Skip navigation

Knoppsvane - f6, 1/3200, ISO 200

Det hersker ingen tvil om at svaneparet som oppholder seg på Østensjøvannet har det godt sammen. Se bare hvordan ømheten og kjærligheten nærmest stråler rundt dem!

Jeg måtte forevige at de også i år gjør sitt for å sikre etterslekten… og de holder fremdeles stadig på med å bekrefte sin kjærlighet overfor hverandre. Sist sommer ble kullet deres klekket den 1 juni, så vi får være ekstra oppmerksomme rundt denne datoen i år også.

Beklager at jeg legger ut så mange bilder i dette innlegget, men jeg forsikrer dere.. jeg har faktisk begrenset meg mye likevel. Ellers vil jeg ikke forstyrre bildene med kommentarer. Tror de skulle tale godt nok for seg selv.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format… anbefales!)

Knoppsvane - f5.6, 1/3200, ISO 200

 

Knoppsvane - f5.6, 1/3200, ISO 200

 

Knoppsvane - f5.6, 1/3200, ISO 200

 

Knoppsvane - f5.3, 1/3200, ISO 200

 

Knoppsvane - f6, 1/3200, ISO 200

 

Knoppsvane - f5.3, 1/3200, ISO 200

 

Knoppsvane - f5.6, 1/3200, ISO 200

 

Knoppsvane - f6, 1/3200, ISO 200

 

Knoppsvane - f6.3, 1/3200, ISO 200

 

Knoppsvane - f6.3, 1/3200, ISO 200

30 Comments

  1. Ja, de ser jo ut til å trives usedvanlig godt i hverandres selskap. Og jeg syns ikke du engang trenger å beklage at du legger ut så mange bilder, for bildene dine er utrolig flotte syns i alle fall jeg 🙂

    • For meg er det så fascinerende å se hvordan disse fuglene klarer å gi så tydelig uttrykk for sine følelser for hverandre.
      Ellers ser det ikke vanskelig å se når en fugl er sint eller irritert, men akkurat denne ømheten har jeg ikke sett andre fugler vise.
      Så setter jeg stor pris på at du ikke syntes dette ble for langt Bjørn-Erik.. og i det hele tatt.. tusen takk!! 😀

  2. Nydelige bilder. Jeg syns bare det er koselig med mange bilder i ett innlegg,uten bilder kan det fort bli stusselig.Men det er min mening da:P
    Takk for titten av vakre bilder.

    • Nå vet ikke jeg hvordan det er å åpne dette innlegget for dere, men jeg har inntrykk av at det for noen kan ta litt tid med såvidt mange bilder. Føler egentlig at grensen går ved 4-5. Det er for resten også grunnen til at jeg har valgt bare å ha ett innlegg på «førstesiden».
      Ellers setter jeg pris på at du liker bildene jeg har tatt av dette nydelige og tydelig forelskede paret. 🙂

  3. Så rørende og vakkert! Og flott fanget.
    Og nei! Det er *ikke* for mange bilder, synes jeg.

    • Jeg kunne ha tatt med så veldig mange flere bilder Anne-Sophie, som viser hvor synkront de beveger seg i ganske lang tid forut for paringen og badingen etterpå. I det hele tatt synes jeg alt rundt det at svanen parer er et utrolig vakkert skue og en opplevelse man sent glemmer!
      Disse bildene gir et lite tverrsnitt av seansen, og jeg er glad jeg tydeligvis har klart å formidle noe av skjønnheten. 🙂

  4. Du må aldri beklage antallet bilder i innleggene dine! Bildene dine forteller en historie uansett om det er få eller mange av de, og denne vakre serien fortjener hvert eneste bilde.
    Til opplysning tar det ihvertfall ikke for meg lang tid å laste dette innlegget, og min internettlinje varierer i hastighet fra godt under 1 til oppunder 4 🙂
    Tusen takk for nydelige bilder! Kanskje jeg kan få vist noen svanebilder i år også, da vi har et par som i år igjen hekker like i nærheten av utkikkstårnet 🙂

    • Så pent sagt av deg Kjersti! Dessuten er det fint å høre at det ikke tok for lang tid å få opp bildene.
      Jeg er sikker på at du også får tatt noen bilder av disse majestetiske fuglene etter hvert, og kanskje til og med med søte små dununger!
      Det utkikkstårnet ditt og området rundt skulle jeg jammen ønske lå litt nærmere her!! I så fall hadde jeg nok blitt temmelig rotfast der også *ler*.
      Lykke til 😀

  5. Åååååh… ❤ Svaner er helt klart et bedre symbol på kjærlighet enn hjertet ^^

    • Helt enig Ithil. Dessuten danner de jo et hjerte med hals og hode rett etter paringen. Denne gangen synes det nesten ikke fordi jeg sto på feil sted, men man får et lite glimt av det på bilde nr 7.

      Jeg har jo vist dere tilsvarende bilder fra ifjor, og der var jeg mer heldig med vinkelen. Hvis jeg ikke husker feil viste jeg dere også den etterfølgende og heftige badesekvensen i et senere innlegg. 😉

  6. Jeg gir meg ende over. For en serie 🙂

    • Tusen, tusen takk Tor! 😀
      Det er faktisk en helt fantastisk opplevelse å være vitne til akkurat denne seansen!

