Skip navigation

Nettvinge? - f16, 1/125, ISO 640

I dag serverer jeg dere en «PYTT i PANNE» av ulike insekter jeg fotograferte forrige dagen. 

Jeg synes det er utrolig morsomt å ta slike macrobilder, men jeg har store problemer med å finne ut av hva jeg har tatt bilder av. Kanskje noen av dere kan hjelpe meg?

Det første tror jeg er en nettvinge av noe slag, men jeg aner ikke hva slags bille som er på bildet under.

Bille - f11, 1/125, ISO 500

 

Ei heller vet jeg hva slags insekt dette neste er. Fin i fargen er det i hvert fall.

Insekt - f16, 1/100, ISO 640

Maurene er ikke bestandig så samarbeidsvillige, men denne holdt seg i hvert fall rolig noen sekunder. Mon tro om den har blitt fanget i nettet eller om den bare er ute for å skaffe seg et lettvint måltid?

Maur - f11, 1/125, ISO 500

Under ser dere en vanlig strekedderkopp. Jeg valgte ikke å ta med hele benlengden for at alle de åtte øynene skulle bli lettere å se.

Vanlig strekedderkopp - f16, 1/125, ISO 640

Det neste bildet tror jeg viser en fjærmygg-hann. At det er en hann vet jeg fordi hunnene ikke har de fine fjærformede antenne. Disse settes i vibrasjon av lyden fra hunnenes vinger og gjør det mulig for han å finne henne. Fjærmygg kan ikke stikke. De inntar faktisk knapt føde i det hele tatt!

Fjærmygg? - f16, 1/125, ISO 640

Hva dette siste og ganske store insektet er vet jeg heller ikke. Jeg ble ganske fascinert av denne tassen, for jeg synes vingemønsteret er så flott. Det var for øvrig ganske mange av dem på ferde den dagen.

Insekt - f16, 1/125, ISO 640

Jeg anbefaler at du besøker Petunias temablogg for å se flere innlegg i denne serien.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format. Lysforholdene var vanskelige denne dagen, så jeg «truet» kameraet til å eksponere med både blender og lukker satt manuelt.)

abc-i-ord-og-bilder

70 Comments

  1. Wow, flotte bilder, og flotte insekter, selv om jeg ikke alltid er like glad i dem. Detaljene er jo innimellom helt fantastiske!

    • Jeg har heller ikke vært særlig glad i insekter, ikke før jeg fikk macro til fotoapparatet mitt. Da først fikk jeg øynene opp for hvor flotte de egentlig er og hvor fascinerende og brutal insektverdenen er! Kjempespennende er det!!

  2. Disse bildene her:
    Front på National Geographic

    Ja, det er det jeg sier og mener.

    Og da lurer jeg på hva type linse du bruker?
    Jeg har foreløpig ikke annet enn en standard 18-55 til min Nikon D60.
    Våre gamle linser passet ikke inn i de nye digitale (grrrrrrr).

    Overbevisende p-innlegg

    • Jeg kunne nok ikke ha regnet med noen forside med disse bildene Tor, men tusen takk for tilliten!!

      Forstår godt at du «grrrr» i og med at den gamle optikken ikke passer!! Trodde faktisk de passet jeg, men at autofokusen ikke bestandig virker? Godt du gjorde meg oppmerksom på det, for jeg er faktisk på jakt etter gammel optikk. De er jo i fullformat, og det er hva jeg trenger til D3en min. Skulle gjerne vite mer om den saken.

      Sist sommer anskaffet jeg en Sigma 180mm macro som jeg er veeeeldig fornøyd med. (Vet at andre også er veldig fornøyd med den som er hakket mindre og litt bedre på f-verdiene.)
      Liker godt at nærgrensen er på 45cm. Det gir arbeidsrom, og insekten blir ikke så lett skremt. Dessuten kan jeg bruke optikken på uendelig som en liten tele.

