Skip navigation

Toppdykker - f6.3, 1/2000, ISO 200

Endelig har fuglen vi alle har ventet på kommet tilbake til Østensjøvannet. Det er selvsagt toppdykkeren jeg snakker om. Gjett om jeg skal jakte på bilder av toppdykkerens spektakulære kurtise og ellers krysse fingrene for at den skal ha stor fiskelykke denne våren. For meg er det nemlig ikke mye som overgår det å fotografere en toppdykker med en stor abbor i nebbet!

Jeg har lovet flere av dere at jeg skal gi beskjed om når denne fuglen har kommet. Siden jeg er redd for å glemme noen, tror jeg det er best å gi dere alle beskjed samtidig på denne måten.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Toppdykker - f6.3, 1/1600, ISO 200

 

Toppdykker - f6.3, 1/1000, ISO 200

24 Comments

  1. Litt av en fjærpryd😀 Gleder meg til å se bilder av toppdykkernes fiskelykke!

    Apropos trekkfugler, har du tilfeldigvis peiling på hvilken art det var som kom flyvende inn onsdag morgen? Et spektakulært syn møtte meg da jeg gikk ut den morgenen; hundrevis av fugler i flere grupper som fløy i V-formasjon😀

    • Du skal se toppdykkeren når den virkelig bruser opp fjærene du! Da er den litt av et skue. Men kan du fatte at fuglen klarer å få en stor abbor inn gjennom nebbet og ned den lange smale halsen?!?! For meg er det nesten ufattelig!

      Jeg vet beklageligvis ikke hvilke fugler det var som trakk over her på onsdag. Så det ikke selv og har foreløpig ikke hørt noen snakke om det.

      Tidligere har jeg sett hvitkinngjess i uanede mengder fly på den måten. En gang var jeg til og med tilstede da de mellomlandet på Østensjøvannet. Du kan jo selv tenke deg hvor mange det var når jeg sier at de lå tett i tett og dekket vannflaten fra brua og ut forbi fotballbanene!! Så kanskje var det en slik gjeng som kom forbi?

  2. Jøsses,hva du vet om fugler og attpåtil får tatt bilder av!! Fantastisk-))De er superfiiine..
    Jeg er lykkelig når jeg ser fugler i alle varianter.Her forleden klarte jeg nesten ikke kjøre fra stalle for det gikk 2 gjess i veien..Da er det bare å stoppe og nyte..
    Enkle dager..hmmm.. Skjer masse deilige ting hver dag,men «brenner» for dyrene og det er ikke alltid lett å formidle..
    Fortsatt superdeilig påske & Klem fra Randi

    • Skjønner hva du mener Randi og hvilke problemer du kan stå overfor. Jeg brenner for dyrenes velferd jeg også og hjelper til så godt jeg kan. Ofte er det vanskelige situasjoner og valg man står overfor da. Noen ganger har det vært påkrevet å redde firbente ut av en vond hverdag for så å skaffe dem et nytt og godt hjem.

      Det er i hvert fall godt å høre at du har det bra!

      Etter hvert har jeg lært litt av hvert om fuglene som oppholder seg på Østensjøvannet, men du verden så mye jeg enda har å lære om dem.. og ikke minst om alle de andre mindre fuglene vi har! Forsøker å lese og lære om de små fjærballene når jeg har tatt bilder av dem. Så siger det inn sakte men sikkert vet du.😉

  3. Toppdykkaren er ein vakker fugl som du har «fanga» flott med kamera!

    Eg har likt fuglar frå eg var lita jente. Eg kjøpte kikkert for sparepengene mine og laga kamuflasje av eit gammalt ullteppe. Spanande!

    Seinare blei det andre ting og lidenskapen er ikkje heilt den same, men eg er ennå veldig fasinert av alt som lever i naturen. Trur ikkje det er mange andre damer stryk ein stålorm over ryggen når dei er ute på tur, hehe

    • Da jeg var yngre var det helt andre ting en naturen som sto i fokus for meg. Nå derimot lar jeg meg stadig overraske, beta og forundre over det fantastiske mangfoldet naturen har å by på.

      Så tror jeg verken det er mange små jenter som bruker sparepengene sine på kikkert og lager sin egen kamuflasje eller særlig mange damer som hadde våget å klappe en stålorm.😉
      Jeg burde nok for resten ordne meg et lite kamuflasjenett jeg også!

  4. Flotte bilder av en fargerik fugl. Venter spent på flere🙂

    • Det kommer garantert flere Ivar!
      Nå krysser jeg fingrene og alt annet jeg kan krysse for at jeg er på rett sted til rett tid når den kommer opp med stor fisk!!🙂

  5. Den där fågeln gillar jag skarpt! Vi kallar den skäggdopping. Bra foton! Var ligger Östensjövannet?

    • Skäggdopping.. et artig navn!

