Skip navigation

Insekt - f9, 1/100, ISO 400

Forrige dagen kom jeg over disse to fargerike små insektene, men hva er de?  Til tross for at jeg har bladd meg gjennom to insektbøker fra perm til perm finner jeg dem ikke. Foruten at de er små og fargerike vet jeg bare en ting om dem.. og det er at de sannsynligvis snart blir fler.

Det er ikke ofte jeg gir meg før jeg får noen relativt gode bilder av det motivet jeg fotograferer. Denne gangen ga jeg imidlertid opp. Disse satt nemlig i skyggen og det føltes som om det blåste fra alle kanter på en gang. Hver gang jeg fikk fokus plassert på fornuftig vis og trykket på utløserknappen, rakk bladet å bli blåst noen millimeter ut av posisjon. Selv om bildene dermed slett ikke er gode, skulle jeg veldig gjerne likt å vite litt mer om dette insektet. Håper derfor noen av dere kan fortelle meg noe om dem.

…………..

Ved hjelp av linker dere har sendt meg er jeg nå ganske sikker på at dette er bladbiller, og kanskje  er det latinske navnet «Chrysolina fastuosa».

………….

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Insekt - f6.3, 1/100, ISO 400

20 Comments

  1. Ja, fy a meg for noen håpløse bilder! Just kidding 😉 De er da temmelig skarpe, er de ikke? Kanskje ikke helt i fokus på hodene, men du har fått fram fargene så godt. Særlig fordi du omgir kjærestene med den deilige, nesten amorøse, grønnfargen.
    Aner ikke hva de heter jeg, men skulle jeg gitt dem navn, hadde de hett regnbuebille eller noe slikt 😀

    • De hadde valgt seg et vakkert lite sted for sin hyrdestund, men for mitt vedkommende burde det ha ligget i solen. Da ville nemlig alt vært så mye lettere.

      Et eller annet med regnbue var det som slo meg også. Dermed kan vi jo kalle dem regnbuebiller enn så lenge. 😉

  2. Jeg aner nok heller ikke hva det er for noe, men det likner på en bille jeg traff for nøyaktig ett år siden(!). En ganske stor bille – kanskje på størrelse med en liten femmer. Den var mer turkis, men det kommer dessverre ikke så godt frem av bildet:
    http://www.flickr.com/photos/28297643@N02/3609248314/sizes/l/

    • Jøss, for et flott bilde! Tatt det i studio? Man ser hvert fall den fine fargen rundt kantene.
      Kanskje disse billene egentlig er mørke de også og bare viser farger avhengig av hvordan lyset faller på dem? Det kan i så fall være årsaken til at jeg ikke finner dem i insektbøkene.

      Det er nok uansett ikke den samme billa som du møtte. Disse var nemlig mindre enn 1/4 kronestykke.

      • Hehe;) Nei, studio har jeg nok aldri hatt råd til å forsøke 😛 Den landet på den hvite bilen min 😉
        Ettersom dine biller var så mye mindre, er det nok ikke samme art, nei, – men de ser ut til å være i samme familie.
        Kanskje reflekteres omgivelsene i skallet? Dine er jo i grønne omgivelser – og da jeg møtte min bille, var himmelen strålende turkis! 🙂

        • Jeg har heller aldri hatt anledning til å bruke noe studio. Vi får nok ta til takke med de forholdene som råder vi. 😉
          Da var jo din bille virkelig samarbeidsvillig!! Resultatet ble jo helt topp!! Tror jammen jeg må bytte til hvit bil. Den røde «Postman Pat»-bilen jeg har egner seg ikke noe særlig som bakgrunn! *ler*
          Ellers fant jeg en bille som er turkis ganske langt opp på listen i den linken Lavina sendte. Kanskje det er den du har tatt bilde av? Du får sjekke.

  3. Hei, sterke scener her. Jeg skjønner bare ikke hvordan du kommer over alle disse fantastiske krypene dine. Her i Stavanger blåser de sikkert bare vekk. Du må være et meget tålmodig menneske.

    • Ja, når det kommer til fotografering har jeg en engels tålmodighet.. men fri og bevare meg for kassakøer! *ler*
      Denne gangen ga jeg imidlertid opp. Det byr seg sikkert flere anledninger senere til å få bedre bilder av dem.

      De er nok i Stavanger også skal du se. Hva skulle ellers pippen gitt til ungene sine? Du får nok sette macroen på igjen og oppsøke steder som ligger i le for vinden. 😉

  4. Så fotografen kommer å forstyrrer i en hyrdestund,he,he..
    Regnbuebillen var no et nydelig navn, og bildene er jo skarpe de. Kan denne linken være noe til hjelp?

    http://artsobservasjoner.no/smakryp/

    • Tusen takk for linken Lavina!! Der kan jeg sikkert finne flere av de insektene jeg lurer på.. og jeg har selvsagt lagt den blant mine favoritter. 😀
      Antagelig kommer jeg vel til å titte på bilder der inne i hele kveld!

  5. Jeg er ikke sikker, men billene ligner på gullbasser. De tilhører familien skarabider.

    • Så skal jeg søke på skarabider. Disse er mye, mye, mye mindre enn gullbassene. De kjenner jeg nemlig. Men du har helt rett i at bortsett fra størrelsen så har de mye til felles! Tusen takk for ledetråden 🙂

  6. Det er bare å lete videre. Her er 100 linker.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Biller

    • Takk skal du ha Morten.. jeg skal lete 🙂

  7. Flott bilde! Med de linkene du har fått finner du sikkert ut av det. Tenkte også på gullbasser….

    • Det vil jeg antagelig Hans. Kommer nok til å titte på biller i hele kveld. Kanskje det er en type «mini-gullbasse»?

  8. De vet neppe selv at de har et navn likevel…. Riktig flotte var de!

    • De blåser garantert i hva de heter disse to.. de er jo opptatt med langt viktigere saker. 😉

  9. Ikke sikker på hva dette er, men møtte på en slik på tur i dag, de er utrolig flotte i fargene. Fine bilder av dem også 🙂

    • Bildene er ikke mye å skryte av denne gangen Rune. Forhåpentlig møter jeg slike en annen dag under bedre forhold slik at jeg får tatt noen bedre.

      Tittet på noen av linkene, og er nesten helt sikker på at dette er noen bladbiller. Hvilken «underart» de tilhører er jeg imidlertid litt usikker på. Billene jeg tittet på var nemlig ikke riktig så fargerike som disse.


Legg igjen en kommentar