      Ønsket om å få insektene enda nærmere er der likevel. Vurderte å anskaffe en mellomring. Da reduseres nærgrensen, men jeg mister muligheten for «uendelig». Av disse grunner har jeg vært i sterk tvil. Nå har jeg imidlertid funnet ut at telekonverter er tingen. Da kommer jeg nærmere, har samme nærgrense og mister ikke uendelig. Vi får se hva sommeren bringer. 😉

  3. Du er bare sååååå dykrig!!! Hvordan i all verden får du insektene til å sitte i ro når du tar bilder. Hva bestikker du dem med??? Hehe! De bare stikker når jeg kommer med kameraet.
    En utrolig flott pytt i panne blanding av perfekte Inssektsbilder.
    En glede å ha deg med på ABC’n vår!!!!

    • Tusen takk Petunia!
      Jeg hadde av en eller annen grunn virkelig problemer med denne P’en. Dermed ble det til slutt en «Pytt-i-panne».

      Ikke alle insektene er like samarbeidsvillige, det kan jeg love deg! Jeg har imidlerti funnet ut at det enkleste er å huke seg ned på et egnet sted og vente litt. Det tar nemlig som regel ikke lange stunden før et insekt dukker opp. Så trenger jeg ikke gå så veldig nært siden jeg har en 180mm macro og en nærgrense på 45cm.

      Disse bildene er nok på langt nær «perfekte» Petunia. De er tatt under vanskelige lysforhold, og som du ser måtte jeg sette både blender/lukker manuelt og velge relativ høy ISO for å få et brukbart resultat. Vet jeg klarer bedre enn dette. 😉

  4. Den øverste der var jo utrolig flott i fargene. Skikkelig bra bilder.

    • Mange av insektene har riktig så fine farger, og jeg gleder meg til øyenstikker-sesongen kommer skikkelig igang. De kan ha skikkelig flotte farger og er spennende motiver både i svevet og på bakken. Glad du synes om bildene!

  5. Helt utrolige bilder. Er jo ikke så glad i insekter…..men de er jo faktisk vakre når man ser dem slik. Bruker du stativ når du tar macro bilder?

    • Først etter at jeg fikk macrooptikk oppdaget jeg hvor flotte mange av insektene egentlig er. De er jo så små at vi som oftest ikke ser dem skikkelig med det blotte øyet.

      Jeg skulle mer enn gjerne ha brukt stativ når jeg driver med insektfotograferingen. Foreløpig har jeg imidlertid ikke funnet ett som egner seg. Enten er stativene alt for trege å stille om, eller så kommer de ikke langt nok ned. Insektene setter seg jo ikke på kommando i «stativhøyde». Derfor tar jeg, som du sikkert skjønner, alle disse bildene med håndholdt kamera. Det gjeler å stå så støtt som mulig og holde pusten mens man knipser. Et lite vinddrag eller en liten bevegelse er nemlig alt som skal til for å komme ut av fokus.

  6. Kan ikke hjelpe deg med hva de heter, men WOW for noen bilder!! Hadde sklidd rett inn i hvilket som helst naturblad:)

    • Synd du ikke kan hjelpe med å artsbestemme disse insektene, men jeg setter veldig stor pris på denne hyggelige tilbakemeldingen likevel. Tusen takk Randi!

  7. WOW, dette var utrolig flotte macrobilder. Den første innsekten var utrolig flott!! Har aldri sett lignende. Macro er utrolig moro!!! Og kjempe gøy å se på skjermen når man kommer hjem! Ha en super helg!

    • Glad du liker bildene Charlotte.

