Skip navigation

Gutt og knoppsvane (ungfugl) - f6, 1/2000, ISO 200

Denne uken må mitt bidrag bli disse herlige ENGLEBARNA!

Hvem den kjekke unge mannen er, vet jeg beklageligvis ikke for jeg skulle så gjerne ha sendt familien disse bildene. Hvis lykken står meg bi ser de dette innlegget og tar kontakt. Knoppsvanen er en av fjorårsungene som ble klekket ut ved Østensjøvannet. Den vil så gjerne holde sammen med sin mor og far, men tiden er moden for at de nære båndene brytes. Nå jages den av far så snart den nærmer seg. Mor og far er nemlig på nytt i full sving med å sikre  etterslekten.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Gutt og knoppsvane (ungfugl) - f6.3, 1/2000, ISO 200

For å se flere innlegg i denne serien, besøk Petunia.

abc-i-ord-og-bilder

86 Comments

  1. Nydelige bilder!

    • Er de ikke herlige.. begge to!?!
      De går til og med i takt.

  2. Hei Inger Johanne.
    Ser du har kastet deg på ABC du også🙂 Arti ja… Også koselig at du har kommet blant våre blogger, når det gjelder kommentarer og utfordringer.

    Nydleige bilder som vanlig, og har sagt det 100 ganger før, du er og blir min store fotohelt!!

    Klem fra ei trønderkjærring.

    • Det er ikke alle slike utfordringer og serier jeg deltar i. Denne ABC-serien er imidlertid så lite forpliktende at den lett lar seg kombinere med ME’en min.. som ellers kan sette en stopper for det mest utrolige.
      Heldigvis setter den i hvert fall ikke noen stopper for fotograferingen. Det er tvert imot en utrolig flott måte å få ladet batteriene igjen.

      Tusen, tusen takk skal du ha Anemone. Jeg blir både kjempeglad, smigret og en smule rørt av slike tilbakemeldinger som denne.

      En stor og god klem kommer susende😀

  3. Nei har du sett så flotte bilder! Skjønner godt du vil sende dem til familien av denne flotte blånissen:)
    Håper noen tar kontakt.
    Riktig god påske!
    🙂

    • Jeg så etter denne lille mannen da jeg var ved vannet i går, men den gang ei. For å kjenne ham igjen må han nok ha det samme antrekket på seg. Får bare krysse fingrene og håpe familien eller noen som kjenner dem ser dette innlegget.

      Måtte du også få en deilig påske😀

  4. Så herlig blånissegutt i regn/søle-klær. Svaner er barndomsminner for meg. Disse englebarna likte jeg godt. Han var ganske modig også, for svaner er ikke akkurat trygge…

    God Påske

    • På det første bildet ser du at blånissen er en smule skeptisk, men så tør han opp på det neste.
      Håper ikke han har blitt redd svaner etter dette møtet, for det historien ikke forteller er at svanefar i neste øyeblikk kom susende og jagde ungen sin ut på vannet igjen. Slikt kan være en heftig opplevelse for en liten mann!

      Måtte du også få en flott påske!

  5. Nææ, for noen blinkskudd. Både undring og action i blikket til gutten -og god vårstemning.

    • De forteller ganske mye disse bildene, og jeg er glad jeg oppdaget motivet. Jeg kunne selvsagt ha ønsket meg en annen bakgrunn, men den kan man gjøre lite med når episoder som dette oppstår. Den viser i hvert fall vårsmeltingen.

  6. Linkene er slettet så nå er alt i orden. Den beste måten å lære på er å forsøke igjen, så jeg er glad du ikke ga deg.
    Disse bildene av den lille blånissegutten og svanene, var bare helt nydelige. Jeg du håper finner familien og kan gi dem til den. Hadde noen tatt så flotte bilder av noen av mine barn, ville jeg ha likt å få dem.

    • Jeg krysser fingrene for at jeg kommer i kontakt med denne familien, på den ene eller andre måten. Hadde dette vært min blånissegutt ville jeg nemlig satt stor pris på disse bildene.

      Vet du.. det er bare inne hos deg jeg klarer å rote det til med linker. Jeg sjekket og sjekket igjen for ikke å gjøre feil, men to ganger klarte jeg altså å sette 4de april i stedet for 3dje. Kankje var det for tidlig på dagen. *ler* Tusen takk for at du nok en gang redder meg ut av elendigheten.. og ha en riktig god påske Petunia.🙂

  7. Herlige bilder!

    • Tusen takk Lise!
      Er de ikke herlige begge to!!

