Skip navigation

Krokus - f16, 1/320, ISO 320

Krokus, scilla og erantis bidrar til å gjøre bypåsken riktig så trivelig. Noen av disse bildene er tatt rett utenfor husveggen her jeg bor, og noen er tatt i botanisk hage på Tøyen. Jeg hadde håpet å kunne vise dere påskeliljer i blomst også, men de som står i full knopp utenfor døren min har nok tatt en liten voksepause i gråværet. Selv tulipanene har store knopper der.

Fluer og maur koser seg med godsakene blomstene har å by på. Det gjør selvsagt humler og bier også, men de ville ikke la seg avbilde denne gangen. Jeg fortviles imidlertid ikke av den grunn, for gjennom våren og sommeren får jeg nok nye anledninger i fleng.

Med denne buketten av vårblomster ønsker jeg dere alle en fortsatt finfin påske!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Krokus - f16, 1/125, ISO 200

 

Krokus - f16, 1/320, ISO 200

 

Scilla - f8, 1/800, ISO 200

 

Scilla - f16, 1/50, ISO 200

 

Scilla - f16, 1/160, ISO 200

 

Erantis - f5.6, 1/800, ISO 200

 

Krokus - f16, 1/125, ISO 200

 

Krokus - f16, 1/125, ISO 200

17 Comments

  1. Ja du är skicklig med kameran du. Strålande bilder! Glad Påsk!

    • Jeg trives så godt med kameraet i hånden Gärdsmygen.
      Så har jeg for øvrig satt meg et mål, og det er din fortjeneste. En vakker dag skal jeg nemlig stå opp grytidlig om morgenen slik at jeg kanskje klarer å fange slike nydelige morgenstemninger som det du gjør! Problemet er bare at jeg bestandig er så sent oppe om natten at jeg er stuptrøtt når morgenen gryr. *ler*

  2. Deilige bilder. Jeg kjenner at skuldrene senkes bare jeg ser på dem. Fint å se at insektene har begynt å ta til seg av næringen. Da «fungerer» blomstene i år også 😉
    God bypåske til deg!

    • Det er jammen godt å vite at de funker i år også, for da er heldigvis macrosesongen sikret! Jeg gleder meg som en unge til å krabbe rundt i jakten på spennende insekter.
      Som du vet har jeg litt av hvert å holde på med, men jeg koser meg likevel.. og litt mer fotografering har det jammen også blitt tid til. 😉

  3. God påske tilbake, dette var noen flotte bilder som varmet sjelen her på jobb 🙂

    • Uff da, at du er nødt til å jobbe mener jeg. Godt at disse bildene kunne varme litt.
      Det er for resten mange som må jobbe i påskedagene. Disse blomstene burde derfor gis med en spesiell hilsen og takk til alle dere som holder hjulene igang slik at kan vi feriere!! 😀

  4. Måtte le litt når jeg så det øverste bildet ditt…ta en titt her: http://gallery.pilaris.net/#19.0
    🙂

    Ta gjerne en titt i resten av den mappa på galleriet mitt også, der er det et par bilder av «invasjonen» jeg snakket om. Og i dag har jeg forsøkt å ta meg bort til utkikkstårnet ved våtmarksområdet, kommer bilder og innlegg i bloggen min om et par dager 🙂

    • De to bildene er ikke ulike nei, det skal være sikkert og visst!!

      Så spennende med turen i dag. Jeg gleder meg virkelig til å se, og bare jeg har trykket på send-knappen her skal jeg tilbake til galleriet ditt og kose meg der en god stund. 🙂

    • Nå har jeg virkelig kost meg med bilder på galleriet ditt. Det må være en opplevelse å ha trekkfuglene så nært som dette!!

      Falt nesten helt i staver da jeg kom til bildene fra E’s fødselsdag. Tror nemlig jeg har møtt hans mor og hennes kjæreste mange ganger på katteutstillinger. Verden er jammen ikke stor du!! Jeg har et lite oppdrett av Ragdoll skjønner du. Tidligere drev jeg også med Norsk Skogkatt. Dessuten hadde jeg ofte stand på utstillingene.

      Kommer tilbake og titter mer litt senere 🙂

      (Jeg forsøkte å legge igjen en hilsen på gjesteboken din, men det funket ikke. Derfor setter jeg den inn her i stedet.)

      • Sånn rent bortsett fra all lyden svanene og kanadagjessene kommer med, er de veldig koselige ja 🙂

        Tror ikke det er E’s mor og stefar du har møtt, de har visstnok ikke vært på katteustillinger. I tillegg bor de i Tromsø, men det utelukker jo ikke at det kunne vært de 🙂

        Vi har testet gjesteboka mi nå, og den funker. Prøv gjerne igjen, og hvis du ikke får det til, send meg en mail med problemet, så ser vi om vi får fikset det 🙂

        • Det er nesten utrolig Kjersti!
          Nå ble jeg om mulig enda mer satt ut, for de må ha dobbeltgjengere begge to!!

          Skal stikke inn til deg med en gang å forsøke en gang til med gjesteboken. Beskjeden jeg fikk var imidlertid at det ikke kunne oppnås kontakt med databasen.

  5. Meget flott serie med velkomponerte bilder. Hva mere kan man si 🙂

    • Og hva mer kan jeg gjøre enn å si TUSEN TAKK, John. 😀

  6. Det var nok et knippe med veldig flotte bilder, servert rett hjem i stuen 🙂 Det gjør godt for en som bare har sett en halvvokst hestehov så langt i år og komme hit og varme seg 🙂 Fortsatt god påske!

    • Tror du må bo på feil sted jeg Rune!
      I dag så jeg til og med en spireabusk som begynte å få små museører. Hvilken lykke!!
      Det blomstrer nok snart hos deg også skal du se.
      Enn så lenge får du kose deg videre i påsken. 🙂

  7. Nydelige blomster! Botanisk hage er veldig vakker, og det er så deilig å rusle rundt der. Nå er det veldig lenge siden jeg sist var der! 🙂

    • Fremdeles er det nok litt tidlig med tanke på å fotografere mange ulike blomster, men en deilig rusletur fikk jeg uansett.
      Det er så stille og pent i Botanisk hage at jeg virkelig kjenner den store roen senker seg. Egentlig er det mye mer enn bare blomster å fotografere der. Jeg kommer nok til å ta både macroen og telen med neste gang. I tillegg til blomster og insekter kan jeg da også jakte litt på alle de ulike fuglene som har valgt å slå seg ned i hagen. 🙂


Legg igjen en kommentar

