Skip navigation

Hettemåke - f7.1, 1/1000, ISO 640

For ha riktig kamerainnstillinger i forhold til de rådende lysforholdene, pleier jeg bestandig å ta et testbilde. Ved Østensjøvannet velger jeg da gjerne å fotografere en måke. Så også denne gangen. Akkurat da jeg hadde fokusert på en som satt ute på isen, landet det en annen rett ved siden av med en brødbit i munnen. Gjett om det ble kamp om maten!!

Dette ble altså prøvebildene mine. Men akk, jeg hadde valgt for høy ISO-verdi. Dermed ble enkelte små partier på fuglene det vi kaller «utbrent».. altså for hvitt. Vanligvis sletter jeg slike bilder, men disse synes jeg ble såpass artige at jeg valgte å beholde dem uansett utbrenthet.

Hettemåkene er utrolig frekke når det kommer til å sikre seg en matbit, og tar gjerne brødbitene ut av munnen på andre fugler. Av og til er det nesten skremmende å se på når en hel gjeng av dem jakter på maten en stakkars and har sikret seg. Det minner meg bestandig om Alfred Hitchcock’s film «The Birds». Skrekk og gru om de skulle samle seg om å ta oss på samme måten!!

Hettemåke - f6.3, 1/1000, ISO 640

 

Hettemåke - f6.3, 1/1000, ISO 640

 

Hettemåke - f7.1, 1/1000, ISO 640

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

24 Comments

  1. Prøvebilder må til 🙂 Og jeg likte bildene veldig godt, med den hvite snøen/isen bak og kontrastene på dem ble det veldig stilige bilder!

    —-
    Ja, ikke sant bygget hadde fortjent bedre enn som så? Det kommer liksom ikke helt til sin rett. Men men…

    Har du sett Linerla nå? Hørte den var observert på Mølen her om dagen.

    • Det var så mye tåke over isen da jeg kom ned til vannet i går at jeg trodde jeg måtte bruke relativt høy ISO. Men den gang ei! Nåja.. 500 var passe, 640 var hakket for mye akkurat da.

      De eneste erlene jeg har sett foreløpig er vintererla og svartryggerla. Den vanlige linerla glimrer med sitt fravær, men det er nok like før når den har kommet til Mølen. Nå kan det jo hende den er her uten at jeg har sett den. Har nemlig vært innendørs nesten i hele dag. 😉

  2. Jeg syns nettopp det at bildene er så lyse gjør dem så vakre som de er. Sammen med måkenes flotte fotarbeid og flaksing gjør det at jeg får assosiasjon til ballett 🙂 Så den beinharde kampen om mat ble til noe vakkert!

    • Så flott da! Det var imidlertid ikke akkurat ballett jeg tenkte på der jeg så dem rev og slet alt mens de hylte som besatt. *ler*

  3. Jeg syns det ser ut som om de danser, jeg. Virkelig elegant og litt skremmende på samme vis.
    Syns ikke det er noe som helst skjemmende ved utbrentheten til disse bildene. Det lyse preget gir en lett tone som understreker inntrykket av dans – nesten en slags ballett. Ikke svanesjøen, men måkedammen, kanskje?

    • Jeg kunne antagelig ha mørknet bildene noe, men tror kanskje utbrentheten hadde blitt enda mer markant da. Dessuten liker jeg dem såvidt lyse som dette. Fint med hvitt på hvitt også, ikke sant.

      Når jeg nå ser på bildene med andre øyne, kan jeg også se at det nesten ser ut som om fuglene danser. Men der og da var det noe helt annet jeg så.

  4. Tante Grønns kommentar om assosiasjon til ballett fikk meg til å lete frem et Lois GReenfield-fotografi: http://www.loisgreenfield.com/dance/1208/alvin-ailey.html
    😀
    Flotte bilder, som vanlig! 🙂

    • Du verden for noen bilder Greenfield har tatt!! Tusen takk for linken.. der skal jeg virkelig kose meg litt senere.

      Bildene gir absolutt assosiasjoner til disse hettemåkenes «dans». 🙂

  5. Fy flate kor flotte bilder då 🙂

    • Tusen takk skal du ha Mariann!