  8. Det var kjempefine blinkskudd av alle tiders englebarn, – supert!
    God påske!

    • Jeg tror man må lete lenge etter to så fine englebarn sammen på denne måten.
      Finfin påske til deg også!

  9. Noe så herlige bilder. De fikk meg til å tenke på Nils Holgersons forundelige reise.Veldig vakkert fra deg som alltid:)God helg:)

    • Er de ikke skjønne sammen!
      Nils Holgerson.. ja visst!! Det tenkte jeg slett ikke på, men du har helt rett.🙂
      Ha en riktig god helg du også, og en super påske. God klem.. og tusen takk!!

  10. Jeg likte så godt fargene i bildene. Det at det blå i guttens klær går igjen i bakken han går på, og at svanen ikke er helt hvit, men litt skittenhvit, slik som snøen. Det er så gjennomført!
    Også er det så stilig med den dua som står der, helt uanfektet over møtet som skjer rett foran henne.
    Premiebilder, spør du meg🙂

    • Det går unektelig i blått og brunhvitt i disse bildene.. selv ned til hestemøkka på bakken.
      Rundt gutten og svanen sto det mange andre, både folk og fugler. Hadde rett og slett flaks at de lot seg isolere på denne måten i noen få sekunder.
      Jeg er veldig glad jeg fikk tatt disse situasjonsbildene som virkelig setter meg i godt humør.

      Tusen takk Vibeke😀

  11. For noen fantastiske flott bilder:) Jeg elsker svaner og håper at noen vet hvem gutten er,for å ha fått et bilde av gutten min så nære en svane,WOW… Fantastiske englebarn:)
    HA ei riktig god påske:)

    • Det ante meg at bildene ville bli ok, men at de skulle bli så trivelige hadde jeg ikke trodd. Glad du liker dem du også, og ha en riktig god påske😀

  12. flotte bilder!!🙂

    ha en fin påske!
    Monica

    • Tusen takk Monica, og kos deg i påsken du også.🙂

  13. Vilka bilder och vilket minne för pojken, det kommer han aldrig att glömma!

    • Det spørs om gutten er for liten til å huske dette i særlig mange år, men kanskje… hvem vet.🙂

  14. Dette var flotte og spennende bilder… bra at svanefar ikke jaget gutten på sjøen og da…

    • Det er så artig når slike situasjonsbilder slår til.
      Svanefar kom i en heidundrende fart mot de to englebarna, men bråsnudde da ungfuglen satte kursen for vannet igjen. Håper den lille mannen ikke ble alt for skremt. Han gråt i hvert fall ikke, og det lover antagelig godt.

  15. flott innlegg! likte veldig godt det første bildet=)noe med selvsikkerheten i svanen og skepsisen og nysgjerrigheten hos guttungen. – nydelig!
    god helg og god påske!

    • Ikke sant! Gutten er så skeptisk på det første bildet, men stråler opp og går mot svanen på det neste. Ansiktsuttrykket hans er med på å gi den gode stemningen til disse bildene.. og det forteller liksom så mye.
      Kos deg videre i helgen og måtte påsken svare til alle forventninger du måtte ha😀

  16. Dette var virkelig Ekstraordinære bilder. Veldig flotte. Håper familien dukker opp, for de må bare bli GLAD om de får disse. Veldig kunsterisk og vakkert. Et herlig bidrag til bokstaven E! Ha en fin kveld. Klem fra Randi**

    • Jeg var nede ved vannet i dag også, men så dem ikke. Får bare krysse fingrene og håpe de dukker opp i løpet av helgen.. og at gutten har samme antrekket på seg. Ellers vil jeg nok ikke kjenne dem igjen.

      Disse bildene setter meg virkelig i godt humør, og jeg er veldig glad for at du også liker dem. En god tusen-takk-klem kommer susende i din retning Randi!

  17. Det er så morsomt å komme til sida di. 🙂 Disse bildene var virkelig topp. Snakk om å være på rett sted til rett tid. Det spørs om en voksen svane hadde oppført seg på samme måten.
    Jeg la også merke til fargen slik som Vibeke. Takk for mye glede og god påske.