  7. Vilket par! Så vackra de är ihop! Vilken bildserie du fått ihop. Grattis!! 🙂

    • De er så vakre Gärdsmygen, og har du sett maken til ømhet de viser hverandre!?!! Jeg blir like bergtatt hver eneste gang jeg ser dem kurtisere hverandre. 🙂
      Og du.. tusen takk!!

  8. Heia!

    Fikk linken til din nye blogg hos Carpe så nå kan jeg nyte dine vakre bilder igjen! Jeg sletta alt jeg hadde på VGB, like etter omlegginga av ren frustrasjon.

    Svanene er så vakre, og man bare nyter synet av dem..

    Klem fra Lavina

    • Hei Lavina!! Så trivelig at du fant meg!! 😀

      Jeg ble også ganske så frustrert etter omleggingen, som jeg i utgangspunktet trodde skulle gå veldig greit. Så feil man kan ta du!! Med et ørlite håp om at det etter hvert igjen skal bli trivelig der inne har jeg (i hvert fall ikke foreløpig) verken slettet «Fotoboksen» eller «Kattebloggen». Enn så lenge kan de få stå der i bero.

      Har du opprettet ny blogg noe sted?

  9. Ingen tvil om at det er ømhet er i gården nei… flotte bilder

    • Man kan se noe tilsvarende hos gjess, men det kan på ingen måte måle seg med den ømheten som nærmest stråler rundt disse knoppsvanene. 🙂

  10. Jeg ser at vår(yr)en har kommet til din blogg også. 🙂

    • Visst har den det Morten! Det bobler nesten over av hormoner nå om dagen, og det må vi jo dokumentere. 😉

  11. Heia

    Nei, jeg har ikke opprettet noe ny blogg. Er ikke så sikker på VGB blir bedre for det pågår ennå masse frustrasjoner der. Er denne grei å bruke? Ha en fin vårdag og jeg skal se på det andre du har lagt ut..

    Klem

    • Jeg trives som sagt veldig godt her inne, og instrumentbordet er mye mer brukervennlig enn det vi fikk inne på vgb.
      Siden jeg selv ikke har testet ut blogger andre steder kan jeg ikke gi noen personlige erfaringer, men jeg har sett en sammenligning en eller annen gang hvor denne ble rangert øverst.
      For øvrig finner du flere fra vgb her inne. 😉
      Prøv da vel.. det koster jo ingen ting.. og gi meg endelig beskjed!!

  12. Det er kjærlighet ja 🙂 Nydelige bilder av dem! Og for all del, ikke spar på bildene dine, alltid hyggelig med bilder!

  13. I løpet av den tiden jeg har fotografert fugler og dyr har jeg ikke sett maken til den hengivenhet som disse fuglene viser hverandre… og like fascinert blir jeg hver eneste gang! For meg er det rett og slett vakkert og rørende.

    Siden flere av dere ikke synes dette ble for mange bilder lover jeg at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet neste gang jeg trår til. 😉

  14. Dette var helt nydelig og slett ikke for mye !
    Det er merkelig og vakkert at disse fuglene uttrykker sin «kjærlighet» på en måte som vi mennesker kan kjenne oss slik igjen i…. når jeg ser disse bildene slår det meg at det slett ikke er noe rart at kunstnere innenfor forskjellige felt har latt seg inspirere av svaners utrykk.
    Vi «forstyrret» to svanepar som hvilte ved en råk i et tjern tidligere i vår. Det var fantastisk facinerende å se hvordan de kommuniserte med, og passet på hverandre. De slo seg til ro med at vi nok ikke var farlige, men ble etterhvert tydelig lei av å ha oss der 🙂
    Takker for en vakker og tankevekkende start på en lørdag hvor jeg skal være med på å drikke ut en venninde som har funnet sin livspartner og store kjærlighet 😉

    Sender gode klemmer og ønsker deg en strålende vårdag !

    • Jeg blir av og til mobbet litt for at jeg «menneskeliggjør» fuglene og dyrene. Det gjør jeg i grunnen ikke. I stedet er det nettopp som du sier det her.. at enkelte fugler viser en atferd som vi mennesker kan kjenne oss igjen i. Svanenes atferd i denne sammenhengen er bare rett og slett vakker.

      Håper du kommer helskinnet ut av utdrikkingslaget i, og ønsk venninnen din all mulig hell og lykke fra meg. 😀

      Nå må jeg ile avgårde til Villmarksmessen!

  15. Utrolig vakkert! De ser virkelig ut til å nyte samværet og vårfølelsene, ja 🙂
    Du er og blir en ufattelig dyktig fotograf, Inger Johanne! Alltid spennende å besøke deg og se hva du har klart å gjøre ut av det du ser!

    • Tusen, tusen takk Ståle!!
      Jeg har vært vitne til mange slike svaneparinger. Dermed burde jeg vel ha blitt litt «immun» etter hvert, men jeg blir like trollbundet hver eneste gang og må forevige øyeblikket. Det er bare så utrolig vakkert!

  16. Fantastiske bilder ! Helt enig, man behøver ikke kommentere ihjel bildene her. De taler meget godt for seg selv 😀

    • Jeg lurer på om Fru Svane nå har lagt seg på redet, for i de siste dagene har Hr Svane svømt alene rundt på vannet. Synes jeg så henne ligge på samme plassen som sist. Dermed må vi nok vente til neste år for å få opplevd slike nydelige øyeblikk igjen. I stedet må vi i spenning vente på resultatet. 🙂


Legg igjen en kommentar

