Skip navigation

Flaggspett hann - f6, 1/1000, ISO 200

I kveld vil jeg slå to fluer i ett smekk. For det første vil jeg gjøre dere oppmerksom på det nye nettstedet hvor vi kan pinge innleggene våre, nemlig Blopp. Jeg registrerte meg der i formiddag, pinget.. og alt fungerte helt utmerket. Nå har det også kommet en egen kategori for bilder/foto. Håper riktig mange av dere velger Blopp for å gjøre oss andre oppmerksom på innleggene dere skriver.

Så skal dere få hilse på flaggspetten som stadig vekk flyr innom foringsplassen min. I vinter var den veldig skeptisk til meg som sto der med kameraet mitt. Etter hvert har han blitt mer og mer modig, og nå enser han ikke en gang at jeg jager vekk duene mens han sitter og nyter av godsakene.

Jeg har hengt opp litt av hvert i småtrærne som kan friste en flaggspett, og som oftest klatrer han opp disse stammene for å spise der. Forrige dagen tok han også turen opp på stokken og gikk bort til selve matfatet. Da måtte jeg selvsagt benytte anledningen til å få noen nærbilder av ham.

Når jeg kommer så nær fuglene som dette, legger jeg ofte merke til små overraskende detaljer. Det skjedde denne gangen også. Blant annet oppdaget jeg at nebbet så ut til å ha sprukket. Først syntes jeg synd på den stakkars fuglen, men etter hvert så jeg at det var likt på begge sider. Dermed antok jeg at disse sprekkene faktisk skulle være der og at de sikkert har en funksjon. Selvsagt måtte jeg studere bildene av flaggspetten i fuglebøkene mine, og alle så ut til å ha slike sprekker. Jeg fant imidlertid ingen forklaring på hvorfor nebbet er formet slik. Kanskje noen av dere vet det?

Flaggspett hann - f6, 1/1000, ISO 200

Ellers synes jeg .. av alle ting.. at det er artig å dokumentere hvordan de ulike fugleartene blunker. Så langt har jeg sett at noen fugler blunker ovenfra og ned slik som oss, andre nedenfra og opp. Andre igjen blunker forfra og bakover, noen bakfra og framover og noen ovenfra og nedenfra samtidig.

En idiot kan spørre mer enn ti vise kan svare, og nå sitter jeg her og lurer på hvorfor fuglene blunker på så mange ulike måter. Alt i naturen har sin helt spesielle funksjon, og jeg er sikker på at så også er tilfelle med blunkemåten.. men hva i all verden kan det være?

Flaggspett hann - f6, 1/1000, ISO 200

 

Flaggspett hann - f6, 1/1250, ISO 200

 

Flaggspett hann - f6.3, 1/1000, ISO 200

 

Flaggspett hann - f6.3, 1/1000, ISO 200

 

Flaggspett hann - f6.3, 1/1000, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

18 Comments

  1. Tusen takk for omtale🙂 Tjenesten blir enda bedre om flere bruker den.

    Og som vanlig har du knipset fine naturbilder. De sprekkene i nebbet var jammen merkelige.

    • Skulle bare mangle Petter. Blopp er jo alle tiders!! Følte meg nesten fortapt og alene i hele verden før jeg registrerte meg.😉

      Jeg har en bekjent som er biolog med fugler som spesialfelt. Neste gang jeg treffer ham skal jeg garantert spørre om dette med nebbet. Selv om det ikke akkurat er en allmennyttig viten, så bidrar den i hvert fall til at jeg forstår fuglene litt bedre.

  2. Jeg er så begeistret for fuglebildene og alt du skriver om pip-pipene!
    Så rart det du forteller om nebbet, ser det helt klart på bildene.

    • I Norsk Ornitologisk Forening har de begynt med utflukter kun for damer. De har nemlig funnet ut av vi «ser» og «opplever» på en annen måte enn menn.

      Kanskje dette er grunnen til at jeg legger merke til så mye rart med fuglene som ikke gutta jeg fotograferer sammen med legger merke til. De synes antagelig jeg er litt skrullete, men setter likevel pris på å få høre svaret på alle de rare spørsmålene jeg stadig stiller i øst og vest.😉

  3. Flaggspetten er en morsom fugl, har den stadig i hagen her, han har er stor forkjærlighet for meisefettet som jeg lager til dem. Veldig morsomt å se hvordan den tripper opp og ned trestammen🙂 Pene bilder av den!

    • Ja de er noen morsomme krabater. Det er nok et par som stadig er på besøk hos meg. Han har etter hvert blitt nesten tam, men hun er fremdeles veeeldig forsiktig.
      Begge satt stor pris på meisebollene jeg lagde til dem, men nå er det for varmt i været. De hjemmelagde smelter nemlig nesten med en gang i varmen, så nå har jeg måttet gå over til kjøpebollene igjen.
      Skulle veldig gjerne visst hvordan du lager dine som tydeligvis ikke smelter, for fuglene foretrekker helt klart de hjemmelagde.
      Her tok jeg med noen litt annerledes-bilder også. Det er jo ikke hver dag jeg får anledning til å ta «portretter» av dem.

  4. flotte bilder av fuglen. Jeg har selv prøvd å få til bra bilder av denne uten helt å lykkes … enda …..