      Av og til trenger macro-lysten seg på slik at jeg bare må ut på insektjakt. Så får det ikke hjelpe at lys- og vindforholdene gjør det vanskelig. Man lærer i grunnen mye også på slike «håpløse» dager. Denne gangen lærte jeg for eksempel at det av og til kan være hensiktsmessig å sette alle innstillingene manuelt. Dersom jeg ikke hadde gjort nettopp det, ville det nok ikke blitt noen bilder den dagen. 😉

  8. Absolutt nydelige macroer! Det finnes jammen meg mange rare, men utrolig flotte insekter.

    Du er utrolig dyktig! Og ja, hvis noen lurte, jeg ønsker meg en sånn linse jeg også 😉

    God helg!

    • Forstår veldig godt at du ønsker deg macro-optikk du også. Dette er jo så spennende og så morsomt. Jeg siklet for resten lenge på min før den ble en realitet.
      Tusen takk for de hyggelige ordene, og ha en riktig god helg du også!! 🙂

  9. Fantastisk flotte bilder. Insektene er jo utrolig morsomme. På min blogg ligger en award og venter på deg. Den får du for de fantastisk flotte bildene dine.

    • Tusen, tusen, tusen takk skal du ha!!
      Så overraskende og så utrolig hyggelig!
      Dagen stråler plutselig rundt meg. 😀

  10. Kjempe vakre bilder av «skummle» insekter:0)

    • Opp gjennom årene har jeg ikke satt særlig stor pris på insekter i det hele tatt, men nå etter at jeg begynte å fotografere dem har de med ett blitt ganske så fascinerende. De fortoner seg nemlig ikke så skumle når man ser dem gjennom kameraet. Da er de på en måte på «trygg» avstand. Snodig det der.

      Det er imidlertid en type insekt jeg er får grøsninger av i enkelte situasjoner, og det er maur når de er mange sammen. Da skal jeg love deg at jeg skygger banen. Fikk veldig mange av dem på meg og ble bitt nesten over alt på kroppen en gang jeg var ung jente. Den opplevelsen sitter fremdeles veeeldig godt plantet.

  11. Omsider kom jeg meg på bloggen din for å beskue Pytt i panne serien din. Synes du var heldig, og det første bildet var helt konge. Dessverre kan jeg ikke hjelpe med navn.
    Telekonverter var en god ide, jeg har en mackro 105mm sigma. Men er ikke kommet så langt ennå.. Men med utbygging på tapeten er det ikke bare å sløse med pengene.

    • Det har ikke en gang falt meg inn at jeg kunne sette på en telekonverter i stedet for mellomring. Sikler nå på en 2xSoligor, men når den tid eventuelt kommer må jeg teste ut før jeg bestemmer meg. Med 2xSoligor pleier nemlig autofokusen å virke, i motsetning til for en del av merke-konverterne.

      Ingen kan vel sløse med pengene, og jeg har også en del sluk å putte dem i. Får se hva jeg klarer i løpet av sommeren. 😉
      Enn så lenge skal jeg kose meg med denne 180mm og håper på mange vindstille dager framover!!

  12. Kjempeflotte makro bilder… kan heller ikke hjelpe med å bestemme hva slags insekter det er…. men flotte det er de.

    • Jeg synes det er så vanskelig å artsbestemme insektene, og litt flaut å måtte spørre hele tiden… selv på sider som «Spør biologen». Visst er det bare tullete av meg, så jeg får nok krype til korset etter hvert.
      Glad du liker bildene, og nå ser jeg fram til en lang og fin sommer med mye insektjakting!

  13. Insekter på bilde og så nært er jo utrulig flott og fasinerende. Kan ikkje si at eg er like begeistra når de svirrer rundt hodet på en og truer med å stikke. OÆÆÆ!! Kjempeflott innlegg. Fortsatt god helg.

    • Jeg har etter hvert funnet ut at det er så mange ting som er myyyye farligere og eklere enn slike små insekter. Til og med edderkoppene våger jeg å nærme meg nå.
      Når man ser dem slik i stort, synes jeg mange av insektene er kjempeflotte!
      Takk skal du ha, og ha en fortsatt finfin helg du også 🙂

  14. Ikke stort jeg kan bidra med av navn, men skryt for bildene din kan jeg hjelpe til med glede, flotte bilder som alltid! Utrolig mye flott i naturen, og ekstra spennende blir det ved macrofotografering.