      I går hadde jeg tenkt bare å fotografere hettemåkene mens de slåss på isen. Det er nemlig noe de gjør ganske ofte. Da er det typisk min flaks at dette ble en av de to episodene jeg klarte å fange. Fikk mange andre fine bilder da. 😉

  6. Ikke påtrengende utbrent, syns jeg, snarere en fin serie om kampen for føden.

    Hettemåkene er forresten blitt nesten like nærgående som ternene. fikk nesten en i hodet midt på Rådhusplassen her en dag, frekt.

    • Nei de er ikke påtrengende utbrent, men det er små felt som ikke er helt gode. Så kommer det litt an på hva slags skjerm man ser bildene på. Jeg har en stor «stasjonær» skjerm og en på laptopen. På den stasjonære ser bildene greie nok ut, men på laptopen virker de mer utbrent enn de egentlig er.

      Hettemåkene er nesten frekkere enn flatlusa spør du meg. I mine øyne er de både frekke, støyende og litt skremmende.. men likevel noen flotte fugler.

      At hettemåkene er så framfusende og uredde bidrar for resten til sikkerheten for mange fugle som velger å hekke i nærheten av dem. Det er nemlig ikke mange rovdyr som våger seg i nærheten av en hettemåkekoloni.

  7. Meget flott serie igjen Inger J.
    Meget bra eksponerte bilder.
    God påske også 🙂

    • Jeg er veldig glad du liker bildene John. De har jo alle enkelte utbrente felt, men for meg oppveies det denne gangen av fortellingen som utspilte seg.
      Ha en riktig, riktig god påske dere også. 🙂
      Selv skal jeg være hjemme og håper på mye fint fotovær!!

  8. Flotte bilder, vet ikke om det er overeksponeringen som gjør det elle ei, men det er nesten som et maleri. Veldig flott.

    • Jeg tror det er kombinasjonen av tåka og nesten hvite fugler mot hvit bakgrunn som gir den effekten.. og kanskje den lille overeksponeringen også. Uansett hva det er så synes jeg bildene ble verd å samle på. Glad du også liker dem Ivar!

  9. Det siste var nok det artigste 🙂 Skikkelig tryning’s.

    • Ikke sant Svein! Det er så morsomt når akkurat slikt skjer.. at fuglene «dummer seg ut». Etterpå kan de faktisk se like flaue ut som det vi gjør. Akkurat denne stakk imidlertid med en gang etterpå. Dermed fikk jeg ikke fanget den med det fårete uttrykket.

  10. Herlige bilder uansett utbrenthet. Spesielt det første og det siste hvor en måke mageplasker på isen. 😀

    • Jeg synes også det er veldig artig med måken som tryner. Riktignok er de noen fantastiske luftakrobater, men av og til går det skeis for dem også.

      I dag så vi for resten hønsehauken nede ved vannet. En av gutta fikk tatt et knallbilde av den! Jeg fikk den i søkeren jeg også, men vet foreløpig ikke om det ble skarpt nok.

  11. Morsomme bilder! Jeg synes dem ble veldig skarpe, bildene dine. Ser tydlig de sorte hodene mot den lyse isen, vakkert! Jeg har bare kompaktkamera- eller jeg har ikke det en gang, da det er min samboers, men jeg får alltid låne det—- 🙂 Men jeg ønsker meg et speilrefleks med tider og stunder. Kamerat ditt må være innmari bra, men jeg tror nok det også er fotografen bak kameraet som er proff 🙂

    • Du får begynne på årets juleønskeliste allerede nå Viola.. så kanskje nissen er veldig snill i år. 😉

      Jeg er så heldig å ha et MEGET godt kamera, så hvis bildene mine ikke blir bra er et helt og holdent min egen feil.

      Noen proff er jeg langt derifra, men jeg begynner så smått å få forståelse for hvilke innstillinger jeg bør bruke i de ulike situasjonene. Men tusen takk for tilliten! 😀

  12. Vakre poetiske billeder af hættemågerne – som svanesøens ballet dansere -Wow

    • De er noen støyende ballettdanser Lisbeth, men like fullt er de flotte.. og morsomme å ta bilder av. Tusen takk for flott tilbakemelding Lisbeth 😀


One Trackback/Pingback

  1. By Ståles safaris » Måke hilser mester on 04 apr 2009 at 11:16 pm

    […] å ha blitt inspirert i senk av Inger Johannes hettemåkeserie her, her og her, sto de nyankomne brunhettekledde i Breiavatnet lagelig til “for […]

Legg igjen en kommentar

