Skip navigation

Refleksjoner - f9, 1/160, ISO 200

Etter at jeg tok de aller første refleksjonsbildene har det blitt til at jeg liksom  ha kameraet med de gangene jeg er nede i byen. Hver gang håper jeg å se akkurat den type gjenspeiling av hverdagslivet jeg så gjerne vil feste til brikken. Enn så lenge har jeg imidlertid ikke lykkes, og har etter hvert innsett at jeg nok må tilbringe utallige timer, dager og uker i sentrum hvis jeg skal ha noen mulighet til å få den samlingen situasjonsbilder jeg ønsker. Jeg har med andre ord erkjent at jeg må velge et helt annet tema! Men hvilket?

Svaret har gitt seg selv, for ubevisst har jeg nok jaktet på refleksjoner i store reklameplakater. Jeg føler nemlig at slike refleksjoner forteller mye og er en grei billedlig dokumentasjon på dagen og tiden vi lever i. Dermed blir nok dette den hovednisjen jeg kommer til å konsentrere meg om.

Refleksjoner - f11, 1/200, ISO 200

Det er for øvrig artig å se hvordan uttrykket kan forandre seg avhengig av det utsnittet man velger. Se bare på disse to siste bildene som er tatt i ulike vinkler på samme sted av samme reklame.

Refleksjoner - f9, 1/200, ISO 200

26 Comments

  1. Utrolig kult! 🙂

    Lurer forresten på om du noengang har opplevd at det er flaut å ta bilder blant så mange mennesker rundt deg? Jeg blir fort sjenert selv om jeg prøver å jobbe med saken. Føler liksom at folk glor på meg, og det gjør at jeg blir mer fokusert på dem enn på det jeg holder på med 😦

    Vet jo at jeg også ville blitt nysgjerrig hvis jeg så noen med et kamera som lusket rundt og tok bilder, har tilogmed opplevd at folk har mistenkt meg for å være en tyv! 😯

    Har du hatt noen lignende erfaringer? Ellers så ville jeg bare si at jeg liker veldig godt at du har tatt med hva slags blenderåpning du bruker og ISO-verdi når du tar bilder. Får lyst til å prøve ut dine innstillinger, nemlig 😉 Du vet, når man peker på bildene dine så kommer det en tekst som opplyser leseren om kamerainnstillingene du har brukt.

    Kanskje jeg kan jukse meg til å bli like god som deg? 😉

    Klem til deg, og gleder meg til mange flere tusen bilder fra deg!!! 😀

    • *ler*
      Jovisst har jeg opplevd at folk glaner og ofte lurer de på hva jeg tar driver på med. Jeg har vel ikke blitt mistenkt for å være tyv enda, men enkelte blir sinte fordi de frykter at jeg skal presentere noe i negativt lys. Da forklarer jeg og viser dem bildene jeg har tatt. Når de får se at bildene er «ufarlige», blir folk som regel veldig positive og interessert. Fikk til og med en gratis kaffe etter å ha fotografert inn i vinduene til en kaffebar. Jeg møter i grunnen veldig mange hyggelige folk når jeg er ute med kameraet. Forsøk å møte de som ser på deg med et smil og fortell eventuelt hva du holder på med. Da vil du nok raskt oppdage at langt de fleste er skikkelig trivelige og dermed bli kurert for sjenertheten. Jeg er jo en halvgammel tante som for lengst har sluttet å bry meg om hva folk tenker og mener om meg. 😉

      Bruk EXIF-infoen for hva den er verd. De gir en liten pekepinn, men husk at man alltid må tilpasse innstillingene etter lysforholdene og hva man skal fotografere. Send meg gjerne en mail dersom du lurer på noe mht bruk av blender/lukker. Jeg er ingen ekspert, men kan i hvert fall gi noen generelle råd ut ifra egne erfaringer.

      Det kommer garantert flere bilder her inne. Jeg redigerer, redigerer, redigerer og redigerer igjen. Kommer nok aldri ajour på det feltet. 😉

  2. Tusen takk igjen, du er utrolig snill og sjenerøs som tar deg tid til å forklare 😀

    Og skal følge dette rådet ditt også, – fortelle folk hva jeg driver på med, og eventuelt henvise til bloggen min… hehe,

    Håper du legger ut noen bilder av dine barndomsminner, artig å se hva folk forbinder med dette ordet! Selv så har jeg ikke noen slike bilder, men skal nok «jukse» meg til å finne på noe lurt… 😉

    (jeg måtte endre på mailadressen min grunnet at den andre ikke ble godkjent).

