Skip navigation

Knoppsvane - f6.3, 1/1600, ISO 200

Mens fru Svane ligger på isen og hviler, passer herr Svane på at ingen store fugler får komme i nærheten av henne. Spesielt er han opptatt av å jage bort alt han ser av kanadagjess. Jeg synes en så brusende flott og nidkjær svanefar virkelig fortjener å bli vist fram fra ulike vinkler.

Nå bryter solen igjennom tåkelaget. Dermed må jeg skynde meg ned for å tilbringe enda en flott dag ved vannet.  Nyt dagen dere også!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Knoppsvane - f6.3, 1/1600, ISO 200

 

Knoppsvane - f6.3, 1/1600, ISO 200

 

Knoppsvane - f7.1, 1/1600, ISO 200

33 Comments

  1. flotte bilder, I-J

    ps.

    leste forresten noe om en varmekabel-trasee……

    • Takk skal du ha Bjørn!
      Jo da, de har gravd ved vannet i hele vinter. Nå er de helidgvis ferdig med det meste rundt der fuglene holder til. Rørene under selve vannet er med andre ord på plass. Så blir vel området generelt satt istand igjen bare all snøen har smeltet.

  2. De er mektige og majestetiske på vannet. Mang en fugl har stor respekt for svanefar 😀 (med god grunn). Flotte bilder! 😀

    • Ikke sant Marius!
      De er utrolig flotte, og man skal ikke skubbe seg på dem. Godt disse vi har ved Østensjøvannet er så overbærende med oss mennesker.
      Ellers kan det se ut til at paret vi har der nede holder på å bygge rede oppe i den øverste dammen. Skal bli spennende å se om de fortsetter der eller om de etter hvert velger et annet sted. Skulle ønske de holder seg i dammen. Da risikerer de i hvert fall ikke at redet oversvømes.

  3. Svana er vel ein av våre vakraste fuglar, majestetisk og skinande kvit som ho er.

    Nydeleg!

    • Også i mine øyne er knoppsvanen en av våre aller vakreste fugler. Dermed blir det også til at jeg tar en del bilder av dem. 😉

  4. Fine bilder av praktfulle fugler. Her ved oss ble et svanepar jeg har sett mange ganger plutselig skilt.

    • At noen kan få seg til å gjøre slikt Petter!! Jeg fatter det bare ikke!!

      Stakkars, stakkars den som ble igjen. Håper ikke den er alvorlig skadet den også. Så får vi bare krysse fingrene for at den finner seg en ny partner etter hvert. De holder jo gjerne sammen livet ut disse svaneparene.

      • Det der er skikkelig grusomt, spør du meg. Vandaler. Stakkars den som ble igjen. Håper den eller noen av barna fra i fjor finner frem til dammen igjen med en partner.

        • La oss håpe det Petter!!

  5. Vakre fuglene ❤

    • De er virkelig vakre Ithil 🙂

  6. Fantastiske bilder fra deg alltid!
    Han er virkelig majestetisk og flott.

    • Synes han er så fin at han fortjener litt plass her inne. 😉
      Tusen takk Anne-Sophie!

  7. Kjempeflotte svanebilder dette, som Anne-Sophie sier, virkelig majestiske og flotte dyr.

    • Det er noe eget med disse svanene. Tror ikke jeg sett noen andre fugler som viser «følelsene» så tydelig som dem. Og du verden for en hengivenhet paret viser hverandre!

  8. Må bare hive meg på i koret; Aldeles nydelige bilder av en av våre flotteste fugler! Jeg blir alltid litt andektig når jeg ser knoppsvanen!

    • Det er du ikke alene om Valkyrien. Jeg faller også litt i staver når jeg ser disse fuglene.
      Håper de vil glede oss med familieforøkelse i månedskiftet mai/juni. De gjør i hvert fall en iheridg innsats for å få det til. 😉

  9. Vakkert! En liten kavalkade som minner om vaaren!

    • Takk skal du ha!
      Det er så visst vår når disse fuglene vender tilbake til vannet. Nå venter jeg bare i spenning på at også toppdykkerne skal komme, men det kan nok ta enda en liten stund. Først må nok mer av isen smelte unna.

