Skip navigation

Ekorn - f8, 1/800, ISO400

Det er NØTTELITEN som får æren av å være gjest i denne ukens ABC-innlegg. Vi har hatt mange trivelige stunder sammen de to ekornene og jeg i «Hundremeterskogen» min, og akkurat dette møtet fant sted en kveldsstund sent sist høst. Da var det «Erik» som var sjefen i matfatet. «NutteLisa» holdt seg litt i bakgrunnen og så lengselsfullt på mens han koste seg med godsakene. Det tok imidlertid ikke mange dagene før rollene var byttet om og det var han som måtte ta til takke med smulene.

Jeg hadde håpet at NutteLisa og Erik skulle få søte små ekornunger sammen og ta dem med til foringsplassen min. Foreløpig ser hun slett ikke gravid ut, men jeg har ikke gitt opp håpet likevel og krysser fingrene for at hun snart kommer i lykkelige omstendigheter.

Ekorn - f7.1, 1/800, ISO400

 

Ekorn - f8, 1/800, ISO400

 

Ekorn - f6.3, 1/800, ISO400

 

Ekorn - f7.1, 1/800, ISO400

 

Ekorn - f8, 1/800, ISO400

 

Ekorn - f6.3, 1/800, ISO400

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Jeg anbefaler at dere besøker Petunias temablogg for å se flere innlegg i denne serien.

abc-i-ord-og-bilder

62 Comments

  1. Helt utrolige bilder : )

    • Tusen takk Heidi, men med en så flott fotomodell er det ikke så vanskelig.🙂

  2. Jeg er imponert! Nydelige bilder av Nøtteliten! Tenk så gøy om der hadde kommet en unge…da håper jeg vi blir informert;)

    • Jeg krysser alt jeg eier og har for at det skal komme små ekornunger, og i så fall skal dere garantert få se dem.

      Tidligere har jeg lagt ut andre og bedre bilder av disse ekornene. Du finner dem hvis du leter opp ekorn under kategoriene mine.😉

  3. Fy søren for en fantastisk og imponerende fotoserie🙂 Nydelige bilder!!!

    • Kjempeglad du liker bildene Charlotte! Det er så trivelig når de kommer på besøk, og selvsagt tar jeg alt for mange bilder av dem hver eneste gang.🙂

  4. Aldeles nydelige bilder🙂 Flotte små krabater man kan glede seg masse med, og så fotogene Ekorn da🙂 God helg.

    • Erik er nok den mest fotogene av de to. Han er så tillitsfull og ikke redd noe som helst.
      NutteLisa fikk øret sitt revet opp i vinter, og etter det har hun vært ganske skeptisk til meg. Sakte men sikkert blir hun modigere.. og øret ser heldivis ut til å ha grodd fint.
      Ha en riktig god helg du også Rune😀

  5. Har också en uppsjö av foto på detta underbara lilla djur! De är så roliga och jag gläder mej åt varje besök i trädgården.
    Fantastiskt vackra bilder på Erik och Nutte-Lisa!

    • Man kan bare ikke la være å fotografere dem. De er jo så utrolig søte!!
      Vi er jammen heldige begge to som får besøk av slike skjønne skapninger.🙂

  6. Rett og slett nydelige bilder🙂
    Du er en tryllekunstner med kameraet🙂
    Ønsker deg god helg🙂

    • Noen tryllekunstner er jeg nok ikke, og jeg har fremdeles massevis å lære.
      Det tok mer enn et år fra jeg begynte å fotografere til jeg våget meg bort fra kameraets auto-innstillinger, og enda nesten et år før jeg våget å ta bildene i RAW-format. Først etter at jeg kom over disse tersklene følte jeg at jeg virkelig begynte å lære og at det gikk framover.
      Veldig glad du liker bildene av «godgutten» min, og ha en riktig god helg du også!🙂

  7. Nydelige bilder og et kjempe flott N bidrag. God helg:0)

    • Tusen takk skal du ha Tove, og ha en riktig, riktig god helg du også!🙂

  8. Utrolig flotte bilder. Må være Nusseliten det der vel?

    • Ja ikke sant Tor, de er så utrolig søte disse ekornene… og så morsomme å fotografere!

