Skip navigation

Solnedgang 15.6.09 - f16, 1/100, ISO 640

La dere merke til den fantastiske solnedgangen vi hadde i går kveld over Oslo?  Selv gikk jeg nesten glipp av den der jeg satt foran skjermen og redigerte bilder. Ved en ren tilfeldighet snudde jeg meg mot vinduet og oppdaget det nesten brannrøde gjenskinnet i den åpne balkongdøren. Gjett om jeg var rask på labben med å skifte fra makro til normaloptikk på kameraet! I min iver glemte jeg å sjekke innstillingene jeg sist hadde brukt. De var satt fullstendig manuelt,  men heldigvis ble resultatet slik jeg så fargene på himmelen. Av og til er det lov å ha flaks!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Solnedgang 15.6.09 - f16, 1/100, ISO 640

 

Solnedgang 15.6.09 - f16, 1/100, ISO 640

20 Comments

  1. Jeg bor nå for langt unna til å kunne nyte synet av himmelen over Oslo i går, men nyte synet av bildene kan jeg! Vakkert, ser ut til at himmelen står i brann!
    Ha en fin dag.

    • Det virket nesten som om flammene slikket over himmelen Lavina. Alt kom nok av at de siste røde solstrålene ble reflektert i noen skikkelige regnværsskyer. Ikke mange minuttene etter at jeg tok det nederste bildet kom første skuren.

      Jeg garanterer at jeg ikke har dratt i spakene her. Viol la merke til himmelen og kan bekrefte at dette var akkurat slik den var i går kveld. Glad jeg kan vise til et sannhetsvitne. 🙂

  2. åååå, vakre bilder!!!! Hvorfor, skjebne, hvorfor får ikke jeg like fine bilder uansett hva jeg gjør??????

    😉 hehe, bare tuller. De var utrolig fine, de bildene dine. Gleder meg til mer!!! 😀

    (skal oppsøke fotobutikken snarest og spørre om hjelp…) 😐

    • Godt du bare tuller med meg Nelly! 😉
      Synes det er kjempesmart av deg å stikke innom fotobutikken. Spør om alt mulig mellom himmel og jord og be de fortelle deg det du trenger å vite som du ikke spør om også. *ler*
      Lykke til!

  3. Ja, gjett om jeg gjorde! Og akkurat slik så det ut! Jeg satt opptatt med et tv-program som var så interessant og rakk dessverre ikke knipse bilde! Det var helt nydelig! 🙂

    • Så flott at du også la merke til denne brannrøde og dramatiske solnedgangen Viola. Da kan du jo bevitne at det var akkurat slik himmelen så ut. 😀

  4. oi, det var stilig med det blå bak det røde! gikk en tur med kamera rundt songsvann i går, men var hjemme før solnedgangen 😦 og har ikke vindu med utsikt ut utrolig nok..

    • Ja, var det ikke flott Ole Christian! Synd du ikke fikk sett denne solnedgangen selv. Jeg antar for resten at den må ha vært enda litt rødere før jeg la merke til den. Da var nemlig alt for nedadgående igjen.
      Håper i hvert fall du hadde en finfin tur rundt Sognsvann! 🙂

  5. Helt enormt!!!

    Blir nesten helt satt ut av synet jo…

    • Det var helt enormt Anne, og det er veeeeldig lenge siden jeg har sett noe som kan måle seg med solnedgangen i går.

      Jeg ble litt satt ut jeg også, for du skulle bare sett hvordan jeg fumlet for å få skiftet optikk på kameraet. *ler*

  6. Oi, skikkelig dramatisk – nesten skummelt spør du meg. Verdens undergang er nær…!

    • Ikke sant!
      Om ikke verdens undergang var nær, så var i hvert fall en skikkelig regnskur rett rundt hjørnet. 😉

  7. Vilken tur att du tittade ut!! Jättesnyggt!

    • Jeg hadde skikkelig flaks.. både med at jeg tittet mot vinduet og at innstillingene jeg hadde på kameraet passet så bra. Dette var virkelig et flott skue!!

  8. Så fine bildene dine ble! Jeg satt også og redigerte bilder og så tilfeldigvis ut. Brann? Neida, solnedgang. Jeg kan bevitne at den var så flott, jeg har heller ikke skrudd noe ekstra på mine bilder. Dessverre bor jeg ikke så bra til som deg..

    • Jeg har i hvert fall litt utsyn fra balkongen min, men skulle gjerne hatt tatt disse bildene ved sjøen. Tenk så flott det ville blitt Arne!
      Stikker inn til deg om litt og ser hva du fikk festet til brikken.. og gleder meg!

  9. Det var litt av en himmel du hadde her, snakker om fyr og flamme 🙂 Det er like flott hver gang man får se en himmel i brann eller andre nydelige farger, blir ikke lei av det.

    • Slike himler blir man aldri lei, det er sikkert og visst. Det er imidlertid ikke ofte jeg har sett at solen kaster sine siste stråler på regntunge skyer som den gjorde i går. Storslagent og dramatisk ble det! 🙂

  10. Utrolig dramatisk himmel, Inger Johanne. Flott fanget. Artig å se denne veldig spesielle himmelen både i din og Arnes tapning. Begge viser hvor utrolig spesielle skyformasjoner det var. Nesten så jeg misunner dere opplevelsen 🙂

    • Den himmelen var enormt dramatisk Ståle, og fargene lyver ikke! Jeg er veldig glad Viola kan bekrefte det.
      Ofte ser jeg bilder hvor det er dratt en del i spakene for at fargene skal bli kraftigere, men det har jeg ikke gjort her. De var absolutt praktfulle nok fra naturens side.
      Du har all grunn til å være misunnelig. Tror faktisk ikke jeg noen gang har sett noe tilsvarende på disse kanter. På den annen side er jeg misunnelig på det flotte lyset og alle «himmelstigene» dere får i området hos deg! 🙂


Legg igjen en kommentar

