Skip navigation

Skorpionflue og edderkopp - f11, 1/125, ISO 500

Lille fru Edderkopp hadde møysommelig spunnet et fint nett. Ikke bare det, hun hadde fått lønn for strevet og klart å fange en flue i det også. Et godt måltid var dermed sikret. Men hva skjer!!?!!

Hr Skorpionflue sniker seg inn under nettet hennes og stjeler festmåltidet! Snakk om frekkhet!!

(Før markøren over bildet for EXIF-info, og klikk for å se det i større format.)

……………….

Karoline spurte i sin kommentar om skorpionflua finnes i Norge, og det gjør den.  Det står imidlertid ingen ting i insektboken min om utbredelsen. Derfor har jeg googlet flua, og i Wikipedia leser jeg at vi i Norge har 5 underarter, mens det på verdensbasis er ca 550 ulike underarter. Om våre skorpionfluer står det videre:

  • Familien Egentlige skorpionfluer, (Panorpidae)
    • Panorpa germanica Linnaeus, – (mangler norsk navn)
      Finnes nord til og med Nordland.
    • Panorpa communis Linnaeus, – (mangler norsk navn)
      Finnes nord til Nord trøndelag, men er sjelden på vestlandet.
    • Panorpa cognata Rambur, – (mangler norsk navn)
      Finnes bare rundt «Oslofjorden».
  • Familien Snøskorpionfluer, (Boreidae)
    • Boreus hyemalis (Linnaeus), – (mangler norsk navn)
      Finnes nord til omtrent Trondheim.
    • Boreus westwoodi Hag., – (mangler norsk navn)
      Finnes i hele Norge
  • Jeg kan imidlertid alt for lite om insekter generelt til å kunne si hvilken underart akkurat den skorpionflua jeg har fotografert tilhører. Bildet ble for øvrig tatt ved Østensjøvannet i Oslo.

    22 Comments

    1. Like flotte farger som et glassmosaikk.
      Vakkert og grotesk , godt man er så stor som man er

      • Skorpionfluen er ganske flott, og spesielt hannen som har den fine bakparten. Det er for reten den bakparten som har bidratt til navnet disse fluene har fått.
        Insektverdenen er og blir brutal. Der er det den sterkestes rett som gjelder!

    2. Edderkoppen blir nok stor en dag og får tatt igjen skal du se….
      Flott situasjonsfoto!

      • Jeg hadde aldri trodd at jeg noen gang ville ta parti med en edderkopp.. jeg som tidligere var panisk redd for dem. Men jammen syntes jeg litt synd på henne her.😉

    3. BRA fanget!

      • Morsomt å kunne fotografere slike små situasjoner. Takk skal du ha Morten!

    4. tøft bilde! finnes denne skorpionflua i Norge?

      • Visst finnes disse i Norge. Akkurat denne har jeg fotografert ved Østensjøvannet i Oslo, men har sett den mange andre steder også. Det står ingen ting i insektboken min om utbredelsen her i landet. Derfor googlet jeg den akkurat nå og fant ut at vi i Norge har fem underarter av denne flua.. mens det på verdensbasis i hvert fall finnes 550 underarter. Det ble for uoversiktelig å sette inn informasjonen om utbredelse her. Derfor oppdaterer jeg i stedet innlegget med denne informasjonen.

    5. Du snakker om frekkhet ja, men slik er det harde livet, skal man ha, så må man ta🙂 Veldig godt fanget det her Inger Johanne.

      • I insektenes verden gives det ikke ved dørene nei.. det skal være sikkert og visst!
        Artig å komme over slike små episoder.🙂

    6. Skorpionflue!?! Uææh! Jeg har ikke lyst å møte på den! Men den er kanskje helt ufarlig…eller? Og da mener jeg selvfølgelig ufarlig for oss mennesker…😉

      • For oss er denne artige flua ganske så ufarlig for oss mennesker. Den spiser i hvert fall bare døde insekter, pollen og nektar.
        Ikke er den særlig stor heller, så du har ingen ting å frykte Viola.😉

    7. Herlige bilder! Virkelige blinkskudd!!

      • Tusen takk skal du ha Hans. Artig når det «skjer» noe i bildene.🙂

    8. For et flott bilde! Den ser jo kjempestor ut! 😉

      • Den er ikke så stor at det gjør noe, bare 18-22mm lang. Akkurat dette at man får dem så nær er det som gjør denne macrofotograferingen så utrolig spennende!

    9. Kjempetøft bilde.. synd på edderkoppen, men men slik er livet.

      • Hadde aldri trodd jeg skulle føle med en edderkopp, men det skal vel være en første gang med alt.😉
        Insektene har virkelig en hard hverdag!

    10. Huff, her var det den smarte som vant! Utrolig flott fanget blinkskudd. Men er ikke så sikker på om jeg vil møte`n for og være ærlig!

      Sitter her rimelig sliten etter en herlig dag på Senja, og gud for noen veier, og herlige fjell og utsikt.. Senjatrollet var og er stort.. Jeg har fotografert i hytt og pine, og du skulle ha vært med!

      • Du trenger ikke være redd for denne flotte herremannen. Han er helt harmløs.. og finnes kanskje oppe hos deg også.

        Kan tenke meg du har hatt en fantastisk flott dag, og gleder meg til å se det du har sett! Og ja.. der skulle jeg ha vært!! Men da spørs det om ikke jeg hadde vært der enda.😉

    11. Delikat bilde! Jeg blir så imponert over måten du og en del andre bloggfotografer klarer å fange slike utrolige øyeblikk så skarpt og velkomponert.
      Ser hvorfor den heter skorpionflue, ja. Jeg liker at du har fått med deg fru edderkopp i snurt positur i bakgrunnen. Det ga bildet en ekstra dimensjon.

      • Det er nok bare flaks at vi kommer over slike situasjoner, og at vi er ofte og lenge ute. Sannsynligheten øker jo da.😉

        Det er for resten hannens paringsstang som får den til å ligne en skorpion. Hunnen har bare en liten «pigg» der bak.

        Jeg er superfornøyd med at Lille fru Edderkopp ikke var lenger unna. Hun bidrar til at bildet forteller en hel historie, og at det dermed kan stå her helt alene… egentlig uten kommentarer fra min side. Ikke ofte jeg har hatt muligheten til å ta slike bilder!


    Legg igjen en kommentar

