Skip navigation

Kamelhalsflue - f13, 1/200, ISO 640

(Før markøren over bildet for EXIF-info, og klikk for å se det i større format.)

 

Dette er en kamelhalsflue, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor den har fått akkurat det navnet.  Den lange halsen er imidlertid ikke hals i det hele tatt, men fremste del av brystet. Så er kamelhalsfluen heller ingen «ekte» flue. Fluene tilhører nemlig ordenen tovinger (Diptera), mens kamehalsfluen er plassert i ordenen Neuropteroidea sammen med nettvinger og mudderfluer. Hvorfor skal denne insektverdenen absolutt være så forvirrende?!? Den fortoner seg i hvert fall forvirrende for meg som etter fattig evne forsøker å lære litt.

I verden finnes det bare rett i overkant av 200 arter kamelhalsfluer. Sett i forhold til andre insektgrupper er dette et veldig lite antall. I Norge har vi bare tre arter. Av den grunn regnes kamelhalsfluer for å være sjeldne. De fleste artene lever i de kjøligere strøk på jorden, og mangler helt i de varmeste. Hvilken av de tre norske artene akkurat denne tilhører er jeg ikke sikker på, men jeg tror det er en Raphidia notata. Jeg antar for øvrig at dette er en hunn, og at det er eggleggingsrøret vi ser der bak.

Kamelhalsfluer liker seg best på blad av busker og trær, der de kryper rundt og jakter på andre mindre insekter. Med andre ord er de rovdyr. Så er det ganske snodig at disse insektene som har så store og fine vinger faktisk er noen dårlige flygere.

På engelsk har de navnet snakeflies, på norsk slangefluer. Navnet skal visstnok komme av at de holder hodet høyt hevet slik en slange gjør det når den skal hugge. Når byttedyret er innen rekkevidde, hugger de til omtrent som en slange.

Selv om de ikke er så mange, har disse insektene eksistert lenge. Det finnes flere fossile funn av dem som er datert både til jura- og kritt tiden.

Så lærte jeg noe nytt i dag også.

14 Comments

  1. Lærte noe nytt jeg også, men du verden for et insekt.. Slutter aldri å forundre meg hva du finner der i varmen hos deg! Ha en fin fotouke..

    • Den trives kanskje ikke her nå om dagen denne kamelhalsfluen, siden den foretrekker kjøligere områder mener jeg. Kanskje de alle sammen emigrerer nordover til deg. 😉

  2. Klar, ferdig løp!!
    Hva er den røde streken for noe?
    Det ser ut som om den er klar for en 100 meter, flott bilde.

    • Ja, kanskje det er start og målstreken?
      Denne satt på bakruta av en bil, så det er en av varmetrådene du ser. Jeg ble veldig glad da eieren av bilen lot meg få fotografere denne snodige affæren før han kjørte videre!

  3. Ja, da lærte også jeg noe nytt 🙂 Du verden så mange rare skapninger det er på denne jorda! Har aldri sett en slik en før. Den ser jo ut som den har kommet fra Juratiden også! 🙂 Den er flott å se på! Så god du er på å fange alle de sjeldne! :)Ønsker deg en flott dag!

    • Den er artig, ikke sant!
      Tror vel egentlig at den er ganske vanlig her hos oss. Det står det i hvert fall i insektboken min. Dette med sjeldenheten refererer seg nok til at det finnes så relativt få arter av den. Slik tolker jeg det som er å lese om den på nettet… og den ser faktisk ganske forhistorisk ut! 🙂

  4. Du er ikke alene om å ha lært noe nytt nei 🙂 Stilig sak det der, takk for fin post!

    • Jeg har truffet på tilsvarende tidligere, men da har jeg ikke rukket å fotografere dem. Denne var heldigvis samarbeidsvillig.. akkurat som eieren av bilen den satt på.
      Det er så alt for mye å lære om denne insektverdenen. Vi får ta en ting av gangen. 😉

  5. Denne har jeg kun sett bilder av. Fin info om en underlig skapning. Det er utrolig hva man oppdager når man fotograferer med makro. Man lærer seg å se etter alt det man vanligvis ikke ser.

    Ha en god uke 🙂

    • Hver gang jeg finner et «nytt» insekt, ser jeg etter dem i boken min.. og finner jeg dem så googler jeg dem også. Stoler nemlig ikke helt på den boken min lenger!

      Det er ganske snodig hvordan øyet etter hvert legger merke til ørsmå «unormale» bevegelser og det som er «annerledes» når man går ute med macroen. Sånn med en gang jeg begynner macroturene mine, ser jeg nesten ikke et eneste insekt. Men etter en liten stund virker det som om sansene skjerpes og øynene innstiller seg på detaljene og stenger alt annet ute.

      Ha en finfin uke du også! 😀

      PS.. Så har jeg en liten oppmerksomhet til deg. Du finner den hvis du besøker innlegget som heter «Awards». 😉

  6. Wow, der lærte jeg en hel masse nytt gitt!! Flott bilde, ser jo ut som han er på vei over en målstrek 🙂 Flott bilde

    • Kamelhalsflua virret fram og tilbake på bakruta av en parkert bil, og hvem vet.. kanskje den trente til insektenes store sommermersterskap. 😉

  7. Flott bilde!
    Mener jeg har sett et par slike tidligere, men aner ikke hva det er for slags skapninger. Er vel mer Phalloides domene dette her vil jeg tro.

    Leser litt oppi tråden her at man blir observant av å ta bilder.
    Min erfaring er den samme. Var nok ganske dyktig til å legge merke til småting i naturen tidligere, men etter makroinsa kom på kameraet, er undertegnede blitt rene «radaren», hehe…

    Det gav resultater, og i dag fikk jeg bekreftet mitt første rødlistefunn av edderkopper. Legger ut om denne nyfunnede arten inne på edderkoppsiden i løpet av kvelden tror jeg.

    Mvh Nunz.

    • Jeg vet at dette er en kamelhalsflue, men om det er en «notata» er jeg ikke hundre prosent sikker på.
      Skal bli spennende å se rødliste-edderkoppen din. Stikker innom senere.

      Driver på som en helt og «moderniserer» verandaen min. Hvis jeg er riktig flink kan det hende jeg kommer i mål i løpet av kvelden. Holder på å bære ned gammelt og nytt opp. Det er slitsomt i varmen når jeg bor i fjerde uten heis!!


Legg igjen en kommentar