    • Tusen takk Rune!
      Som du sikkert for lengst vet ble jeg temmelig hekta på macrofotografering etter at jeg fikk den 180’en. Det er jo så utrolig mange ulike og spennende insekter å se bare innenfor små områder. I hvert fall er det slik i nærheten av Østensjøvannet der disse bildene er tatt.

      Du burde for resten ta en titt på alt det spennende Phalloides (under) har lagt ut på bloggen sin! Jeg ble kjempeinspirert av besøket hans ved paddedammen, kjøpte hov og satte igang. Men det eneste jeg fikk tak i var ekle igler, og jeg fikk grøsninger når jeg skulle håndtere dem. Dermed ble det et kortvarig prosjekt for mitt vedkommende. Må nok ha med noen som er tøffere enn meg som kan ordne med de krypene. Bildene kan jeg imidlertid mer enn gjerne ta selv. 😉

  15. Du får sjekke, men jeg tror 1) maurløve, 2) sivbukk 3) gresshoppelarve, og siste er ei vårflue.

    • Der er du… igjen min reddende engel!! 😀

      Jeg holdt på å skrive at nr 1 er en maurløve, men ble litt usikker når jeg sammenlignet vingemønsteret på denne og den maurløven som står avbildet i boken min. Skal google og se om jeg finner flere bilder å sammenligne med.

      Sivbukken har jeg verken hørt om eller lagt merke til tidligere. Den tror jeg i hvert fall jeg skal klare å huske.

      Gresshoppelarven skal jeg i hvert fall klare å kjenne igjen. Tenk at denne blå tassen skal bli en gresshoppe når den blir stor. Det er jo nesten like vanskelig å forestille seg som at marihønelarvene en dag skal bli små og nesten runde.

      Vårflua har jeg heller ikke lagt merke til tidligere, men du verden så mange av dem som var på ferde for et par dager siden! Synes den er veldig spennende og skal prøve å lære litt om den!

      Tusen, tusen takk skal du ha Phalloides! Jeg vet ikke om andre enn deg og Nunzio som kan så mye om insektene våre. 🙂

  16. At det går an å ta slike bilder er noe jeg nesten ikke kan tro. Jeg er dypt fascinert over pytt-i-pannen din 🙂
    Likte særlig godt det første, billebildet og det av mauren. De ga så flott inntrykk av liv og aktivitet, samt at lyset var så utrolig flott. Ikke det at akkurat det siste er noen sjeldnhet hos deg…

    • Jeg er veldig glad du liker bildene Ståle, men jeg vet med meg selv at jeg kan gjøre det bedre enn som så. Her forsøkte jeg meg fram med ulike kombinasjoner av blender/lukker/ISO for å få til noe brukbart. Disse ble relativt greie, men jeg ser godt at kameraet ikke var særlig fornøyd med innstillingene jeg presset det til å bruke. 😉

      Ser virkelig fram til mange fine dager med gode lysforhold, lite vind og timer på insektjakt! 🙂

  17. Usikker på gresshoppelarve, men her har du litt om vårfluer:

    http://phalloides.wordpress.com/2008/06/13/varfluer/

    • For et utrolig flott innlegg om vårflua!! Jeg ble helt bergtatt av alt du hadde å fortelle, og måten du forteller det på. 🙂

      Nå driver jeg på og besøker alle de andre P-innleggene. Tror ikke jeg blir ferdig med det før jeg må sette meg i bilen for å hente datteren min halv to i byen i natt. Tar turen inn til deg igjen i morgen, og da har jeg kanskje fått sjekket litt mht gresshoppelarven også.

