Skip navigation

Bregner - f6.3, 1/1250, ISO 200 (fordi jeg egentlig fotograferte fugler)

Denne uken er det detaljer fra en JUNGEL av bregner jeg vil vise dere. Dere finner den ved Ljanselvas utløp i  Oslofjorden.

Jeg synes bregnene er så artige mens de holder på å «rulle seg ut». En dag eller to før de står der i all sin prakt ser det nesten ut som om de har hoder. Noen av disse hodene minner meg veldig om små elefanter, og det er de som fascinerer meg mest.

Som barn fikk vi høre at vi måtte passe oss for bregnene, for der var det sannsynligvis mye orm. De voksne kalte det ormegress. Selv den dag i dag kribler det lett nervøst i hele meg når jeg må forsere et slikt område, men orm.. nei, det har jeg aldri møtt i bregnejungelen. Derimot har jeg truffet på mye orm i steinrøyser og rundt kvisthauger. Jeg ble til og med bitt av en hoggorm for ikke mange år siden mens jeg ryddet bort en kvisthaug.

Mens bregnene står slik som disse, er det såpass stort mellomrom mellom plantene at jeg har full oversikt og dermed mister barndommens advarsler – om de er sanne eller usanne – fullstendig sin skremmende effekt.

Flere innlegg i denne ABC-serien finner du på Petunias blogg.

Bregne - f16, 1/50, ISO 200

 

Bregne - f8, 1/100, ISO 200

 

Bregne - f10, 1/100, ISO 200

 

Bregne - f9, 1/100, ISO 200

 

Bregne - f18, 1/100, ISO 200

 

Bregne - f5, 1/100, ISO 200

 

Bregne - f5.6, 1/100, ISO 200

 

Bregner - f6.3, 1/1250, ISO 200 (fordi jeg egentlig fotograferte fugler)

 

abc-i-ord-og-bilder

102 Comments

  1. Det var noen vakre bregner, og igjen lengter jeg etter sommeren :)!
    Jeg har enda tilgode å treffe på en hoggorm, og ikke har jeg noe ønske om det heller ;)!

    God helg!

    • Ja, måtte vi få en fin sommer i år! Men våren er også en deilig, deilig tid. Det gjør så godt å se at naturen våkner til liv igjen.
      Ha en riktig god helg du også Lise 🙂

  2. WoW nogle smukke billeder – flot J.

    • Man kunne nesten tro disse bregnene var plantet der de på rekke og rad og side om side dekket et felt inne i skogen. Synes de er så fine på akkurat dette tidspunktet i utviklingen.
      Tusen takk 🙂

  3. Bare Vildt, dine billeder sender mig på en drømmerejse ind i science fiktion, selvom om jeg godt ved fotomodellerne er ret så jordbundne!

    • På dette stadiet i utviklingen gir bregnene så visst sci-fi assosiasjoner. De får meg også til å tenke på fortidens dinosaurer og øgler. Andre minner om riktig så layed-back karer.
      Veldig glad du liker bildene!

  4. Fikk akkurat samme advarsel fra de voksne,om huggorm, og kjenner ennå kribling når jeg går i en bregneJungel, akkurat som du. Men har aldri møtt huggorm jeg, heller. Så fine bilder du har tatt – freshe og flotte! Fin dag til deg!

    • Antagelig ble vi lurt trill rundt Randi.. men mon tro hva grunnen kunne være? Det har jeg aldri klart å pønske ut.
      Kos deg videre i helgen du også Randi, og tusen takk for den positive tilbakemeldingen på bildene!

  5. Praktfullt levert av deg. Du er utrolig med kameraet.Østensjø på lørdag? Jeg kommer kanskje innom der i kveldingen, eller søndag. Vet ikke enda, men du kan jo se etter meg:)
    Ps. Jeg er hun som raser rundt med kameraet i solnedgang og soloppgang, vet du!

