Skip navigation

Linerle f6.3, 1/1250, ISO 200

På samme måte som kaia jeg viste dere i forrige innlegg, svinset også denne vippestjerten rundt i gresset og jaktet på et bedre måltid. Flere ganger så jeg den ile avgårde etter fluer, men til tross for linerlas lynkjappe bevegelser så det ut til at de fleste fluene klarte å unnslippe. Dermed måtte den begynne letingen og jakten på nytt.

Stadig vendte linerla tilbake til denne bjerkestammen som tydeligvis var et godt jaktområde.

Linerle f6.3, 1/1250, ISO 200

 

Linerle f6.3, 1/1250, ISO 200

Den sjekket hele tiden nærområdet nøye.. tittet både opp og ned og til høyre og venstre.

Linerle f6.3, 1/1250, ISO 200

Så plutselig pilte den avgårde, og jammen klarte den å få tak i en fin flue… og jeg klarte utrolig nok å fange øyeblikket!

På grunn av den forstyrrende kvisten i bakgrunnen, anbefaler jeg at du klikker på bildet under slik at du får sett det i større format.

Linerle f6.3, 1/1250, ISO 200

Så fikk vi til slutt en godbit både linerla og jeg.. den fikk flua og jeg fikk bildet. 😉

Linerle f6.3, 1/1250, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format… anbefales.)

24 Comments

  1. Fin bildeserie;)

    • Tusen takk skal du ha 🙂

  2. Likt denne fotoserien…. Klare bilder og morsom jakt.
    Bra den fikk flua til slutt!

    • Antagelig ville nok bildene «gjort seg» mye bedre enkeltvis, men det ofrer jeg mer enn gjerne hvis de sammen forteller en liten historie og ellers viser litt av hverdagen i naturen.
      Dermed setter jeg også veldig stor pris på at du liker serien. Tusen takk skal du ha! 🙂

  3. Jeg elsker bilde nummer 2. Pipipen ser ut som om den filosoferer over livet, universet og alt mulig ^^ Det er liksom litt «Hmmm…»-uttrykk over den 🙂

    • Bilde nr 2 har en fin stemning i seg. Derfor er jeg også veldig glad i det, men om det er livet vippestjerten filosoferer over er vel heller tvilsomt. Antagelig undrer den seg i stedet over hvor det ble av alle fluene. 😉

  4. Flott bildeserie, enig med Ithil, ellers er den første morsom der fuggeln strekker seg…

    • For meg er det veldig artig å få fram slike små serier. At jeg i tillegg var så heldig å fange øyeblikket da den fanget fluen er liksom prikken over i’en. Synd at akkurat det skjedde rett foran den lille kvisten! Men skitt au.. man kan vel ikke få både i pose og sekk. 😉
      Jeg vurderte et øyeblikk om det lot seg gjøre å klone den bort. Det gjør det sikkert også, men foreløpig ligger nok det langt over hva jeg evner innen photoshopping!

  5. Nydelig bildeserie av min favorittfugl! 🙂

    • Så hyggelig Kjersti!!
      Tusen takk 😀

  6. Søte Linerla! 🙂

    Du.. hva gjør du neste lørdag, 9. Mai? Skulle vi få til et minibloggtreff da? RiskyEva kan, og jeg, og kanskje til og med Katten_3? På ettermiddagen en gang.. skal vi tenke på det?

    • Det hadde vært kjempetrivelig med et minitreff da!! Skal sette ettermiddagen opptatt med en eneste gang. 😀

  7. Her har du virkelig fått samlet sammen mange flotte uttrykk og situasjoner i en og samme fortelling, og så gøy at du fikk bilde i det fluen ble fanget. 🙂 Veldig flotte bilder!

    • Det er ikke ofte jeg har hatt anledningen til å kunne ta en slik serie med bilder av linerla. Som oftest stikker de jo ganske fort. Selv om ikke bildet ble det beste i denne serien, så synes jeg det var kjempeartig med den flua i nebbet! 🙂

  8. Härliga bilder. Den här fågeln har så speciellt sätt att röra sig. Jag gillar första bilden, den syns att den smyger, tyst…….

    • Det var ikke mye å se til av den sedvanlige vipping med stjerten så lenge jakten pågikk. Da pilte den i stedet avsted utstrakt som på det første bildet. Virkelig artig å få bli med på denne fluejakten! 🙂

  9. Flott bildeserie! Det er skikkelig vår når linerla har kommet. I dag har det forresten vært nesten sommerlig.

    • Våren er unektelig her, og gjett om jeg koser meg i finværet!! Er ute fra tidlig formiddag til solen går ned. Bedre kan det vel nesten ikke bli. 🙂
      Ønsker deg en god 1 mai!

  10. Hei! 🙂 Linerla er en fin fugl, og dette var flotte bilder! Nei, hvordan skal jeg bli lei av dine fuglebilder! De er jo bare fantastiske! 🙂 Jeg er spent på om du har sett den hvitkinngåsa, og hvordan det gikk med den.. Jeg har noen bilder lagt inn fra Østensjøvannet, ja – egentlig ble det litt for mange. Jeg er så dårlig på det å sortere ut!…. 🙂 Deriblant er også den hvitkinngåsa. Jeg la til linken til det innlegget i navnet mitt – viola. Ha en flott helg! :)Forresten, i dag var jeg i Botanisk hage, og der sto Magnelian i full blomst! Men venter med å legge inn bilder derfra.. 🙂

  11. Og jeg glemte si.. jeg linket til deg i det innlegget mitt. Håper det er greit? 🙂

  12. Nei, det gikk visst ikke an å linke slik! Vel, da skriver jeg heller tema på innlegget mitt. Det heter «Naturen sett i nytt perspektiv» lagt inn 28. april 09. Du finner det der…. 🙂

    • Nå har jeg tittet på hvitkinngåsa, og den ser ikke stort annerledes ut enn den har gjort siden tidlig på vårparten. Antagelig er vingen brukket. Jeg regner med at Fuglehjelpen har fått beskjed for lenge siden, men jeg kan jo ringe på mandag likevel.
      Kjempekos at du linket opp til meg. Tusen takk Viola!
      Tenk at magnoliaen blomstrer allerede. Må skynde meg å ta en tur mens den fremdeles er på sitt beste. Kanskje allerede i morgen hvis det ikke blåser for mye.
      Så skal jeg ile over til deg å se på innlegget med en eneste gang. Spennende 🙂

  13. Fantastiske bilder! En av mine favorittfugler. 🙂

    • Tusen takk skal du ha Tanja. Den er så kvikk og artig denne linerla. Pen også! 🙂


Legg igjen en kommentar

