Skip navigation

Gulveis - f16, 1/125, ISO 200

Litt tidligere samme dagen som jeg tok bildene av hvitveisen i forrige innlegg, var jeg en snartur innom Botanisk hage. At vi har blåveis og hvitveis og hvitveis som nesten er helt rosa har jeg visst om siden jeg var en liten jente, men at den også kommer i gult har jeg ikke vært klar over. Dermed var denne gulveisen et nytt bekjentskap for meg… og jammen kan også denne by på et varierende antall kronblader. Her ser dere både fem, seks og syv av dem.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Gulveis - f16, 1/250, ISO 200

 

Gulveis - f16, 1/250, ISO 200

 

Gulveis - f16, 1/200, ISO 200

 

Gulveis - f16, 1/125, ISO 200

28 Comments

  1. Flotte gulveisbilder. Jeg fant mine eksemplar i Verdal, ute iskogen. Det finnes mye gulveis også i Bærum. Den erkommuneblomsten der…

    • Dette er flaut Hans, for jeg er oppvokst i Bærum.. og så har jeg ikke sett disse før!! Kanskje fordi jeg hele tiden tuslet rundt i strandkanten, eller kanskje jeg var mye mer opptatt av helt andre ting på den tiden. 😉

  2. Nytt for meg også, men så lenge det er flotte bilder så bare nyter jeg disse.

    • Tenk på meg da, som er oppvokst i kommunen som har denne som sin kommuneblomst.. og så har jeg ikke en gang lagt merke til den!! Skremmende *ler*

  3. Dette var flott.Jeg føyer meg inn i rekken sammen med de som ikke har sett denne før. Det som gjør den så spesiell er at mønsteret kommer så godt frem med den gule markeringen.Det får meg til å tenke på vingene til sommerfugler 🙂

    • Det er absolutt mye enklere å få fram mønsteret i disse gule enn i de hvite. Kanskje vi kan sammenligne gulveisen med sitronsommerfuglen og hvitveisen med kålsommerfuglen. 😉

  4. Nydelig blomst, særlig det siste likte jeg. Og jeg har sett gulveis hos Hans HB før i alle fall;)

    • Så vet i hvert fall at den finnes både i Verdal og Bærum Dagrun. 😉

  5. åja, gulveis er en vakker kuriositet 🙂 Men visste du at du kan få fylt hvitveis? Rosa fylt blåveis? Blåveis med leopardmønstrede blader? Både hvitveis og blåveisene er store samleobjekt innenfor hagesjangeren, vakre planter som faktisk ikke er i slekt på tross av lignenede navn og blomst 🙂

    • Nå sitter jeg her med haken nesten i fanget Anne! Dette har jeg verken hørt om eller sett. Bør nok virkelig ha øynene bedre med meg når det gjelder blomster!

      Generelt kan jeg svært lite om annet en de aller vanligste plantene… men jeg trodde faktisk ikke at hvitveis og blåveis er i slekt. De er jo svært ulike nesten i alt annet enn navnet.

      Vi har en tue med relativt store «hvitveis» i bedet utenfor her jeg bor. Kanskje det er en underart?

  6. Det har jeg aldri sett! Antagelig ville jeg trodd at dette var … ja, si det 😉

    • Ikke sant Anne-Sophie.. sånn har jeg det også. Vi får trøste oss med at ingen kan være eksperter på alt!*ler*

      Disse lignet jo på en prikk hvitveisen.. sånn bortsett fra fargen da.. men siden de sto i Botanisk hage trodde jeg det måtte være noe helt spesielt. Spesielle er de kanskje likevel, for det er jo tydeligvis fler enn meg som ikke har sett dem tidligere.

  7. hehe, jeg skal finne noen lenker til deg jeg. Hepatica (blåveis) er virkelig superspennende! Selv i norsk skog kan du finne masse ulikt som har oppstått av seg selv, men det er også kultivert frem mye flott, spesielt i Japan.