  18. Flott Pytt i panne! Men jeg vegrer meg for å spise den….hihi;)

    • “Bare se men ikke røre”, Turid. Grøsser ved tanken på å spise dem!! Skjønt ristede maur skal visst være ok. 😉

  19. Nydelige bilder, har alltid vært facinert av insekter; edderkopper har jeg litt problemer med men jeg må innrømme at de er flotte skapninger de også: noen av dem i hvert fall….

    Pusemor tok imot hilsen fra kattene dine. Hun er ei svært fin Pusemor og er veldig flink til å flytte, finner seg bare til rette med en gang og tar over området!

    • Jeg kan styre meg for edderkopper jeg også. Tidligere var jeg panisk redd dem, men nå våger jeg utrolig nok å gå temmelig nær for å få bilder av dem.

      Pusemoren din er nydelig, og det er slik katter med respekt for seg selv skal være. 🙂

  20. Mycket fina och skarpa bilder på insekterna. Tänk att spindlar kan stäcka ut sig på det viset, MB

    • Det finnes så utrolig mange ulike insekter Maria, og jeg synes det er så fantastisk å tenke på at de alle sammen har sin helt spesielle funksjon i naturen. Hva strekedderkoppens funksjon i kretsløpet er, aner jeg ikke. I det hele tatt kan jeg svært lite om disse insektene, men forsøker å lære litt etter hvert som jeg fotograferer dem.

  21. SV: Så gøy at du har de gamle perlene enda! 😀
    Fine bilder av insekter, liker dem godt så lenge de holder seg på pc-skjermen min! 😉

    • Jeg har ikke tatt vare på alt vi laget den gang datteren min var liten, men de fineste perlearbeidene pynter fremdeles opp på kjøleskapdøren. Mye annet har jeg pakket pent ned slik at hun kan ta det fram og mimre litt en gang i framtiden.

      Så trenger du ikke å frykte at disse insektene skal komme ut av skjermen din. De er for øvrig helt harmløse. 😉

  22. Heisann igjen, og takker for fin kommentar inne hos meg! 🙂

    Knallbra bilder du leverer som vanlig!

    Lurte på å åpne fotoblogg jeg også, men de fleste macroene jeg tar om dagene havner inne på edderkoppsiden min. (Du får ta deg en tur innom vettu 😉

    http://www.edderkopper.net

    (Oppdateres nesten daglig)

    Larvene har jeg ikke så veldig greie på, men edderkoppen din er en kjeveedderkopp av arten, Tetragnatha. lenger en det kommer man ikke, siden det er to-tre arter som nesten er identiske. For artsbestemmelse kan man snu dem og fotografere undersiden.

    Tetragnatha extensa har en lys stripe på brystpartiet, eller en lys tydelig trekant. Tetragnatha montana er ensfarget mørk. For mer informasjon om disse er det bare å fyke inn på edderkoppsiden og kikke der.

    Jeg har også telekonverter foran macrolinsa (1:2), og er storfornøyd med det.., -men.., -kunne tenke meg å komme enda nærmere for studier av smådetaljer på insektene. Kan man putte to telekonvertere etterhverandre, eller lønner det seg med en vanlig mellomring tro?

    Mvh Nunz.

    • Jeg har for lengst vært inne på edderkoppsiden din og studert de nye bildene, og de er helt suverene! Tar du krypene med hjem og fotograferer dem der, eller har du hvit «bakgrunn» med ut i felten?
      Så blir jeg av og til skikkelig forvirret av navnene på insketene. Kjeveedderkoppen heter «Vanlig strekedderkopp» i boken min, men har det samme latinske navnet. Slik var det også med en sommerfugl som i boken heter «Hengeaksringsommerfugl» men som egentlig heter «Perlemorringsommerfugl». Det er vanskelig nok som det er om ikke bøkene skal forvirre enda mer!