  9. Flotte bilder. Kjekk kar han der.

    • Også i mine øyne er Erik en kjekk kar, og NutteLisa er en nydelig liten jente. Dermed burde vel alt ligge til rette for noen nydelige barn. Men for alt jeg vet kan jo disse være bror og søster. Skjønt.. jeg har ikke inntrykk av at de bryr seg om slike «bagateller» i dyrenes verden.😉

  10. Morsom skapning, og flotte foto fra deg som alltid!

    • Tusen takk skal du ha Svein. De er virkelig morsomme både å observere og fotografere. Her sitter han faktisk ikke mer enn rett utenfor nærgrensen til optikken, og da blir det ekstra morsomt!

  11. Skjønn sjarmør og flotte bilder!🙂

    • Synes ikke du også at disse to snart burde sørge for å sikre etterslekten.. og når tiden er moden besøke foringsplassen med ungene sine!?!😉

  12. God morgen.. Nå har jeg koset meg med morgenkaffen, og sett på Erik og han får kvinnfolka til å smelte totalt! Nydelig bildeserie, og jeg håper inderlig at fruen kommer i lykkelige omstendigheter!

    Kan si at nå er det sol i dag, så i kveld skal jeg farte på jakt etter midnattsola.. Batteriene er ladet og bildebrikken formatert og så er det klart. Mitt bilde var i avisa i dag..he,he.. Meldte den inn også i Telenors sommerkonkurranse.. Ha en flott helg🙂

    • God «morgen» Lavina! Jeg var faktisk oppe en liten tur ved seks-tiden, og da skinte sola her også. Burde vel ha stått opp da og tatt noen morgenstemningsbilder, for nå dekker et tynt skylag det meste av himmelen. Var imidlertid alt for trøtt, så det ble noen flere timer på øret i stedet.

      GRATULERER med bildet!! Det fortjener virkelig å komme i avisa.. og flere andre steder også!!!!!!!
      Stikker innom siden din etter hvert for å se bildene du skal ta av midnatttsola i natt, og gleder meg.
      Skal sjekke ut den Telenor-konkurransen,
      og kos deg videre i helgen du også Lavina!🙂

  13. Jeg fant deg ikke på listen jeg heller. Men jeg skal sette deg på emd en gang etterpå. Jeg vet ikke hva som har skjedd. Jeg har ikke fjernet deg. Det er det bare meg eller mr. Linky folkene om kan. Jeg går ut i fra at de ikke er inne og roter det til på listene til folk. Selv om et har vært mye tull med dem nå…

    Bildene diner er alltid en opplevelse og disse Nøttelitenbildene er bare helt enormt flotte. Ekorn er et dyr jeg synes er utrolig søte.

    • Jeg tror jeg vet hvorfor linken forsvant Petunia. Antagelig ble den for lang, for jeg skrev «Inger Johanne (Fotoboksen)». Etter hvert som det kom flere ble det kanskje ikke plass til et så langt navn slik at jeg ble strøket automatisk. Skal bare bruke «Fotoboksen» heretter. Da vil nok alt gå mye bedre.😉
      Tusen takk for hjelpen nok en gang, og jeg setter pris på den flotte tilbakemeldingen på bildene!!

  14. Men er du sikker på at Nutte Lisa er en Nutte Lisa? At hun er en dame, mener jeg. Eller kanskje Erik er en Erika? Da blir det ikke så lett småttiser🙂
    Flotte bilder da. Så jo nesten ut som de var tatt i et studio og at «Erik» gjør som fotografen sier.

    • Jeg er 99% sikker på at dette er en Erik og en NutteLisa. Hvis du ser nøye etter vil du se litt av «utstyret» hans på noen av disse bildene. Når NutteLisa viser magen sin er det lett å se at dette mangler og at hun dermed etter all sannsynlighet er en jente. I disse innleggene på VG-bloggen min kan du se det ganske godt:

      Erik:
      http://fotoboksen.vgb.no/2008/10/23/hundremeterskogen-ii-fotoboksen/

      NutteLisa:
      http://fotoboksen.vgb.no/2008/11/23/hva-skal-vi-kalle-henne-fotoboksen-oppdatert/

      Tidvis kan de være veldig samarbeidsvillige disse to, men slett ikke bestandig. Av og til sitter de oppe på en kvist og snatrer til meg. Da er det ingen tvil om at de vil ha matfatet sitt i fred. Derfor benytter jeg anledningene godt når de byr seg.🙂

  15. Så nydelige Nøtte-litenbilder.
    Jeg blir litt nostalgisk fordi da jeg gikk på ungdomsskolen kalte vi rektor for Nøtteliten. Hvorfor? Han var liten av vekst, spretten også. En gang klatret han opp i ei furu for å spionere på dem som smugrøkte. Altså en: Nøtteliten😉

    God helg.