      Østensjøvannet ligger i en av forstedene til selve Oslo by. Kommer du langs motorveien fra Gøteborg finner du vannet hvis du tar til høyre i avkjøringen mot Abildsø og kjører rett over første lyskryss. Vips så er du der.🙂

      Hvis du er litt kjent, ligger avkjøringen like i forkant av der den manuelle bomstasjonen inn til Oslo lå tidligere.

      Hvor trivelig det hadde vært om du tok deg en tur!!!

  6. Der var den på plass hos deg, utrolig flott den der. Gleder meg til og se flere bilder av den framover. Nydelige bilder du serverer oss. Ha en fin søndag🙂

    (Hadde Linerla på besøk her i går.)

    • Toppdykkeren er en både vakker og artig fugl, og som du skjønner en av de fuglene jeg liker aller best å fotografere.

      Har nettopp vært ute på en liten formiddagstur, og så opptil flere linerler. Hadde bare macroen med, så det ble ikke noen bilder av den i dag. Fant ellers utsprungne påskeliler og til og med hvitveis! Jeg stusset veldig over disse få blomstene som sto i en lun krok, for på steder jeg vet hvitveisen normalt vokser så jeg ikke antydning til bladverk engang! Uheldigvis ble ikke bildet av den helt i fokus, men jeg kan jo se hva jeg får ut av det. Stedvis begynte det også å grønnes på busker og trær. Deilig!!

  7. Jeg må innrømme at jeg har aldri sett en sånn fugl i levende live. Finnes den på Vestlandet tro….
    Du tar så nydelige bilder at det er en ren fryd. Jeg gleder meg til å se bilder når du har klart å fange «fiskeren» i linsen din.

    • Og jeg må innrømme at jeg ikke vet om dere har den på Vestlandet. I den ene fugleboken min står det dette:

      Utbredelse: Østlandet, Jæren og Lista, Trøndelag.
      Biotop: Vegetasjonsrike innsjøer og brakkvann.

      Dermed er jeg usikker på om den også finnes hos deg. Nå vet du i hvert fall i hvilket biotop den foretrekker å oppholde seg hvis du eventuelt skal se etter den.

      Jeg håper av hele mitt hjerte at jeg skal få se den med storfangst i nebbet også denne våren. Hvis ikke får jeg gå tilbake å se på bilder fra sist vår. Noen av dem finner du her på bloggen i et innlegg av 17 september 2008 som heter «Topp-fisker».

  8. Ja det er bare å glede seg over vår og sommeren som kommer. jeg likte spesiellt det siste bilde, det er suppert!

    • Ikke sant Morten!
      Det siste bildet er litt spesielt. Toppdykkeren kom fossende ut fra under bryggen jeg satt på. Dermed fikk jeg den nært og nesten rett bakfra. Om ikke annet så er det i hvert fall en utradisjonell vinkel. Liker bildet godt selv jeg.😉

  9. du så artig fugl!
    Nydelige bilder, det siste spesielt🙂

    • Ja, er den ikke flott!!
      Enda flottere er den når den kurtiserer. Du skulle bare sett hvordan parene «danser» med hverandre!

  10. Så vakker den er! Og jeg er enig med Morten litt lenger oppe i at det siste bildet er spesielt.

    • Toppdykkeren er virkelig spektakulær, og det er ikke hver dag jeg er så heldig å få ham i den vinkelen jeg gjorde på det siste bildet.🙂

  11. Ååååå…:) Tusen takk for flotte bilder som dul legger ut her!🙂 Denne ble aldeles nydelig. Jeg tok også bilder av noen toppdykkere et år der, men med det kameraet jeg hadde til disposisjon, så en knapt hodepryden på dem! Så vakre farger den har, det kommer flott frem her! Ønsker deg en spennende fototid fremover🙂

    • Det hender toppdykkeren også kommer helt inn mot land, men som oftest oppholder den seg litt lenger ut på vannet. Dermed forstår jeg godt at avstanden kan bli litt stor med normaloptikken.
      Du kan være viss på at jeg kommer til å få mange både trivelige, morsomme og spennende dager ved vannet framover. Nå gleder jeg meg bare til vi får fint vær igjen!

  12. For en vakker fugl! Kan ikke huske å ha sett en slik en her i området. Men jeg trenger jo ikke det når jeg kan besøke deg og se den🙂

    • Toppdykkeren er både spennende og vakker, og i dag så jeg den fanget fisk tre ganger. De var ikke særlig store og fangsten ble tatt opp på ganske lang avstand. Dermed er jeg litt bekymret for kvaliteten av bildene. Jeg skal imidlertid ikke gråte hvis de blir for dårlige. Det byr seg sikkert mange nye anledninger utover våren.🙂

      I en av fuglebøkene mine står dette om utbredelse: «Østlandet, Jæren og Lista, Trøndelag.» Dermed skulle du vel ha dem i rimelig nærhet. Eventuelt må du se etter dem i vegetasjonsrike innsjøer og der det er brakkvann.


Legg igjen en kommentar