    • Så kjempehyggelig om du også kommer!
      Jeg vet ikke hvor lenge vi blir på brygga, men hvis du går videre utover på østsiden finner du oss sikkert. Det er nemlig der toppdykkerne holder til. 😉

      Ellers kommer jeg etter all sannsynlighet til å være ved vannet på søndag formiddag/dag også. Har nemlig sagt meg villig til å hjelpe Norsk ornitologisk forening i forbindelse med rundturen de skal arrangere sammen med Østensjøvannets venner. Antar du da vil finne meg ved Bølerbekken.

      Nå krysser jeg bare fingrene for pent vær i morgen. 🙂

  6. Så utrolig flotte bilder du viser oss her 🙂 Er ikke så veldig glad i denne veksten, men den ble jo riktig så majestetisk og mystisk i bildene dine – kunne jo hatt de på veggen 🙂

    PS! Ta en titt på http://fotomorro.blogspot.com for fotokonkurranser, utfordringer og leksjoner 🙂

    • Dette er ikke en plante jeg setter særlig pris på senere om sommeren, men akkurat nå mens de ruller seg ut synes jeg de er riktig så fine. I hvert fall er de morsomme å fotografere. 😉

      Jeg bør nok se å få lært meg å sette sammen bilder på samme måte som det du viser oss denne uken. Har nemlig ideer til ulike montasjer… også mht slike bregner.

  7. Takk for kommentar! Ganske rart du sier det om din datter og sko, i tillegg til jeans, for sånn er det her og.;)

    Stilig Jungel du har tatt bilder av! Noen av bregnene hadde jo nesten J-«kromming» hvis de ble snudd opp ned. Derokativ er de, bregene. Flott J-bidrag!
    Hilsen Margit.

    • Så er våre håpefulle lik hverandre på mer enn en måte. *ler*

      Jeg oppdaget denne jungelen mens jeg var ute og fotograferte fugler på mandag. Hadde imidlertid ikke macrooptikken med, og fikk ikke anledning til å dra tilbake før på onsdag. Jammen hadde de vokst mye på den korte stunden, så jeg gikk glipp av de runde hodene. Heldigvis var det i hvert fall fremdeles mange fine «snabler».

  8. Du har tatt noen veldig fine bregnebilder! Og jeg er enda pysete rundt bregner, av samme årsak som deg. Det ble jo sagt at det var masse orm der bregnene var… 🙂

    God helg!

    • Kanskjer det er noe i det med bregner og orm likevel? Det er jo tydeligvis mange som har fått den samme advarselen. Burde kanskje spørre noen som har litt peiling. 😉
      Veldig glad du liker bregnebildene mine Hege, og ha en riktig fin helg du også!

  9. Woow ! Her har du virkelig fanget «elefanten me snabelen rullet»
    Mange fine bilder her ja…ikke sett bregner slik..men så er jeg heller ikke såå mye ute i bregnejungelen..
    Takk for kommentar..som du sier så er det flere metoder å få opp et lokk..men siden jeg ikke klarer altid å holde rundt ting like godt..så er jarkey en helt uunværlig duppeditt for meg..den og elektrisk boksåpner.
    Ha en forts fin fredda…håper du får sol…her regner det litt 🙂

    • Selv om jeg får åpnet disse gjenstridige glassene ved å dunke i bunnen og vippe inn luft med teskjeskaftet, så hadde det unektelig vært mye enklere med en Jarkey! Burde nok anskaffe en jeg også. 😉

      Etter at jeg begynte å fotografere har jeg oppdaget veldig mange snodige ting og former ute i naturen. Du verden så mye mer oppmerksomme man blir med kameraet i hånden.

      Dagen begynte så fint, men nå ser det ut til at regnet skal komme hit også. Krysser fingrene for at det blir tålelig bra i morgen ettermiddag. Da har vi nemlig planlagt et lite bloggtreff ved Østensjøvannet.

  10. Det var flotte bilder det!
    Vi kallte dem også for ormegress og måtte passe oss for å gå der det var mye bregner. Kjenner igjen den følelsen du beskriver om å gå inn i ormegressjungelen, men heller ikke jeg har møtt på noen orm der.

    • Tusen takk Juni! 🙂
      Lyset kommer så fint inn på denne bregnejungelen. Dermed utgjorde de noen takknemlige og fine motiver.

