Skip navigation

Blåveis - f22, 1/160, ISO 500

Jeg har lovet å vise dere noen av bildene jeg tok på Gressholmen sist torsdag, og det må jeg jo holde.

Mange steder dannet blåveisen hele tepper i skogbunnen, og sommerfugler svinset omkring i den varme vårsolen. Det var imidlertid bare en liten sitronsommerfugl som satt stille lenge nok til at jeg fikk fokusert på den. Mens gåsungene så smått hadde begynt å bli gule her på Lambertseter, var de på hell der ute på øya.

I tillegg til floraen, var det også et yrende fugleliv både i fjæra og på land. Jeg kan i fleng nevne gråhegre, gravender, stokkender, silender, ærfugl, grågjess, kanadagjess, finker og sangere. Når jeg i tillegg hadde med god niste og drikke i sekken, kan dere vel tenke dere for en flott dag jeg hadde!

Tar dere turen ut til Gressholmen før 1 mai bør dere i hvert fall ta med noe å drikke. Kaféen åpner nemlig ikke før den dagen, og drikkevann er ellers ikke å finne på øya.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Sitronsommerfugl - f7.1, 1/1250, ISO 200

 

Blåveis - f22, 1/100, ISO 500

 

Gåsunger - f22, 1/1125, ISO 320

 

Blåveis - f22, 1/125, ISO 500

 

Gåsunger - f22, 1/125, ISO 320

 

Blåveis - f6.3, 1/1250, ISO 200

 

Gåsunger og fluer - f22, 1/160, ISO 320

 

Blåveis - f7.1, 1/1250, ISO 200

10 Comments

  1. Blåsippan är min favorit!! Vilken skärpa och färg du har på blommorna. Njutningsfulla bilder!

    • For meg er blåveis vårblomsten over alle vårblomster. Den er så nydelig i all sin enkelhet!
      I det skarpe lyset var det litt problematisk å finne fram til de rette innstillingene, men med litt prøving og feiling fant jeg ut av det. Jeg skulle mer enn gjerne ha fotografert «blåsippan» i kveldslys, for da blir den aller finest. Siste båten tilbake til byen gikk imidlertid for tidlig til det.
      Det ble for øvrig et nesten et innlegg til ære for alle dere svenske dette.😉

      Kos deg videre i dagen Gärdsmygen! Selv er jeg snart på vei til en ornitologisk stasjon i håp om å lære litt mer om småfuglene vi har rundt oss.

  2. Blåveis finnes ikke på Vestlandet, men jeg skulle gjerne hatt dem her. Jeg får vel nøye meg med disse bildene, og det var ingen dårlig erstating.
    Jeg sier som Gärdsmygen: disse bildene er ren nytelse.

    • Jeg vet at blåveisen ikke finnes over alt og at det generelt har gått tilbake med den. Derfor har den i mange år vært fredet selv her hvor vi har mange av den. Håper virkelig at folk respekterer denne nydelige lille blomsten slik at også etterslektene kan få glede seg over den.

      Tusen takk for denne positive kommentaren Vibeke.. og ha en deilig dag!🙂

  3. Jepp, våren har kommet og sommeren står for dør. Flotte blosmterbilder igjen. Jeg liker spes. nummer 4 fra toppen. Den med kvisten. Flotte farger og nyanser.

    • Heldigvis hang ikke alle gåsungene, og når jeg dessuten fant noen frodige som lot seg isolere kunne det ikke bli bedre.

      Ellers tok jeg mange i og for seg gode nærbilder av blåveisen, men det skarpe lyset gjorde sitt til at stemningen ikke ble slik jeg ønsket. Dermed viser jeg dere istedet blomstene slik de står i miljøet rundt. Da blir det jo litt stemning likevel.

      Visst står sommeren for dør, og jeg vurderer allerede nå å innlede sandalsesongen.😉

  4. Nydelige farger og lys i bildene. Ikke vanskelig å se for meg at du har hatt en kjempeflott tur ut der.🙂 Takk for at vi fikk en titt vi også.

    • Det var en alle tiders dag Rune, som jeg nok kommer til å ta igjen om ikke så alt for lenge.😀

  5. utrolig flotte og skarpe bilder! Gressholmen har jeg gode minner til…🙂

    • Jeg er også veldig glad i Gressholmen. Det er imidlertid et par av øyene jeg ikke har vært på enda, og som jeg nok bør utforske snart!

      Kos deg videre i finværet🙂


Legg igjen en kommentar

