Skip navigation

Stær - f 6.3, 1/1250, ISO 500

På en liten vårtur til Ekeberg møtte jeg tre tøffe karer. Sjelden har jeg sett en så strunk stær. Kanskje han gjorde seg til på denne måten for å smigre til seg noen smuler fra de som satt på plattingen utenfor serveringsstedet. Eventuelt lykkes han veldig bra med planen sin, for det vanket både vafler og kaker.

Skjæra var ikke like vågal som stæren, men jammen var den tøff likevel. Vanligvis stikker disse fuglene så snart man nærmer seg. Det gjorde så visst ikke denne! Den ble sittende like stille og rolig selv om jeg sto der helt åpent bare noen få meter unna og pekte på den med teleoptikken min.

Skjære - f 6.3, 1/1250, ISO 200

Men den tøffeste av de tre var nok denne spurven. Han spankulerte rundt på bordene og spiste til og med av hånden!

Gråspurv - f14, 1/1250, ISO 500

Litt lenger bort hadde en annen spurv lagt seg ned på en kvist for å ta ettermiddagshvilen sin. Det var så vidt han orket å glippe med øyelokkene mens jeg fotograferte ham. Antagelig var han så stappmett at han rett og slett ikke orket å flytte på seg akkurat da. Meg brydde han seg i hvert fall ikke om. Jammen kan de bli tillitsfulle disse fuglene!

Gråspurv - f 6.3, 1/1250, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

12 Comments

  1. Fortryllende bilder, og så nære!! Hvilket kamera har du? Mulig jeg har spurt før, men i så fall har jeg glemt det.. Virkelig hyggelig å få se stær igjen! Den er jo blitt så sjelden.. Eller? Og skjæra er så vanlig at knapt noen gidder ta bilder av den, men du verden så flott den er! Mange er også lei måker, men jeg er glad i dem 🙂

    • Jeg er så heldig Viola! Ved en ren tilfeldighet fikk jeg kjøpt et Nikon D3 fra USA for litt over et år siden. Der er det i utgangspunktet mye rimeligere enn her, og dollaren sto i under 5. Jeg måtte bare slå til.. og har ikke angret en eneste dag. Du verden for et kamera det er!! Egentlig er det nok mye bedre enn jeg fortjener, men så har jeg i hvert fall mye å vokse inn i. 😉

      Vet ikke så mye om hvordan det er med stæren. Her er det i hvert fall ganske mange av den nå. Håper ikke den også er i tilbakegang slik som gråspurven.

      Disse fuglene vi er så vant til å se fortjener å bli vist fram de også. Mange tar dem for gitt og legger slett ikke merke til hvor fine de egentlig er. Skjæra er i grunnen morsom å fotografere. Spesielt når lyset får fjærene til å skimre i flotte farger. Men som de fleste andre sort/hvite fuglene kan det være litt vrient å få riktig innstillinger når man tar bilder av den. Ikke særlig stas når den hvite delen av fjærdrakten blir «utbrent». Dessuten bør jo også det mørke øyet være synlig i alt det sorte.

      Visst kan måkene bråke og være frekkere enn flatlusa, men de er noen heftige og flotte fugler uansett! Er glad i dem jeg også. 🙂

  2. Flotte bilder av dem alle sammen, ikke hver dag man kan komme så tett på uten at de stikker av. Men de får vel en tillit over tid de som alt annet, så lenge det er litt mat å få 🙂 Stæren stiller i egen klasse her syntes jeg, har ikke sett en så rakrygget og flott utgave før, han var virkelig noe for seg selv.

    • Det er nok betinget læring som har gjort disse så tillitsfulle. Som oftest vanker det nemlig mange godbiter på denne plattingen.
      Jeg har heller aldri sett en stær så strunk som denne. Det så virkelig ut som om han ville vise seg fram i all sin prakt, og du skulle sett hvordan han nærmest marsjerte rundt!

  3. Veldig flotte bilder, sier meg enig med Rune, then stæren var veldig strunk og flott…

    • Det er artig å se fuglene i litt andre positurer enn man vanligvis gjør. Kanskje denne flotte stæren er noe tilsvarende en general fugleverdenen. 😉

  4. God dagen I.J. og du verden for en serie hverdagshelter du presenterer. En riktig skrunk og kjekk stær, og klart disse flotte fuglene fortjener mat, flotte farger var det på stæren synes jeg!

    • Hei igjen Lavina 🙂
      Ja, er ikke denne stæren flott! Dessuten falt lyset inn på en veeeeldig fordelaktig måte slik at fargespillet i fjærdrakten kom så fint fram. Det er sjelden jeg er så heldig med akkurat det.

      Så liker jeg at du kaller dem hverdagshelter, for det er jo det de er!

  5. Flotte bilder av de fine fuglene ^^

    • Takk skal du ha Ithil 🙂

  6. Hadde jeg vært fugl, hadde jeg også stilt meg opp for å bli avbildet av deg. De så så avslappet ut alle sammen. Makan til nydelige bilder! Likte kanskje aller best skjærebildet pga den flotte posituren og komposisjonen.
    Har ikke sett at stæren har så flott fjærdrakt før.

    • Du er go’ du Ståle! Tusen takk for tilliten
      Stæren fortoner seg som oftest sort med hvite flekker, men når sollyset treffer på riktig måte skimrer det av mange farger i det sorte. Nydelige er de da, og denne karen så ut til å nyte at vi skrøt av ham! 😉
      Jeg blir veldig glad når jeg får et godt skjærebilde. Ingen enkel fugl å fotografere. Det samme gjelder i grunnen alle sort/vite fugler og dyr. Ofte kan det være vrient å få fram strukturen i fjær og pels.. dvs å unngå at det hvite blir utbrent.


Legg igjen en kommentar

