Skip navigation

Perser

Siden jeg i mange år har hatt et lite oppdrett av Norsk Skogkatt og Ragdoll, er det vel ikke å undres over at jeg denne gangen velger å vise dere representanter for noen ulike katteraser. I hovedsak er bildene tatt på Adelkattens utstilling i desember 2008. Noen av dem har jeg vist dere tidligere, men noen er nye her inne. For ordens skyld bør jeg vel også nevne at jeg selv aldri har vært noen ivrig utstiller. Tror vi trives best her hjemme både kattene og jeg.  I den tiden jeg drev på oppnådde imidlertid kattene mine veldig gode resultater.

Jeg har valgt å sortere bildene etter hvilken kategori kattene hører inn under i utstillingssammenheng. Tre av kategoriene omfatter langt flere katteraser enn de jeg viser dere her, og selvsagt stilles også huskatter ut. De to første kattene representerer Kategori 1 som omfatter Perser og Exotic (såkalt korthåret perser).

Ellers kan dere føre markøren over bildene for å se hvilken rase katten tilhører, og eventuelt klikke for å se dem i litt større format.

 Flere innlegg i denne ABC-serien finner dere inne hos Petunia.

Exotic (korthåret perser)

Kategori 2 – Semilanghår:

Norsk skogkatt

 

AK2Alfonso (6)a

 

Tyrkisk Angora

 

Ragdoll

 

Sibirsk Katt

 

Katinka

Kategori 3 – Korthår og Somali:

Abyssiner

 

1/125sek, f5, ISO 200, blitz

 

Devon rex

 

Sphynx

Kategori 4 – Orientalske katter:

Orientalsk korthår

 

abc-i-ord-og-bilder

61 Comments

  1. Så flott innlegg om katter og utstilling. Jeg kan lite om dette, men jeg har en svigerinne som har katter som hun har på utstilling, så jeg får med meg litt.
    Du hadde noen flotte bilder av nydelige katter – lykke til videre i utstillinger.
    Ønsker deg en Koselig 17 mai. :0)(0:

    • Selv har jeg aldri vært noen entusiastisk utstiller, så det begynner å bli ganske mange år siden noen av mine puser har konkurrert. De oppnådde imidlertid veldig gode resultater i den tiden vi holdt på. 😉
      Uansett er jeg ofte innom utstillingene og hjelper selvsagt til når min klubb står som arrangør.
      Uff, nå kom jeg på at jeg ikke har nevnt huskattene i innlegget. Det må jeg gjøre med en eneste gang!

      Ha en flott 17 mai du også Grethe 😀

  2. Jeg kan styre meg for de fire siste og han første. De ser ordentlig skumle ut. Men kanskje man ikke skal skue hunden på hårene? Vi skal ikke det i menneskeverdenen i alle fall. Og bør vel heller ikke gjøre det i dyreverdenen. De kan være elsket av sine eiere, og det er vel hovedsaken. At dyrene har det godt der de er.
    Jeg er nok mer en hundedame. Har nok litt angst for kattedyrene. Jeg har lært meg å ikke se for mye på dem. Da bryr de seg ikke om meg, og jeg kan gå i fred.
    Men bildene – de var fine, og et par av kattene kunne jeg vel ha gitt en liten kos. Kanskje.
    Hvorfor er det slik? At noen elsker katter, mens andre, slike som meg, har litt vansker med å like dem?

    • Vi er alle ulike Vibeke, og det skal vi være glade for. Tenk så kjedelig det ville vært i verden om alle foretrakk de samme tingene!
      Du sier noe om det å ikke se på kattene. For dem er det et dempende og imøtekommende signal. Dersom du ikke ønsker kontakt med dem bør du nok tvert imot stirre dem rett inn i øynene. Det liker de nemlig ikke og vil som oftest trekke seg unna. 😉
      Viktigst av alt er at dyrene blir tatt godt vare på.. uansett art og rase!

  3. Her var det mange søte puselanker, men min absolutte favoritt er perser. De orientalske er litt vel spesielle etter min smak:o)

    • Vi har vel alle våre preferanser. Selv setter jeg aller størst pris på kategori 2-kattene.. de som er semilanghårede. Liker nemlig at det er litt pels på dem jeg også, men for meg blir det litt for mye jobb med perserne.

