Skip navigation

Gaukesyre - f3.5, 1/200, ISO 200

Da jeg fotograferte denne lille blomsten visste jeg slett ikke hva den het. Noen dager senere så jeg imidlertid et nydelige bilde av den inne hos Ringnesh og leste samtidig at den heter Gaukesyre (Oxalis acetosella).

Gaukesyreblomsten er på ingen måte stor, så da kan dere selv tenke dere hvor lite det insektet er som har satt seg på en av støvbærerne. Når jeg ser levende vesener som er så bitte små blir jeg nesten satt ut ved tanken på alt det som nødvendigvis må ha plass i den lille kroppen. Naturen slutter aldri å forundre!

22 Comments

  1. Da har du nok tenkt samme tanken som jeg når jeg flater ut en knott…. Det er jo en utrolig flott micro flyvemaskin som ingen av oss kan fremstille…. Dessverre for dem så har slike krigsmaskiner blitt fremstilt med et spyd frempå🙂

    • Godt det ikke bare er meg som har slike «rare» tanker Svein.🙂

  2. Gauksyrebladene (de grønne som ligner på forvokste kløver) er veldig godt!
    De fine fiolette linjene på kronbladene kom veldig fint frem i dette bildet😀

    • Så bladene er gode!?!
      Det visste jeg ikke. Neste gang jeg er ute i skogen skal jeg jammen ta noen med hjem og blande i salaten. Antar jeg bør velge de «nye» bladene? Dette skal bli spennende, så tusen takk for tipset Ithil.
      Selve blomsten er ikke særlig prangende, men på en måte veldig sart og delikat, og de fiolette linjene gir den det «lille ekstra».🙂

      • De kan kanskje være litt syrlige for de som foretrekker «rund» smak, men jeg liker smaken veldig godt!
        Fant forresten ut nå at det ikke er lurt å spise for mye gauksyre, det kan visst skade nyrene. Men det må et par kilo til før det skjer, og så store mengder er det ingen som klarer få i seg🙂

        • Da satser jeg på gaukesyreblader som en liten pikant smakstilsetning.. og for at du skal sove godt om nettene lover jeg ikke å servere/spise den i mengder!😉
          Skjønt.. et par kilo redusert til en heftig liten «saus» kunne man jo ha i bakhånd til sine uvenner. *ler*

  3. Vackert!

    • Det er en vakker liten blomst, og nå skal det bli spennende å smake på bladene som visstnok skal være gode.😉

  4. Se der ja… Der har du fanget Gaukesyren på en fin måte. Og så det lille insektet da, så utrolig lite

    • Du som har tatt bilder av Gaukesyra vet hvor lite dette insektet må være. Selv kloss innpå klarte jeg ikke å se hva slags insekt det var, men tipper det enten må ha vært en lus, en bille eller en edderkopp.
      Flott jeg lærte hos deg hvilken blomst dette er og jeg håper det er i orden at jeg linket til innlegget ditt.

  5. Nydelig blomst med sarte farger som du har formidlet på en god måte! Det som er en ekstra spiss på det hele er det lille insektet.. Knøttesmått.. Spennende det.. Flott med navn på blomsten for jeg ante ikke hva du hadde tatt bilde av.. Takk for dine kommentarer hos meg! Skal bli spennende hva som dukker opp i morgen her i bloggen din når jeg titter innom i morgen!:-)

    • Jeg kan svært lite om blomstene jeg ser der ute i naturen. Dermed var det flaks for noen og enhver av oss at Ringnesh kunne gi oss svaret. De to forrige små hvite blomstene jeg la ut (med fluer på) tror jeg for resten er skogstjerner, men er foreløpig ikke helt sikker.

      Vet ikke om det blir særlig spennende det jeg kommer til å legge ut idag. Hvis jeg ikke kommer over noe helt spesielt blir det «nye» bilder av et for mange «gammelt» motiv.😉

  6. Gauksyra er en liten og vakker blomst. I gamle dager pleide de å spise bladene, blir det fortalt…
    Du har virkelig klart å fange inn blomsten her. Supert!!

    • Jeg skal i hvert fall smake på disse bladene og kanskje vil de bli et fast følge i salatene jeg lager. Skal bli artig!
      Jeg har litt blandede følelser til den midtstilte komposisjonen her, men synes den fungerer selv om den antagelig fortjener strykkarakter. Skitt au.. jeg liker i hvert fall stemningen i bildet veldig godt.

  7. At den lille der faktisk er et levende vesen er nesten for utrolig, tenk på alt vi ikke ser med det blotte øyet, og alt har sin visjon og er et behov for at alt skal fungere rundt oss. Alt som vi tar som en selvfølge, er stort, enda så smått det kan være. Nydelig bilde🙂

    • Før i verden reflekterte jeg sjelden over det som fantes i naturen. Den var der, og det fikk holde.
      Nå faller jeg ofte helt i staver, forundres og betas av den minste lille ting. Alt og alle har sin helt spesielle funksjon i dette store og mangfoldige «kretsløpet».. og det er nesten litt skremmende hvor uendelig lite jeg kan om dette!! På den annen side så har jeg dermed i hvert fall mye å lære.😉

  8. Du traff godt med bruk av DOF her.Nydelig liten sak.

    • Den er en nydelig liten sak denne gaukesyra, og selv om dybdeskarpheten ikke er særlig stor bidrar den til en god stemning.
      For mye dybde gir jo ofte samtidig en forstyrrende og rotete bakgrunn. Ikke bestandig like lett å bestemme seg for hva man skal velge.

  9. Flott bilde – er det kanskje en liten flått du har fått med der ?

    • Hvis det er en liten flått så er jeg veldig glad den ikke så sitt snitt til å suge blod av meg!😉

  10. ALdeles nydelig. Både lys, farger og (som vanlig) komposisjon. Framhever motivet på så lekker en måte. Og det bittelille insektet fanger blikket så godt.
    Jeg har tenkt noe av det samme som deg når det gjelder disse små vesnene. Kanskje ekstra mye etter at lille Daxeé kom sprettende inn i livet. Han er så utrolig liten, og jeg tar meg selv i å undres over hvor mye liv det kan være i en så minimal kropp. Utrolig fascinerende🙂

    • Jeg kan tenke meg at Daxeé har snudd opp ned på det meste i det Stålske hjem nå.. og at smil og glede igjen råder i hverdagen! Han er jo bare sååååå søt da Ståle.😀

      Jeg liker veldig godt fargene og stemningen i dette bildet.. til tross for at det er midtstilt. Det virker nesten som om den lille blomster er ivrig etter å vise oss det bitte lille vesenet den har fått besøk av, og nærmest ber oss om å reflektere litt over naturens små mirakler. Den klarte i hvert fall å overtale meg. *ler*


Legg igjen en kommentar