      Jeg antar du bruker noe annet enn speilrefleks når du setter telekonverter foran på macroen? På speilrefleksene har jeg nemlig bare sett at mellomringer og konvertere settes mellom kameraet og optikken.
      Aner ikke om det er hensiktsmessig å bruke både telekonverter og mellomring samtidig. Ikke har jeg sett at noen har to telekonvertere etter hverandre heller.
      Kan i grunnen svært lite om slikt og må støtte meg på de rådene jeg får hos FotoVideo. Hittil har de vært veldig gode!

      Det eneste jeg vet er at mellomringene korter ned nærgrensen og gjør sitt til at jeg eventuelt ikke kan bruke «uendelig» på 180mm min. Den bruker jeg ganske ofte. Dermed er det nok en telekonverter som er tingen for meg. Jeg liker dessuten også å ha de 45cm med arbeidsrom som nærgrensen gir.

  23. Ih, jeg har egentlig litt angst for bugs…men de var jo egentlig litt vakre, de du har bilde av her. Dyktig fotograf, kalles vel det. 🙂

    • Tidligere hadde jeg også angst for de fleste småkrypene, men insektfotograferingen har stort sett kurert meg. De er liksom ikke så farlige når man ser dem gjennom kameraet.
      Veldig glad du liker bildene og ser at insektene faktisk kan være ganske vakre. 🙂

  24. Knall flotte bilder 🙂

    Mvh Nina

    • Tusen takk skal du ha Nina 🙂

  25. Og nå forstår jeg enda mer hvorfor jeg vil ha et macroobjektiv!
    Fantastisk bilder! Et flott bidrag!

    • Jeg synes det er utrolig spennende å komme nær innpå både insekter og blomster. Stadig oppdager jeg nye ting, og blir mer og mer fascinert av den fantastiske naturen vi har rundt oss.

      Krysser fingrene for at macroobjektiv blir en realitet for deg også! Du kommer antagelig til å bli like hekta som meg. 😉

      Tusen takk for den flotte tilbakemeldingen!

  26. Eg berre seier det: Eg diggar bilda dine :), du tar utrulig flotte bilder.
    Og desse her var absolutt ingen unntak.

    • *Smiler glad til deg*
      En kommentar som denne er kjempeinspirerende Mariann, så tusen takk skal du ha!! 🙂

  27. Jeg får jo selvsakt angst av Eddie bildet, men ellers bøyer jeg meg og roper et høyt WOOOOW!!!

    • Hvis du får angst av denne «pene» edderkoppen, tør jeg ikke tenke på hvordan du ville fått det om du besøkte edderkoppsiden til Nunzio!! *ler*
      Men fra spøk til alover.. den siden er virkelig verd et besøk! Kanskje den til og med kan bidra til å kurere edderkoppfobien din, hvis du trener på å titte på dem mener jeg. 😉
      Veldig glad du liker bildene Siw Aina!

  28. Hei igjen, og takker for kjempehyggelig tilbakemelding!
    Er bare amatør enda, og det som er så gildt med det, er at man hele tia lærer noe nytt. Det hender jeg stikker innom fotoforumer og snapper opp litt der.
    Det var der jeg lærte å bruke en telekonverter i tillegg til macrolinsa.

    Mulig jeg ordla meg litt forvirrende ovenfor. Har digital speilrefleks, og setter en telekonverter mellom kamera og macrolinsa.
    Det samme gjør jeg på det hel-digitale kameraet også. (Bytter på to kameraer)

    Edderkoppene tar jeg bilder av ute i felten. Har med ofte hvit bakgrunn.For arter som er vanskelige å skille, bruker jeg ei glassplate som de plasseres på. Deretter fotograferes de, og settes varsomt tilbake i nettet sitt igjen.

    En må bare prøve seg frem og feile litt iblandt. Greier ikke lese bruksanvisninger, så det blir mange bomskåt før ekspertisen sitter sånn nogenlunde, hehe…

    Koselig at du er inne på siden og sjekker litt. Kommer til å oppdatere jevnlig, og har til sammen over hundre arter jeg har fotografert.

