Skip navigation

Sivspurv hann - f9, 1/1600, ISO 250

Selv om våren nærmest har eksplodert de siste par ukene, var alt likevel tidligere både i fjor og i forfjor da de første kanadagåsungene så dagens lys den 9 mai. Foreløpig har jeg ennå ikke sett noen dununger ved vannet.

Men det er altså denne dagen i fjor jeg skal konsentrere meg om nå. Det var mens sivspurven satt i krattet og lokket på sin kjære og linerla ivrig trippet rundt i jakten på insekter at det foregikk noe inne blant sivet i vannkanten.

Linerle hann - f8, 1/2500, ISO 250

Endelig, etter noe som sikkert har fortonet seg som en lang ventetid, ble herr og fru Sothøne velsignet med åtte små barn. Det er nesten utrolig å se hvordan disse ungene bare få minutter etter å ha kommet ut av egget, kravler seg ut av reiret og legger på svøm som om de aldri skulle ha gjort noe annet.

Sothøne hunn og unger - f8, 1/800, ISO 320

Ingen kan vel påstå at de er noen skjønnheter, men søte og sjarmerende er de i hvert fall. Første gangen jeg så dem fikk jeg nesten sjokk. Visst hadde jeg hørt at de ikke var særlig pene, men at de kunne se ut som dette!!??!!

Sothøne unger - f8, 1/800, ISO 320

Helt fra første unge ble klekket ut måtte far sørge for å hente mat, og mer og mer travelt opptatt ble han etter hvert som ungene ble fler og fler.

Sothøne hann og unger - f8, 1/800, ISO 320

Det er ganske stressende for en nybakt far i slike stunder. Ikke bare skal han finne mat til de små, han må også sørge for å jage bort fugler som kommer for nær. Nåvel.. de behøver ikke komme så nær heller for at denne hissigproppen setter etter dem.

Kvinand hunn og sothøne hann - f8, 1/2000, ISO 320

Da er det nok tryggest å gjøre som disse kanadagjessene og heller nyte en stille formiddag på land. Sothøna går nemlig slett ikke av veien for å jage slike laaangt større fugler.

Kanadagås hunn - f 8, 1/2500, ISO 250

Jeg har faktisk sett den jage en framfusende kanadagåshann opp i et tre, og det sier ikke lite om hva denne lille hissige karen av en sothøne kan stelle istand.

Kanadagås hann - f 8, 1/2500, ISO 250

Måtte alle de små sothønebarna fremdeles ha det bra… og jeg gratulerer dem med dagen. 😉

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i litt større format.)

20 Comments

  1. Gratulere med dagen, Håper du har en fin dag, at solen skinner hos deg, og at du har det fint.
    Gode tanker til deg på dagen din.
    Bursdagsklemm. 🙂

    • Så hyggelig EB! Jeg har hatt en alle tiders dag fram til nå, og skal så visst kose meg videre… og i morgen også. 😉

      Håper verden smiler til dere også, og hils ditt kjære Potetgullmonster så mye fra meg!

      Gooood klem 😀

    • Flabben Unplugged
    • Posted 13 mai 2009 at 11:44 am
    • Permalink
    • Svar

    Gratulere med dagen Hanne.

    Så det er her du har gjemt deg. Er det noe traffik her da?

    Jeg likte bildene av sothøne med kyllinger, skikkelig fine.

    Jeg lurer litt på et nytt kamerahus nå og en 150-500 AF, men det kommer til å sette meg tilbake med 20 lapper.

    Men så kaller jo afrika da vet du, må jo ha en 500mm med meg dit.

    Håper du får en fin dag Hanne 🙂

    Skulle gjerne tatt en dag sammen med deg med kameraet. Du kunne lært meg en del av de beste og mest brukte funksjonene.

    jeg skal gi fra meg et pling hvis jeg skulle finne på å dra østover f.eks i Pinsen.

    • Her har jeg gjemt meg vet du, og her kommer jeg nok til å bli værende. Stortrives nemlig!! Tror dette med trafikken er hva du selv gjør det til. Som du vet ligger jeg av naturlige grunner litt lavt i terrenget og må ta alt i mitt eget tempo. Dermed blir jo alt også akkurat passe. 😉

      Ikke tenk på lappene Flabben. Tenk heller på hvor mye glede du kommer til å få av det utstyret, og glede er ikke betalt med penger. Dessuten må du huske hvor kostbare de fleste andre hobbyer er på årsbasis. Dermed blir det ikke så dyrt likevel.. sånn over tid mener jeg.