    • Så hyggelig sagt av deg Grethe! Tusen takk!!
      Jeg så at svanefar oppdaget ungen oppe på land og forberedte meg på å fotografere jagingen. Den ble det ikke bilder av. Til det var kaoset som oppsto for heftig. Men det spiller slett ingen rolle når jeg fikk festet denne herlige situasjonen til brikken i stedet!
      Håper påsken blir alle tiders for deg også Grethe.. og igjen.. tusen takk😀

  18. Det var to skikkelige blinkskudd! Jeg håper at krabaten ikke kom svanen for nær. De er ikke alltid helt gode.

    • Svanene ved Østensjøvannet kommer så nær at de napper deg i buksen for å tigge en godbit. Bortsett fra når de har små unger er de heldigvis veldig omgjengelige mot oss mennesker. Like trivelige er de imidlertid ikke mot grågjess og kanadagjess. De får virkelig gjennomgå hvis de trår svanene for nær.

      Ungsvanen oppførte seg riktig så pent, men værre ble det når faren kom for å jage den vekk. Da ble det ganske kaotisk rett foran den lille gutten. Håper han ikke ble redd, for sånn på nært hold må en sint svane fortone seg ganske skremmende for en så liten kropp!

  19. Han va ikke lettskremt den her karen iallefall…jeg derimot har stor respekt for svaner..spesielt når de hever vingene mot deg…ja ja..det er fint å gå rundt østensjøvannet da..blir mer og mer fugler der utover nå…spennende !
    Go helg og takk for kommentar.

    • Han var nok litt skeptisk til å begynne med, men tødde raskt opp.
      Jeg storkoser meg virkelig ved vannet om dagen, og gleder meg en hel masse til toppdykkerne vender tilbake. Iskanten flytter seg mange meter utover vannet hver eneste dag nå, så det er nok ikke lenge før vi har dem her.
      Ha en riktig god helg du også, og måtte du få en herlig påske!

    • Kari-Anne (pupziz)
    • Posted 3 april 2009 at 5:17 pm
    • Permalink
    • Svar

    Utrolig fine bilder du tar altså!
    Fint bidrag!
    God Påske!

    • Tusen takk Kari-Anne, og god påske til deg også!

  20. Det var herlige bilder av både guttunge og svane

    • Selv om svanen fremdeles har ungfuglens spettete farger er den flott, og den lille blånissegutten er jo bare til å smelte av. Med en slik kombinasjon av englebarn må det nesten bli bra.🙂

  21. Fantastiske bilder! Synes bakgrunnen er helt fantastisk, jeg – nydelig grunge-effekt til den elegante svanen og den friske blåfargen.

    • Tusen takk Gladie!
      Den er ikke akkurat vakker den bakgrunnen, men den henter i hvert fall opp fargene ellers i bildet og viser uomtvistelig at snøen nå er på vikende front.

  22. Eksellent og kreativt påfunn med Englebarna.
    Virkelig flotte bilder og kreativt tenkt.

    • Må være litt kreativ for å få bildene til å passe til ukens bokstav vet du.😉
      Disse bildene fallt jeg pladask for og ville så gjerne vise dere dem nå i ABC-serien. Hadde jeg ventet på rett bokstav ville føler jeg at de på en måte ville ha gått ut på dato.

  23. Herlig innlegg… virkelig englebarn =)

    • Jeg er veldig glad du liker bildene av disse englebarna.. og ha en riktig finfin påske🙂

  24. Inmmari stilige bilder, svaner er så vakre dyr, ikke rart det finnes så mange bilder av dem. Kjempe bra bidrag.

    Kanskje noen kjenner igjen gutten på bilet nå:) hehe

    • Av en eller annen grunn er det ikke svanene som blir mest fotografert ved Østensjøvannet. Bortsett fra når de parer og når de jager andre svaner da.
      Jeg er nok en av de få som tar relativt mange bilder av dem.

      Foreløpig har ikke familien sendt meg noen mail, og jeg har heller ikke sett den lille gutten ved vannet. Men hvem vet.. det er ennå all verdens tid.🙂

  25. Wao, så flotte bilder du tar!! Skulle ønske jeg var like flink. God helg og god påske! – og takk for kommentar i bloggen min!

    • Tusen takk skal du ha Anne-Linn! Dette med fotografering er nok bare en trenings-sak, så du får eventuelt bare stå på!
      Ønsker deg en skikkelig finfin påske!

