket et kull med seks veldig lyse stokkender ved Østensjøvannet. Da de var små så det nesten ut som om de var albino alle sammen. Etter hvert fikk de imidlertid en delikat beige farge. Fremdeles er de lyse og veldig ulike sine artsfrender, men har utviklet en gyllen og flott farge.  Se bare på damen under. Fem av de seks fra dette kullet oppholder seg fremdeles ved vannet. Den sjette tror jeg har flyttet ned til Akerselva. Jeg så i hvert fall en tilsvarende der nede.

Andrikkene fra kullet er også lett å skille ut i mengden med sine lyse kropper og brune hoder.

Stokkand - f6.3, 1/1600, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

20 Comments

  1. så nydelig den nederste er.. nei, de er da begge to vakre.. hadde jeg vært abdrik vet jeg ikke hvem jeg skulle ha valgt! 😉

    • Det er så mange andrikker nede ved vannet at disse to kan nok velge og vrake på øverste hylle. *ler*
      Men de bør nok sikre seg en kar som kan passe på dem snart, for ellers kan det gå dem ille. Enslige andrikker går nemlig ikke av veien for gruppevoldtekt hvis de får tak på en dame.

  2. Så nydelig lys dame 🙂
    Smelter totalt her jeg sitter og psyker meg opp til å gjøre husarbeid….

    Man altså, det er d u som fortjener ornitologtittelen, bare så det er sagt ! Du dokumnetrer sjeldenheter og detaljer som jo er helt unike, også har du kontinuitet, så ofte blir det «historier» ut av dine mange møter med våre fjærkledde venner 🙂

    Da jeg tenkte på deg ved vannet i dag fikk jeg en idè om at jeg kan tjuvstarte på mitt andre liv som ornitolog når jeg blir pensjonist. Da kan vi nemlig feste kameraene på de motoriserte små sportsrullatorene våre og forske på fugler av hjertens lyst.
    Med andemat i posen og en liten teknekt for helsens skyld, pulsvanter er et must og en sigarett er bare bra for sinnets munterhet !
    Jeg gleder meg allerede 🙂

    Gleder meg til svaner også og sender en ettermiddagsklem !

    • Høres vidunderlig herlig ut!!
      Jeg er jo i og for seg heldig som kan gå rundt med kameraet og titte på fuglene nesten når som helst, men jeg skulle så gjerne vært helt frisk i tillegg. Velger å se positivt på det jeg, og jeg har jo enormt stor glede av dette uansett hvordan verden ellers er. 😀
      Av oss er det du som er fuglespesialisten MadJoy. Jeg bare observerer og viser/forteller hva jeg ser. De fleste fulgene på vannet kjenner jeg, men du verden… alle de andre da!!??!!

      Skal prøve å få redigert de svanebildene i løpet av helgen 😉

      Kos dere videre i kvelden begge to!

  3. To nydelige bilder! Men maken til den lyse har jeg ikke sett før, den var virkelig flott den. Blir spennende å se når de skal ha kull da om ungene deres også blir lyse.

    • Ja, det skal bli skikkelig spennende. Mange av andemødrene velger å la ungene vokse bli ganske store i et område vi ikke kommer til med kameraene. Får håpe disse mødrene hekker litt mer åpent. Det er i hvert fall håp i hengende snøre, for jeg har sett minst en av dem pare. 😉

  4. Jepp, dette var noe riktig så flotte damer… fine bilder!

    • Tenkte jeg måtte vise dere begge to slik at dere kan se ulikhetene.. som er store. Her sto de nesten ansikt til ansikt, så lysforholdene er like. Dermed blir fargen gjengitt likt på dem begge.

  5. Kjempefine bilder av disse frøknene ! 😀 De koser seg nok nå som det er deilig vær og det våres mer og mer 😀

    • Takk skal du ha Marius. De koser seg nok som bare det ja, og lar seg oppvarte av mange ivrige andrikker. 😉
      Har savnet deg ved vannet de siste dagene. I dag var jeg der med vidvinkel, men tar nok telen med i morgen for å fotografere hettemåke-slåsskamper. Krysser fingrene for at været blir bra, for må sitte nær iskanten.. og det smelter unna som bare det!!

      Ellers har svanene paret både i går og idag og det er laksender på besøk igjen.

      Kos deg videre i kvelden 🙂

  6. Hva annet skal man si 🙂 Igjen meget flotte og velkomponerte bilder.

    • Og hva annet kan jeg gjøre enn å takke deg igjen John!
      Kanskje jeg viser dere en gutt fra dette kullet ved en senere anledning.

