Skip navigation

På en snurr II - f16, 1/50, ISO 200

Forrige dagen ble jeg oppmerksom på noe som roterte i vill fart ytterst ute på en liten kvist. Ikke blåste det heller, så dette var merkelig. Som dere vet fra tidligere kan jeg falle helt i staver over slike små snurrigheter. Det skjedde denne gangen også. Jeg måtte rett og slett finne ut av hva dette var.

Først tok jeg et bilde med relativt stor dybdeskarphet. Lukkertiden ble da 1/50-sekund, og dette noe framsto bare som en nesten usynlig  og uskarp sirkel. Her måtte raskere lukker til. Jeg forsøkte så med en lukkertid på 1/250-sekund, men resultatet ble bare litt bedre.

På en snurr II - f7.1, 1/250, ISO 200

Selv med en lukkerhastighet på 1/1000-sekund ble det fremdeles bevegelsesuskarpheter i bildet, og det forteller ganske mye om hvilken rotasjonshastighet som var i sving her. Uskarpt eller ikke, jeg fikk  i hvert fall stillet min nysgjerrighet. Det var ikke særlig spennende… bare et lite vissent blad som hadde blitt spiddet på tornen i enden av kvisten. Men hvordan i all verden bladet klarte å rotere i den hastigheten er nok mer enn jeg kan forklare!

Uansett… mer skal det altså ikke til for at jeg får en artig stund med kameraet mitt. 😉

På en snurr II - f3.5, 1/1000, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

17 Comments

  1. Merkelig. Må vel ha vært litt vind ute da. Artig observert.

    • Ikke sant!?!
      Jeg glemte å skrive i innlegget at det slett ikke blåste i det hele tatt, men nå er det gjort. 😉
      Antagelig må det ha vært plasseringen av tyngdepunktet som fikk bladet til å rotere i en slik fart bare med den lille trekken som var der. Det er i hvert fall den eneste forklaringen jeg har!

  2. Aha! Bladånden slår til igjen!
    Morsom observasjon.

    • Rart hva man legger merke til når man har kameraet med seg. Helt sikkert bladånden ja! Det forklarer jo det meste. 😉

  3. Du tok den til slutt. 😉 Artig 🙂
    Godt den ikke snurret fortere da og ikke over 1/8000 dels sekund… 🙂

    • Visst gjorde jeg det John. Selvsagt burde jeg brukt enda raskere lukker for å få frosset bevegelsen helt, men jeg sa meg liksom fornøyd når jeg med sikkerhet så hva dette var.

      Det er for resten nesten utrolig at disse kameraene kan ta bilder så raskt. Foreløpig har jeg imidlertid ikke hatt behov for å gå over 1/4000. Dermed skulle det være mye å gå på! 😉

  4. Hehe, er ikke slike ting forunderlige? Men det er godt man kan glede seg og undres over de små ting 🙂

    • Jeg tror jeg har et barns nysgjerrighet i meg Rune, og det er jeg i grunnen veldig glad for. Tenk hvor mye vi hadde gått glipp av hvis vi ikke kunne undres og gledes på denne måten. 😆

  5. Veldig spennende! Kanskje det spøker? Det passer jo godt med noe skummelt nå i påska 🙂 Og så er jo bladet spidda. Sikkert et bladmord… Hvem tror du er morderen?

    • Rene påskekrimmen dette jo! Hmm.. bladmorderen?? Tenke, tenke!!

      Det må antagelig være nordavinden som herjet dagen før! Den var sikkert illsint på våren og mildværet som vil jage kulda bort og spiddet dermed dette stakkars bladet for å vise at den fremdeles har krefter i behold. 😉

  6. Til IDA:

    Det sitter sikkert en frekk liten luring i nærheten og blåser som bare det for å erte meg! 😀

    Jeg skulle rette opp noe i mitt svar til deg og klarte å slette både din kommentar og mitt svar. Beklager en hel masse!!

  7. Å ha evnen til å se detaljer når man er ute for å fotografere er en gave. Å ha barnligheten i seg er også veldig viktig. Du har begge deler. Derfor koser jeg meg veldig når jeg er på besøk hos deg.

    • Så pent sagt av deg Grethe, tusen takk!!

      Nettopp det at jeg lar meg forundre på denne måten bidrar veldig til at jakten på de «perfekte» bildene ikke overskygger fotogleden. Det føles faktisk godt å bruke tid og brikkeplass på slike små uvesentligheter. Jeg kan til og med bruke massevis av tid på helt «håpløse prosjekter» og må le av meg selv i etterkant.

  8. Flott eksperiment. Jeg liker det når noen tør å prøve å ta litt ‘rare’ bilder. Det blir som regel mye rart, men en gang så blir det noe virkelig flott.

    • Måtte jo finne ut av denne snurrigheten, Morten! Jeg er alt for nysgjerrig til å la slikt passere, og jeg ville ikke stoppe snurrebassen heller. 😉

  9. Fantastisk! 😀

    • Det var i hvert fall morsomt der og da! *ler*


Legg igjen en kommentar

