Skip navigation

Båndtvang

Før jeg går videre må jeg understreke at jeg er veldig glad i hunder, så ikke misforstå!

Problemet er at folk lar hundene sine løpe fritt ved Østensjøvannet, og brorparten av fuglene som blir tatt inn av Fuglehjelpen er skadet av nettopp løse hunder. Østensjøvannet og området rundt er et naturreservat og båndtvangen gjelder alle dager hele året. Godt skiltet er det også.  Likevel er det mange som lekende lett  med viten og vilje bryter forbudet hver eneste dag. Selv i den perioden fuglene myter og ikke kan fly ser man stadig løse hunder.

Vi ber eierne på en høflig måte om å ta hundene i bånd, men som oftest ignorerer de oss fullstendig eller gir oss en skikkelig overhøvling til svar! Noen hevder til og med at det er dyremishandling å la hundene gå i bånd. Hvis man absolutt ikke vil at hunden skal gå i bånd må det da virkelig gå an å lufte den et helt annet sted enn i et naturreservat!!

Det er for resten ikke bare ved Østensjøvannet dette skjer. Også i naturreservatet på Fornebu blir hunder stadig vekk sluppet løs.

Jeg blir så sint.. og så fortvilet! At ikke folk kan forstå at det er en grunn for båndtvangen!?!

Båndtvang

15 Comments

  1. Det er beklageligvis mange som bare slipper sine hund løs, uten og tenke på skader den kan gjøre. Selv om «Fido» er snill så kan den faktisk gjøre stor skade… Og en lov er som kjent til for en grunn.

    • Jeg har sett mange nok tilfeller av at hunder, som eierne påstår de har full kontroll over, i neste nå fyker etter fuglene.

      Det jeg ikke fatter er disse eierne absolutt må lufte hunden sin innenfor naturreservatet. Det er nemlig store friluftsområder bare minutter unna!!

      Akkurat denne hunden har jeg ikke sett løpe etter fuglene, men de blir likevel redde. Eieren er for øvrig blant de som bare overser oss fullstendig når vi opplyser om båndtvangen.

  2. Hei!
    Du tar opp en viktig ting her. Er det båndtvang så er det det….

    • Ikke sant Hans!
      Det er faktisk viktig å bevare mangfoldet i faunaen, men for disse hundeeierne er det tydeligvis viktigere å gi uttrykk for og opprettholdt sin egen egoisme. For meg vitner det om en fullstendig manglende respekt for både naturen og oss mennesker.. vi som er her nå og de som skal komme etter oss!

      Jeg ble for resten nesten overrasket i går da jeg opplyste om båndtvangen til to unge damer som kom der med hundene sine. Den ene hunden var i bånd, den andre ikke. Men du verden.. under over alle undre.. damen med løs hund satt faktisk båndet på den!! Kanskje var det fordi jeg sto der i selskap med en kraftig kar. 😉

  3. Jeg er så absolutt enig med deg! En bør og må respektere at vannet og området rundt er et fredet område for fugler, et naturreservat! Jeg har kommentert det samme selv, andre steder.. Det irriterer meg! Jeg skal fortelle deg at en gang gikk jeg tur med katta mi – i bånd! Vi satt i ro i en liten steintrapp ved Akerselva.. og skuet utover vannet.. med kattene våre helt tett ved siden av oss. Det var meg og en venninne. Hun hadde også katta si med i bånd. Plustelig dukket det opp tre hunder!, og i rasende fart angrep de oss! Vi overlevde, men jeg ble bitt, og måtte på legevakta og få stivkrampesprøyte! Jeg hovnet skikkelig opp. Katta føyk inn i en tornebusk, fikk noen skrammer hun også. Eierne dukket opp, men de var helt uforskammede! De slengte i oss at slik går det, når vi absolutt skal lufte våre katter. Vi ropte at det er båndtvang for hunder, ikke for katter, og at våre katter var i bånd, og at de satt rolige, men at de ikke overholder båndtvangen for hunder! Glemmer aldri dette! Sitter i meg som et mareritt ennå.. Vi skulle naturligvis ha anmeldt det.. 😦 Så nå får folk ta seg i akt og lufte hundene med respekt for andre, både dyr og mennesker!

  4. eh.. …og at våre katter var i bånd, de (våre katter) satt rolige, men at de hundeeierne ikke overholder båndtvangen for hunder. Var det jeg mente å si over her.. Dette var også på våren, husker jeg..

    • For en marerittopplevelse! Skulle ønske dere hadde fått anmeldt forholdet, men ting skjer så fort i slike situasjoner at man ikke får summet seg til å få navn osv.
      Du beskriver for resten ganske godt hvordan vi også blir «skjelt ut» av hundeeierne som ikke overholder båndtvangen.

      Jeg skulle ønske noen med politimyndighet jevnlig kunne patruljere naturreservatene og gripe fatt i «synderne». Antar det over tid ville hjelpe. Men budsjettene har nok antagelig ikke rom for slikt. Derfor skal i hvert fall jeg enn så lenge og etter fattig evne gjøre så godt jeg kan.

  5. Blir så provosert over hunde-eiere som tror de kan gjøre akkurat som de vil selv!
    Ååå, slike folk burde så absolutt ikke hatt hund i det hele tatt, når de ikke engang kan respektere at det er båndtvang i et naturreservat!!!

    • Nei, de burde nok ikke hatt hund Ilmy!

      Rundt Østensjøvannet er det fine gangveier som mange ynder å jogge eller sykle på. Ingen biler er det heller. Dermed synes nok mange det er et helt toppen sted å slippe hundene sine løs.

      På Fornebu er det relativt store åpne områder som tydeligvis av noen anses å være et flott sted for hundene å løpe fritt.. og da gjerne to eller tre sammen! Du kan vel selv tenke deg hvordan fuglene reagerer på det.. fuglene som da gjerne har mellomlandet for å få en sårt tiltrengt hvil etter det lange trekket!!

      Jeg vet ikke om folk er uvitende eller dumme.. eller om de bare rett og slett er så til de grader egoistiske at de blåser en lang marsj i alt som heter båndtvang. *Sukker oppgitt*

  6. Signerer innlegget ditt, båndtvang er her av en grunn, og det _skal_ overholdes!

    • Ikke sant Kjersti!!

  7. Innlegget ditt er helt på sin plass!
    Jeg skjønner ikke hvor folk har tankene sine hen, jeg har sett det samme i Frognerkilen. Nå er jo ikke det et naturreservat, men det er allikevel ikke lov å la løse hunder løpe etter gjessene/endene. Når jeg har påpekt det overfor noen, har jeg fått beskjed om ikke å «være så geskjeftig».

    • Jeg forstår det heller ikke Anne-Sophie!
      I forhold til hva jeg ofte får høre er den tilbakemeldingen for rent høflig å regne. Da kan du jo selv tenke deg. Men angrep er kanskje det beste forsvar?
      Huttetu!!

      Jeg forstår heller ikke at folk lar barna sine få løpe etter fuglene.. men de skader dem i hvert fall ikke.

  8. Er det båndtvang så er det båndtvang… og det er vel i de fleste tilfeller en grunn til at det er det, slik som her.

    • Det burde i hvert fall ikke være så vanskelig å overholde båndtvangen i et naturreservat!!


Legg igjen en kommentar

