Skip navigation

Gråspurv - f6.3, 1/640, ISO 640

Det er MANGE MUNNER å METTE for fuglene nå om dagen.

Denne lille gråspurvungen,  som skjulte seg så godt den kunne, er den første jeg har sett i år. I dyp skygge tett inntil litt ugress satt den og ventet på mor eller far. Det tok ikke så lang tid før far kom med en godbit, og den lille ungen bruste seg opp på ungers vis.

Gråspurv - f6.3, 1/640, ISO 640

Så var det å vente og vente og vente igjen.

Gråspurv - f6.3, 1/640, ISO 640

 

Gråspurv - f6.3, 1/640, ISO 640

Etter hvert syntes jeg ventetiden hadde vært lang nok og kastet en liten brødbit til den. Byduene fornekter seg imidlertid ikke, og det tok ikke mange sekundene før en av dem stormet til for å ta maten.

Gråspurv - f6.3, 1/640, ISO 640

Men jammen sto den lille fuglungen på sitt og fikk beholde brødbiten sin.🙂

Gråspurv - f6.3, 1/640, ISO 640

Jeg beklager at kvaliteten på bildene ikke er av den beste denne gangen, men slik blir det når jeg feilvurderte lysforholdene.

Flere bidrag i denne serien kan dere se inne på temabloggen til Petunia.

abc-i-ord-og-bilder

64 Comments

  1. Sååå søt! Koselig bidrag på M!

    • Ja, er ikke disse nydelige så vet ikke jeg. Denne årets første måtte jeg bare ta bilder av selv om den satt der inne i de dype skyggene.😉

  2. Nydelige bilder. Det første bildet er bare så fint! Jeg bare elsker disse små skapningene som så fortolig hopper rundt bna våre i parken og tigger ved legge hodet på skakke!

    • Jeg blir helt varm om hjerterøttene når jeg ser slike uskyldige små skapninger. Men jammen var denne en skikkelig tøffing som klarte å hevde sin rett overfor bydua!

  3. SÅ fine bilder!

    • Tusen takk Miriam.🙂

  4. Flotte bilder, og kvaliteten er det ikke noe å si på! Man blir helt rørt av disse pip-pipene.. Godt at du foret den, da mor eller far var veldig sein..

    • De er noen raringer disse småtassene. Selv om de fint klarer både å finne, spise og forsvare maten sin selv, så maser de på mat fra foreldrene i ett sett. Skjønt.. det er nå trivelig å bli servert også da.😉

      Ved å trekke litt i spakene i PS og duse ut litt her og der så ble bildene brukbare, men jeg burde absolutt ha sørget for mer lys da jeg tok dem!!

  5. Ååå..så herlige bilder! Søt M;)

    • De er så søte disse fuglungene, og jeg ser fram til at flere av dem etter hvert forlater redene sine.
      Håper jeg vil få se unger av mangeulike fuglearter og at jeg får anledning til å fotografere dem mens lysforholdene er gode!
      Glad du liker denne lille tassen Turid.🙂

  6. Åå, slik en nydelig liten fugleunge. Vakker historie.

    • Jeg smelter fullstendig når jeg ser slike småtasser og bare MÅ ta bilder av dem. Denne holder til like ved et kjøpesenter og måtte derfor passe seg for både folk, hunder, biler og andre fugler. Synes den var riktig flink jeg.🙂

  7. Artig innlegg. ønsker deg ei fin pinsehelg !

    • Takk skal du ha, og måtte pinsehelgen bli fortreffelig på din kant også!

  8. Koselige bilder, og godt å se at en liten en er villig til å stå imot de store…

    • Ja, det er kanskje en liten moral ute og går i dette innlegget.😉

  9. Herlig bilde serie,og denne ungener mye heldigere enn de som vi har funnet på plena vår:(

    Riktig god pinse til deg:)

    • Jeg forstår at noen har lidd en ublid skjebne i hagen din. Stakkars små. Slik går det gjerne når jeg tar kattene med ut på hytta om våren. De er eksperter på å raide reder. Derfor holder jeg dem unna til småtassene har blitt godt og vel flyvedyktige.😉
      Ha en riktig god pinse du også Eva!

  10. Kreativt tänkt på M och alldeles underbar bilder!

    • Jeg har mye besøk av travle foreldre på foringsplassen min nå om dagen, og krysser fingrene for at de vil ta med seg barna sine om ikke så alt for lenge.😉

  11. Det må være hårdt at være gråspurveforældre. Fine skud, lysforholdene taget i betragtning.
    God Pinse.

    • Mange små fugler har det virkelig travelt nå om dagen, og det er artig å observere hvor de finner mat til ungene sine. Veldig mange spurvefedre napper ut frøene av visne løvetenner og klipper av det hvite. Naturen er jammen viselig innrettet som sørger for at de første løvetennene visner akkurat når spurvungene trenger frøene deres som mest!