      Nå begynner jeg å lure på om ormen faktisk kan like seg mellom bregnene likevel, siden så mange har blitt advart på samme måte som det vi ble.
      Den er sikkert mye mer redd for oss en det vi er for den. Dermed skygger den antaglig banen når den hører vi kommer inn i bregnejungelen. Der er det i hvert fall nok av gjemmesteder. 😉

  11. Du kan kalle deg Fotoboksen med god samvittighet – det er lenge siden jeg har sett en så nydelig samling med makrobilder – og med informasjon i tillegg!

    • Dette er jammen hyggelig sagt av deg Rune! Tusen takk skal du ha 😀

  12. Fantastiske bilder! Tror jeg kommer til å se med andre øyne på bregnene heretter 🙂

    Ha en flott helg!

    • Tusen takk skal du ha, og ha en fortreffelig helg du også 😀

  13. Utrolig flotte bilder

    • Jeg liker å komme nær innpå motivene mine.. enten med tele- eller macrooptikk.. og disse bregnene kunne jeg ikke stå imot.
      Veldig glad du liker bildene! 🙂

  14. Ja, du ser elefanter, men jeg ser også sjøhester!! Hehe! En jungel av bregner er det en del av her i området også!! Flotte bilder!

    Ha en strålende helg!

    • Ja jammen kan de se ut som sjøhester også. Antagelig kan man oppdage ganske mange rariteter i slike jungler. 😉

      Måtte du få en finfin helg du også!

  15. Åhhh… for noen skjønne bilder, jeg blir målløs…
    Husker godt ormegresset vi måtte passe oss for ja. Men du har fått det til å se helt nydelig ut!
    God helg til jungelfotoboksen!

    • Tusen, tusen takk Adama 😀

      Jeg har oppdaget så mange fine og overraskende ting ute i naturen. Spesielt etter at jeg anskaffet denne macrooptikken. Både insekter og andre ting blir liksom både flotte, spennende og ufarliggjort når man ser dem i stort.

      Håper du også for en super helg!

  16. Ja, har du sett!! De ser jo ut som elefanter, hehe! Jeg så dem også en dag, men rakk ikke å ta bilde i forbifarten :/
    Disse bildene du har satt inn er skikkelige grønne og flotte! Jeg er også opplært med at det er ormer der det er bregner.. Au, blitt bitt av hoggorm, det er ikke rart du er redd den da.. Ønsker deg en god helg! 🙂

    • Du finner sikkert noen som ruller seg ut litt senere i vår også Viola, og da får du nok bildene dine skal du se!

      Egentlig er jeg ikke så redd hoggormen. Hvis jeg møter en på min vei så vet jeg hvordan jeg skal takle den… og jeg merket ikke engang at jeg ble bitt. Det skjønte jeg først etter hvert som «kleggbittet» på underarmen hovnet voldsomt opp og tre av fingrene ble helt ubrukelige. Dermed bar det til legevakta. Fikk litt medisiner for dette og hint og ellers skulle jeg bare holde armen i ro noen dager.
      Nei, det er nok denne skremselspropagandaen som fremdeles sitter spikret fast i bevisstheten.

      Kos deg videre i helgen du også Viola 🙂

  17. Heia!
    Flotte bilder, bregner brukte jeg å plukke til min bestemor, jeg likte de så godt med den krøllen:0)

    • Den krøllen som etter hvert blir en fin snabel er kjempefin, og bregneblader gjør seg veldig fint både som egen bukett og sammen med andre blomster. Jeg er sikker på at bestemor ble riktig så glad! 🙂

  18. Oj så vakre bilder og Jungel var jo ett kjempeflott J ord : )

    • Tusen takk skal du ha Heidi 🙂

  19. Bregner er flotte planter, har noen i hagen som skjuler ein stygg mur. Nydelige bilder du har tatt. Den grønnfargen er herlig. Ha ei god helg.