    • Ingen ting å takke for Nelly.. det skulle bare mangle!
      Barndomsminner? Er det en «utfordring» nå om dagen? Har ikke fått med meg det jeg, og eventuelt må du gi meg en link slik at jeg ser hva dette dreier seg om.
      Jeg har heller ingen bilder som egner seg fra den gang da, men kunne kanskje finne på noe lurt jeg også. 😉

  3. Å unnskyld, det er mandagstemaet jeg snakker om 🙂 Men kan legge linken her…

    http://mandagtema.blogspot.com/2009/06/barndomsminner.html

    Nå håper jeg den virker da! 🙂

    http://mandagtema.blogspot.com/

    • Takk skal du ha Nelly! Om jeg ikke deltar denne gangen, så kan jeg jo følge med på hva temaene blir framover. 😉

  4. Utrolig spennende effekter du har fått frem på dette viset. Nå har jeg dilla på refleksjon selv også, men da mest når jeg ser en vannpytt eller blikkstille vann.

    Pst. PÅ de bildene jeg tok så brukte jeg Photomatix. Bruker Topaz en del, men er redd for å bruke det for mye.

    • Det er lett å få dilla på refleksjonsbilder. Speiling i pytter og blikkstille vann blir jo dessuten ofte så utrolig vakkert!

      .. Tusen takk for tilbakemeldingen. Jeg har Topaz inne, men er veldig varsom med å dra i spakene der. Den er flott hvis man vil ha fram detaljene, men bildene kan fort virke unaturlige dersom man overdriver. Skal sjekke ut Photomatix også. 😉

  5. Hei igjen, og tusen takk for kommentarene dine! 😀 Snill du er som hjelper meg, men jeg har ikke pinget bloggen min på den der blopp-greia fordi jeg ikke skjønte noentingen. 😕 ..

    Og det er greit at du ikke har overskudd til å besøke andres blogger, du mister ikke meg som leser av den grunn! Bildene dine er grunn nok til å komme hit, og ikke minst du selv!!! Du er så snill og god, og så hjerteligheten selv at jeg blir rent forlegen 😉 hihi

    Håper du finner ut hva du skal bruke som mandagtema-bilde? Gleder meg til å se bidraget ditt, det er jo ikke uten grunn at folk kommer hit til deg igjen og igjen, så flink som du er!!!

    Klem 😀

    (bare svar her inne som du alltid gjør):)

    • For å pinge må du registrere deg som bruker. Trykk på «manuell ping». Skriv inn adressen til innlegget. Dette her har som du ser øverst på linjen https://fotoboksen.wordpress.com/2009/06/15/refleksjoner.. osv. Velg for eksempel bilder og foto i «kategori»-listen. I siste felt skriver du inn hva innlegget handler om. Jeg velger ofte for letthets skyld å kopiere en setning eller to fra selve innlegget. Klikk så på forhåndsvising og ping, og så klikk for å pinge. Husker ikke ordrett hva det står i de ulike rubrikkene, men tror du vil forstå likevel. Hvis du gjør en feil forteller for øvrig systemet deg hva du må rette på. 😉

      Tror ikke jeg får tid til å delta på mandagstemaet denne uken. Har så mange bilder jeg må laste inn på maskinen både fra i går og i dag. Huttetu.. men morsomt og spennende!

      For øvrig er det du som er kjempehyggelig mot meg Nelly!! Tusen takk igjen. 🙂

      God klem i kvelden!

  6. De er utrolig tøffe de bildene av refleksjonene du finner! Jeg syns du finn utrolig mange kult motiv. Så da gleder jeg meg virkelig til du finner det «rette», gleder meg til å se du lykkes en dag. For hva er å lykkes, det er jo tanker du ser for deg om hvordan du tror og vil det skal bli. Men jeg syns virkelig du lykkes med bildene dine 🙂 Du er kjempe flink til å se disse tøffe motivene 🙂

    • Som du sier så har jeg gjort meg tanker om hva jeg ønsker at disse refleksjonsbildene skal vise, men har nå innsett at det nok blir en for stor oppgave for meg.
      Jeg føler nå at det øverste bildet er «riktig» i forhold til de reviderte tankene mine, og jeg ser fram til å kunne lage et lite album med slike etter hvert.

      Samtidig vil jeg selvfølgelig ikke la sjansen gå ifra meg dersom jeg skulle komme over de motivene jeg opprinnelig jaktet og jaktet på men ikke fant.

      Tusen takk for kjempehyggelig tilbakemelding Charlotte. Den gir pågangsmot til tusen og tilbake!! 😀

  7. Dette er spennende annerledes, Inger Johanne. Liker kontrastene du får fram ved å speile hverdagslivet i reklamens glamour. Det gir rom for ettertanke.
    Det første bildet her hadde veldig mye av denne «selvmotsigelsen» i seg, og er nok favoritten min av disse tre.
    Som vanlig inspirerer du til å tenke nytt. Det er vel en av veldig mange gode grunner til å besøke fotoboksen din 😉

    • Tenk at min første reaksjon på slike bilder var udelt negativ, men det var før jeg fikk øynene opp for hvor mye de egentlig kan fortelle om storbyjungelen og om dagens samfunn. Nå synes jeg dette er en utrolig spennende form for fotografering Ståle! Hadde jeg ikke blitt så alt for sliten av å være i byen ville jeg nok gått gatelangs dag etter dag på jakt etter fine refleksjoner.
      Det er spesielt kontrastene jeg er ute etter, og samtidig en generell dokumentasjon av det livet vi i dag lever.
      Så er jeg veldig, veldig glad for å å få besøk av deg Ståle… og sender deg en stor bamseklem i kvelden! 🙂