    Noe som er råspennende, er å farte rundt på nettene med lommelykta. Da får man se de artene som kun er nattaktive. Med litt hjelp fra ei sterk lommelykt kan man få brukbare bilder av dem.

    Har kjøpt meg boka «Collins field guide -Spiders», og den er råbra, selv om den står på engelsk.

    Når det gjelder artsnavn, holder jeg meg til de som brukes av «de lærde», fra naturhistoriske museumer.

    Har ei liste med norske navn jeg kan sende til deg om du vil?

    • Vi er begge blant de ekte amatører Nunzio, siden vi virkelig brenner for det vi holder på med! Er ikke så ivrig på å lese bruksanvisninger jeg heller, så vi får prøve og feile hver på vår kant. Slikt lærer man i hvert fall veldig mye av! 🙂

      Tror jeg sprer meg litt for mye mht motivvalg til at jeg klarer å lære nok om dem alle. Det får heller bli litt kunnskap på hvert felt etter hvert som bildene blir tatt. Vil veldig, veldig gjerne ha den listen med norske navn. Det kommer sikkert til å hjelpe en hel del! Du finner mailadressen min på «About»-siden.

      Tror det er fornuftig å følge de lærde når det kommer til navn. Det var for resten en av dem som gjorde meg oppmerksom på det sommerfuglnavnet. Får nok begynne å google de latinske navnene for så å kontrollere de norske.

      Dette med å lyse opp nettene om natten høres skikkelig spennende ut. Jeg kjøpte en billig oppladbar ledlampe (Clas Ohlson) som vil være super til det formålet. Den gir så hvitt lys at den egner seg veldig godt som ekstra fotolys. Du burde ta en titt på den. 😉

      Som du vet så har jeg hatt skikkelig edderkoppfobi. Synes jeg har kommet veldig langt med å kurere den, men det er nok litt for tidlig enda til at jeg våger å holde dem. Hvis jeg får med meg en modigere assistent skal følge ditt eksempel med hvit bakgrunn og glass. Bildene blir jo spesielt flotte da!

      God klem i natten 😀

  29. Så kul att du fotograferar småkrypen sådär! Den här Pytt i Pannan gillar jag! Men jag har inte aning om vad det är för kryp.

    • Nå har Phalloides og Nunzio funnet ut av hva de fleste insektene er. De kan så mye, mye mer enn meg og har hjulpet meg mange ganger inne på den gamle bloggen min på VGB. Begge to har dessuten blogger/sider som er vel verd et besøk!!

      Macrofotograferingen har nesten blitt en besettelse hos meg, og de fleste sommerdagene må jeg ta en tur ut for å jakte på insekter. Det er skikkelig spennende!

  30. Du er helt utrolig med det kameraet ditt! Jeg er helfasinert. Skulle gjerne gitt deg tomler og stjerner, men det får holde med en kommentar. Ha en fin ny uke i sommeren:)

    • Tusen takk skal du ha både for tomler og stjerner og kjempehyggelig kommentar! 🙂

      Jeg er ute med macroen nesten hver eneste dag nå i sommersesongen, og om den ikke sitter på kameraet i utgangspunktet så er den bestandig med for sikkerhets skyld. Håper på vindstille i uken som kommer. Det er nemlig vrient å holde fokus når planter og strå hele tiden vaier i vinden.

      Nyt denne St Hans-uken du også 😀

  31. Virkelig vakre bilder! Skulle ønske jeg hadde et kamera som kunne klare å ta slike bilder! Likte spes det øverste bildet, veldig fargerikt! Flott!