  26. Herlige bilder av ENGLEBARNA!!!😉

    • Tusen takk skal du ha Turid!
      De er noen skikkelig herlige englebarn disse to.🙂

  27. Fanstastiske bilder. Han er ikke mye redd den pjokken der. Jeg klikket bildene store og da er de enda finere. En kjempefin E post.🙂

    • Det er litt synd at jeg ikke finner et nøytralt tema som er mørk i bakgrunnen og som kan vise flere bildene i større format i innleggene.
      Derfor gjør jeg dem bestandig klikkbare for dere skal kunne se dem i større format. På min bærbare må jeg klikke enda en gang i det nye vinduet for å se dem i full størrelse. Da gjør de seg unektelig best.
      De er bare helskjønne disse to. Ser nesten ut som om de kunne blitt gode lekekamerater.😉

  28. Så artig! Og søtt bilde av de to. Ja, tipper familien hadde blitt glade om de fikk disse vakre bildene. Stakkars lille, får ikke være sammen med foreldrene sine (knoppsvanen altså), men nå ligger det nye spennende utfordringer for denne knoppsvanen også, får jeg håpe..🙂

    • Ikke sant de er søte disse to Viola, og jeg håper noen kjenner igjen den lille gutten slik at familien kan ta kontakt.

      Enn så lenge holder ungsvanen seg i nærheten av foreldrene sine, men det skulle ikke forundre meg om den snart flyr avgårde og slutter seg til andre ungsvaner. Det hadde nok vært best for den… og kanskje kunne den seg en kjæreste blant dem også.😉

  29. For et blinkskudd! Jeg håper virkelig guttens foreldre ser dette. Det må jo være DET bildet å ha av englebarna, både eget og svanens.

    Utrolig flott innlegg.

    Ha en god påske.

    • Tusen takk skal du ha Ruth. Vi får bare håpe at noen som kjenner igjen gutten titter innom.😉
      Ha en riktig god påske du også!!

  30. Takk for hilsen hos meg! Smil!
    Flotte bilder hos deg – flott svane og gutt – herlig!

    Gleder meg til å se flere bilder hos deg!

    Ha en fin fin fredagskveld!

    SmilKKann

    • Bare hyggelig!
      I det siste har jeg vært ute hele dagen med kameraet og tatt utallige bilder. Problemet nå er at jeg nesten ikke rekker å redigere. Det får heller vente til dager med dårlig vær. Nye bilder kommer det uansett, og du er mer enn hjertelig velkommen innom så ofte du vil.

      Min fredag har vært toppers.. og nå ønsker jeg oss begge en riktig fin helg også😀

  31. Hei. Takk for kommentar hos meg og omtanke🙂 God påske til deg🙂 Utrolig flotte bilder dette her! Kjempe flott! Tenk å få komme så nærme en svane, de har jo tendens til å frese og bite….

    • Hei Miriam.. skulle bare mangle!!
      Jeg er veldig glad du liker disse bildene mine, og du kan ta det helt med ro. Svanene ved Østensjøvannet er nesten for tamme å regne. De er så vant med folk at de til og med forsyner seg med godsaker fra hånden. Det er bare mens de har små unger at de forlanger at vi mennesker holder oss på litt avstand.. og det gjør vi selvsagt også. En sint svane er nemlig ikke noe å spøke med.😉

  32. Utruleg vakre bilder:0)
    Lykke til i jakten på den lille gutten…
    Eg veit i alle fall at eg hadde blitt kjempeglad om nokon hadde tatt slike bilder av mine born!!
    God helg til deg…

    • Tusen takk🙂
      Hvis familien ikke melder seg som følge av dette innlegget, lurer jeg på om jeg skal sette opp en liten lapp ved parkeringsplassen der nede. Kanskje det gjør susen.
      Ha en riktig god helg Line.. og måtte påsken bli flott den også!!

  33. Aldeles bedårende englebarn:-) jeg blir stum av beundring over bildene dine. De er så «levende» og vakkre. Håper virkelig gutten’s familie får vite om bildene. Takk for koselig kommentar hos meg. Ha en trivelig og god påske. Klem Vanja

    • Er de ikke herlige Vanja! Jeg er virkelig glad jeg klarte å fange dette øyeblikket.
      Og du er som vanlig alt for snill med meg i kommentaren din… TUSEN TAKK og god klem!!😀
      Ønsker deg en finfin helg og en alle tiders påske!