    • Visst kan de være dekorative når de står enkeltvis eller i en «organisert» gruppe. Det er når de vokser vilt over relativt store områder at jeg ikke har særlig sansen for dem.. og det kommer sannsynligvis av barndommens formaninger.

      La oss håpe værgudene gjør seg ferdig med regnet i dag slik at vi får godvær gjennom resten av helgen… og kos deg du også 🙂

  20. Flotte bilder, så fine former og farger!

    • Glad du liker bildene Gry!
      Bregnene blir så fint opplyst der inne i skogen. Dermed er det en fryd å fotografere dem akkurat der.

  21. Godt å lese at jeg ikke er alene om dette med bregner og orm da, hehe, jeg har heller ikke sett orm i disse før så det er vel bare en myte da 🙂 Veldig flotte bilder av bregnen du viser oss i dag! I bilde nr en ser det ut som om de står sammen og prater 🙂 God helg!

    • Vi er tydeligvis mange som har fått servert historien om at bregner omtrent er synonymt med orm. Vet ikke hva jeg skal tro jeg, men undersøke det skal jeg garantert. Håper å møte en biolog ved Østensjøvannet i morgen, så får jeg sette ham på saken. 😉

      På litt avstand minner disse nesten utsprungne bregnene faktisk om en gruppe mennesker som står der og prater sammen. Når man kommer nærmere oppdager man at de både ligner ulike dyr og mennesker.

      Ha en riktig god helg du også Rune.. og hvis du har anledning og været blir sånn nogenlunde skal noen bloggere treffes nede ved Østensjøvannet klokken 1600. Hadde vært morsomt å treffes. 🙂

  22. Oj, dette var flotte bilder:)
    På bilde nr 2 og 3 ser bregnene nesten ut som havhester:)
    Flott levert:)

    • Jeg ser havhestene jeg også.. og dinosaurer.. og mennesker i ulike situasjoner. De er virkelig artige nå om våren disse bregnene.
      Ønsker deg en riktig god helg og tusen takk for den fine tilbakemeldingen. 🙂

  23. Herlige bilder. Disse var skikkelig flotte! Husker vi lekte mye ved dette når vi var små og gjemte oss under det 🙂 Har ikke sett slikt siden den gang, så takk. Du brakte frem gode minner 😀

    • Så hyggelig da Miriam. Det er så trivelig når minner om gode stunder dukker opp igjen. Derfor er jeg virkelig glad bildene mine kunne lokke det fram for deg! 🙂

  24. Her er det bare å plukke seg et farvorittbilde. 🙂
    Du klarer deg veldig bra i jungelen. Jeg får lyst til å gå på safari etter å ha sett dette.

    • Det er morsomt med slike små safari-turer, så sett igang. Jeg er sikker på at du kommer til å finne mye spennende! 😀

  25. Kjenner meg igjen i alt det du skriver her i denne teksten, ormgress kaller vi det her i trøndelagen også. Og dine bilder gjør ikke denne planten til skamme, men jeg bare VET jo nå etter å ha besøkt din side i over et år at du aldri skuffer :-))

    En ting slo meg litt når jeg så dine bilder,de minner litt om slike sjøhester også…

    God fredag kveld til deg, my hero :-))

    • Så utrolig hyggelig sagt av deg Anne!! Tusen, tusen takk!! 😀

      Når man studerer disse bregnene, kan man oppdage riktig mange raringer.. både dyr og mennesker. Neste gang jeg kommer over en slik gjeng skal jeg prioritere andre framtoninger enn elefantene. 😉

      Ha en fin fredagskveld du også Anne, og måtte du få en herlig helg!

  26. Njuter av dina bilder!!!

    • Tusen takk Gärdsmygen.. og nyt helgen vi nå går inn i! 🙂

  27. Utruligt flotte bregnebilder 🙂

    • *Smiler glad til deg* 😀

  28. Nydelig stilstudie av bregnene! Der du ser elefanter, ser jeg sjøhester 😉
    Kos dere på treff hvis det blir noe!

    • Takk skal du ha Kjersti, både for den fine tilbakemeldingen på bildene mine og de gode ønskene for i morgen ettermiddag. 🙂
      Det ser lovende ut for sammenkomsten dersom været blir slik det er nå. Gleder meg til å treffe gjengen igjen, og håper noen nye dukker opp også. Det er nemlig veldig trivelig å møte menneskene bak e ulike bloggene. Jeg har fått flere nye og riktig gode venner på denne måten.