    • For et treffende navn dere fant på rektor! Vi hadde en super-trenet gymlærer som var liten av vekst, og han fikk navnet «stålmusa». Gir ingen nærmere forklaring på navnet her. *ler*

      Disse to er bare søte, og jeg setter pris på at du liker bildene av dem. Ha en riktig god helg du også!🙂

  16. Wow, snakk om blinkskudd. Utrolig lekkert.
    Jeg vil også ha ekkorn i hagen, men jeg vet faktisk ikke om de finnes på øya vår engang, har aldri sett noen her iallefall… Flott bidrag til N.

    • Jeg vet ikke til om ekorn finnes over alt i landet. Bor du på en øy uten fastlandsforbindelse er det vel kanskje tvilsomt om de er hos deg. De må jo komme seg ut dit på et eller annet vis.
      Ellers har jeg inntrykk av at det går tilbake med ekornbestanden vår. Eventuelt er det veldig synd, for de er noen vakre og trivelige krabater… mye, mye penere enn mange av de ekornene man finner ellers ute i verden.

      Tusen takk for den flotte tilbakemeldingen Siw Aina, og kos deg videre i helgen!

  17. Dette er slike nydelige bilder. Hvor er det du knipser fra? Gjemmer du deg under kamuflasje? Eller er de så tamme at du kan sitte like i nærheten med kameraet?

    • Jeg har ingen kamuflasje. I stedet står jeg i skyggen inntil en einerbusk et par meter fra matfatet. Burde nok anskaffe et lite kamuflasjenett, for jeg tror besøket ville tatt seg betraktelig opp dersom jeg sto bedre gjemt.
      Enn så lenge får de modigste våge seg frampå, og de «faste gjestene» har etter hvert lært at jeg ikke innebærer noen fare for dem. Spesielt flaggspetten har blitt veldig tillitsfull, og den var skikkelig sky til å begynne med. Da kunne jeg nemlig ikke bevege en finger før den fløy igjen. Nå kan jeg jage bort byduene mens den sitter like rolig i matfatet og nyter av godsakene. Den vet på en måte at det ikke er den jeg skal jage. Snodig, og veldig trivelig å bli vist en slik tillit av de ville fuglene!

  18. Flotte skud, hvilket ikke er overraskende. Så det er altid spændende at kigge indenfor.

    • Tusen takk skal du ha, og jeg synes nok det er like spennende å besøke deg. Du skuffer aldri.🙂

  19. Fantastiske ekornbilder. Tror jeg må igang med fore disse herlige dyrene litt, så jeg kan klare å få de på fotohold.

    • Du får legge ut litt solsikkefrø og fuglenøtter så kommer de sikkert. Det er i hvert fall favortittkosten hos meg.🙂

  20. Jeg bragte også to Nøddeknækkere på min blog, men de mangler aldeles den charme, dine har😉

    Sikke nogle perleskud!

    • I hvert fall den ene nøtteknekkeren du viste oss og lot oss få høre gir like mye glede som disse to. Nøtteknekkersuiten er og blir flott!!🙂

  21. Det var noen nydelige dyrebilder – slike kan jeg bare drømme om. Hatten av!

    • Tull på deg Rune! Sett opp en liten foringsplass du også så skal du se det kommer både dette og hint på besøk.
      Men selvsagt er jeg veldig glad for at du liker bildene!🙂

  22. Så hyggelig det må være med to sånne små venner. Snipp og Snapp:) Nydelige bilder!

    • Visst er de et riktig hyggelig bekjentskap Gro, og utrolig morsomme å fotografere. Tusen takk!

  23. Det er utrolig flotte bilder du tar! Du har virkelig sansen, eller talent som det også kalles🙂

    Jeg lurer på det blomsterbildet du har tatt et par innlegg tidligere her -av den lille blomsten med det bittelille insektet. Hva for slags objektiv er det du har brukt? Hvis jeg kan spørre om det?

    Ønsker deg riktig god helg!

    • Tusen takk skal du ha!!🙂
      Om jeg ikke kan så veldig mye om denne fotograferingen enda så har jeg i hvert fall nok av fotoglede!

      Det er Gaukesyre-bildet du sikter til, og det tok jeg med en Sigma 180mm macro som må være det perfekte følget til Nikonappratet mitt (fullformat). Jeg er med andre ord superfornøyd!! Det passer utmerket for meg at jeg har litt «arbeidsrom» med nærgrensen på 45cm. Ellers er optikken også grei å bruke som en liten tele.

