Skip navigation

Stor humleflue (bombylius major) - f 8, 1/320, ISO 200

Da jeg var på vei hjem etter en lang dag ute i varmen med macroen, oppdaget jeg noen store humlefluer som nærmest sto stille i luften. De hadde valgt seg en åpning mellom to garasjer, sikkert fordi denne plassen lå i ly for kveldsbrisen.

Dette måtte jeg forsøke å feste til brikken. Men at de sto stille var en sannhet med modifikasjoner. Stadig flyttet de seg akkurat så mye at det var vanskelig å få fokus på dem, og av og til virket det som om de i stor fart skjente ut til siden for så å vende tilbake til «plassen sin» igjen. Snodig! Kanskje de viste seg fram for damene?

Selv om denne formen for fotografering var veldig vanskelig, fikk jeg i hvert fall noen få brukbare bilder av disse summende fyrene.. og enda et spørsmål å stille biologene.  

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Stor humleflue (bombylius major) - f 8, 1/320, ISO 200

 

Stor humleflue (bombylius major) - f6.3, 1/320, ISO 200

 

Stor humleflue (bombylius major) - f 4.5, 1/640, ISO 200

20 Comments

  1. Snodige greier men morsomt å se. Vanskelig å fotografere dem kan jeg tenke meg.. Men du fikk det fint til. Jeg har kjøpt meg en rosebusk som har duft som sterk vanilje, og den skal jeg vokte på med håp at et insekt eller to kommer.. Må vel danse soldansen.he,he.
    Ha en fin uke..

    • Det var nesten vanskeligere enn vanskelig å få fokus på disse her. De var alt for små og beveget seg for mye til at autofokusen var hensiktsmessig. Dermed måtte det skruing til. Men den som intet våger, intet vinner. 😉
      Du får danse ivei Lavina, så skal du se at både sola og insektene kommer!! 😀

  2. jeg elsket det øverste bildet:) Det var helt herlig fint:)

    • Bildet er tatt bakfra, men likevel ser det ut som om den har et trivelig ansikt der. I det hele tatt er de litt søte disse store humlefluene. 🙂

  3. Fantastiske bilder dette!!

    • Du kan tro jeg strevde for å få til noe såpass Hans. Omtrent hver eneste gang jeg hadde den i fokus flyttet den seg akkurat så langt at den kom utenfor arbeidsfeltet.. og så måtte jeg begynne fokuseringen igjen.
      Uansett er det morsomt med slike utfordringer!

  4. Flotte bilder!=)

    • Tusen takk skal du ha.
      Jeg er faktisk litt stolt over at jeg klarte å få bilder av dem i det hele tatt. Dette var nemlig veldig vanskelig med macroen.. i hvert fall for meg! 🙂

  5. Spesielt det første bildet var utrolig artig!

    • De var veldig morsomme der de sto tilnærmet stille i luften med bakbena strukket bakover, ut og opp. De andre bena var stort sett strukket framover. Lurer på hva de holdt på med!

  6. WOW, dette var en imponerende bildeserie 🙂 Godt jobba, det kan jeg levende forestille meg var litt av ett prosjekt for å få til!!

    • Jeg må le litt av meg selv nå, for folk som gikk forbi så veldig rart på meg. På avstand kunne de jo ikke se insektene jeg så iherdig fokuserte på. Dermed må det ha sett ut som om jeg sto der og tok en hel masse bilder av ingenting! *ler*
      Og ja.. dette var litt av et prosjekt å gi seg ut på, men hadde jeg først begynt så skulle jeg jammen få til noen bilder også!

  7. Flotte bilder det, jeg drev med noen lignende selv for ikke så lenge siden… men synes vel at du fikke det bedre til… det var ikke lett iallefall.

    • Jeg vet ikke om det er en bedre måte å få til dette på enn med macro og manuell fokusering som jeg hadde til rådighet akkurat da. Har tenkt å høre med de mer erfarne gutta i BioFoto. Vet de bruker tele når de fotograferer øyenstikkere i farta.

      Selv om disse humlefluene bare så ut til å være opptatt av hva de selv drev på med, fulgte de med på hva jeg gjorde også. Det var helt greit at jeg sto bak og til nød litt på siden. Men jeg skal si de rømte banen hvis jeg plasserte meg foran dem.

  8. Artig, men som nevnt vanskelig å få til. Men det klarte du igjen. 🙂

    • Jeg fikk det i hvert fall til sånn nogenlunde Morten… etter mye strev og mange mislykkede forsøk. 😉

  9. Det der er en sommerjobb i seg selv bare å få de på minnebrikken så fine. Utrolig flott sak det der 🙂 Og jeg ser fjeset den har der bak, kanskje øyner i nakken (i baken i dette tilfellet) får en ny mening nå? :o)

    • Spiller ingen rolle, for en bedre sommerjobb går det vel nesten ikke an å få Rune.. i hvert fall ikke i mine øyne. 🙂
      Antagelig virker disse «øynene» avskrekkende når tassen står med enden i været ned i en blomst. Om jeg hadde vært insekt ville jeg nok holdt meg unna det blikket!

  10. Fascinerende! Har en gang sett et TV-program, tror det var David Attenborough, om slike dansende stillestående fyrer. De henger mest mulig i ro i luften for å imponere damene. Jeg ble ihvertfall imponert. Men jeg tror at jeg er enda mer imponert over bilden dine. «noen få brukbare bilder», skriver du. Hadde jeg vært i nærheten av noe slikt tror jeg at jeg hadde pensjonert meg for godt. Jeg kunne uansett ikke toppa det der 😉

    • Så flott at du så det TV-programmet, for da kan du jo bekrefte mine antagelser som at de driver på slik for å imponere damene. Så morsomt!!

      Hadde du stått der jeg gjorde, så hadde du sikkert klart dette du også Ståle. Tror jeg tok bortimot 60 bilder av dem. Bare disse og fire-fem andre ble såpass at jeg beholdt dem. Av så mange bilder hadde jeg håpet at jeg i hvert fall på ett hadde klart å få hele insektet i fokus. Men den gang ei.

      Likevel skal jeg ikke klage.. og så kan det jo hende jeg treffer på noen slike kjekkaser ved en senere anledning også. Da skal jeg evt prøve med noen flere ulike innstillinger. 😉


Legg igjen en kommentar