      Etter hvert har jeg lært meg å ikke sukke og klage over lysforholdene og har sluttet å tenke «om bare…». I stedet forsøker jeg å gjøre det beste ut av situasjonen slik den faktisk er. Noen ganger lykkes jeg og andre ganger går det litt skeis.. som her. Men øyeblikkets glede er der uansett!🙂

  12. Jeg synes bildene var flotte, feil lysforhold eller ei, men så er jeg jo ikke noe ekspert heller. Jeg hadde vært sto fornøyd om jeg hadde klart å ta så flotte bilder.
    Nydelig historie til også.

    • *smiler til deg*
      Det var ikke lyset det var noe galt med, men mine evner til å takle forholdene på den riktige måten. Egentlig er det greit, for jeg lærer av slikt vet du.

      Tidligere registrerte jeg bare at det var fugler rundt meg, og slik er det vel for de fleste. Først etter at jeg begynte å fotografere dem har jeg oppdaget at det faktisk er veldig artig og berikende å følge med på hva disse små fjærballene driver på med og hvordan de takler den harde hverdagen sin.
      Hvem skulle trodd det om meg for bare et par år siden!?! *ler*

  13. Dette var en flott bildeserie, og de er jo så søte disse små fugleungene!🙂

    • Tusen takk Beate, og visst er de søte disse småtassene!🙂

  14. Vidunderlig historie og herlig at den lille sto i mot den store.

    • Dette beviser at det faktisk nytter å stå imot overmakten Tor.😉

  15. Du så fin bildeserie du har tatt.
    Dette var et flott bidrag for bokstaven M.
    Ønsker deg en fin pinse :0) (0:

    • Glad du liker denne lille serien min, og ha en riktig deilig pinse du også Grethe!😀

  16. Så flotte bilder du har tatt her!

    • Glad du liker bildene til tross for at jeg feilberegnet litt denne gangen.😉

  17. Så nydelig innlegg. Bildene var jo kjempefine. Jeg er så glad i gråspurven for den er her hele året og gir oss glede på vinteren og. Kreativt- Mange Munner å Mette! Tusen takk for koselig kommentar hos meg. god pinse ønskes fra Margit.

    • Ja gråspurven er en riktig trivelig fugl, og jeg håper det slutter å gå tilbake med dem. Vi får hjelpe dem med noen smuler i ny og ne gjennom sommeren og gjøre en litt større innsats når kulda igjen setter inn.
      Kos deg videre i pinsen du også Margit. Om et lite øyeblikk skal jeg ta macroen med ut på tur.😉

  18. Så søt den er! Ja de kan si ifra de små, godt den fikk beholde maten. God pinse til deg!

    • Det var artig å se hvordan denne lille tassen utfordret bydua, men beklageligvis fikk jeg ikke noe brukbart bilde av akkurat det. Det nytter å stå imot selv om man bare er en liten spurvunge.🙂
      Ha en riktig fin pinsehelg du også!

  19. Ååååh! Pipip-bebis❤

    • Det sier jeg også Ithil… åååhhhh.. for de er jo bare så skjønne!!😀

  20. Vilka vackra bilder! Kom du så nära eller har du bra zoom?

    • Antar jeg sto på ca 3m hold da jeg tok disse bildene og brukte 200-500mm telezoom. Siden bildet i tillegg er tatt med fullformat kamera/optikk har jeg også hatt muligheten til å klippe litt til i etterkant. Glad du liker bilde Cat.. og kos deg videre i pinsen!🙂

  21. Vilka fina foton. Ja fåglarna har
    fullt upp med att mata sina små «ättleägg».

    Med önskan om en fin Pingst

    strömma

    http://stromma.wordpress.com

    • Tusen takk skal du ha strömma, og ha en riktig fin pinse du også!

  22. veldig sjarmerende småspurver, mine er mørkere, men det er kanskje mest lysforhold og kamera som utgjør. Her yrer det nemlig for tiden av små pipende og flappende nøster🙂

    • Både i går og i dag har jeg tittet etter flere småspurver, men ikke sett noen. Har antagelig tittet på feil plasser.😉

      Bildene blir litt «flate» når de er tatt i dyp skygge. Verken kontraster eller farger kommer så godt fram. Burde nok ha ordnet det under redigeringen, men fant ut at dette fikk holde.

      I dag har jeg svettet meg gjennom flere timer på insekt- og blomsterjakt med macroen. Er veldig spent på noen av bildene, og gleder meg til å sjekke dem i løpet av kvelden.😉

  23. Vad härligt gulligt med matande av fågelungen. Fint.

    Min agave växt gick jag närmre och närmre och fotade.

    /MB.
    Ps, jag läser inte svar här i inlägget.

