Skip navigation

Sildemåke - f6.3, 1/1250, ISO 200

Som dere vet hadde jeg tidligere problemer med å skille de ulike måkeartene fra hverandre.. selv som voksne fugler. Ungfuglene fortoner seg fremdeles dønn like, gråspraglete som de er alle sammen. Dette klarer jeg imidlertid å se er en nesten voksen sildemåke.

Selv i den store fugleboken min står det at ungfuglen av sildemåka er vanskelig å skille fra de andre måkeartene. Det er i hvert fall en liten trøst. Den skal imidlertid være tydelig mørkere på vingeoversiden enn unge gråmåker og svartbak. Dessuten har den brunsvarte vingefjær og store vingedekkfjær, og stjerten har et markant svart bånd ytterst i kontrast til en hvit overgump.

Andre sommeren blir det enda vanskeligere å skille den unge sildemåka fra en ung gråmåke. Da blir den nemlig lysere. På denne tiden er det visst best å se etter de svært mørke armsvingfjærene sildemåka har. Fra andre vinter begynner ryggen å bli svart, og sildemåka er ferdig utfarget vel tre år gammel. Dermed vet vi at denne fuglen snart kan feire sin tre-års dag.

Slike ting som dette er kanskje ikke så veldig interessant for dere å lese. For meg er det imidlertid veldig nyttig å fortelle dere hva jeg leser om fuglene i bøkene mine.  På denne måten husker jeg det nemlig mye bedre selv. Alle slike små detaljer bidrar dessuten til at jeg stadig forstår mer av det jeg ser der ute i naturen… så dere får ha overbærenhet med meg.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Sildemåke - f6.3, 1/1250, ISO 200

10 Comments

  1. Nydelege bilder!
    Du har gode kunnskaper som du deler med oss. Eg kjenner eindel av måkane, men ikkje alle.

    • Foreløpig kan jeg nok ikke skryte av å ha særlig store kunnskaper, men jeg forsøker i hvert fall å lære litt nytt hele tiden. Alle monner drar, vet du.😉
      Det at jeg stadig oppdager og lærer nye ting gjør det faktisk enda mer spennende å observere og fotografere de ulike fuglene.

  2. Selv kan jeg så og si null om måker, bare at de maser mye og vil ha mer, mer, mer… hihi…
    Men kunnskap er alltid kjekt å ha, takk for at du deler🙂

    Kjempe flotte og skarpe bilder begge to. Fine farger du har fått frem🙂

    • De vil alltid ha mer, det skal være sikkert og visst. Synes ikke disse store måkene bråker så alt for mye, men fri og bevare meg for hettemåkene!!

      Jeg knipset denne sildemåka litt på avstand der den svømte i lav sol på et vann som speilet skyggene. Kontraster og farger blir gjerne ganske fine da.

      Om jeg sånn med en gang ikke kommer til å huske alt om hvordan jeg kan skille sildemåka fra de andre ungmåkene, vil jeg i hvert fall garantert huske at de først er fullt utfarget drøye tre år gamle. Kommer kanskje til nytte en gang det også.😉

  3. Synes det er flott at du kommer med den informasjonen om måsen så lærer vi også litt av deg! Flotte bilder av arten! Jeg kan si at her hos meg er de blitt helt gærn, for andre gang bygget rede på taket og det ene egget trillet ned og landet på trappa! Nå skal gemalen fjerne det, og jeg skal ta bilen å stikke av slik at måsen ikke skiter ned bilen igjen!!!
    Ha en flott dag!

    Klem fra Lavina

    • Noen av måkene utfordrer virkelig skjebnen når de velger redeplass. Se bare på den som hvert år hekker nede på den sterkt traffikerte kaia hos MadJoy!
      Huttetu!!
      Klem, og kos deg videre i uken Lavina.🙂

  4. flotte bilder!!

    • Tusen takk Miriam!

  5. Rett og slett nydelige bilder!

    • Tusen takk Rune. Jeg liker selv slike bilder der hovedmotivet blir opplyst mens alt ellers ligger i eller reflekterer skygge (slik som her). Synes kontrastene blir så fine.🙂


Legg igjen en kommentar

