Skip navigation

Hvitveis - f16, 1/250, ISO 200

Det er så pent når hvitveisen dekker skogbunnen som et teppe. Ser man nærmere på dem er de slett ikke like alle sammen. Noen har seks kronblader, andre har fler. Det meste jeg har sett på en hvitveis er ni stykker. Alle er heller ikke helt hvite. Selv synes jeg disse mer eller mindre rosa er så nydelige. Hvorfor de får denne vakre fargen vet jeg ikke, men antar det har noe med jordsmonnet å gjøre.

Nå er det litt på hell med hvitveissesongen her hos meg. Her på bloggen har jeg i hvert fall fitt disse et evig liv.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Hvitveis - f13, 1/100, ISO 200

 

Hvitveis - f16, 1/200, ISO 200

 

Hvitveis - f16, 1/80, ISO 200

20 Comments

  1. Stilig:)
    Maur har den egenskaper at hvis de spruter litt maursyre på enten hvitveis eler blåveis(husker ikke hvilken av dem) så blir kronbladene rosa:) Det er litt stilig egentlig.

    • Jøss, det ante jeg ikke. Kanskje det er en maurtue i nærheten av disse hvitveisene og at de har fått seg en liten dusj. Uansett hva grunnen er, så er synes jeg disse er så pene.
      Og visst er det artig med disse maurene og hva de kan forårsake. 😀

  2. Nydelige bilder!!

    • Tusen takk skal du ha Miriam 🙂

  3. Sinnsykt vakkert, og jammen er de nesten på sitt vakreste når de får en liten anelse av lilla.

    Og angående din kommentar til meg i går, du vet. Din fotoblogg var jo den første jeg oppdaget i denne data verden. For sikkert 2-3 år siden da du ennå var på vg blogg.
    Husker jeg kommenterte da, og fasinasjonen var stor, å ja.. har fulgt deg lenge jeg vet du, mens jeg enn bare hadde en interiør, tull og ball blogg.
    Vel, slik ble nå min fotointeresse vekt og jeg er i ferd med å slite meg opp stien… veien blir til mens du går vettu 🙂 Uansett jeg storkoser meg med min nye hobby, rett og slett koser meg og føler jeg ser mer utendørs nå enn tidligere. Derfor Inger Johnanne skal du vite at det her er litt spesiellt for meg å titte innom her.
    Ha fortsatt en toppers helg. Og jeg slenger jammen på en klem også.

    • Det er noe eget med disse rosa/lilla hvitveisene. Synes de er så pene der de står at jeg ikke har hjerte til å plukke dem med meg hjem. Da er det bedre å ta bilder av dem og på den måten ha dem for evig og alltid.

      Da har du jammen fulgt meg på veien Anne, og nå har du gitt meg en grunn til å være glad likevel. Tenk at jeg klarte å vekke fotointeressen din!

      Det er for resten artig å se tilbake på de gamle bildene. Den gang da syntes jeg de var helt fine. Langt de fleste hadde nok blitt slettet i dag. *ler* Godt vi utvikler oss og lærer etter hvert!

      Og du har helt rett i at man ser utrolig mye mer med kameraet i hånden. Alle sanser er liksom skrudd opp på max og man oppdager bevegelser, former og farger man ellers fullstendig hadde oversett. Datteren min er ganske oppgitt over sin gamle mor som stadig sukker og stønner over flotte motiver og et kamera som ligger hjemme.

      En god og glad klem kommer susende tilbake til deg!! 😀

  4. Fine bilder, ja har sett de kommer i litt varierte farger, veldig pene versjoner de du viser her.

    Takk for hyggelig kommentar 🙂 Ha en fortsatt fin helg og fin 17.mai feiring.