    • Om du titter innom eller ikke så takker jeg uansett Maria.😉

  24. Så utrolig flott bildeserie!! Dette innlegget likte jeg🙂. Tenk at du har fått med deg dette på så nært hold og at du deler med oss! Fugler er spennende når en kan følge med på de! Ha en fortsatt fin pinse! Ikke bli solbrent slik som meg…

    • Så hyggelig at du liker innlegget mitt Anne-Linn!🙂
      Jeg var på vei til foringsplassen min med både mat og kamera/teleoptikk da jeg plutselig fikk øye på denne tassen. Den var jo så søt at jeg måtte stoppe opp og følge med på hva som skjedde. Da var det selvsagt også naturlig at jeg tok bildene.😉
      Jeg har vært ute med kameraet i hele dag og kjenner at solen har tatt, men heldigvis har jeg ikke blitt brent. Stakkars deg!! Håper det ikke er så ille at du må holde deg unna solen resten av pinsen. Uansett må du kose deg som best du kan!🙂

  25. Morsom og flott billedserie! Det er noe eget med spurven, synes jeg.

    • Den er jo ganske anonym gråspurven, men likevel har jeg et ømt punkt for den. Ekstra trivelig er det når de tar ungene med på matjakt slik som her.🙂

  26. Spurveunger er herlige…når de skal ut å flyve for første gangen..når de venter på mat som her…
    Flotte bilder🙂

    God pinse

    • Det er de virkelig! I morgen skal jeg sette teleoptikken på kameraet og se om jeg treffer på flere av dem. Ønsker meg nemlig bilder som er tatt under litt bedre lysforhold.
      Tusen takk for hyggelige ord, og ha en fortsatt god pinse du også.🙂

  27. Så herlige billedserie!

    Ja det er travle tider for våre kjære fugler!

    Jeg ønsker deg ei flott pinsehelg!

    • Tusen takk skal du ha!

      Værgudene gjør i hvert fall sitt til at pinsehelgen skal bli fantastisk, og jeg storkoser meg. Det må du også gjøre!🙂

  28. utrolig stilig:D

    • Så hyggelig at du liker bidraget mitt!😀

  29. Så flotte bilder av disse små fuglene..

    • Jeg synes de er så morsomme disse små fjærballene at jeg stadig må ut å fotografere dem. Dermed skal du ikke se bort ifra at det kommer fler etter hvert.😉

  30. Flotte billeder du har fået i kassen – jeg vil foreslå dig at få hundehår at lægge ud omkring redebygning; det vil give helt andre flotte fotos😀

    • Min venninne som har en Leonberger, så hundehår er det ingen problemer å få tak i. Dette tipset skal jeg følge opp.. tusen takk!!🙂

  31. Jeg mååååå jo bare smelte her,herregud så søt :)))))
    Venter og venter på mat, stakkar liten.
    Fantastisk liten historie du forteller her, helt nydelig om våre fjærkledde drabantbybeboere igjen !
    Vi driver og prøver å dokumentere bulmeurten på Mølen i vår/sommer/høst,(vinteren er gjennomdokumentert for å si det sånn, hehehh),vært ute 2 søndager på rappen og begge gangene opplevde vi også magiske øyeblikk med nattergalsang ! Jeg er absolutt i den syvende himmel🙂 (Og disse velsignede digitalkameraene kan jo også ta opp film/lyd, hurra !)

    Jeg har opprettet en blogg her, men ikke tatt den i bruk ennå. Føler meg fortsatt litt utblogga, og bare nyter å ta bilder fordi jeg kan,ikke fordi jeg må😉
    Gode sommerkveldsklemmer kommer til deg fra oss !

    • Ja de er helt til å smelte av G!! Men egentlig synes jeg ikke så veldig synd på den, for den er fullt istand til å ordne seg litt mat på egenhånd. Den setter nok bare pris på fortsatt å bli servert.😉

      Dere er heldige som har Mølen så nært. Der er det jo både det ene og det andre å oppleve.. i det hele tatt et fantastisk sted!!

      Alle tiders at du har en blogg her. Når tiden er moden og du ikke føler bildepresset etter 365, må du si ifra til meg slik at jeg får fulgt med på hva du legger ut.

      Kos dere masse dere også! Selv nyter jeg hver eneste dag med fint vær, og det har jeg tenkt å fortsette med!🙂

  32. Nusselig lite nøste, men han ser skeptisk ut. Hva er det egentlig som skjer rundt meg, undrer han visst, og vet ikke helt om han skal tørre å smile, i den grad en fugl kan smile🙂
    Fint at han har lært å tøffe seg for de som er større!

    • Tror de fleste fuglunger ser litt skeptiske ut med babynebbet sitt. De har for resten all grunn til å være skeptiske også, for det er jammen en stor og farlig verden de har blitt født inn i.
      Ble overrasket over at den allerede var så tøff at den våget å gå på en stor bydue. Måtte gi den skryt etterpå.😉


Legg igjen en kommentar