  4. Vilka vackra foton!! Katt var ju ett perfekt val för K. Måste väl tyvärr avslöja att det inte är mitt favoritdjur, men jag gillar ändå dina bilder! Skön helg:)

    • Jeg har ikke fått vært på bloggrunde enda, men antar mange som meg har valgt katt denne gangen. I stedet for bare å vise mine egne fant jeg ut at jeg like godt kunne vise en representant for de katterasene jeg fotograferte på vår siste utstilling.
      Det er mange som ikke er særlig betatt av katter, ja til og med redd dem. Slik er det bare, og det skal du slett ikke beklage!
      Ha en riktig, riktig fin helg du også Gärdsmygen 🙂

  5. WOW! Så fine katter!!

    • Her er de på utstilling og viser seg fra sin beste side vet du.. nybadede og friserte etter alle kunstens regler. 😉

  6. Her var det jamen noen virkelig fine portretter! Mye arbeid bak ville jeg tippe. Det kan ikke være mange raser du ikke har fått med deg 🙂

    God Søttendes som vi sier her omkring!

    • Visst er det mange flere raser Rune, men man rekker ikke over alle. 😉
      Jeg kan nevne i fleng både Korat, Somali, Russian Blue, Japanese Bobtail, Balineser, Burmeser, Cornish Rex, Britisk Korthår, Tyrkisk Van, Manx og en rekke andre vi ikke har så mange av i Norge.. men som du finner ellers rundt om i verden.
      Ha en flott 17 mai du også 😀

  7. Mange flotte katter på ett brett her! Jeg er svak for langhårete katter og har slev to stk blanding skogkatt/perser.
    Pusen som blinker til oss her på bildene dine, var da ganske så artig!
    Ønsker deg en fin 17. mai:)

    • Måtte ta med den luringen. Han viser jo ikke akkurat rasen sin så flott, men du verden så søt han var!
      Blandingen av skogkatt og perser pleier å være noen nydelige katter, og dine er sikkert intet unntak. Har alltid ønsket at det kunne vært en «anerkjent» mix.

      Måtte både du og resten av familien få en flott feiring av nasjonaldagen!

  8. For meg er en katt en katt, men her tar jeg nok helt feil. Jeg har jo fått med meg at det er mange forskjellige raser, men det var morsomt å se noen av dem her.

    God 17.mai-helg!

    • Det var det vel for meg også før jeg fikk min første rasekatt. Etter det ble jeg sakte men sikkert kjent med de fleste andre rasene vi har her i Norge. Alle har sin egen sjarm, selv om jeg foretrekker de semilanghårede.
      Håper 17 mai-helgen vil svare til forventningene på din kant også. 🙂

  9. Jeg har jo sett kattebildene dine tidligere og som du vet elsker jeg katter men kan ikke ha. Har ikke noen favoritter, men det er utrolig mange flotte raser! Bengal synes jeg er noe av det vakreste jeg har sett. Men den hårløse er jo nydelig..

    Vakre katteportretter du har tatt! Ønsker dere en god helg og en flott 17 mai!

    Klem fra Lavina

    • Jeg føler med deg mht det å ikke kunne ha en katt, men man må jo ta hensyn! Bengalkattene er skikkelig spenstige og flotte. En venninne driver oppdrett og impoerterte en nydelig «snø-bengal» for ikke lenge siden.

      Selv foretrekker jeg som du vet en del pels på kattene, men faktisk er Sphynx’en overraskende varm og god å ta på… nesten som semsket skinn.

      Håper værgudene smiler til oss alle på søndag, slik at alt ligger til rette for en flott og trivelig feiring av nasjonaldagen vår.

      God klem 🙂

  10. Skulle gjerne hatt en Ragdoll jeg da 🙂 Flotte bilder og supert bidrag på ukens K.

    __
    Ang måkene, så er det såpass med slag av dem, men heldigvis har vi ikke alle rundt her, har mer enn nok med de vanlige jeg også. Det med fuglelyd cd er genialt, jeg har lagt de inn på telefon min, så er jeg i tvil har jeg alltid en lyd med, hehe. Det er en kjempefin måte å lære seg lydene på ved å lytte til lydene og skille de fra hverandre på.

