Skip navigation

Kaie - f6.3, 1/1250, ISO 200

Denne kaia traff jeg på i Sandvika for et par dager siden. Den var ivrig opptatt med sitt og brydde seg svært lite om at jeg forsiktig nærmet meg. I grunnen var både den og partneren overraskende tillitsfulle.

I fugleboken min leser jeg at kaieparet holder sammen i et livslangt partnerskap og at den er en meget selskapelig fugl som vanligvis opptrer parvis slik som disse, eller i flokker.. ofte sammen med kråker og kornkråker.

Best liker den seg i de frodige jordbruksbygdene på Østlandet, Jæren og Trøndelag, men finnes også spredt på Sør- og Vestlandet. Kaia er mindre enn vanlige kråker, omtrent på størrelse med duer. Både fargene i fjærdrakten og de lyse øynene forteller meg at dette er en voksen fugl. Ungfuglene er nemlig brunsvarte og har mørk iris.

Disse fuglene hekker gjerne i kolonier og har reirene sine i trehull, på bygninger eller i fjellsprekker. Ellers har de gjerne tilhold i store hus, kirker, låver osv, og i skumringen kan man se dem fly i små flokker mot nattekvarteret. Ikke sjelden holder de da nesten oppvisning i både akrobatikk og seilflyvning.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Kaie - f6.3, 1/1250, ISO 200

 

Kaie - f6.3, 1/1250, ISO 200

6 Comments

  1. Kaien er også vakker. Jeg synes øyet er så uttrykksfullt, nederste bildet 🙂 Nesten så det lignet litt på Pusa mi, hehe.. Flotte bilder! Jeg et ikke om vingen var brukket/revet av på hvitkinngåsa, men det nærmest virket slik på noen bilder jeg tok av den. Ja, det er vel en fuglevakt en kan ringe kanskje.. Mener å huske jeg har ringt dit selv en gang, da jeg fant en skadet due en gang.. Ha en flott dag! Det er så gøy å se de bildene du legger ut! 🙂

    • Jeg har i grunnen ikke sett så nøye på kaia tidligere. For meg har den fortonet seg ganske kjedelig og grå, men du verden så fint fargespill den har i fjærene når solen skinner på dem.

      Har ikke fått vært nede ved vannet i dag, men stikker innom i morgen. Hvis hvitkinngåsa mangler en vinge skal jeg ringe Fuglehjelpen med en gang.. evt Distriktsveterinæren! Av og til kan nok det siste være mest effektivt.

      Så er jeg veldig glad du ikke går lei alle fuglene mine Viola! 🙂

  2. Flotte bilder av Kaia 🙂 Tar man seg tid til å nærme seg sakte så har jeg sett at de ofte er tillitsfulle, spesielt de som holder seg i bynære områder.

    • Jeg trodde disse ville fly avgårde med en gang jeg gikk ut på plenen, for det gjør jo de fleste andre kråkefuglene. Men der tok jeg skammelig feil, og jeg kom ganske så nær før de viste tegn på uro.

      På samme måte som Viola, ble jeg også ganske betatt av øynene denne fuglen har. Tror faktisk ikke jeg har lagt merke til andre fugler med slik nesten hvit iris. Artig! 🙂

  3. Flotte bilder igjen. Jeg så ingen så flotte fugler når jeg suste forbi på motorveien her om dagen ….. men det er kanskje ikke så rart…..

    • Nei, det er kanksje ikke så rart at du ikke så noen flotte fugler der du suste avgårde på motorveien. *ler*
      Du får ta deg bedre tid en annen gang. 😉


Legg igjen en kommentar