  7. Så utrolig flotte bilder 😀

    • Tusen takk skal du ha Jeanett. 🙂
      De er kanskje ikke verdens mest spennende bilder, men som «artsbilder» viser de veldig godt forskjellen på disse to damene av samme slekt.

  8. Det sies alltid at andrikkene av stokkendene er så mye flottere enn damene, men jeg har aldri vært enig. Disse andefruene har en søthet og verdighet som makene bare kan se langt etter – selv om de er aldri så flashy!
    Nydelig lys beigefarge på den underste. Har ikke sett noe liknende her i byen.

    • I går snakket jeg med en biolog om disse lyse endene. Han trodde fargen kom av en defekt og at disse ungene ikke ville hatt store sjansen til å leve opp på andre steder enn Østensjøvannet hvor tilgangen på mat er så stor. Defekt eller ikke, nydelige er de uansett. Hannene fra samme kullet er slett ikke så pene og mye mindre flashy enn de andre andrikkene.

      Ellers er jeg enig med deg. Visst er de flotte disse hannene, men jentene har som du sier mye mer verdighet. Nå om dagen går det for resten nesten helt rundt for andrikkene av alle hormonene som bobler i dem. *ler*

  9. Ja, den var nydelig.. Jeg lurer på om jeg ikke så en lys slik en ved Hvervenbukta et år.. Husker ikke helt når det var, men lurer meg jammen på om det var i 2006…. Mente jeg tok et bilde av den også, men det er sikkert ikke så godt et bilde.. skal sannelig sjekke etter.. Men du – hvorfor er den så flekkete på nebbet sitt, den øverste? 🙂

    • I henhold til en biolig jeg snakket med forrige dagen er det visstnok sjelden at slike lyse (antagelig en defekt) ender vokser opp. Bare der tilgangen på mat er veldig stor kan det gå bra… og det er den jo ved Hvervenbukta også.
      Så morsomt om du finner bildet!

      Du spør nok mer enn jeg kan svare på nå. Synes de fleste hunnstokkendene har slike flekker jeg. Må imidlertid innrømme at jeg ikke har vært så opptatt av akkurat det. Nå skal jeg se nøye på dem alle sammen.

      Fargen på nebbet til andrikkene varierer veldig.. fra nesten blekt gul/blått til sterkt gul/rødt. Fikk en forklaring i sine tider og har spart på den et eller annet sted. Men hvor!?! Skal forsøke å finne den igjen, så kan jeg jo fortelle den biten også sammen med bilder som viser ulikhetene. 😉

      Av og til henger jeg meg helt opp i slike spørsmål som egentlig ikke har så stor betydning, men det er likevel artig å finne svarene!

  10. Fantastisk jobb du har gjort her, til glede og også nytte for mange.
    «Snublet» tilfeldigvis over deg – uupss – i min leting etter en løsning på mitt lille fuglemysterium.
    Spankulerende langs en vannfull Akerselv her om dagen,ser jeg denne damen i sin lyst brune drakt. Riktig lekker. Hun virket noe mindre enn sine mørkere søstre, der hun satt ensom på elvekanten.
    Takk for å ha gitt meg den meget sannsynlige løsningen.

    Fikk med noen bilder av den ensomme damen også.

    PS Fantatisk skarphet der denne skal være. Utrolige farger også i lekre komponeringer.
    Dette tar tid, men du gleder mange.

    • Så hyggelig sagt av deg Jan, og det var jo flott at du snublet over innlegget mitt. Jeg er ikke så opptatt av å «markedsføre» bloggen, så det er helt naturlig at du ikke har dumpet borti meg tidligere.

      Artig at du også la merke til den lyse Fru And i Akerselva. Selvsagt kan det være klekket slike unger andre steder også, men i og med at en av jentene har forlatt Østensjøvannet antar jeg det er nærliggende å tro at hun har tatt seg en bytur.

      De lyse endene kan virke litt mindre enn de andre, men jeg tror bare det er et synsbedrag. Ser man dem sammen med normalfargede stokkender er de nemlig ganske så jevnstore.

      Tusen takk for den positive tilbakemeldingen på bildene mine. Litt tid tar det nødvendigvis med redigering osv, men det oppveies mer enn nok ved at jeg kan dele bildene mine med dere her inne!

      Ha en riktig fin helg Jan, og benytt finværet godt mens vi har det. 🙂


Legg igjen en kommentar

