Skip navigation

Grågås - f6.3, 1/2500, ISO 200

Hvis dere er ved Østensjøvannet og ser denne grågåsa som er ringmerket rundt halsen, så vit at hun i år fyller 20 år. 

Jeg tittet i fuglebøkene mine for å finne ut hvor gamle disse grågjessene vanligvis blir, men det sto svært lite om slikt. På siden til Dyreparken i Kristiansand står det imidlertid at de kan bli opp mot 20 år gamle. Dermed er hun kanskje en liten sensasjon denne damen vår. Antagelig er hun alene verd et besøk ved vannet. Riktignok har hun fått et lite alderstillegg, men flott er hun da likevel!

Hun har vært sommergjest ved Østensjøvannet i alle årene jeg har fotografert der. På grunn av den skjemmende merkingen blir det imidlertid ikke til at jeg tar bilder av henne. Den saken skal jeg så visst gjøre noe med så fort som mulig, for en gås med så høy alder fortjener virkelig sitt helt egne album!

Grågås - f5.6, 1/2500, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

16 Comments

  1. SElvsagt fortjener en slik aldrende dame sitt eget album!
    Og det er da ikke hennes skyld at hun har et så skjemmende merke rundt halsen:-)

    Ha en nydelig påske, Inger Johanne!

    • Det er på ingen måte hennes skyld, så hun fortjener virkelig bedre.
      På den annen side er det jo flott at hun er ringmerket på denne måten også da, for hun er jo lett å følge. Hadde hun ikke hatt denne ringen er det vel tvilsomt om vi ville blitt klar over at vi har en så fin gammel dame i flokken.

      Det blir hjemmepåske i år, og jeg skal kose meg etter alle kunstens regler Ilmy. Det må du også gjøre!!

      God klem kommer susende 😀

  2. Så spændende det du laver – Har bare set begyndelsen med gæssene og dine awards – Imponeret!
    God påske
    Lisbeth

    • Tusen takk Lisbeth, og så hyggelig sagt av deg!
      Ha en riktig, riktig god påske du også 😀

  3. Næææh! Så koselig å se! 🙂 Den gåsa er min venn 🙂 Så den i fjor og tok bilder av den. Jeg syntes det halsbåndet så så stort ut, men fikk vite at det ikke plaget gåsa. Jeg kontaktet Norsk Ornitologisk avdeling og fikk vite at den var veldig gammel. Tenk, at den har kommet tilbake! Nå ble jeg virkelig glad! =) Og du, er det maken som står ved siden av? Jeg så ikke at den hadde make i fjor, men den svømte veldig mye sammen med et annet par.. Så godt det er å ha deg som legger inn bilder derfra! 🙂

    • *Smiler til deg*
      Er det ikke trivelig når man kjenner igjen fuglene Viola. Det er da man liksom får et eierforhold til dem, og det gjør så godt å se at de har klart seg gjennom vinteren og vender tilbake.

      Gassen ved siden av henne ser ut til å være maken hennes. De holder i hvert fall sammen hele tiden, og han er veldig flink til å passe på henne.

      Det kommer nok til å bli mange, mange flere bilder fra vannet ut over våren. Moroa har jo så vidt begynt! 😉

  4. Jeg gleder meg til å se bildene dine. Det er så mye flott du har lagt ut.Jeg har nesten aldri tatt fuglebilder, men jeg blir svært inspirert av deg.

    • Du gjør meg virkelig glad Grethe!!
      Jeg synes det er veldig morsomt å ta bilder av både fugler, dyr og insekter. Men så har jeg beklageligvis ikke så mange dyr å ta bilder av. Dermed blir det mest til at jeg «jakter» på fuglene og snart også insektene i stedet.

      Synes du skulle forsøke deg på fuglene jeg. Husk bare at du må bruke rask lukkertid (evt sport) hvis du ønsker å fryse bevegelsene. Store fugler som de ved Østensjøvannet står ofte stille i noen sekunder, men værre er det med småfuglene. For meg virker det som om de er i bevegelse nesten konstant.

      Lykke til 🙂

  5. Det der er ikke hverdagskost nei, så artig når man kan følge dem så enkelt som dette. Men om det store merket er vakkert kan jo diskuteres, men absolutt verd bildene 🙂 Flotte bilder!

    • Med den ringen rundt halsen er det i hvert fall ikke vanskelig å skille henne ut fra mengden. Halsmerking eller ikke.. denne damen skal fotograferes mye neste gang jeg er ved vannet!

      Hadde nesten litt dårlig samvittighet da jeg la ut disse bildene av henne. De yter henne nemlig på ingen måte rettferdighet. Men så synes jeg det er så artig at hun er her i år også, og at hun feirer sitt 20-års-jubileum på vannet. Derfor ville jeg fortelle dere med en gang slik at de som velger å ta turen dit ned vet om henne. 😀

  6. Jeg syns hun holder seg utrolig godt. Hvor mye er 20 gåseår i meneskeår, mon tro…?
    Den merkinga ser da unektelig ubehagelig ut, men hun har sikkert vent seg til det så mange år som hun har på hoftene. Og hvis Norsk Ornitologisk Forening sier at det ikke er plagsomt, får jeg tro dem. Skjønt, jeg lurer på om de har prøvd en sånn merking selv, siden de vet akkurat det….
    Håper du legger ut flere bilder av den ærverdige damen utover våren og sommeren!

    • Hun holder seg veldig godt Ståle, og bildene yter henne slett ikke rettferdighet! Bare hun holder ut enda en stund skal jeg sørge for å få bedre bilder av henne. Da skal jeg selvsagt vise dere!

      Jeg synes heller ikke det ser særlig behagelig ut å ha den ringen rundt halsen. Hun har nok blitt vant med den. Den ser i hvert fall ikke ut til å være til plage henne. Men hvem vet.. hun har jo ikke noen å klage sin eventuelle nød til!

  7. Hun bærer alderen sin veldig godt, det er ikke lett å se at hun har levd en stund 😀

    • Det gjør hun så absolutt Ithil, og det lille alderstillegget hun har under buken synes jo bare så lenge hun står oppreist. På vannet fortoner hun seg som den rene ungdommen! 🙂

  8. Morsomt og flott bildeserie av en god gammel frue 🙂

    • Etter at jeg fikk vite hvor gammel denne gåsa er, har jeg på en måte hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke har tatt bilder av henne tidligere. Håper hun er «still going strong» neste gang jeg besøker vannet, for jeg vil så gjerne ha noen gode bilder av henne.


Legg igjen en kommentar