  8. Koser meg stadig i Fotoboksen din! Enda en gang har du fotografert bilder som gir rom til ettertanke! Jeg legger igjen en link hvor du finner min nye blogg.. Den er ikke ferdig men den har nå funksjoner som jeg forstår bedre.. Bildene blir ikke store, det er minuset. Men jeg skal nok ordne den slik jeg vil ha den..
    Ha en fin uke.
    http://lavinasverden.blogspot.com/

    • Jeg iler over til deg med en gang jeg har svart på kommentarene her inne Lavina. Så flott at du har fått deg en ny blogg!!

      Du finner sikkert ut av alle innstillinger etter hvert. Hvis ikke, får du spørre for eksempel Petunia eller Rune. Har nemlg inntrykk av at begge to kan mye om blogspot.

      Ses inne hos deg om litt 🙂

  9. Spennende bilder, en annerledes måte å se helheter og hverdagssituasjoner på. Du får fram en utrolig dybde i bildene dine, som jeg liker veldig godt!

    • Jeg synes også slike bilder er veldig spennende Rune! Dermed kommer jeg nok til å ta mange fler. Så får det heller stå sin prøve at jeg blir fullstendig utkjørt etter byturer. Etter litt trening har jeg nå i hvert fall kommet så langt at jeg lettere ser hvilke motiver som egner seg og hvilke jeg kan forkaste umiddelbart. Snodig hvordan synet «justerer» seg etter hvert som man holder på. 😉

  10. Wow! Flotte bilder.

    • Tusen takk skal du ha.
      Foreløpig er denne formen for fotografering temmelig ny for meg. Derfor setter jeg ekstra stor pris på at dere liker bildene!! 🙂

  11. Stilig! Det der virker profft. Det hadde ikke jeg kommet på, for å si det slik.. Det første bildet gir en utrolig dybde.

    • Jeg kom ikke på slik fotografering helt av meg selv Viola. Ble inspirert etter først å ha sett noen slike bilder på nettet og senere fikk anledning til å se dem i stort. Førsteinntrykket var negativt, men så fikk jeg øynene opp for alt det spennende ved dem.

      En ren og flat speiling er ikke vanskelig å finne, men den ville uansett bli bedre om man snudde seg og tok bildet rett mot motivet. Det er denne lag på lag effekten som på en måte gjør disse bildene og ikke minst budskapet/dokumentasjonen man får fram.

      Jeg trodde dette skulle være enkelt, men oppdaget fort at det måtte litt trening til for å klare å se på den riktige måten.. men du verden så spennende denne formen for fotografering er!

  12. Sitter her nesten måløs og ser på bildene, noe som igjen kansje sier litt om hva jeg synes. De er bare helt perfekte og bilder etter min smak. Kunst i mine øyne 🙂

    • Tusen takk skal du ha! 🙂
      Denne formen for fotografering er akkurat så utfordrende at den blir veldig, veldig spennende og morsom!

  13. Kult! Leste nettopp et intervju med Chris Weeks, Hollywood-kjendisenes favorittfotograf, som råder folk som vil bli gode fotografer til å alltid ha med kamera og ta bilder, ta bilder og så ta bilder. Alt vi ser er motiver, vi må bare lære oss å bruke tid til å se det. Det har du gjort her, og dette er noe av det mer spennende jeg har sett de siste dagene. Bare et lite spørsmål: Har du brukt polariseringsfilter? Det vil gi deg enda flere muligheter når du skal ta sånne bilder. Jeg gleder meg til flere!
    En annen ting jeg liker med bloggen din i det hele tatt, er at du setter bildene dine inn i en sammenheng, det utvider fotoopplevelsen som meg som «kikker».

    • Jeg har også lest et eller annet sted at man minst skal ta ett bilde pr dag for å trene og ellers holde ferdighetene vedlike. Tror det er mye sant i det de sier.

      Jeg har ikke polafilter, men har planer om å anskaffe. Kanskje kommer det ett fra USA om ikke så alt for lenge. Skal bli spennende å se effekten av det.

      Ellers er det veldig mange glassflater som ikke egner seg å fotografere inn i fordi de gir reflekser. Foretrekker nemlig at det som reflekteres får rene konturer.
      Om jeg ikke hadde blitt så sliten av å være i byen, hadde nok denne formen for fotografering blitt nesten altoppslukende. I stedet har det blitt mye macro i stedet. Må jo benytte insektperioden godt mens den er her.

      Det at jeg kan legge ut flere bilder samtidig og la dem bidra til å fortelle en historie, er noe av det jeg liker ved bloggen. Sider som digit og foto.no gir ikke denne muligheten. Visst er bildene som ligger der ofte både inspirerende og flotte, men den formen for vising er ikke tingen for meg. Setter derfor veldig stor pris på
      akkurat denne delen av kommentaren din!!


Legg igjen en kommentar