  29. Virkelig flotte bregnebilder!

    • Tusen takk skal du ha Beate.. og måtte du få en riktig fin helg. 🙂

  30. Herlighet for noen fantastiske bilder!!! Bregner er vakkert.. Husker også at det ble kalt ormegress…
    Kooos kveld til deg & Klem Randi

    • Kos deg videre i kvelden og helgen du også Randi, og jeg er veldig glad du liker bildene mine.
      Håper å finne ut av dette om bregner/orm er sant i løpet av morgendagen. 😉

      En god kveldsklem kommer susende!

  31. Virkelig et kunstverk…og du har virelig klart å få frem det beste i denne bregne plnaten… Super flink fotograf…

    :O=)

    • Du verden.. nå blir jeg nesten flau her jeg sitter.. og veldig stolt og glad også selvsagt! Tusen takk skal du ha Kerstin!! 😀

  32. Fy søren dette var meget vakre bilder. Nydelige grønnfarger. Og det skarpe mot den uklare bakrunnen. Vakkert!!! Veggbilder dette her 🙂

    ha en fin helg!

    • Jeg ser ikke bort ifra at et par av disse kommer til å bli printet ut i stort. Har en plass de ville passe veldig godt. 😉

      Ha en riktig fin helg du også, og jeg setter veldig stor pris på den flotte tilbakemeldingen du gir meg. Tusen takk!!

  33. Kule bilder,kan jo virkelig se for seg mange forskjellige fantasidyr her ;o)
    Kreativt innskal !!

    • Jeg kan også se mange forskjellige rariteter i disse bregnebladene, men denne gangen var det de som lignet meste på elefanter jeg prioriterte. Ved neste korsvei blir det nok en annen vinkling. 😉

  34. Nydelige bilder og en flott J tolkning! Åh jeg ønsker meg speilrefleks og linser når jeg ser slike bilder. Ha en fin helg!

    • Jeg er så utrolig glad over å ha det fotoutstyret jeg har, og kan nesten ikke ønske meg noe mer. Tidligere brukte jeg et Fuji FinePix superzoom apparat som jeg var og er godt fornøyd med. Det er faktisk fremdeles ganske ofte i bruk. 😉

      Ha en riktig fin helg du også!

  35. Helt otroligt fantastiska bilder. Jag njuter av dem. Duktig fotograf du är.

    • Denne kommentaren din gir meg tonnevis med inspirasjon Marie! Tusen takk skal du ha, og måtte du få en fantastisk fin helg! 😀

  36. Nydelige bilder!!!!

    • Tusen takk skal du ha 😀

  37. Jungel er spennende.
    Og jeg bor relativt nært Ljanselven.
    Og er mektig imponert av dine bilder.

    Min ABC-løsning er som vanlig på engelsk.
    Dog er Jungel ett av mine teamer

    Jippi

    • Jungelen som omgir Ljanselvens utløp er nok på langt nær så eksotisk som den jungelen du viser oss, men det er i hvert fall et rikt fugleliv der nede… og mange fine bregner. 😉

      Er veldig stolt av at du liker bildene mine, så tusen takk!!

      (Siden du bor i nærheten hadde du kanskje hatt lyst til å treffe noen bloggere ved Østensjøvannet i morgen ettermiddag. Se evt mitt forrige innlegg for nærmere info.)

  38. Minner om sjøhester! Fantastisk flotte bilder av urskogen. 😉

    • Et par av de øverste bildene minner nok mer om sjøhester enn elefanter, jeg er enig i det. 😉
      Det er i grunnen morsomt å fotografere disse bregnene, så hvis tiden tillater det mellom besøket i Hundremeterskogen og bloggtreffet i ettermiddag blir det antagelig en tur tilbake til Ljanselva.
      Kommer du på bloggtreffet for resten? Se evt forrige innlegg for mer info.