    God helg til deg 🙂

    • Ragdoll er den ubestridte favorittrasen min. Derfor var det oppdrett av nettopp Ragdoll jeg konsentrerte meg om etter hvert. Nå har jeg imidlertid tatt en liten pause. Denne fotograferingen min tar jo nesten all tid. 😉

      ………
      Jeg har kjøpt minnebrikke og USB-kabel til telefonen min og skal laste inn lydene der jeg også. Ikke bare kan man lytte til dem selv, men jeg har også hørt at mange spiller dem av ved foringsplassen og på den måten lokker til seg de ulike artene.

      Min foringsplass har for resten blitt fullstendig okkupert av by-duer, så jeg får nok flytte den til en annen plass med det første. Småfuglene våger seg jo ikke frampå når det til enhver tid er 10-30 duer både i og rundt matfatet. I dag var det til og med en som hadde satt seg fast i stokken jeg bruker som matfat. Heldigvis gikk det greit å få den løs igjen, men dumme meg glemte å ta bilder av den først!
      Ang måkene så kan jeg ta det med ro likevel da. *smiler lettet til deg*

      Ha en riktig god helg du også, og måtte hele familien få en fortreffelig 17 mai 😀

  11. Kreativ og flott løsning. Mange flotte bilder! Ha en fin 17.mai helg!

    • Antar det er mange katter å se rundt på bloggene nå i helgen, og jeg gleder meg til å se dem etter hvert.. og alle de andre ABC-bidragene også selvsagt!
      Ha en riktig god 17 mai-helg du også Miriam. 🙂

  12. Oi her var mange fine pusebilder 🙂 Selv liker jeg best den Norske skogskatten som jeg er vokst opp med 🙂 Og så ønsker jeg meg en Ragdoll. Men blir vel ikke noe av. Kjempe flott bidrag!

    Ha en fin 17.mai helg!

    • Jeg trodde ikke det skulle bli noen Ragdoll på meg jeg heller, men jammen ordnet det seg etter hvert. For tiden har jeg en brun- og en blåmasket bicolour og en blåcremeskilpaddetabbymasket colourpoint (himmel for et ord). Hun var for resten den første av sitt slag i Norge. Så typete og flott kan vel ingen påstå hun er, men hun har i hvert fall gitt noen flotte barn. 🙂

      Håper din 17 mai helg også blir alle tiders Charlotte!!

  13. Du min helt 🙂
    Nydleige katter da, av de skikkelig velstelte typene de der som ikke går for lut og kaldt vann.

    På tur til Oslo for noen uker siden, så en da at der ennå er litt på `mote`med slike små veskehunder. Og tror du ikke jeg på Aker Brygge så en ung dame som heiset opp hunden fra gata med båndet!!!! Stakkar liten bissevov…
    Angret meg i ettertid for at jeg ikke skjente litt på henne…

    Men kan vel ikke være bare sur halvgammel kjærring heller, men du så lyst man har når man ser slikt.

    Ta en tur innom fotobloggen min.
    http://medkamerapatur.blogspot.com/
    Duer jo min store inspirasjon har vært lleeennngge nå så…

    Ha en flott helg og en fin 17. mai feiring.

    • Dette er ikke noen bakgårdskatter nei. *ler* Disse har blitt badet og børstet og stelt til den store gullmedaljen. Det gjelder å vise seg fram fra sin beste side på utstillinger vet du. Det var galt av meg å si bakgrådskatter.. fy meg.. for de er egentlig like flotte!!

      Jeg forstår godt at du ble sint da du så den lille hunden bli løftet opp fra gata etter båndet. Selv hadde jeg antagelig flydd i flint. Tror nok enkelte kan oppfatte meg som en «drage», men det får stå sin prøve. Jeg klarer nemlig ikke stilltiende se på at folk gjør dyrene vondt.