    • Jeg vet at jeg er heldig som har et slikt fotoutstyr, og du verden som jeg setter pris på det! Fotograferingen gir meg en hel masse glede på så mange områder, og jeg lærer noe nytt hver gang jeg tar kameraet med ut på tur.. både om fotograferingen og det jeg tar bilder av.
      Du aner ikke hvor glad jeg er for at jeg valgte nettopp fotografering som hobby da jeg ble uføretrygdet for noen få år siden!
      Håper du også om ikke lenge kan få gleden av å ha et speilrefleks eller et annet godt kamera. Man trenger nemlig ikke et kjempedyrt speilreflekskamera for å ta slike bilder. Det finnes absolutt alternativer. 😉
      Veldig glad du liker bildene, og ha en finfin StHans-uke!

  32. Jøss – det er den mest smakfulle «pytt i panne» jeg har sett 😀 Herlige, flotte bilder! Det øverste var helt rått! ME LIKE 😀

    • Så flott at du liker «Pytt i Pannen» min Monica. Riktignok er det ikke spiselig, men den har i hvert fall noen spennende ingredienser. 😉

  33. For noen skarpe macrobilder!! Man ser jo øynene på dem. Edderkopp med 8 øyner, du verden, hvordan blir det man ser seende ut gjennom 8 øyner?!! Nettvingen ser ut som den ser rett på fotografen jo! Hvis det ikke er et kamuflasjeøye, for å skremme unna fiender? Hehe, slike skremselsøyne skulle vi hatt bakpå bakhue vårt egentlig.. ;D Det kribler liksom i hele meg etter å ha sett alle disse insektene.. Jeg klarer ikke insekter skjønner du, samtidig som jeg vet de er veldig fine også.. Kjempeflotte bilder!!

    • Tenk om vi hadde hatt åtte øyne du! Men huttetu for en utgift dersom vi trengte briller! Nei, vi får ta til takke med de to vi er utstyrt med. Men et par skremselsøyne bak kunne være greie i gitte situasjoner. 😉

      Det kribler ikke så mye lenger når jeg er i nærheten av insektene. Bare når jeg føler at jeg har dem på meg. Det liker jeg slett ikke.. ikke å ta på dem heller. Men så lenge jeg har kameraet mellom meg og dem så går det helt flott!

      Kos det videre i uken Viola. 🙂

  34. Må jeg bede om en gammeldags gang Pyt-i-pande, gerne med spejlæg til 😀

    Insekter er på alle måder interessante, jeg kan bare ikke lide dem, så ingen macro til mig. Men flotte skud, du har fået taget, absolut.

    Rigtig god uge!

    • Vi kan ikke like det samme alle sammen. I så fall hadde det blitt veldig kjedelig.

      Men en god gammeldags pytt-i-panne blir aldri kjedelig. Jeg foretrekker den også med et lite speilegg til. 😉

      Ha en riktig finfin St Hans-uke du også!

  35. Flotte macrobilder. Det vanskeligste må vel være å fange motivene før de forsvinner?
    Har du Nikon kan du bruke de gamle objektivene, men da med manuell fokus. Det går bra det, men kanskje noe uvant om en kun har autofokuslinser fra før. Nikon sin fullformat macrolinse 105mm 2.8 med VR er bare helt super! Macrofoto føler jeg at en aldri blir fullært i…nye ting dukker opp nesten hver gang…

    • Mange av insektene forsvinner hvis man kommer for nær. Det er akkurat derfor jeg er så takknemlig for 180mm’eren. Den gir akkurat passe arbeidsrom. 🙂

      Har stadig øyne og ører oppe for Nikon-optikk som ble laget til de analoge kameraene, og spesielt de som kom etter at autofokusen ble introdusert. Noen av de andre er også aktuelle. Har nemlig blitt ganske vant med den manuelle fokuseringen, i hvert fall når det gjelder macro. Der bruker jeg ikke autofokus i det hele tatt.

      For meg er macrofotograferingen noe av det aller mest spennende. I dag skal jeg imidlertid teste ut en 10-24 vidvinkel, men macroen blir med i sekken uansett. 😉


Legg igjen en kommentar