      Det hadde vært veldig, veldig trivelig om du kom innover en tur. Jeg har ingen store planer om å stikke av noe sted, så bare pling på!!

      Nå ble jeg så ivrig at jeg nesten glemte å takke deg Flabben. Tusen takk for at du husket på meg 😀

  2. Kjæra nånn så vakkert det første kanadagåsbildet var! Smelter helt her jeg nå! 🙂

    • Det ser så lunt og godt og trivelig ut når de stikker nebbet sitt inn under vingen. Blir litt øm om hjerterøttene jeg også da. 🙂

  3. Utrolig flott! Også sothøneunger da! Har jeg aldri sett.
    Jeg så forresten de første ungene tik grågjessene i Frognerkilen i dag. Det var så moro! Hadde med macro-objektivet akkurat da, men det kommer andre dager.

    • Disse sothøneungene er litt av et syn mens de er små!! Det tar imidlertid ikke så veldig lang tid før de ser litt mer «normale» ut *ler*.

      Jeg gleder meg til dunungene kommer ved Østensjøvannet også. De er så utrolig søte! Synd du ikke hadde med riktig utstyr i dag, men det kommer som du sier andre dager med nye muligheter. 🙂

  4. De sothøneungene er ikke de peneste kanskje, men du verden de er fargerike, hehe. Har sett sothøna jage både svaner og kanadagåsa her også, at de tør sier jeg bare 🙂 Veldig hyggelig post og nydelige bilder!

    • Om de ikke akkurat vil vinne noen skjønnhetskonkurranse, så er de i hvert fall fargerike.. det skal være sikkert og visst!!
      For meg ser det ikke ut til at sothønene har respekt for noen andre enn sine artsfrender. Selvsagt ryker de ihop og fyker etter hverandre, men det er helt tydelig at de først måler krefter.

      Gjorde et lite dypdykk i arkivet i dag, og siden det foreløpig ikke er klekket ut noen ved vannet syntes jeg det var like greit å vise dere noen av fjorårsmodellene. Glad du liker innlegget Rune. 🙂

  5. Sothøna er hissig når den har unger, ja! Likte alle bildene i denne serien din! Flott!

    • Jeg synes sothøna er en hissigpropp hele tiden jeg, men ekstra krakilsk blir den mens ungene er helt små. Huttetu, den skyr ingen!
      Kjempetrivelig at du liker bildene! Tusen takk Hans 😀

  6. Gratulerer med dagen! Morsom fugleserie! Vet jo at det kommer mer i fra din kant, og som du selv nevner i din tempo! Ha en fin kveld.
    Klem

    • Tusen takk Lavina 🙂
      Jeg setter veldig stor pris på at så mange av dere tenker på meg fremdeles. Slikt varmer mer enn du aner!!

      Kos deg videre i kvelden og uken du også… og god klem!

  7. Kjempeflott bildeserie… artig å tenke på at den kan skremme en slik hissig propp som kanada gåsen kan være og.. setter vel sothønas temprament i en egen bås det da… lol

    • Det kan du godt si Ivar. Derfor er det også veldig “spennende” når det bryter ut heftige slosskamper dem imellom. Som oftest er det bare små utfall.. nærmest for å markere overmakten, men av og til kan parene virkelig kjempe mot hverandre. Har sett at blodet kan renne, men bare hørt at slike kamper faktisk kan ende med døden.

      Sivhøna trekker seg som regel unna, men jeg har sett slosskamper mellom siv- og sothønegutter også. Det betyr vel kanskje at sivhøna også kan være ganske heftig?!

  8. hehe, dritkule 😀
    Superfine små fjærballer! og godt fanget med kameraet 🙂

    Jeg har forresten mye morro av å følge maktkampen i hagen, enkelte fugler er tøffere i tryne enn andre…

    • På den lille foringsplassen min har jeg også lagt merke til at noen av fuglene er tøffere og mer frampå enn andre. Spesielt spettmeisen er en tyrann i matfatet. De fleste skvetter unna når han fløyter at han er på vei. Bare fuglekongene og enkelte blåmeiser våger å blåse i hele ham… og da ser han ut til å bli ganske forfjamset. 😉

      Det er faktisk morsomt å følge med på alt det rare disse fuglene finner på… både ved foringsplassen og her ved Østensjøvannet.

  9. Spännande bilder!

    • Selv om det kan være stille som bare det, så er det likevel alltid spennende ved vannet. Nå venter jeg i spenning på at første kullet skal klekkes ut. Kan ikke ta mange dagene nå.. eller kanskje de allerede er der, for jeg har ikke vært ved vannet i dag. 🙂


Legg igjen en kommentar