      Som du sikkert har oppdaget har jeg vært en stund på bloggen din nå og virkelig kost meg med bildene dine.. tekstene også! Med DE bildene forstår jeg ikke at du ser noe spesielt i mine, og det mener jeg oppriktig. Det er jo DU som er en inspirasjonskilde for oss Anne!!
      Kan bare takke og takke enda mer 😀

      Kos deg gjennom helgen du også!!

    • Har lagt deg til i linklisten min 😉

  14. Flotte dyr! jeg likte nr 2 spesielt godt, den var så uvanlig og litt Pusur på en gang. Ha en fin helg!

    • Exotic’en har unektelig mye av Pusur over seg. Det har for resten de britiske korthårene også. 😉
      Ha en riktig finfin helg du også, og måtte 17 mai bli akkurat så trivelig som vi håper den skal bli!

  15. Masse fine bilder av ulike raser av disse dyrene.. Er ikke spesielt begeistret for dette slaget, men de er jo fine å se på da – ihvertfall på bilder..

    • Vi kan ikke alle være glad i katter Hilde. Derfor er det ekstra hyggelig at du liker bildene. Tusen takk 🙂

  16. Så mange flotte bilder – og flotte katter! Likte godt den ene som nesten «blinker» litt til kamera 🙂
    Et flott innlegg!
    Ha en god helg og en flott 17.mai!

    • Det er en liten Bengal-unge som blunker til oss. Synes den er så søt, så jeg lot den få representere rasen.
      Jeg trodde det ville bli en hel masse katte-bidrag denne uken, men foreløpig har jeg bare sett ett annet. Så var det kanskje ikke så dumt funnet på likevel da. 😉
      Kos deg videre i helgen du også.. spesielt på 17 mai!

  17. Nydelig katt. Elsker katter selv, men siden vi har katteallergi i huset, så blir det kun hund her hjemme 🙂

    • Hund eller katt eller et annet dyr spiller egentlig ingen rolle. Hovedsaken er vel at vi at vi kan ha en firbent venn i huset. Selv trives jeg nok best med kattene, men er veldig glad i hunder også. 🙂

  18. For noen flotte kattebilder! Må jo bare si at norsk skogkatt er min favoritt her:)

    • Som du sikkert forstår er jeg også veldig glad i den flotte naturkatten vår, og jeg håper av hele mitt hjerte at oppdretterne er seg bevisst det å bevare kattens opprinnelige egenskaper og utseende og ikke beveger seg i retning av det «ekstreme»! Rundt dette temaet kunne jeg sagt veldig mye, men velger å la det bli med et lite hjertesukk i denne omgang. 😉

  19. Kattens gode billeder!

    • Tusen takk skal du ha Rimkoger.. er spent på hva som skjer med Jomfru Maria her nede på jorden. 😉

  20. Flotte bilder av kattene!

    Jeg synes Whiskaskattene er sååå fine. Britisk korthår er det ikke det de heter???

    Jeg er ikke fullt så glad i den hårløse varianten. Den er litt skummel faktisk.

    • Min datter har alltid mast om at vi må ha en Britisk korthår. De er unektelig veldig søte, men siden jeg har drevet oppdrett innen kategori 2 har det liksom ikke passet å «spre seg».

      Tidligere syntes jeg som du om Shpynx. Tror kanskje man må få nærkontakt med dem for å oppdage at de faktisk er noen go’e skapninger de også. Det til tross kommer nok mine katter alltid være dekket med en god del pels. 😉

  21. Fantastiske kattebilder du har tatt!
    Ha en fin helg!

    • Tusen takk skal du ha Anne-Sophie! Måtte du også få en flott fortsettelse av helgen.. og gratulerer med morgendagen 🙂

  22. Så nydelige kattepuser, flott K innlegg! Fint å høre at nabokatten er venn med meg, og at den ikke kan noe for at den ser så sur ut hehe. Ha en fin 17.mai!

    • På katteutstillinger ser man veldig, veldig mange nydelige katter. Dette er bare et lite tilfeldig utvalg for å vise noe av mangfoldet.
      Tror som sagt du kan ta det helt med ro hva nabokatten angår. Den søte «rotepadda» forsøker nok bare å bli en riktig god venn med deg. 🙂

  23. Jeg er egentlig ikke noen katteelsker, men noen av disse falt jeg virkelig for, særlig Ragdoll og Sibirsk katt. De er nydelige. Takk for kommentar.

