Skip navigation

Skyer og sol i en sølepytt - f5.6, 1/3200, ISO 200

Hva gjør man når T-banen går rett foran nesa på en stakkar og man må stå der og vente i et kvarter på neste?

Med kameraet i hånden behøver ventetiden slett ikke bli så lang. Selv om T-banestasjoner ved første øyekast kan virke utrolig kjedelige, har de ofte mange små spennende detaljer og fine linjer å by på. Denne gangen moret jeg meg imidlertid med noe helt annet. Opp foran solen kom nemlig noen tunge mørke skyer, og det skapte liv og mange farger i de små sølepyttene som lå igjen etter nattens regnbyger.

Det blir i grunnen aldri kjedelig så lenge man har kameraet med seg!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Skyer og sol i en sølepytt - f8, 1/8000, ISO 200

24 Comments

  1. Spennende, og mystisk ble det av din lek med kamera. Man må jo finne på noe i blant!
    Nå er det litt opphold her nord, men jeg er barnepia denne uka.. Men krysser fingre for noen fine dager ute..

    • Barnepikejobben kan nok være slitsom til tider, men du verden så givende likevel. Dessuten skal man lete lenge etter så morsomme motiver som unger. Du får kombinere Lavina, og jeg skal krysse fingrene for mange fine utedager denne uken.🙂

  2. Dramatiske, spennende bilder. Tittet lenge på det første bilde før jeg leste teksten for å prøve å finne ut hva det var, men det klarte jeg ikke🙂
    Når du snakker om været så haglet det her i dag,skulle prøve å få tatt et bilde med hagel i blomsterkassen, men det gikk ikke.

    • Tror nok jeg også hadde hatt problemer med å finne ut hva det første bildet viser dersom jeg ikke hadde visst det på forhånd. For å unngå at lyset som reflektertes i sølepytten ble for skarpt måtte jeg ta disse bildene med veldig rask lukker. Dermed blir bildene også veldig mørke alle andre steder. Synes kontrastene ble spennende.

      Fargene i det nederste bildet så jeg først i sølepytten og tenkte «jøss, så flott»! Måtte sjekke himmelen, men der var de på ingen måte like framtredende. Snodig hvordan vann kan reflektere og samtidig forsterke kontrastene!

  3. Meeeget spennende førstebilde der. Trodde først du hadde begynt med astrofotografering og hadde klart å knipse Melkehodetåken eller hva den heter. Men etter nærmere øyesyn så jeg jo at det var … eeeeh, ja si det. Er det en sølepytt?
    Dette er kanskje det mest spennende bildet du har tatt, helt oppe på nivå med alle de andre😛

    • Det er i hvert fall himmelen som er avbildet Geir.. om enn på et litt lavere nivå en astrofotografering. Men det ble jo spennende likevel.😉
      Det er for resten mulig å ta bilde oppe i det store himmelrommet også, men selvsagt ikke med de kameraene og den optikken vi har til rådighet. På denne linken derimot.. http://www.telescope.org/
      Selv har jeg ikke forsøkt enda, men kommer garantert til å gjøre det!

  4. Juhu…, for førse gang på år kan jeg da skimte deg også :-)) gratis meg nytt logo bilde frue :-))

    • *ler*
      En god stund hadde jeg bilde av meg selv på VG-bloggen, men syntes etter hvert at det virket forstyrrende på bildene jeg viste. Derfor fjernet jeg det igjen.

      Egentlig er det veldig lenge siden jeg byttet til dette bildet og samtidig slettet blomsten jeg først brukte. Tidvis kom det nye bildet opp, men i flere uker var det fortsatt blomsten som vistes. Nå ser det heldigvis ut til at dette bildet har kommet for å bli.😉

  5. Kan nå si at det er slitsomt og være bestemor og barnepia, men så koser jeg meg også.. Har tatt bilder, den ene ho lager de grimasene, og en superaktiv 1 åring er ikke det enkleste! Nå har jeg en pust i bakken, og skal ta med kamera for hagen lokker.. Hvem vet hva som dukker opp..Men nå har vi den lyse årstid…

    • Det blir nok godt å slappe av litt etter en strevsom dag. Disse ungene holder jo et tempo som kan være i høyeste laget for voksne damer!
      I hagen er det bestandig motiver å finne. Kanskje dukker det også opp noe riktig spennende også… og med det flotte lyset som blir utover kvelden kan jo resultatet bli strålende!

  6. Likte veldig godt de siste. For øvrig har nok jeg og nyttet ventetiden slik. En gang slik at jeg dermed selvsagt mistet bussen jeg ventet på, og måtte ta neste….

    • *må smile litt*
      Vet du, slikt kan godt skje med meg også dersom det dukker opp noe spennende å ta bilder av. Da glemmer jeg nemlig både tid og sted.

  7. Utrolige kreative bilder!!! Perfekt å ta bilder når man venter!!!

    • Det får tiden til å gå utrolig fort.. av og til nesten for fort!
      Jeg ser ikke bort ifra at det samme vil skje med meg en vakker dag, som det Svein opplevde.😉

  8. WOW… ja hva er det man ikke kan finne på når man har med seg ett kamera. Da kan fort neste trikk, og neste igjen der gå fra seg… hihi…

    Innmari flotte bilder!!! Kreativt!

    • Ikke sant Charlotte!! Foreløpig har jeg tilgode at neste trikk eller buss også går fra meg, men jeg er nesten sikker på at det kommer til å skje en vakker dag.

      Med kamera i hånden blir det aldri kjedelig.. og jeg er glad du liker disse «tidsfordriv-bildene» mine!

  9. Kjempeflotte og spennende bilder! Du er virkelig flink til å se motiver litt utenom det vanlige, gleder meg som vanlig til fortsettelsen🙂

    • Tusen takk skal du ha Kersti!
      Jeg har allerede lastet opp noen bilder, men de er nok ikke riktig så spennende som disse.😉

  10. Du verden, Inger Johanne. Dette var vakkert, stemningsfullt og spenningsfullt. Det asfaltpyttbildet traff meg rett i solarpleksus. Tenk å se skjønnhet i noe så grått og, egentlig, kjedelig og stygt. Jeg slutter aldri å imponeres av fotoevnene dine.

    • Denne gangen var det slett ikke vanskelig å se motivene de små pyttene hadde å by på. Det var jo nettopp de som brøt fargene og monotonien som ellers råder på betongplattformen. Ekstra fint ble det når skyene dukket opp og skapte kontraster og spenning.
      .. Og jeg slutter aldri med å sette stor pris på deg Ståle.😀

  11. Et øyeblikk av kjedsomhet kan være godt for kreativiteten🙂 Har man kamera med seg, rekker man stort sett ikke å komme innom tanken engang, det ble flotte bilder🙂

    • Ja slik er det bare. Med kameraet i hånden går liksom «motiv-radaren» på høygir, og det er alltid noen å finne.
      Det er sant som det sies i sangen.. «Hvis du har en hobby som du har blitt glad i, da trenger du ikke å kjede deg mer.»🙂

  12. Motiver er det overalt, det er bare fantasien som ikke alltid strekker til… flotte bilder som alltid.

    • Tenk hvor mange flotte motiver vi haster forbi hver eneste dag Ivar! Oftest er det nok en kombinasjon av manglende tid og fantasi som setter grensene.
      De ble litt spesielle disse her, og selv liker jeg dem i grunnen begge… hver på sin måte.🙂


Legg igjen en kommentar

