Skip navigation

Sildemåke - f6.3, 1/1600, ISO 200

Måkene er noen luftakrobater av rang. Derfor har det bestandig forundret meg at de virker så klossete når de lander på vannet. Se bare hvordan denne sildemåka buklander! Det er sikkert en helt naturlig forklaring, men den har ikke jeg helt fått klarhet i enda. Kanskje noen av dere har løsningen?

Hettemåkene har en annen vri på landingen og oppbremsingen. Den skal jeg prøve å få vist dere ved en senere anledning, men først må jeg fange øyeblikket.

Jeg har for resten hatt problemer med å skille de ulike måkene fra hverandre.. spesielt sildemåke/svartbak og fiskemåke/gråmåke. Nå har jeg endelig lært at svartbaken er større enn sildemåka,  har et mye kraftigere nebb og grårosa ben. Som dere ser har sildemåka sterkt gule ben. Fiskemåke og gråmåke er det lettere å se forskjell på. Gråmåka har nemlig en rød flekk på nebbet. Det har ikke fiskemåka, og den er dessuten mindre og smekrere. Er nesten stolt av meg selv nå som jeg omsider kan artsbestemme dem!!

Sildemåke - f6.3, 1/1600, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Flott fanget!
    FInt å vite hva man skal se etter for å sjekke hvilken art det er:)

    • Jeg har jo hele tiden hatt fuglebøkene mine å titte i, men det har liksom vært et nederlag at jeg ikke der og da har kunnet si hvilken fugl jeg fotograferer. Nå etter at jeg lagde meg en liten huskeregel sitter det endelig.. «svart og grå» er større enn «fisk og sild» og har begge flekk på nebbet.. og «svart» har grårosa ben. Mer skulle det altså ikke til. 😉

  2. Flott bilde og god huskelapp…Ofte vanskelig å skille svartbak og sildemåke da, hvis ikke begge er tilstede slik at du ser det på størrelsen.

    • Ikke sant! Lettere er det hvis man ser bena da. De er jo knall gule hos sildemåka. Så har jeg inntrykk av at svartbaken flyr i tregere takt enn sildemåka, men ikke arrester meg på det dersom det er feil. 😉

  3. Stilig bilde av landingen, ja de er nok ikke tiltenkt å skulle lande på vannet, de går jo som oftest rett ned som et helikopter nærmest inne på land. Kanskje det er grunnen til at de kløner med landing på vann? Så flink du er som setter deg inn i navnene, det er ikke gjort i en fei vet jeg. Det er ca 50 arter av Måken, eller Larus som 40 av artene heter så flott, så det er neimen ikke lett å holde styr på dem. Når man observerer måken en stund så er det egentlig en veldig flott fugl, blir liksom ikke sommer, har vokst opp ved vannet og har fått lyden inn med morsmelken. 🙂

    • Jeg har også vokst opp ved sjøen, og med jevne mellomrom bare mååå jeg dra ned for å hvile blikket på bølgene og kjenne lukten! Savner sjøen, og det tror jeg nok jeg kommer til å gjøre så lenge jeg lever. Likevel har jeg aldri tidligere brydd meg om å lære meg forskjellen på fuglene. Det var liksom bare måker og terner. Mere trengtes ikke.

      Men himmel og hav Rune.. 50 arter!!! Jeg som har slitt med disse fire.. *sukker meget dypt*

      Har for resten kjøpt meg to cd’er med fuglelyder. Håper å kunne lære meg noen av dem før neste vår. Hadde jo vært fint å kunne kjenne igjen fuglene som pipper rundt foringsplassen min. 😉

  4. Flotte action bilder dette… 50 måkearter og alle av dem ser ut som måker for meg… så for meg er det bare en art… 😉

    • Slik har det vært for meg også Ivar!!
      50 arter.. huttetu!! Når jeg tenker meg om kan jeg faktisk et par arter til.. nemlig hettemåke og dvergmåke (og krykkje, men den er ikke en «Larus»). Ja, ja.. godt at det ikke er så alt for mange av dem her i nærområdet! *ler*

  5. Snyggt fångat!

    • Måker er jo noen flotte fugler. Derfor forstår jeg egentlig ikke hvorfor jeg bare tar bilder av dem når det er lite action med de andre fuglene. De hadde fortjent bedre!
      Nå skal jeg i hvert fall etter hvert forsøke å fange noen hettemåkelandinger. 😉

  6. En måse er en måse for meg! Jeg har ikke peiling på artene, men de er glupske dyr.. Det så jeg i går da en stjal tørrfisken min!!!
    Men igjen, en flott bildeserie av landingen… De e jo helt kløne jo!

    • Visst er de glupske Lavina… nesten skremmende glupske.. og frekke som bare fy!! Tenk å stjele tørrfisken din da! Uforskammet var det! *ler*
      Vet mange av dem er så frekke at de til og med stjeler pølsen ut av brødet mens man holder det i hånden!
      Da er de «flinke», men å lande mykt og fint klarer de bare av og til. 😉

  7. Har heldigvis mer tørrfisk, så helt fri er jeg ikke! Har du hørt om duepinner? I Tromsø skal de nå montere opp disse pinnene på gatelyktene i Storgata, og senere vil det komme på tak. Da blir det mindre måser! Vi har festet en snor tvers over taket, så nå kan de ikke sette seg der.. De er frekke, men de er nå festlige å ta bilder av..

    • Nede i byen er det festet tett i tett med fingerlange pigger på mange bygninger, og jeg antar dette er duepinner. De er sikkert effektive mot måker også.

      Visst er det trivelig med besøk av fuglene, men i store antall (slik som med duer og måker) kan det bli ganske slitsomt.. og ikke minst støyende med måker! Dessuten legger jo så store fugler igjen ganske mye!! Håper tiltaket hjelper og at fuglene finner seg mer egnede steder å slå seg ned… steder hvor vi kan ha glede av å fotografere dem i sitt rette element. 😉


Legg igjen en kommentar