    Beklager sent svar, jeg har innfluensa og måtte krype til køys. Håper du får en fin 17.mai. Hilsen Margit.

    • Ragdollen er min ubestridte favoritt. Det er en stor katt (mine jenter er mellom 6 og 7,5 kg) og i mine øyne kan ingen måle seg med en vakker brun bicolour. De er spesielle i væremåte også.. på en måte en blanding av hund og katt. Noen virkelig herlige dyr. Sibirkatten er også flott. Det morsomme er at alt som anses “feil” på en Norsk Skogkatt er “riktig” på en sibirkatt.

      Men stakkars deg da, som har fått influensa! Ønsker deg masse god bedring Margit. Måtte du til tross for sykdom få en fin 17 mai du også!

  24. Alldeles fortreffelige kattebilder, self for en katteelsker;))

    • Så hyggelig Tor!!
      Tre av dem er faktisk på trykk i siste nummer av «Aristokatt» også. Ble ganske stolt da. 🙂

    • Pupziz (Kari-Anne)
    • Posted 16 mai 2009 at 10:01 pm
    • Permalink
    • Svar

    *kremt* Altså det var noen jeg vil kalle mindre pene der også, men mange pene da! Tenkte ikke på at jeg kunne slngt ut kattene til mamma som K jeg:-P
    Men John Magnus og konfirmasjon får vel være bra, staut kar søskenbarnet mitt altså;)
    Takk for kommentaren og en flott 17. mai ønskes deg også!

    • Ups.. surret visst litt i slektskapet her.. beklager!! En flott gutt uansett. 😉

      Synes ikke du kunne gå forbi konfirmasjonen til John Magnus. Det var et riktig og flott valg. Kattene dine håper jeg du viser oss ved en senere anledning.

      Vi får kose oss i morgen begge to, og glede oss over at vi gjør det så bra i MGP! Morsomt og fortjent!

  25. Vilka fina kattbilder. Här har jag pälsdjursallergiker till barn och några djur kan vi inte ha.

    Tack för påhälsningen hos mig. Letade och hittade igen dig här :-).

    Ja gå gärna in där på Rust och hälsa till min son och dotter. Båda jobbar där. Dottern serverar och sonen är kock.

    Önskar dig ett toppenfirande på
    17:e maj.

    Natthälsningar
    strömma

    (lägger in min blogglänk, annars kommer du till min andra blogg. Välkommen dit också)

    http://stromma.wordpress.com/2009/05/17/fototriss-baksidor/

    • Ser at wordpress verken la igjen min eller Petunias link-back-adresse.. snodig!
      Nåja, glad du fant meg likevel. 🙂

      Veldig mange er plaget med pelsdyrallergi, og da må man nødvendigvis ta hensyn. Selv er jeg allergisk for ganske mye rart, men heldigvis ikke for dyr. Våre firbente er som familiemedlemmer, og vi er veldig, veldig glade i dem alle sammen!

      Jeg har aldri vært på Rust, men skal sjekke hvor jeg finner stedet. 😉

      Dagen idag skal feires i stille og rolige former.. og jeg skal nyte den!

  26. Det var da et fantastisk lykketreff på Bengal katten!!!

    • Ja, er den ikke søt der den blunker til oss Mette!
      Egentlig skal den bare gjespe, men det snakker vi ikke høyt om. 😉

  27. Här var det katter i alla dessa former. Härliga bilder!

    • Glad du liker pusebildene mine Marie. Jeg kunne ha lagt ut enda flere raser, men et sted må man sette grensen. 😉

  28. Hei! For ein flott samling kattar, noen så søte og andre litt «rare». Nydelige bilder. Et kjempeflott k-bidrag.

    • Kjempekos at du liker innlegget mitt. Jeg er for resten helt enig med deg. Noen katteraser er virkelig litt «rare». 😉

  29. Dette var mange fine bilder.


Legg igjen en kommentar