      Kanskje, men bare kanskje, anskaffer jeg også med tiden en mellomring for å få enda heftigere insektbilder. Må imidlertid vurdere fordeler og ulemper en stund til.😉

      Ha en riktig god helg du også!

  24. Virkelig vakre bilder!! Vi så et ekorn for ikke så lenge siden, men det kom litt overraskende på oss og forsvant lynraskt opp i ett tre, så det ble ingen bilder.

    Men ungene var strålende fornøyde for de hadde ikke sett ekorn før annet enn på bilder.

    Ha en fin dag!

    • Den gang jeg var liten hoppet det massevis av ekorn rundt omkring. Derfor er det virkelig tankevekkende at de nå er så få at ungene ofte ikke får sett dem annet enn på bilder.
      Derfor håper jeg også av hele mitt hjerte at disse to kan bidra til å sikre etterslekten!!

      Ha en flott dag du også Minon🙂

  25. jeg har jo ei ekornmor her med barn nå, og jeg kunne tydelig se at de pattet henne ved at spenene var våte, nå er de små snart avvent, så nå ser jeg det skjelden, men det var altså det som fikk meg til å forstå at det var barn i vente.

    Om det ikke blir ekornbarn denne gangen (du burde snart se de om bolet er i nærheten) er det snart parringstid igjenn, så kanskje du får se små ekornbarn i neste runde🙂 Og uansett så kan det godt hende at det streifer noen innom når de begynner å bli mobile, jeg hadde tre unge ekorn her en uke i fjor høst🙂

    • Så heldig du er som har ekornunger hos deg! Det betyr nok at jeg må satse på småtroll først etter neste paringstid. Jeg har nemlig verken sett at NutteLisa har vært gravid eller at hun har vært våt på spenene. Ikke har jeg funnet noe bol heller, men siden skogen er liten kan det eventuelt ikke være langt unna.

      Jeg får bare smøre meg med enda mer tålmodighet og vente i spenning.🙂

  26. Ekorn er det søteste dyret jeg vet om og her har du fått fanget nøtteliten i mange blinksudd.

    • Jeg synes også at disse småtassene er utrolig søte! Så får vi bare overse at de kan gjøre en del hyss.😉

  27. Så søøøøt !!!! og kjempefine bilder.

    • Noen riktig søtnoser disse her.🙂

  28. Blinkskudd av den skjønne nøtteliten.
    Jeg husker det var langt flere av disse skjønne skapninger da jeg var liten.

    • De var nesten over alt den gang jeg var liten også. De banket til og med på ruta for å få mer mat hvis fuglebrettet var tomt. Nåja.. det gjorde for resten spurven også.😉
      Jeg vet ikke grunnen til at det har gått så veldig tilbake med dem. Håper imidlertid stammen klarer å vokse seg stor og sterk igjen!!

  29. Så nydelig Nøtteliten! Flotte bilder og godt bidrag.

    Vi har vært på hytte og marketur i helga så jeg har ikke vært ved dataen i det hele tatt. Finvær her, og vi skal ut og jobbe i hagen. Ha det godt. Klem fra Margit.

    • Høres ut som om dere har hatt en finfin helg! Skal ikke klage jeg heller, men været har vært litt sånn opp og ned.
      Kos deg med hagearbeidet.. og det skal bli spennende å se resultatene!!🙂

  30. Så herlig N-innlegg, for en hjerteknuser!

    • Tusen takk skal du ha. Jeg setter stor pris på besøk av disse herlighetene!🙂

  31. Du verden så søte disse små krabatene er. Jeg har hørt dem omtalt som rotter med buskehale, men mine assosiasjoner går helt andre veier. De ser så fornøyde ut over å bli fanget i linsa di. Og det forstår jeg jo, så fordelaktig du viser dem fram😉
    Det siste bildet var veldig spesielt. Likte virkelig godt måten du bruker dybdeskarpheten her. Deilig!

    • Disse ekornene er nesten søtere enn godt er Ståle, og fy i fjeset til alle som kaller dem “rotter med buskehale”. Slikt vil vi ikke ha noe av.. vil vi vel!?!!

      Det siste bildet er ganske spesielt ja, og jeg var litt usikker på om jeg skulle ta det med. Men så viser det jo hvor lengselsfullt NutteLisa satt der og ventet på at Erik skulle bli ferdig. 🙂


Legg igjen en kommentar