    • Flaggspetten er blant de fuglene som kan være litt vanskelige, både på grunn av fargekombinasjonen den har og fordi den som oftest er veldig på vakt.

      Jeg har nemlig også tatt mange bilder av den, men stort sett slettet alle sammen i etterkant.. enten fordi bildet har blitt «rotete» pga lys/skyggeeffektene, men også fordi flaggspetten ofte får et nesten desperat uttrykk. Kan jo ikke vise den fram slik.😉
      Problemet med fargekombinasjonene (de hvite feltene som lett blir utbrent) har jeg etter hvert lært å takle relativt bra.
      Du får bare stå må Morten.. eller ta turen til foringsplassen min og håpe denne som ikke lenger er så på vakt kommer mens duene holder seg borte.

  5. her er flaggspetten en av de faste, jeg har både hunne og hanne innom🙂 Superflotte fugler, og veldig veldig morsomt kroppsspråk. Spesielt halebruken er verdt litt studering.

    Her er fettkartongen favorittfor, men den kan når nøden er stor (altså kartongen tom – stæren eter alt jeg henger ut) finne på å spise brødbiter, noe som tok litt trening for stakkaren… Nebbet er ikke beregnet på å plukke opp og svelge på samme måte som mange av småfuglene.

    En av de trivligere tingene den har begynnt med her er å drikke av vannfatet, den er altså så bedårende der den står på halen og gulper i seg🙂 Dessuten har den en vittig måte å bevege seg på bakken på, jeg har gitt den klengenavet ferrarien fordi han holder seg så lavt i terrenget mens han hopper bortover.

    en virkelig favorittfugl dette🙂

    • Jeg har ikke sett noen av flaggspettene på bakken enda. Det nærmeste jeg kommer er nok når de går bortover stokken.
      Hos meg forsyner de seg ofte av frø og nøtter jeg legger ut, men enn så lenge har de holdt seg unna brødet.😉

      Takk for at du satt meg på ideen om et vannfat. Skal jammen sette opp et lite fuglebad der ute i skogen, for det kan bli artig både å fotografere badende og drikkende fugler.

      Nå har jeg ikke sett fru flaggspett på en stund. Håper hun ligger på redet og at jeg etter hvert kan få hilse på ungene deres.🙂

  6. flott bilder forresten, artig at du har greid å fange han mens han blunker da!

    Og forresten, joda, de har solsikkefrø på din lokale europris, takk for tips🙂

    • For meg virker det som om fuglene blunker veldig ofte. Dermed er det i grunnen bare å ta en serie eller to, så får man med blunkingen også. Snodig hva man skal henge seg opp i *ler*.

      Jo da, de har solsikkefrø.. men ikke 4kg-poser. Savner dem, for småposene blir borte før man får sukk for seg. I hvert fall nå som duene gjør storinnhugg hver eneste dag!

  7. Fantastiska bilder – igen!!!
    Gillar dina funderingar och frågor. Hoppas någon kan svara på dem. Önskar dej en skön pingst:)

    • Tusen takk skal du ha Gärdsmygen!🙂

      Den som kunne hatt med seg et orakel på hver eneste fototur du.. det måtte vært flott! Siden det ikke er mulig får jeg heller stille alle de små og store spørsmålene mine i øst og vest. Med tid og stunder får jeg nok svar på de fleste av dem skal du se.

      For meg bidrar det å undres over (og etter hvert finne ut av) alt det forunderlige og fantastiske jeg ser i naturen til å gjøre fotograferingen enda mer spennende. Jeg er faktisk glad jeg har denne nesten barnlige evnen til å forundres og spørre. Den fører jo til at jeg stadig lærer noe nytt.😉

      Måtte du også få en flott pinse Gärdsmygen!!

  8. Herlige bilder, og så var det morsomt at kvinner spør og graver om det meste og lurer på hvorfor ditt og hvorfor datt.. Nå er det bevist at vi er mer nøye på detaljer også?? Ler, kunne ikke dy meg..

    • Vi kvinner er og blir helt perfekte Lavina!! *ler*

  9. Vanskelig sjanger, gode resultater. Likte jo spesielt godt der fyren sitter med hodet på skakke. Der får den en ensten menneskelig personlighet.

    • Den er ikke blant de enkleste å fotografere denne tassen her, så jeg er rimelig godt fornøyd med disse bildene.
      Du setter fingeren på akkurat hvorfor jeg tok med det hodet-på-skakke bildet. Synes det er artig når man på en måte kjenner igjen menneskelige trekk. Ellers er det naturlig nok sjelden man ser denne posituren i fuglebilder. *ler*

      Jeg forsøkte for resten å legge igjen en kommentar inne hos deg for et par dager siden, men ble avvist fordi min IE var av en versjon som ikke ble akseptert. I kveld ble den oppdatert med en ny versjon, så jeg håper på bedre lykke neste gang!


One Trackback/Pingback

  1. By Status etter lansering av Blopp - neppe.no on 18 Jun 2009 at 5:43 pm

    […] har vært fantastisk. Inger Johanne, Digital Hverdag, Anne-Sophie, Rune, Internett entreprenører, Geir, Ragge, Fred Rune, Helge, […]

Legg igjen en kommentar