      Kos deg uansett masse i finværet!

  39. Enig med Anne-Sophie, minner om sjøhester… også var det veldig flotte bilder og da….

    • Tusen takk skal du ha Ivar!!
      Nå er formen raskt stigende, så snart kommer jeg på besøk og tar igjen det tapte inne hos dere. 🙂

  40. Stilige jungelbilder!

    Monica

    • Tusen takk Monica 🙂

  41. En jungle af bregner – jeg kan høre Tarzan juble af fryd 😀

    • En liten mini-Tarzan ville nok ha trivdes godt inne blant disse bregnene 😉

  42. Fantastiske billeder, wauw 🙂

    • Så hyggelig Margrethe.. tusen takk skal du ha 🙂

  43. Fantastisk flotte bilder av ormegresset (eller ormebladene som vi sier her). Jeg har også minner fra barndommen der vi blir fortalt at det kan være mye orm der det er ormegress. Jeg har aldri sett orm og håper ikke jeg trenger se det heller.

    Ønsker deg en flott helg. Du er knallgod til å ta bilder!!

    • Jeg hadde håpet å få spurt en biolog i dag om dette med at det er spesielt mye orm der det vokser bregner, men beklageligvis traff jeg ham ikke. Kanskje treffer jeg ham i morgen i stedet. I så fall oppdaterer jeg innlegget med hans svar slik at vi vet hvordan vi bør forholde oss til ormegresset/bregnene.

      Ha en finfin fortsettelse av helgen du også, og tusen takk for den meget positive tilbakemeldingen på bildene mine!

  44. Oi..jeg har faktisk fått vite akkurat det motsatte jeg. At disse heter ormegress fordi det ikke er orm der de vokser, fordi ormen skyr disse stedene. Og når man tenker på hvor skyggefullt og vanskelig å gjemme seg det er der, så er det ikke så rart? Jeg mener, slanger er jo vekselvarme og trenger å varmes av sola.

    Uansett hva som er rett, så er jeg veldig enig med deg i at disse bregnene er kjempeflotte, og særlig nå som de bretter og ruller seg ut. Flotte bilder!

    • Det høres unektelig mye mer logisk ut at det IKKE er orm i bregnefeltene. Riktignok ser man dem ikke for alle bladene, men det er som du sier veldig skyggefullt der inne. Så er det jo nettopp fordi de er vekselvarme at ormene liker å varme seg i solfylte steinrøyser. På slike steder ser jeg dem ofte. Skal prøve å få klarhet i dette her! 🙂

  45. Der ser du opphavet til alt liv på jorden.
    Sjøhesten har krøpet på land.

    • Ikke sant Arne. Ser man godt etter finner vi kanskje hele faunaen representert i denne bregnejungelen. 😉

  46. Takk for en hyggelig ettermiddag ved «vannet», synd været ikke var helt med oss, men det ble da noen bilder allikevel.

    Disse bregnebildene var utrolig flotte, skjønner godt at du ble fascinert av disse, her kan man se mange flotte former og skapninger.

    Ha en fin uke !

    • Jeg har litt dårlig samvittighet for denne ettermiddagen Eva. Føler nemlig at jeg ble litt for opptatt av denne horndykkeren. Når slikt skjer glemmer jeg alt og alle rundt meg, og i dag gikk det ut over samværet med dere. Fy meg!!
      Men koselig var det så absolutt, og jeg håper vi kan gjenta det en dag værgudene er en smule mer medgjørlige.

      Heretter skal jeg ikke være redd når jeg går gjennom ormegress. Biologen «min» mente jo at ormen ikke trives særlig godt der de vokser. Derimot skal man tydeligvis være litt mer oppmerksom når man går gjennom røslyng! Så vet vi det.

      Synes det er kjempeartig å fotografere slikt ormegress. På litt mørkere og kjøligere steder er jeg sikker på vi fremdeles kan finne noen som er i ferd med å rulle seg ut og lage fantasifulle skapninger.

