Skip navigation

Utrykning - f5, 1/1600, ISO 200

Det var full utrykning til Østensjøvannet i går. En person ble observert liggende midt ute på isen, og man var redd han var iferd med å gå igjennom. Etter mye ståhei viste det seg at vedkommende bare lå der ute og fisket!

Jeg fatter rett og slett ikke at noen risikerer livet på denne måten.  Godt var det imidlertid at det gikk bra denne gangen, men for all del folkens… hold dere langt unna isen nå!!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Utrykning - f6, 1/1600, ISO 200

 

Utrykning - f6.3, 1/1600, ISO 200

 

Utrykning - f6, 1/1600, ISO 200

 

Utrykning - f7.1, 1/1600, ISO 200

20 Comments

  1. Jeez, det er utrolig hvor korttenkt enkelte kan være! Gå ut på is når det har vært så varmt de siste dagene…

    Ambulansebildet (nestsiste) var bra, kjøretøyet skiller seg veldig ut fra omgivelsene 😀

    • Riktignok er Østensjøvannet veldig grunt, men likevel er det i mine øyne galskap å gå ut på isen nå. Den smelter jo unna så man kan se det fra time til time.

      Med ambulansens hefige farge er det ikke rart den skiller seg godt ut i dette enda så fargeløse landskapet.
      Tenkte verken på komposisjon eller farger da jeg tok disse bildene igår. Ville bare dokumentere hendelsen. 😉

  2. Du verden! Det får’n si! Digresjon: Jeg observerer at det er dykkerbilen fra Sagene (dekkmerke 32) på bilde nr to. Det er bra man tar alarmer på alvor. Neste gang KAN det være en reell situasjon hvor det er fare for livet. Det må ha vært litt uvant følelse å ha flotte utrykningsbiler i fokus enn knoppsvaner, gjess og ender 😀 God påske! 😉

    • Visst er det godt å vite at alarmene tas på alvor Marius. Denne episoden kunne dessuten fått en helt annen avslutning. Fiskeren hadde nok rett og slett bare flaksen på sin side igår.

      Så du kjenner disse bilene. 😉
      Det er egentlig ikke ikke nytt for meg å ta bilder av ulike redningsoppdrag, men dette er første gangen ved vannet. Noe helt annet en fugler, det skal være sikkert og visst!

      Fuglene ble forståelig nok temmelig oppkavet av at helikopteret sveipet fram og tilbake over vannet. Godt ingen av dem endte i rotorbladene.

      Gled deg til toppdykkerjakten Marius, for igår var det sesongåpning. 🙂

  3. Takk for hyggelig kommentar inne hos meg!

    • Bare hyggelig Elisabeth!

  4. Rene pressefotografen! enig med nummer 1, ambulasebilde er flott!

    • Jeg følte jeg måtte dokumentere hendelsen når jeg nå en gang var der nede med kameraet mitt… og samtidig benytte anledningen til å advare mot å gå på isen i disse dager!

      Det vinner seg i mine øyne også det ambulansebildet.

      Hensynet til bildekvalitet blir på en måte satt til side i slike situasjoner. Kanskje er det derfor jeg ikke har «sett/vurdert» om bildene er gode eller ikke. Snodig det der.

  5. Tydligvis ikke alle som er like klare i toppen nei… flott serie.

    • Det er helt klart at noen bør tenke seg om både en og to ganger før de handler ja *sukker oppgitt*. Håper virkelig at denne personen har lært nå!!
      Ikke akkurat små ressurser som ble satt inn for å redde ham… og det er igrunnen godt å vite dersom det skulle ha vært et nødstilfelle!!

  6. Flotte bilder, ja, og jammen godt det hele gikk bra også.. Folk er gale, burde få hele regningen etter å ha gjort noe så dumt, en uttrykning koster jo slett ikke lite. Man må ha respekt for både naturen / dårlig is og hva skattepengene skal brukes til. En 1. juledag en gang som det var sykkelføre rundt Østensjøvannet gikk en mann gjennom isen ved broen omtrent der bilene står på bildet ditt, der er isen alltid isen tynn og skummel. Kjæresten min (Tors verden) syklet som en gal rundt vannet (vi var på andre siden) og fikk trukket ham opp. Ungene våre får aldri gå på skøyter med mindre det er minus masse i lang tid, og aldri borte mot broen.

    • Jeg er så enig med det Nina! Det hadde vært en god lærepenge for fiskeren.

      Himmel og hav.. var det noen som våget seg ut på isen ved brua!!?!! Er man sååå dum fortjener man nesten en plass i «rekordboken». Jammen godt dere var der og fikk reddet ham!!

      Om vinteren kan Østensjøvannet være en eneste stor og flott skøytebane. Bare ved tilsigene og utløpet må man passe på, og det må barna lære fra første stund. Tydeligvis andre også!!

  7. Så bra at alt gikk fint. Folk tar virkelig sjanser…..

    • Denne karen tok så visst en sjanse jeg håper han aldri tar igjen.. verken for egen eller oss skattebetaleres del!
      Huttetu!!

  8. Skremmende hva folk finner på…og det kanskje for å få med seg en liten fisk hjem. Utrolig. Men pressefotografen på stedet tok fine bilder da! 🙂

    • Ja det er helt utrolig Rune!

      Jeg må innrømme at det tok en god stund før jeg bestemte meg for å ta bilder av utrykningen. Den hører på en måte med til Østensjøvannets historie den også.

  9. Huff da! Full action ved Østensjøvannet ser jeg! :O Jammen bra det ikke var noen fare. Men huff, at ikke folk skjønner at nå er det ingen tid for isvandring!! Jeg ville vært skeptisk til å gå over isen i mars, men alt er relativt.. Men nå i april??!

    • Jeg kan ikke si meg mer enig Viola! Dette er definitivt ikke tiden for å gå ut på isen. I hvert fall ikke her i området!!

  10. Off-topic: Fant dette bildet og tenkte du sikkert ville likt det: http://thrumyeye.deviantart.com/art/A-Quiet-Moment-119236108 😀

    • Du har helt rett Ithil! Dette bildet liker jeg veldig godt.
      Jeg har sjelden kommet så nær innpå andunger mens de er på land. Etter å ha sett dette krysser jeg imidlertid fingrene for at jeg har mer flaks i år. 🙂


Legg igjen en kommentar

