Skip navigation

Blomst - f14, 1/320, ISO 200

Mellom all fotografering av fugler og by-refleksjoner har det blitt litt tid til macrofotografering også. Her er noe av det jeg fant rundt husveggene en dag tidlig i mai. Siden jeg ikke med hundre prosent sikkerhet vet navnet på alle disse blomstene, velger jeg bare å kalle dem «blomster» alle sammen.

Blomst - f10, 1/320, ISO 200

Jeg skulle imidlertid gjerne ha visst hva denne rosa blomsten heter, for den kunne jeg tenke meg å ha i en av blomstergruppene mine.

Nå kan min venninne  Siv fortelle at blomsten heter «Judaspenger» og har det latinske navnet «Lunaria Annua». Hun har mange både nydelige og spesielle blomster i sin egen hage, og på hjemmesiden hennes kan dere se flere av dem. Siden hennes er for resten vel verd et besøk av flere grunner. Siv lager nemlig noen vakre smykker og en av skogkattene hennes fikk nettopp tre flotte unger. Anbefaler absolutt at dere stikker innom!

Blomst - f8, 1/160, ISO 200

 

Blomst - f6.3, 1/160, ISO 200

 

Blomst - f11, 1/160, ISO 200

 

Blomst - f6.3, 1/320, ISO 200

Det ble så mye rot rundt disse spireablomstene at jeg først tenkte å slette bildet. Før jeg kom så langt testet jeg imidlertid ut enkelte av de alternative «lysfiltrene» i PS, og med 60% «overlay» ble resultatet slik at jeg valgte å beholde det likevel. Litt mørkt ble det unektelig, men jeg liker stemningen det gir at blomstene på en måte vokser fram av ingen ting.

Blomst - 16, 1/125, ISO 200

20 Comments

  1. Nydelige blomsterbilder. Klare og fine med flotte farger

    • Tusen takk skal du ha!🙂
      Nå bør jeg virkelig konsentrere meg mer om macro enn jeg har gjort tidligere i vår. Insektene summer jo rundt og bare venter på å bli fotografert.

  2. Riktig så flotte nærbilder dette… flotte farger

    • Blomster er kanskje ikke så spennende, men de er nå trivelige og dekorative likevel. Selv er jeg veldig glad i de duse fargene som tulipanen har.

  3. Lekre bilder.
    Utrolig hva enkelte kan få festet på bildebrikken🙂

    • Dette er kjempehyggelig sagt av deg!! Tusen takk skal du ha.😀

  4. Flotte macro-bilder. Gode lysforhold gir optimal dybdeskarphet. Disse kan du være stolt av…

    • Denne dagen kunne jeg ikke klage på lysforholdene.. ikke for skarpt, men heller ikke for lite. Takker og bukker for de rosende ordene Hans.🙂

  5. Når det gjelder de rosa blomstene, prøvde jeg å ta et søk på Planteguiden til NRK for deg (http://www.nrk.no/gronn_glede/), men jeg har egentlig for få kriterier, så det dukket opp veldig mange treff. Men jeg anbefaler at du registrerer deg på Skravleforum for hagegale (http://www.hagegal.no/hagefora/) og spør der, jeg har fått strålende hjelp på de plantene jeg har lurt på🙂

    • Tusen takk Kjersti, både for at du søkte for meg og for det gode tipset. Først skal jeg spørre en venninne som er temmelig blomstergal, og hvis ikke hun kan hjelpe meg skal jeg registrere meg på Skravleforumet. Enn så lenge skal jeg ta godt vare på linken!!

      • Bare hyggelig å kunne være til hjelp, håper du finner det ut uansett på hvilken måte🙂

        • Jeg kommer nok til å finne ut av det skal du se, og da skal jeg oppdatere med navnet her inne.🙂

  6. Nydelig detaljerikdom i bildene, spireane ble ekstra flotte med lyssettingen du fikk.🙂

    • Jeg ble faktisk overrasket over hvor artig den spireaen ble. Tidligere har jeg ikke brukt disse filtrene særlig ofte. Bør visst gå innom dem litt oftere.🙂

  7. Utrolig lekre disse mackrobildene dine av blomstene, men jeg er blank på navn. Håper du finner ut av det. Kos deg videre med fotojakten fremover!

    • Takk skal du ha Lavina.🙂
      For alt jeg vet kan denne rosa/lilla blomsten godt være «ugress», men pen er den uansett. Men siden den står i samme bedet som tulipanene er det nærliggende å tro at det er en eller annen hageplante. Har nettopp sendt en SMS til min venninne og håper hun kan gi meg svaret. Hvis ikke sjekker jeg det inne på forumet Kjersti ga meg linken til.
      Jeg skal kose meg, og det må du også gjøre. I morgen skal jeg på siste møte før sommeren i BioFoto Østlandet. Der er det alltid en veldig hyggelig!

  8. Så vackra bilder. Jag gillar den där lila mycket men vet inte heller vad den heter.

    • Min blomsterelskende venninne var også usikker på hvilken dette er. Hun er tydeligvis medlem av det forumet Kjersti ga meg linken til, så nå skal hun høre med ekspertene der inne. Blir spennende å se om de finner ut av det.

      Hvis ikke får jeg heller høre om jeg får lov til å «stjele» en liten avlegger fra det bedet da.😉

  9. vakre søte deg som sender så gode ord til mitt forblåste land.
    Gode venner er som en søt melkebart

    • Måtte vi alltid være som søte små melkebarter Siv… og for en herlig sammenligning!!😀

      Jeg har ikke sagt mer enn strengt tatt nødvendig. I realiteten hadde du fortjent en helt del flere godord enn dette!!


Legg igjen en kommentar