    • I botanisk hage så jeg til og med knall gule «hvitveis». Sannsynligvis var det ikke hvitveis i det hele tatt, men de hadde i hvert fall tilsvarende bladverk. Glemte helt å se på skiltet hva de egentlig het.
      Nyt helgen du også Rune, og måtte morgendagen bli akkurat slik du ønsker den skal bli! 🙂

  5. Nydelig komponert bilde. Flotte farger og gode snitt!! Ha ei trivelig 17.maihelg!

    • Tusen takk Hans!
      Jeg har slitt veldig mye med snittet/komposisjonen i bildene mine. Føler at jeg har fått litt bedre grep på det nå. Fargene kan ikke jeg ta æren for. De er det naturen selv som har fått fram.

      Ha en flott fortsettelse på helgen du også, og måtte morgendagen svare til forventningene hjemme hos deg. 🙂

  6. Jeg har fulgt deg lenge og koser meg hver gang jeg er innom dine sider. Både da du hadde blogg på VGB og nå her. Må bare ha den nytelsen.. Man lærer så mye av deg vet du! Flotte hvitveis du har funnet, og så med de fargene. Stilig..
    Jeg har tatt noen bilder selv i dag, men det er nå litt fortidlig for blomster her hos meg.. Men skal ta en skogstur en av dagene. I morgen er det russetog, og jeg har en sønn og ei datter i toget.. Kamera er klar..

    Ha en flott kveld, og fin feiring av dagen i morgen!

    Varm klem..

    • Ja, vi har «holdt sammen» lenge Lavina, og til gjensidig glede!! Min datter er russ i år hun også. Tror imidlertid ikke jeg våger meg ned til byen for å se toget. ME’en min tåler ikke så mange mennesker på en gang. Får nok heller sikre meg bilder på annen måte. 😉

      I dag har det ikke blitt noen bilder. Var for sen i avtrekkeren for det. Været var bra i formiddag, men senere har det vært overskyet og kommet noen skurer. Håper det gjør fra seg i dag slik at solen kan skinne fra skyfri himmel i morgen. Ungene fortjener det!

      Våren ligger nok litt etter hos deg i nord, men så har du i hvert fall mye godt i vente! Dessuten er jeg sikker på at du finner mye fint å fotografere i skogen likevel. Uansett er det godt bare å få seg en tur.

      Jeg skal feire dagen stille og rolig i morgen, men det blir i godt selskap og jeg skal så absolutt kose meg Lavina. Det må du og dine gjøre også!

      En riktig god klem er på vei nordover til deg. 😀

  7. Flotte veiser du har knipset her… og er helt enig, det er ikke bare de hvit som er vakre… de alle er uansett farge tone.

    • Er de ikke pene Ivar.. så skjøre og delikate liksom!
      Det gjør godt å ha mange motiver for macroen igjen. Problemet de siste dagene har imidlertid vært at det har blåst for mye. Da blir det meste slitsomt å få fokus på, så jeg får smøre meg med tålmodighet. 😉

      Håper dere får en fin feiring av morgendagen!

  8. Flotte! Likte den siste best som er lukket. Litt tulipanaktig.

    • Tusen takk Svein. Jeg er svak for en halvutsprungne knoppen jeg også. 🙂

  9. Ja, de er vakre, der de vokser som hvite tepper på skogbunnen. Er noe av det nydeligste på våren! Vakre bilder av dem 🙂

    • Gleden er kanskje større når jeg etter en lang vinter finner den aller første vårblomsten, men du verden så vakkert det er når hvitveisen riktig fester grepet om våren!!
      Glad du liker bildene Charlotte.. tusen takk 🙂

  10. Så bra att skriva fotoinställningar på bilden. Gör ditt program det eller skriver du in själv?

    • Når jeg har lastet opp bildene her på wordpress skriver jeg EXIF-infoen der det står “tittel”. Så blir det slik som dette. Etter at jeg har satt bildene inn i innlegget, klikker jeg på hvert enkelt.. velger link og avanserte innstillinger og krysser av for at det skal åpnes i nytt vindu. Dermed kan de også vises i større format enn i selve blogginnlegget. Kanskje det fungerer på samme måte hos deg.


Legg igjen en kommentar