    • Godt du tar meg under dine vinger og forsøker å lære meg litt om blomster Anne. Jeg trenger det virkelig! Skal bli morsomt å se disse spennende blomstene!!

  8. Nydelige blomster og en glad farge.. Ønsker deg en fin pinsehelg og jeg ber om godt vær her nord.. Fått to ekstra batterier til halv pris av en.. Men det var lang ventetid, men verdt prisen.. Nå skal jeg få testa det nye objektivet mitt, og jeg er pent nødt å bruke stativet når den er montert på kamera..
    Varm klem sendes sørover..

    • De strålte opp der de sto Lavina, og det skal visst sola også gjøre i pinsen. I hvert fall her sør. Mener jeg leste at det ikke skulle bli så aller værst oppe hos dere heller. Uansett er det håp i hengende snøre. 😉

      Skal krysse fingrene for at du får perfekte fotovær slik at du får testet det nye utstyret ditt. Det er alltid så spennende!! Og for et kupp du gjorde mht batteriene! Jeg har to stykker, og ett er alltid fulladet. Kan jo ikke risikere å stå der uten strøm!

      Sender deg masse gode ønsker om strålende vær også i nord!!

  9. Du får fantastiske foto av flotte eksemplarer enten det er fugl eller blomst! Aldri sett gulveis før…

    • Jeg var litt flau over at jeg ikke hadde lagt merke til denne gulveisen tidligere når jeg til og med har vokst opp der den er kommuneblomsten! Nå har jeg roet det hele ned igjen, for heldigvis er det mange av dere som heller ikke har sett dem.
      Så var dette utrolig pent sagt av deg Svein! Tusen takk skal du ha. 😀

  10. Det første og det siste bildet her hadde skikkelig luft under vingene!

    • Helt klart de to beste bildene her, men måtte ta med de andre også pga alle kronbladene vet du. 😉

  11. Takk for lykkeønskningene, og jeg håper på litt fine fotoforhold i og med at jeg skal til min manns hjemplass og mimre litt, og så håper jeg på midnattsol bilder.. Ja, her skulle du ha vært. Men jeg legger ved linken til disse batteriene, så nå har jeg to fulladet, og lader den tredje når jeg har bruk for den.
    http://www.altitec.no/index.php kanskje du finner noe her du… Litt lang ventetid, men det kom…

    • Ja, jeg skulle mer enn gjerne ha vært der der nord og fotografert midnattsolen sammen med deg Lavina. Du MÅ vise oss bildene, og gi meg endelig beskjed! Jeg er nemlig veldig sjelden innom VGB.

      Skal sjekke nøye hva som finnes på den linken. Tusen takk skal du ha! 🙂

  12. Det har vært moro og hatt deg med! Jeg er ikke lenger på VGB, men bloggen min er jo der mest grunnet NIB. Det er så mye tull med den at det orker jeg ikke å hefte meg med lenger.. Lunta er kort vet du.. :-))

    • Sånn er det med meg også, men innleggene skal i hvert fall få ligge der til det evt blir en annen ordning for NIBene.

      Synes du burde lage en ny blogg her inne jeg. Enn så lenge har alt fungert perfekt og jeg har bare hatt positive erfaringer. Det er imidlertid sikkert fint på Blogspot osv også. La tanken få modnes. 😉

  13. Gulveisen er veldig pen, men ikke så ofte man snubler over dem. Har bare sett dem et par ganger selv. Pene bilder som alltid 🙂

    • Det hadde vært fint å se dem vokse ute i den frie naturen. Sannsynligvis er de avblomstret nå i år, men neste vår skal jeg dra på gulveissafari i Bærum.. vær trygg! 🙂

  14. Som vanlig, veldig flotte bilder.. ha en fin helg

    • Ha en strålende helg dere også Ivar.. og tusen takk skal du ha 🙂


Legg igjen en kommentar

