Skip navigation

Blomst, flue - f5.6, 1/200, ISO 200

Jeg vet at mange får frysninger når de ser edderkopper. Slik har jeg nemlig hatt det selv. Derfor legger jeg ut disse rolige bildene i et forsøk på til å dempe den angsten jeg kanskje påførte i forrige innlegg. Riktignok har de begge en liten flue i seg så jeg håper ingen har angst for dem også. For meg bringer de i hvert fall bare litt stemning til bildene.

Blomst, flue - f9, 1/500, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Fluer liker jeg ^__^
    Veldig behagelig dybdeskarphet i bildene her, det passer med den harmoniske grønnfargen og blomsten 🙂

    • Jeg fikk litt dårlig samvittighet for edderkoppbildene. Tenkte disse nesten sarte ville veie opp. 😉

  2. Morsom tittel… og flotte bilder du har greid å skille blomsten fra bakgrunnen på en flott måte… fin dybde.

    • Begge disse blomstene ble opplyst mot en relativt mørk bakgrunn. Da kan det være lett å få det hvite utbrent, og jeg måtte prøve ulike innstillinger for å komme unna akkurat det denne gangen. Disse ligger helt på grensen, men jeg liker den nesten jomfruelige stemningen det gir.
      …. Og de har et litt angstdempende preg eller… 😉

  3. Nydelige bilder av blomsten og flua, sart og vakkert.. Har ikke skrekk for edderkopper lenger som elsker å følge med hva korsedderkoppen styrer med om sommeren. Håper den dukker opp snart.. Ha en fin uke..

    • Det hjelper godt på angsten å fotografere edderkoppene. Da blir de liksom ufarliggjort. Men du verden for en edderkoppfobi jeg hadde tidligere. Det er ikke å overdrive at jeg fikk panikk!!

      Korsedderkoppen er nok like rundt svingen Lavina. Tok bilder av en liten en i dag. Hun satt så fint i nettet sitt, men siden det blåste var det ikke lett å få henne i fokus. Skal bli spennende å se når jeg laster bildene opp.

      Fikk du for resten noen bilder av midnattsolen?

      Ha en finfin uke du også!!

  4. Det hjelper vel på angsten å bare å fotografere i det hele tatt? Hvis man ikke da heller får angst av selvpåagte prestasjonskrav ;.-).
    Hvertfall ingen grunn til angst for verken det ene eller det andre med disse bildene ;-9

    • Heldigvis har jeg ingen form for angst knyttet til fotograferingen. Tvert imot er den pur glede Geir. 🙂
      Jeg liker så godt den rolige stemningen i disse to bildene. Renheten gir på en måte fred i sjelen.

  5. Det har vært dårlig vær i hele pinsa. Regn og masse vind… Venter til godt vær, og når den kommer har jeg vurdert å ta fjellheisen for da har man utsikt over byen.. Krysser fingre…

    • Uff da! Nesten ille å si at vi har hatt strålende sol og bortimot 30 grader. Men nå skal det visst bli kjøligere igjen, og da skal du se finværet trekker nordover. Skal krysse fingrene og håper du får flotte bilder!!
      God klem og lykke til 🙂

  6. Jeg har vondt for å bli engstelig av de bildene du tar, Inger Johanne. Bortsett fra de derre ekle slangebildene dine da…
    Dette, derimot, var ren balsam for sjelen. Nydelige komposisjon og en bruk av farger som var ren og skjær nytelse. Deilig å avrunde dagen med slike bilder på netthinna.

    • Riktignok har jeg en del slangebilder på lager, men jeg kan berolige deg med at jeg ikke har noen som helst planer om å legge dem ut! Edderkopper blir antagelig det «ekleste» jeg kommer til å vise i overskuelig framtid.
      Jeg føler også at disse bildene gir en egen og god ro i sjelen Ståle. De har liksom noe så rent og sart og fredelig over seg.

  7. Flotte bilder! Søt liten flue. 😉

    • Rene blomsterbilder kan lett bli «kjedelige» i lengden. Et lite insekt kan bidra til mer liv i bildene.. på en måte at noe skjer. Derfor var jeg glad fluene valgte å sette seg nettopp på disse blomstene. 😉


Legg igjen en kommentar

