Skip navigation

Hvitveis - f16, 1/100, ISO 320

Det har blitt riktig så grønt og trivelig i Hundremeterskogen nå, og over alt spirer og gror og blomstrer det. Rundt foringsplassen min står hvitveisen tett i tett, blåbærlyngen blomstrer og selv grantrærne har pyntet seg.

Noen av vinterens faste gjester i matfatet er nok i full sving med hekking og har blitt mer territoriebundet. Dermed ser jeg dem ikke så veldig ofte. Det gjelder blant annet trekryperen og fuglekongen. I stedet har jeg nå ofte besøk av mange sommergjester som for eksempel rødstrupe, grønnfink, bokfink, pilfink og munk. Disse får dere sikkert hilse på ved en senere anledning. Denne gangen er det nemlig blomstringen ved foringsplassen jeg vil vise dere.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Gran - f8, 1/80, ISO 500

 

Hvitveis - f14, 1/100, ISO 200

 

Blåbærlyng - f11, 1/60, ISO 320

 

Hvitveis - f16, 1/200, ISO 320

 

Furu - f8, 1/320, ISO 320

 

Hvitveis - f14, 1/60, ISO 200

 

Gran - f7.1, 1/200, ISO 320

18 Comments

  1. Nyyydelige bilder! Man kan tydligvis finne de vakreste ting i skogen🙂

    • Det er nesten ufattelig mye fint å finne i skogen nå, og mer og mer blir det for hver eneste dag.🙂

  2. Vilka vackra foton! Vitsippan som är så skarp med fin skärpa på och fina skuggor blir det också. Kottarna var ju ett fantastiskt fint motiv som jag nog inte tänkt på själv att fotografera. Härligt!

    • Så dere kaller «hvitveis» for «vitsippa».. der lærte jeg noe nytt igjen.😉
      Jeg har fotografert flere av dem i dag.. både gule, hvite og rosa og med 6, 7 og til og med 8 kronblad. Man oppdager jammen mye uventet på små fototurer.

      I dag har jeg også fotografert bregner. De er så artige nå mens de holder på å «rulle seg ut». Er spent på hvordan resultatet ble.🙂

  3. Er det ikke herlig ? :)))

    Akkurat sånn er det i Hundremeterskogen «min» også, det lukter vår og låter og kvitrer overalt🙂

    Nydelige bilder, jeg blir aldri lei av hvitveis !

    For øvrig er tjelden tilbake på taket ved universitetet i Bergen:

    http://tjeld.uib.no/

    Sender en god klem og ønsker deg en veldug god kveld🙂

    • Det er så herlig som det kan få blitt MadJoy!!
      Jeg forsøker så godt jeg kan å lære meg å kjenne igjen fuglene på kvitringen. Noen tar jeg ganske lett, men andre… jeg sier ikke mer. Kommer nok til å investere i CD jeg også, men er usikker på hvilken jeg skal velge. Tar mer enn gjerne imot gode råd!

      Så artig med den tjelden!! Har ikke hørt om den tidligere, og jeg skal så visst følge med.🙂

      Kos dere videre i vårkvelden dere også!!

  4. Dette var en pen vårlig samling. Og blåbær er utrolig flotte små blomster.

    • Tusen takk Svein!🙂
      Jeg kan jo ikke bare legge ut bilder av fugler *ler*.

  5. Jeg kjøpte denne : http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS=detalj&ID=310001

    Den virker som et bra kjøp, har 197 nordiske arter, sjøfugler er godt representert og prisen er overkommelig. Har ikke fått brukt den så mye ennå, men når man spiller den på laptop/pc, kommer fuglenavnene automatisk opp i sidestolpen og vises i tittelinja etterhvert som den spiller, noe som er veldig praktisk.Dette gjør det enkelt å «pugge» en bestemt fugl, eller gå rett på en art man tror man har hørt🙂

    (Akkurat nå koser jeg meg med litt ærfuglputring her, heheheh…)

    Håper du får en fin dag og kan nyte litt live fuglesang enten det er til lands eller vanns !

    Gode klemmer sendes herfra🙂

    • Det er spesielt fuglene i skogen jeg vil bli kjent med. Hadde jo vært fint å kunne høre hvilke fugler jeg har i nærheten.. i stedet for bare å speide, vente og håpe.😉
      Skal sjekke den linken med en gang, og jeg morer meg med stadig å titte innom tjelden i Bergen. Gleder meg til ungene kommer!!
      Ha en fortsatt flott uke MadJoy.. og igjen tusen takk for link🙂

  6. Herlige bilder! Det kan nesten ikke beskrives hvor fint det er å se det spirer og gror, kjenne duften av naturn som blomstrer. Herlig🙂

    Ha en fin dag!

    • Du har så rett Rune. Det å oppleve at naturen igjen våkner til liv gjør utrolig godt. Føler på en måte at jeg våkner til liv igjen med den!
      Kos deg videre i kvelden du også🙂

  7. Og nasse nøff er sengeliggende med influensa…. vakkert som vanlig. ekstra flotte farger i bildene denne gangen.

    • Det gjør virkelig noe for bildene at naturen igjen blir rik på farger.
      Stakkars deg.. er du pjusk!?!
      Ta godt vare på deg selv og god bedring Morten.
      En god-bedring-klem kommer susende🙂

  8. Åh, herlige bilder!

    • Tusen takk skal du ha Rosa😀

  9. hm og ah og sukk..

    det gjør godt å se på bildene dine!😀

    Nå har jeg laget en liten notis på bloggen min om lørdag, og jeg har antydet klokka fire, passer det deg?

    http://14947.vgb.no/2009/05/07/foto-bloggtreff-med-v%C3%A6rforbehold/#comment-9999929796

    • Flott Carpe🙂

      Det passer helt flott! Kanskje jeg bør legge ut noe her også.. hmm


Legg igjen en kommentar

