Skip navigation

Hvitveis - f11, 1/250, ISO 200

Noen hvitveis har uvanlig mange kronblader, helt opp i åtte og ni stykker har jeg sett. Kanskje de også kan by på ekstra mange støvbærere og mye pollen. Denne blomsterfluen så i hvert fall ut til å kose seg etter alle kunstens regler. Sakte men sikkert jobbet den seg gjennom alle støvbærerne.. til stor glede for meg som dermed kunne knipse ivei. Slike fine blomster og samarbeidsvillige insekter setter jeg virkelig pris på!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Hvitveis og blomsterflue - f16, 1/200, ISO 200

 

Hvitveis og blomsterflue - f14, 1/200, ISO 200

 

Hvitveis og blomsterflue - f14, 1/200, ISO 200

 

Hvitveis og blomsterflue - f16, 1/200, ISO 200

 

Hvitveis og blomsterflue - f14, 1/200, ISO 200

24 Comments

  1. så utrolig pene bilder !

    • Så hyggelig at du liker dem!! Tusen takk🙂

  2. Utrolig flotte hvitveisbilder. Ikke ofte man får tatt så krystallklare bilder av en blomsterflue på en blomst

    • Denne gangen valgte jeg ha litt avstand slik at både blomsten og blomsterfluen trer skarpt fram. Ellers blir det jo som oftest bare selve insektet som står i fokus. På den annen side burde jeg kanskje ha benyttet anledningen til å ta noen skikkelige nærbilder også, for det er ikke så ofte insektene er like samarbeidsvillige som dette!😉

  3. Nyyydelig bilde serie du har tatt her!!! Så utrolig dyktig du er!!

    • Jeg kan bare takke deg på det hjerteligste Charlotte, men selv føler jeg meg slett ikke så veldig dyktig… i hvert fall ikke hvis jeg sammenligner meg selv med de jeg ofte fotograferer sammen med! Om ikke annet så bobler jeg i hvert fall nesten over av fotoglede, og det er nok det aller viktigste.🙂

  4. Femte bilden njuter jag av!!!🙂

    • Jeg måtte jo forsøke å vise hvordan den så omhyggelig tok for seg hver enkelt støvbærer, og det var artig å se hvor systematisk den jobbet seg framover.🙂

  5. Her er det bare å løfte på hatten og bøye seg i blomsterstøvet, knallbilder!🙂

    • Tusen, tusen takk Rune *smiler glad til deg*
      Men reis deg opp og børst av deg blomsterstøvet.. du er jo en av de jeg forsøker å lære av!!

  6. Sier som Rune! Du er dyktig!

    • Tusen, tusen takk til deg også Hans.😀

  7. Varmende vårblomster🙂

    Fortsatt kjempefint med EXIF-info på bildene. Hvis det bare er meg som synes det (og det blir en del mekk) så kommer jeg fortsatt tilbake om EXIF-en mangler også.

    Jeg er visst ikke så ivrig på å kommentere når jeg bare nyter bildene.

    • Det er faktisk flere som har sagt de setter pris på denne EXIF-infoen, så jeg kommer til å fortsette med det. Nå har jeg kommet inn i vanen med å notere tallene samtidig som jeg setter kantlinjer på bildene, og det er slett ikke store jobben.

      Egentlig var det fint for meg at du etterlyste EXIF-infoen. Det fikk meg nemlig over en ny «terskel». Tidligere våget jeg ikke å vise den, for jeg hadde det for meg at andre da ville se at jeg hadde valgt «feil» innstillinger. Det har jeg selvsagt sikkert gjort i mange tilfeller også, men uansett har de i hvert resultert i det jeg viser dere.

      Alt i alt er jeg deg en takk skyldig for at du på denne måten fikk meg ett skritt videre i prosessen.🙂

  8. Kjempeflotte nærbilder både av flue og blomst… flott

    • Glad du liker bildene Ivar!

      Jeg syntes det var så artig å oppdage at hvitveisen kunne ha så mange som ni kronblader, og det kunne jo ikke bli bedre når blomsterfluen valgte å sette seg på nettopp denne blomsten!

      Det andre insektet på blomsten så jeg faktisk ikke før jeg redigerte bildene. Der og da var jeg nok alt for opptatt av selve blomsten og fluen til å ense noe annet. Jammen kan det være mye artig og uventet som dukker opp når man får se bildene i stort på PCen.

  9. Utrolig knivskarpe bilder av insektet! Det er fint med samarbeidsvillige dyr😀

    • Ikke sant Ithil!!
      I hvert fall når man fokuserer manuelt slik jeg gjorde her.😉

  10. Nå er det veldig lenge siden jeg har vært her inne og kikket. Men med mer fri og lange sommernetter skal det nok bli flere visitter framover. Det var et veldig behagelig gjensyn med bloggen og bildene dine:-)

    • Kjempehyggelig at du stakk innom Geir, og tusen takk!🙂

      Jeg har ikke vært så flink til å gå på bloggbesøk i en periode nå jeg heller, men satser på at varme og gode sommerdager skal gi massevis av nytt overskudd.

      Nå føler jeg meg imidlertid litt lost i og med at vi ikke lenger kan pinge/finne nye innlegg på Bloggrevyen. Lurer på om det er andre steder å gjøre det!?!

  11. Jepp! Les det siste blogginnlegget mitt på http://www.ertzgaard.net/geir, som jeg la ut for cirka fjorten sekunder siden.
    Håper på masse sol og energi!

    • Jeg registerte meg nå og forsøkte å pinge det siste innlegget mitt, men systemet finner det ikke! Kan det være for at jeg har «å» i overskriften mon tro?

      Uff.. det var jeg som hadde skrevet en feil i overskriften Geir. Nå fikk jeg det til.😉

  12. Her er det bare å nyte synet! Nydelige bilder av hvitveisen og blomsterflue, og den var virkelig samarbeidsvillig vil jeg påstå…

    • Blomsterfluen var så absolutt samarbeidsvillig. Dette var tidlig i mai, så den var kanskje litt doven enda.😉


Legg igjen en kommentar