  10. Helt utrolig vakre bilder av en helt utrolig vakker fugl! Vi har et bittelite våtmarksområde nord for oss hvor det hekker et par stort sett hvert år. Og så blir vi invadert av flokker med svaner og kanadagjess når de trekker til Norge på senvinteren. Kjempemoro!

    • Det er skikkelig trivelig å ha et hekkende svanepar i nærheten. Jeg krysser fingrene for at paret vi har på Østensjøvannet vil få et kull unger i år også.
      Du verden så spennende det må være å bo ved et slikt våtmarksområde hvor fuglene hviler under trekket!! Antar det ikke er bare svaner og kanadagjess som dukker opp. Jeg hadde antagelig sittet pal i det området under hele trekkperioden. 😉

      • Det er faktisk noen som har bygget et lite utkikkstårn i våtmarksområdet, men jeg har ikke tuslet bort dit for å se om det er mulig å sette seg der.
        Skal legge ut noen bilder av «invasjonen» snart, må bare få somlet meg til det 🙂

        • Du MÅ bare sjekke det utkikkstårnet! Så spennende!!
          Det er antagelig ikke det beste stedet å fotografere fugler fra, for da bør man jo i høyde komme så nær som mulig det nivået fuglene befinner seg på. Men tenk så mye du kan se der oppe fra da!
          Gleder meg til å se invasjonsbildene. 🙂

          • For din skyld skal jeg tusle bort og titte en dag, må bare vente til ryggen og beina funker som de skal 🙂 Kanskje det ender med at jeg får mulighet til å følge svaneparet, hvis de bosetter seg her i år igjen?

              • fotoboksen
              • Posted 7 april 2009 at 8:21 pm
              • Permalink

              Du er snill du!
              Hvis det ser riktig spennende ut der nede skal du ikke se bort ifra at jeg tar meg en tur etter hvert. Veien er ikke så veldig lang fra Oslo og nedover. 😉

  11. De er på hugget om dagen nå, alt skal jages på trygg avstand. Veldig flotte bilder! 🙂

    • De er veldig flinke til å passe på sin kjære frue disse svanene. Foreløpig er ikke denne overivrig i tjenesten, men du verden som det går for seg når mor legger seg på redet. Stakkars den gåsa som nærmer seg da!

  12. Flotte bilder av svanefar! Er så morsomt å se bildene du legger inn her :)Nå er det sikkert en deilig tid ved vannet, men jeg har ennå ikke kommet meg dit.. :/ Men skjønner jeg snart må 🙂

    • Du har fremdeles god tid Viola. Toppdykkerne har ennå ikke kommet, og det er jo først når de er her at det topper seg ved vannet. Kan gi deg beskjed når de har kommet jeg. 😉

  13. Ikke rart at gjessene skygger banen med en så morsk svanefar. Jeg hadde også funnet noe annet å gjøre hvis noen var så truende.
    Utrolig virkningsfullt å heve vingene slik. Han ser mange ganger større ut enn han er. Og han er jammen meg stor nok i utgangspunktet.
    Som sedvanlig, meget vakre bilder, Inger Johanne. Du har brukt vinkler, utsnitt, dybdeskarphet og farger på en ufattelig flott brukt.

  14. hmmm…. «måte» skulle det siste ordet være, ikke brukt… Ikke lett å holde tunga i den rette munnen bestandig – eller ble det også feil, kanskje 🙂

    • Han må fortone seg ganske stor og skremmende for de andre fuglene på vannet, og han setter dem på plass etter tur. Selv små stokkender får merke av nebbet hans hvis de forsøker å snike til seg en gobit fra «hans» matfat.

      Sist sommer så jeg for resten at han måtte bite i det sure eplet da han hadde tenkt å jage en kanadagås. Denne gåsa og maken hadde nettopp blitt foreldre og lot seg ikke pille på nesen. De satte etter ham begge to.. illsinte som bare det. Var nok lurt at svanefar skygget banen da gitt.

      Om du har tungen i rett munn eller ikke så setter uansett umåtelig stor pris på kommentarene dine Ståle!! 😉

      Tusen takk!!


Legg igjen en kommentar

