Skip navigation

Sothønekamp - f6.3, 1/2500, ISO 200

Det er ganske vanlig at sothønene ryker sammen i slåsskamper, og som oftest er det hannene som fyker på hverandre. Litt mer sjelden er det at hunnene også deltar i kampen. Akkurat det skjedde her.

Isen har nå i stor grad smeltet foran den lille brygga på vestsiden av vannet. Mange velger å nyte noen stille stunder på denne brygga, og langt de fleste mater også fuglene. Dermed var det var nok dette fine reviret sothønene kjempet om i ettermiddag.  Fram og tilbake bølget kampen, men tilsynelatende gikk ingen seirende ut av den. Hvis jeg ikke tar helt feil, kommer nok disse sothønene til å kjempe innbitt ganske mange ganger før de endelige grenselinjene er trukket opp.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Sothønekamp - f6.3, 1/2500, ISO 200

 

Sothønekamp - f6.3, 1/2500, ISO 200

 

Sothønekamp - f6.3, 1/2500, ISO 200

 

Sothønekamp - f6.3, 1/2500, ISO 200

 

Sothønekamp - f6.3, 1/2500, ISO 200

 

Sothønekamp - f6.3, 1/2500, ISO 200

 

Sothønekamp - f6.3, 1/2500, ISO 200

 

Sothønekamp - f6.3, 1/2500, ISO 200

8 Comments

  1. Kjempeflotte action bilder.. det er kamp om palssen og maten kan jeg tenke meg

    • Veldig ofte er det damene de kjemper om og for, men siden parene røk ihop og området nettopp hadde blitt isfritt var det nok et av vannets mest attraktive revirer de kjempet om.

      Slosskampene oppstår veldig fort og varer gjerne ikke så lenge. Derfor må man bare fyre løs umiddelbart.
      De første bildene tok jeg håndholdt med full zoom. Bildene har lett for å bli litt diffuse i kantene da.
      Heldigvis fikk jeg plassert stativet etter hvert slik at i hvert fall de siste bildene ble rimelig greie.🙂

  2. Det roet seg til slutt, kan jeg se.😉
    Flotte bilder – igjen.🙂

    • Ja heldigvis roet det seg Ida.
      De kan faktisk slåss så voldsomt disse sothønene at det går på livet løs. Sivhønene også for den saks skyld!
      Jeg regner med at det kommer til å bli mange kamper i den lille kanalen foran brygga i dagene som kommer! Det er nemlig mange liebhabere til dette området.😉

  3. Huff-a-meg, for en slåsskamp! Ser ganske brutalt ut ja.. Men jeg måtte le da jeg kom til det tredje siste bildet, den sothøna som hopper rett opp! Hehehe!🙂

    • Det går unna for unna når disse hissigproppene fyker på hverandre, og absolutt alle knep er tillatt!

      For oss kan det både være morsomt og spennende å følge med fra ringside, men jeg vedder på at det ikke bestandig er like morsomt for sothønene selv.

      Bildet du liker best er min favoritt også i denne serien.😉

  4. Fabelaktig. Et par av disse bildene minnet meg på en strofe fra en sang jeg ikke husker tittelen på: I’m walking in the air…» Men her var det vel mer luftakrobatikk enn vandring.
    Sylskarpe og spennende bilder. I Breiavatnet ser det ut til at sothønene har funnet revirene sine. Ingen av dem slåss. Det overlates til måkene og noen få av duene.

    • Så har nok sothønene i Breiavatnet kjempet revirkampene ferdig. Men bare følg med, for hvis hannene kommer for nær hverandre kan det godt hende de slåss likevel.
      Måkekampene kan være rimelig heftige de også. Første året jeg fotograferte ved Østensjøvannet klarte jeg å forevige en voldsom kamp. Så voldsom var den at blodet rant! Heldigvis så det ikke ut til at noen av dem ble alvorlig skadet. Etter kampen var de i hvert fall flyvedyktige begge to.😉


Legg igjen en kommentar