      Kos deg videre i uken du også. Hvis solen skinner i morgen formiddag skal jeg ned til vannet igjen i håp om at horndykkeren vil være enda mer samarbeidsvillig enn det den var i dag. 🙂

  47. så mange flotte bilder! og er enig om at de ligner små elefanter 😉 jeg lærte også å holde meg unna bregnene som liten pga orm..!

    og tusen takk for kommentar hos meg! vi er virkelig priviligerte på mange måter som får bo i Norge! setter større pris på det etter turer til f.eks. India hvor en får se andre kår og forhold.. samtidig som vi, samfunnsmessig, nok hadde hatt godt av en smule (temmlig stor) mindre materialisme og pengejag..

    ønsker deg en go uke!

    • Vi kan nok glemme disse barndommens formaninger. Sjansene er ikke særlig store for at vi vil møte orm der inne… heldigvis. 😀

      Du har så rett. Jeg tror også vi hadde hatt det enda bedre med oss selv dersom statusjaget hadde vært mindre viktig!

      Ha en riktig fin uke du også. Så lenge værforholdene tillater skal jeg kose meg ute med kameraet mitt. Kanskje ser jeg noe riktig spennende. 🙂

  48. SÅ skulpturell denne jungelen er:) Og så morsomt at det er i ditt nærområde:) OG det er jo så gøy å gå å oppdage naturen sånn,gjennom kamera linsa:) Ha ei topp uke:)

    • Jeg oppdager hele tiden noe nytt og spennende gjennom kameralinsen min, og stortrives med det!
      For min del fotograferer jeg veldig ofte fugler, men det er godt med litt avveksling. Snart blir det vel macrobilder av insekter jeg kommer til å plage dere med.
      Ha en finfin uke du også Eva 😀

  49. whoa! 95 kommentarer her inne! Jeg er imponert, jeg trodde ikke det var mulig, jeg.. men det er vel med å linke deg opp mot Blogspot og alfabetet at det hjelper..?

    Morsomme de bregnene er.. jeg skjønner hva du mener med at de ligner på helt andre ting!

    Tusen takk for hyggelig samvær i går! 🙂

    • Det er bare i forbindelse med disse ABC-innleggene at det kommer så mange kommentarer. Ellers går alt sin jevne og gode gang her inne. Et tempo som passer meg helt utmerket.

      Ja takk for i går.. vi må gjenta det en dag været er litt bedre og jeg har litt mer tid til å være hjertelig tilstede *ler*. Dro ned til vannet for om mulig å få noen bedre bilder av horndykkeren i formiddag, men den var på ingen måte like samarbeidsvillig. I stedet fant jeg ut hvor disse gravendene tok veien, og hadde vi bare gått noen meter til ville vi ha funnet dem. Ja, ja.. så vet vi i hvert fall det.

      Synes disse bregnene er veldig artige, og tror nok et par av samlingen kommer til å bli skrevet ut i stort etter hvert.

      God klem, og kos deg videre i uken!! 🙂

  50. Stilige JUNGEL bilder!
    Vi kalte det «ormeblader»;)

    • Det er tydeligvis mange som på en eller annen måte forbinder disse plantene med orm.. enten at det er mange av dem der, eller at de slett ikke liker seg blant disse bladene. Etter hva jeg nå har blitt fortalt, så er nok det siste mest riktig.

      Glad du liker bildene Turid.. og ha en fortsatt riktig fin uke 😀

  51. Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for horndykkeren, det var moro for oss amatører også, ja både å se ekspertenes iver og horndykkerens bevegelser 😉

    • Det var godt å høre Eva. Som du selv kunne se, så er det ikke bare meg som blir helt oppslukt i slike situasjoner *ler*. Den var for resten på langt nær så samarbeidsvillig i formiddag. Tullet rundt langt ute på vannet hele tiden. I stedet fant jeg gravendene, og fikk tatt et brukbart fluktbilde av en krikkand.. for øvrig Europas minste and. Den er heller ikke så ofte å se på vannet, så jeg må likevel si meg fornøyd med formiddagsøkten. 😀


Legg igjen en kommentar

