Skip navigation

Grågås - f6.3, 1/1000, ISO 200

Jeg snakket nettopp med en god venninne i Valdres, og hun lurte på om jeg ikke snart skulle legge ut noen bilder fra Østensjøvannet igjen. Hmmm.. og jeg som føler at jeg stadig vekk viser bilder derfra!?! Men selvsagt skal hun få se flere. Det passer egentlig bra også, for da kan jeg jo ta fram disse som liksom ikke passer inn i noen serier…

Stokkand hann - f6.3, 1/2000, ISO 200

.. som for eksempel dette stokkandparet som steller seg for kvelden..

Stokkand hunn - f6.3, 1/1000, ISO 200

.. og denne gråmåka som bare ligger der og viser seg fra sin beste side. 

Sildemåke - f6.3, 1/2000, ISO 200

Så husker dere sikkert at jeg viste dere andriken uten stjert. Forrige dagen så jeg ham igjen, og fremdeles er han stjertløs. Det betyr at stakkaren har fått brukket fjærene av og at stjerten ikke vil vokse ut igjen før han skifter hele fjærdrakten. Heldigvis for ham vil det nok ikke ta så alt for lang tid. Jeg har nemlig lagt merke til at flere av andrikene allerede har begynt å ikle seg vinterdrakten.

Stokkand hann - f6.3, 1/1250, ISO 200

Bare sånn for ordens skyld.. slik burde han ha sett ut:

Stokkand hann - f6.3, 1/1250, ISO 200

Og til slutt kan jeg jo vise dere denne sothøna som tar et skikkelig mageplask.

Sothøne - f6.3, 1/1000, ISO 200

Ellers kan jeg også gjøre dere oppmerksom på tjelden som akkurat nå ligger og ruger på taket av Universitetet i Bergen. Tusen takk MadJoy, for at du sendte meg linken! Parets tredje egg ble lagt den 28 april. I boken min leser jeg at rugetiden er 26-28 dager. Dermed kan vi gå ut ifra at klekkingen vil skje rundt den 25 mai.

Nå leser jeg i en kommentar på UiB-siden at tjelden har «termin» mellom den 21-24 mai. Dermed kan ungene klekkes allerede i morgen!! Sååå spennende!!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. flotte bilder som alltid

    • Tusen takk skal du ha Miriam🙂

  2. Första bilden här blir favorit hos mej. Så underbart vacker och så fångad i ögonblicket när det droppar från näbben!

    • Denne strunke og flotte herremannen er favorittgrågåsen min. Hver eneste gang jeg er ved Østensjøvannet må jeg ta et bilde eller to av ham, selv om jeg vet at jeg sannsynligvis kommer til å slette dem igjen når jeg kommer hjem. Kan jo ikke ha mappene fulle av denne fuglen.😉

  3. Men oj vad spännande med strandskatan. Jag hade en bild på strandskatan igår! La ut en ny bild idag och länkade både till dej och webkameran i Bergen!

    • Så flott Gärdsmygen, og tusen takk. Stikker innom deg om en liten stund og titter.😀

  4. Nydelige bilder som alltid, og særlig det første. Tjelden har jeg hekkende ved naustet, og det skal bli spennende om ungene kommer denne gang. I fjor så vi ikke ungene om da ikke rovdyr hadde forsynt seg..

    Ha en fin dag..

    • Vi får håpe tjelden klarer å få fram ungene i år Lavina slik at dere kan glede dere over dem. Jeg gleder meg til ungene blir klekket på UiB! Det er nok det nærmeste jeg noen gang vil komme ungene til tjelden. For resten.. man skal aldri si aldri.

      Ha en finfin dag du også, og nyt fridagen i morgen.🙂

  5. Det var litt av et mageplask på Sothøna her🙂 Flotte bilder, artig med lett blanding som dette.

    • Har sjelden sett sothøna plaske på denne måten, men husker ikke hva som var foranledningen. Mener å huske at den ble skremt og gjorde et skikkelig byks.

      Det er i hvert fall hensiktsmessig å legge ut slike «blanda drops» av og til. På den måten blir jeg i hvert fall ferdig med bildene og kan legge dem i arkivet.🙂

  6. Blir ikke lei av bildene dine fra Østensjøvannet jeg for min del.🙂

    • Det er jeg veldig glad for å høre Anne-Sophie, for jeg må bare erkjenne at dere nok kommer til å se mange flere bilder der nede fra.😉

  7. Flotte bilder dette, du imponerer iallefall meg med alle disse skarpe detaljerte bildene fra der.

    • Så hyggelig Ivar! Jeg vet nemlig at det er vel mange fugler her inne. Det innlegget jeg nå skal legge ut blir i hvert fall noe helt annet.😉


Legg igjen en kommentar