  34. Hei!
    Mange flotte bilder å se her inne! Skal følge med også i framtida…
    Hans HB

    • Hei på deg Hans!
      Kjempehyggelig å høre, og veldig inspirerende!! Tusen takk skal du ha🙂

  35. Det var virkelig nydelige bilder,det man kaller blinkskudd:)
    Utrolig at ikke flere fotograferer fuglene,hadde det vært meg så hadde jeg knipset vilt*ler*
    Ha en fin påske.

    • Ta det helt med ro Jenn, vi er mange som fotograferer fuglene ved Østensjøvannet. Noen av oss er der nede nesten hver eneste dag hele våren mens andre må reise en bit slik at det blir litt mer sjelden. De fleste legger bildene sine ut på foto.no, digit osv. Det er nok bare meg som er kjerringa mot strømmen som i stedet velger å vise mine her på bloggen.😉

      Jeg er veldig glad du liker bildene, og ønsker deg en herlig påske!

  36. Virkelig flotte bilder! Våre svaner i nabolaget er mye mer sky enn dette så har aldri vært så nær en svane sjøl! Herlig!!

    Ha en strålende helg!!

    • Tusen takk!
      De fleste fuglene er veldig godt vant med folk ved Østensjøvannet. Dermed kommer vi
      så nær at vi med enkelhet kunne tatt på dem, men det er noe vi selvsagt ikke gjør. Nettopp nærheten til fuglene gjør det utrolig morsomt å fotografere dem .

      Ønsker deg også en strålende helg!

  37. Vilka fantastiska bilder både till innehåll – motiv – och färg!
    Otroligt bra!

    • Jeg hadde flaks med disse. Maken til herlig motiv tror jeg man skal lete lenge etter. Det får i hvert fall smilet fram hos meg.
      Tusen takk skal du ha!!

  38. Østensjøvannet om våren er et skue. Lyder og lukter over alt.

    God påske!

    • Ikke sant! Nå som hettemåkene har kommet tilbake er det nesten ikke ørens lyd å få der nede. Men hva gjør vel det når motivene er så spennende. Hele tiden utspiller det seg små episoder. Nå venter jeg bare på at toppdykkerne skal komme. Vet ikke noe så artig å fotografere som når de kommer opp med store fisk.

      Ha en riktig god påske du også Tor🙂

  39. Herlige bilder!🙂 Han var ikke skuggeredd den lille gutten der, hehe, her skal det utforskes.

    • Han hadde nok ikke forstand på å være redd denne lille mannen. Riktignok så han litt skeptisk ut på det første bildet, det forsvant som dugg for solen sekundet etter.😉

  40. Utrolig deilige bilder! Skikkelig liv i uttrykkene hos begge disse to nydelige krabatene. Syns litt synd på svanefjortisen som blir jagd bort av pappa. Kan ikke være så lett å finne eget fotfeste akkurat i den overgangen der. Helt uten støtte fra de som har vært de nærmeste hele livet.

    • Er de ikke herlige begge to Ståle!! Jeg ble helt forelsket i disse bildene når jeg hadde redigert dem. Må smile hver gang jeg ser dem.

      Svanen synes jeg også synd på, men det går ganske greit likevel. På Østensjøvannet er det nemlig flere adskilte «områder» fuglene kan være, og nå om dagen bytter de på å besøke de ulike stedene.

      For ungfuglens skyld håper jeg det kommer andre likesinnede innom vannet slik at de kan ta følge videre. Hvis ikke håper jeg denne stakkaren tar til vingene og flyr ned til fjorden. Der vet jeg det er fler av dem.

  41. Ett nært og veldig spesielt møte.
    Flotte bilder!🙂

    • Ikke sant Ida. Jeg synes de er så herlige begge to.🙂

  42. For noen utrolig flotte bilder. Spesielt det øverste. Her synes jeg at alle fargene har kommet på sin rette plass. Minner litt om den blå timen. Helt nydelig. Håper at familien til gutten ser dette innlegget:-)
    Ønsker deg en riktig god påske…

    • Tusen takk skal du ha!
      Bildene er tatt litt utpå dagen, men den blå timen var nok et lite stykke unna like vel. Jeg var likevel heldig med at den blå himmelen speilet seg så fint i smeltevannet.
      Jeg føler at disse bildene må vises begge to, for sammen forteller en fin liten historie.. det takket være guttens ansiktsuttrykk.

      Ha en riktig fin påske du også Qehenne😀


Legg igjen en kommentar

